Komfortskillnad mellan olika material i lvg-ramar

AJ

Ny medlem
Är det någon skillnad i komfort mellan olika rammaterial på landsvägscyklar?
Vilket material är bekvämast och vilket har sämst komfort av titan, stål, kolfiber och aluminium?

/Anders

JLarsson

Aktiv medlem
Har materialet så mycket med komforten att göra som sättet ramen är byggd på samt geometri? Jag är säker på att man kan bygga en styggt obekväm kolfiberhoj och en mjuk och följsam alu-dito... Dock kanske det är lättare att uppnå sina mål genom att från början välja "rätt" material?

/Jonas

Orv

Ny medlem
Komfort som något som beror av ramen är tveksamt. Det brukar ju sägas att titan flexar bättre än stål och att aluminium är minst flexibelt. Det kan man i stort sett glömma. Per viktenhet är styvheten ungefär densamma - vet inte riktigt hur det är med kolfier. Det som komfort beror mer på är nog däck, sadel, styrstam etc.

museew

Ny medlem
Numera kan man inte uttrycka sig kategoriskt om olika material. Får du för dig att köpa en äldre begagnad hoj så kan det vara läge att se upp. Till exempel var tidiga Cannondale och Klein aluramar sjukt hårda. Gamla stålramar är däremot alltid mjuka och sköna, men också rätt flexiga och tunga med dagens mått mätt. Nyare alu-ramar kan vara riktigt komfortabla och samtidigt mycket vridstyva och lätta. Kolfiber finns i alla varianter från komfortorienterat till riktiga spett som tex Colnago C40. Titan lämpar sig väl till att bygga flexiga komforthojar men man kan likaväl göra dem hyperstyva. Så, det blir till att testa de du tycker är snygga och se vilken du gillar!

Orv

Ny medlem
Precis, eftersom styvheten per vikt är ungefär densamma beror styvhet i ramen mer på diameter på rören.

freddan

Ny medlem
Jag kan bara säga att min kolfiberracer är så mycket komfortablare än mina tidigare aluminiumramar. Vibrationerna från vägen försvinner nästan.. Och då är det ändå väldigt grova rör på ramen. Hmm, nu blev det klurigt för er va?

Orv

Ny medlem
freddan: Man får väl gissa då att kolfiber är både styvt och icke-styvt samtidigt, dvs. att lagen om det uteslutna tredje inte är tillämpbar ... ;)

Den Gamle

Ny medlem
En cykels komfort beror på så många saker. När der gäller ramen så är finns det flera parametrar som material, dimensioner på de olika rören, om rören är reducerade och vilka vinkar ramen har. T.ex. en ram där bak ramen är kort kan upplevas stötigare då man har rumpa mer över bakhjulet. Hjul+däck har stor betydelse då dessa överför alla vibrationer och stötar från underlaget. Sadeln och styre har stor betydelse då de är länkar mellan cykeln och cyklisten. T.ex. senaste flugan att öka diametern på styre ger ett styvare styre.

Orv

Ny medlem
När det gäller just ramen kan man ju kolla på den nu något föråldrade "The Rinard Frame Deflection Test" http://sheldonbrown.com/rinard_frametest.html som ger ett hum om just ramar. Men som sagt, diameter på rör, tjocklek i gods, utformning av rör, geometri, det finns en hel del som går att variera ... Sedan kommer som sagt var det som inte hör till ramen.

HåkanC

Aktiv medlem
AJ skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon skillnad i komfort mellan olika
> rammaterial på landsvägscyklar?
> Vilket material är bekvämast och vilket har sämst
> komfort av titan, stål, kolfiber och aluminium?

Eftersom jag vet att du kan läsa tyska rekommenderar jag dig att köpa nummer 6/05 av tyska tidningen Tour, http://www.tour-magazin.de
Där finns det en artikel om hur olika cyklister upplever komfortskillnad mellan olika ramar i stål, aluminium, titan och kolfiber.
Testet gjordes på ett av Tour sponsrat träningsläger på Sizilien.
Totalt ingick 8 olika ramar i testet och för att ingen skulle veta vilken sorts cykel de cyklade på vara alla ramar maskerade genom att ramrören hade lindats om med skumgummi och slivertejp, de såg förjävliga ut!
Cyklarna är:
Bianchi (Columbus stål-rör)
Canyon F10 Ultimate (kolfiber)
Felt F35 (alu)
Giant TCR Composite (kolfiber)
KTM Strada 4000 (alu)
Marschall Alamo (stål)
Musing Onroad LTD (alu)
Schmolke Arcalis (titan)

Totalt är testet på fem sidor, men är det ngn som har en bra bildserver kan jag lägga upp skannade bilder av sammanfattningen.

Eller ännu hellre:
Köp tidningen själv, de testar dessutom 15 olika hjul i samma nummer.

/Håkan

AJ

Ny medlem
Hehe Håkan, jag sitter här med tidningen framför mig. Jag ville bara kolla vad "experterna" här på Happy
hade för åsikter :-)

Snabb sammanfattning av testet:

Testet var utformat som ett blindtest av åtta olika ramar.
Tre aluminiumramar, två i kolfiber, två i stål och en i titan. Alla ramar av senaste modell förutom en av stålramarna som var en 18 år gammal Bianchi.
Samtliga ramar var maskerade till oigänkännlighet och barlastade för att väga lika mycket.
Det satt exakt samma komponenter som styre, styrtapp, sadel, sadelstolpe, växlar, bromsar, däck och hjul på samtliga cyklar. Alla ramar var i stort sett i samma storlek.

Testet utfördes av 25 st personer med varierad cykelbakgrund. Ålder mellan 32-64 år, längd mellan 1,72-1,87m, vikt mellan 66-96kg och årscykeldistans mellan 150-1200 mil.

Testet utfördes på Sicilien och pågick under 14 dagar. I första momentet fick varje person cykla en runda per dag mellan 8-16 mil på varje modell. Moment två bestod av direkt jämförande av alla åtta cyklarna på en kortare bana där cyklarna byttes efter varje varv.

Hur utföll då resultatet av denna test?

Trots många olika cyklisttyper så kunde ingen av deltagarna med säkerhet tala om vilken ramtyp de cyklade på. Inte ens den gamla stålramen gick att känna igen . Den superstyva karbonramen från Canyon kändes på intet sätt mer obekväm en de "sladdriga" stålramarna.
Komfortbetygen var väl samlade. Det skilde ett halvt betygspoäng på komfortkänslan i styret och mindre än en poäng på komfortkänslan i sadeln. Betygsskala 1-5. Den ram som erhöll högst komfortbetyg var av "oversized" aluminium.

En av förklaringarna till att det inte skiljer i komfort mellan olika rammaterial är ramdesignen. I en traditionell diamantformad ram finns det väldigt lite vertikalt flex. Det är just det vertikala flexet som påverkar komforten. Skillnaden i vertikalt flex mellan olika rammaterial är så liten att det inte går att känna, vilket detta test visade.

Det som bestämmer komforten är istället komponenterna som är monterade på ramen. Styre, styrtapp, sadel,
sadelstolpe, däck och däcktryck är delar som inverkar påtagligt på komforten.
En stor skillnad i komfort märktes bland sadelstolparna. En lång, tunn stolpe gav märkbart bättre komfort än en kort och tjock.

Däremot så uppmättes stor skillnad i sidostyvhet mellan de olika ramarna. Denna styvhet har dock inget med komfort att göra, utan påverkar enbart cykelns uppträdande. En styv cykel ger bättre respons vid trampning, stabilare uppträdande samt större "säkerhetsmarginaler" vid höga hastigheter och svåra situationer.
En cykel kan alltså vara styv som ett spett men ändå vara mycket bekväm.

Så, då är det fritt fram för den som vill att kritisera och göra sig lustig över tyska tester :-)

/Anders

HåkanC

Aktiv medlem
AJ skrev:
> Hehe Håkan, jag sitter här med tidningen framför
> mig. Jag ville bara kolla vad "experterna" här på
> Happy
> hade för åsikter :-)

OK, det borde jag ha förstått.
Tack för en bra sammanfattning av testet.

/Håkan

setreus

Aktiv medlem
Jag som precis satt och kollade på en ny cyclocross i stål. Nu känner jag mig helt förvirrad.

Jag har kollat på denna http://www.wiggle.co.uk/verenti-substance-cx11-sora-2014/
verenti-substance-cx1-1-cyclocross-bike-profile.jpg

och denna http://www.wiggle.co.uk/charge-plug-4-2014/
PlugFlipa.jpg

Tänkte använda cykeln för pendling och vinterträning. Vill att den ska vara komfortabel som jag tänker mig att en stålcykel är. Men den myten mördades alltså redan 2005? Varför bor den då kvar i mitt huvud?

Wolde

Aktiv medlem
För mig är komfort inte förenligt med "lvg-cykel". Den ska vara ett racefullblod, den ska vara styv och rapp och om ojämnheterna i vägen känns ända in i märgen är det som det ska vara. Att diskutera olika material på ramen verkar lite befängt, det är hur den är byggd som gör skillnad. Om vi ändå diskuterar komfort och behaglig resa skulle jag snegla på såna där touringcyklar med ballongdäck, dynamo och pakethållare... sätt på ett bockstyre på en sån och voila!

Senast ändrad:

me.I.am

Aktiv medlem
Testet det hänvisas till är ju nästan 10 år gammalt, men det skulle kanske bli samma resultat nu, eller kanske t.o.m finns nyare test med samma resultat?
Det är väl inte otänkbart annars att något av materialen utvecklats mer än de andra?

Edit: resultat ska de ju va

Senast ändrad:

Questrider

Ny medlem
Undrar varför ingen annan tidning försökt sig på en liknande test sedan dess?

Kan det möjligen bero på att de är rädda för att mista sina annonsörer?

Drosa

Aktiv medlem
Det kan man verkligen undra. Den var ju ful som stryk. Iofs är den väl det oavsett rammatrial.

Lajf

Medlem
Questrider skrev:
> Undrar varför ingen annan tidning försökt sig
> på en liknande test sedan dess?
>
> Kan det möjligen bero på att de är rädda för
> att mista sina annonsörer?

Troligen för att det är mer eller mindre omöjligt att göra ett sådant test enligt vetenskaplig metodik där du med fullständig säkerhet kan utesluta alla andra faktorer än materialval som den avgörande faktorn för resultatet.

T.ex. byggs kolfiber och stålramar på olika sätt och det är svårt att utesluta om det är formen eller materialet som ger ramen dess egenskaper.

Det tror jag är anledningen till att inte andra tidningar gjort liknande tester.

HåkanC

Aktiv medlem
setreus skrev:
> Jag som precis satt och kollade på en ny
> cyclocross
...
> Tänkte använda cykeln för pendling och
> vinterträning. Vill att den ska vara komfortabel

Om du har läst AJs inlägg och testet så ser du att sadelstolpen kan spela stor roll för komforten. Jag blev själv överraskad över hur stor skillnad den kan göra när jag satte en Syntace P6 HiFlex-stolpe på en av mina cyklar, jag har skrivit om det flera ggr, tex här.

Nuförtiden finns det ramkonstruktioner som tar sadelstolpsflexet till ytterligare en nivå,tex Trek med sin yel3yhN_vy4]IsoSpeed-konstruktion,[/MEDIA] som de introducerade på Domane-ramarna.
Trek har nu lanserat en CX med IsoSpeed: Trek Boone.
Men den kanske blir för dyr?

Personligen tror jag fortfarande att passformen är det viktigaste för komforten, sedan kommer sådant som breda men BRA däck, först efter det kommer ramkonstruktion/sadelstolpe/styre/tapp och styrlinda.

Tex en Canyon Inflite AL och byta till riktigt bra och breda däck, tex Compass Barlow Pass Extra Light 38mm och en bra stolpe, vilket då borde bli en Canyon VCLS 2.0 stolpe.

/Håkan

Scale60

Ny medlem
Ramar i sig har jag inte så mycket kunskap om men jämför jag min förra lvg från mitten 90 talet (stål) med min nya från 2012 (ram alu, gaffel kolfiber) så får jag inte ont i händerna/armarna när jag cyklar och misstänker det kan ha något att göra med att kolfibergaffeln dämpar ut vibrationer.

Miracle

Aktiv medlem
setreus skrev:
> Jag undrar varför Specialized bygger denna cykel
> i stål?
>
> http://www.specialized.com/us/en/bikes/road/awol/a
> wol

Därför att den har ett väldigt specifikt användningsområde. Cyklar man genom Asien eller Afrika så är det bra att ha en cykel som kan underhållas & lagas vart än man är, om jag fattat rätt. Dessutom är den byggd för att bära en mycket rejäl packning.

Kan se ut på detta vis med packning:
tumblr_n8vl7gfbsz1srpn17o4_1280.jpg

Frid!

Senast ändrad:

Stuvstaix

Ny medlem
+1 på att äventyrscyklar ska vara i stål. Att hitta nån som kan svetsa i alu, titan eller laga kolfiber är svårt längs Karakorum Highway.

Prästbol

Aktiv medlem
En cykelram är en kompromiss mellan en mängd olika faktorer såsom pris, vikt, styvhet mm.

En ram i stål, vilket betraktas som ett flexigt material, skulle kunna vara styv om den konstruerades för det med hjälp av t ex U och I profiler.

Stålramar konstruerades åtminstone fram till 80-talet för att anpassas till Sveriges då stora och ofta dåliga grusvägsnät. Ramen skulle vara mjuk för att dämpa ojämnheter. Ett exempel är framgaffeln som är klen och dessutom böjd just för att uppnå detta.

Min racer är en DBS Daccordi från 80-talet. Jag är högkadensare och ligger hela tiden på 80-100, vilket gör att sidokrafterna är så små att jag inte märker av flex i ramen.

silverman834

Ny medlem
Miracle skrev:
> Därför att den har ett väldigt specifikt
> användningsområde. Cyklar man genom Asien eller
> Afrika så är det bra att ha en cykel som kan
> underhållas & lagas vart än man är

Det kan även vara bra att ha extra fästen för andra bromsar då man är ute på äventyr - det lär vara lite dåligt med skivbromsreservdelar i Zimbabwe.

Stuvstaix

Ny medlem
Det finns ju två approacher för äventyrsutrustning generellt:
* Antingen ska det vara helt bombsäkert
* Eller ska det vara lagningsbart/ersättningsbart i en byhåla i 3:e världen

Jag gillar ju det första. Hellre Rohloff, Gates-bältdrift och Schwalbe Marathon Extreme än slit och släng. Däremot skulle jag fortfarande välja stålram.

setreus

Aktiv medlem
HåkanC skrev:
> setreus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag som precis satt och kollade på en ny
> > cyclocross
> ...
> > Tänkte använda cykeln för pendling och
> > vinterträning. Vill att den ska vara
> komfortabel
>
> Om du har läst AJs inlägg och testet så ser du
> att sadelstolpen kan spela stor roll för
> komforten. Jag blev själv överraskad över hur
> stor skillnad den kan göra när jag satte en
> Syntace P6 HiFlex-stolpe på en av mina cyklar,
> jag har skrivit om det flera ggr, tex här.
>
> Nuförtiden finns det ramkonstruktioner som tar
> sadelstolpsflexet till ytterligare en nivå,tex
> Trek med sin IsoSpeed-konstruktion, som de
> introducerade på Domane-ramarna.
> Trek har nu lanserat en CX med IsoSpeed: Trek
> Boone.
> Men den kanske blir för dyr?
>
> Personligen tror jag fortfarande att passformen
> är det viktigaste för komforten, sedan kommer
> sådant som breda men BRA däck, först efter det
> kommer ramkonstruktion/sadelstolpe/styre/tapp och
> styrlinda.
>
> Tex en Canyon Inflite AL och byta till riktigt bra
> och breda däck, tex Compass Barlow Pass Extra
> Light 38mm och en bra stolpe, vilket då borde bli
> en Canyon VCLS 2.0 stolpe.
>
>
> /Håkan

Ja detta är intressant. Jag tror jag har läst allt du skrivit (flera ggr) om särskilt Syntace-cockpit. Det är väl det att jag vill köpa nya cyklar hela tiden som ställer till det.

Jag köpte själv en Canyon Endurace i somras och har fått erfara hur mycket vibrationer som filtreras bort av en bra ramkonstruktion och framförallt deras sadelstolpe! Det blir ganska påtagligt i kontrast till styre och stam som ju är mer klassiskt utformade i alu.

MEN: Jag tycker mig se med blotta ögat hur komfortabla de stålcyklar jag postade härovan är. Och det verkar vara många som är av samma uppfattning rent generellt?

Kneecap

Aktiv medlem
silverman834 skrev:
> Miracle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Därför att den har ett väldigt specifikt
> > användningsområde. Cyklar man genom Asien
> eller
> > Afrika så är det bra att ha en cykel som kan
> > underhållas & lagas vart än man är
>
> Det kan även vara bra att ha extra fästen för
> andra bromsar då man är ute på äventyr - det
> lär vara lite dåligt med skivbromsreservdelar i
> Zimbabwe.

Tjena!

Det går utmärkt att sätta ett fotbromsat hjul på AWOL. Med en stålram kan man ju dessutom svetsa på andra fästen om behovet uppstår.

Kudos

Aktiv medlem
Min egen notering. Det är tydlig komfortskillnad mellan en Ultimate Al och en CF SLX. Samma sadel och stolpe, körställning osv. Med c24 hjul blir alu hojen ändå inte likabekväm över ojämnheter som slxen på c50.

Topp