[OT] vad kan det vara för material? Titan vs alu vs stål

Healons

Aktiv medlem
Letade guldiga skruvar t min cykel. Riktiga cykelsidor var jävligt dyra så köpte från Kina på https://www.wanyifabolt.com

Allt gick smidigt och slapp tull o moms. 300:- inkl frakt för typ 15st olika. Läste på om aluminium, titan och stål och en sida påstod att om man kör med vinkelslip i de olika materialen så:
Aluminium - inga gnistor
Titan - Vita gnistor
Stål/järn - oranga gnistor.

Jämförde vikten med original skruvarna och de väger hälften. De nya skruvarna är inte magnetiska och det sprutar rejält med oranga gnistor när jag provade med dremeln. Testade dremel på aluminium o mkt riktigt. Inga gnistor

Vad kan det vara för magiskt kinesiskt material i dessa billiga skruvar?

Snyggt blev det iaf och de höll för 8nM ?

Senast ändrad:
Väg noga och räkna ut densiteten så har du bra start. Ti6-Al-4V används normalt till fästelement applikationer.

Densiteten är 4420kg/m3
Tensil styrka är 1000MPa.

Låter som en kandidat. Meeen titan ger magesiumvita gnistor och är de oranga så är det stål, fast då stämmer inte ddeniteten. vette katten vad det är.... Det finns höghållfasta stålskruvar som är titanbelaggda, men det låter inte som något ifrån en billig kinestillverkare....

Väg noga och räkna ut densiteten så har du bra start. Ti6-Al-4V används normalt till fästelement applikationer.

Densiteten är 4420kg/m3
Tensil styrka är 1000MPa.

Låter som en kandidat. Meeen titan ger magesiumvita gnistor och är de oranga så är det stål, fast då stämmer inte ddeniteten. vette katten vad det är.... Det finns höghållfasta stålskruvar som är titanbelaggda, men det låter inte som något ifrån en billig kinestillverkare....
Grymt svar! Men fattar inget. Mätte en M5x18 och den vägde 2g. Stål original det dubbla 4g. Men vad blir det för m3 på en sån skruv ?

Vad är Ti6 Al 4v

Och titanbelagda stålskruvar borde vara magnetiska väl? Det är inte dessa

Det är en ganska vanlig titanlegering i skruvar. Kallas också för ASTM Grade 5 på andra sidan pölen. Det är som antyds en titan, alumium och vanadin legering.

Den har till och med en egen wikisida - en kändis med andra ord.

Edit: Jag har skruvar i den legeringen som håller cletsen i mina vintercykelskor. Anledningen är att den leder värme dåligt och teorin att den då leder ut mindre värme från fötterna och man skall frysa mindre. Vette fan om det märks dock, men lät ju bra!

Det är fullt rimligt att du har köpt riktiga titanskruvar från Kina, väldigt billigt.
Eller är det magnesium kanske?

Det är en ganska vanlig titanlegering i skruvar. Kallas också för ASTM Grade 5 på andra sidan pölen. Det är som antyds en titan, alumium och vanadin legering.

Den har till och med en egen wikisida - en kändis med andra ord.

Edit: Jag har skruvar i den legeringen som håller cletsen i mina vintercykelskor. Anledningen är att den leder värme dåligt och teorin att den då leder ut mindre värme från fötterna och man skall frysa mindre. Vette fan om det märks dock, men lät ju bra!
Och dessa är inte magnetiska och skapar oranga gnistor samt halva vikten mot stål? Isf är det säkert sådana ?

Grymt svar! Men fattar inget. Mätte en M5x18 och den vägde 2g. Stål original det dubbla 4g. Men vad blir det för m3 på en sån skruv ?

Vad är Ti6 Al 4v

Och titanbelagda stålskruvar borde vara magnetiska väl? Det är inte dessa
Du får väga fler än en, för din våg är uppenbarligen inte tillräckligt noggrann. Men ja, titan stämmer rätt bra då det är nästan hälften så lätt som stål per volym. Exakt vad gnistorna har för färg är ju inte jättelätt att avgöra om de är väldigt ljusa.

Läste på och tror det kan vara den där Ti6 Al 4v. Verkar ju helt ok material ändå för priset….

Tillbaka
Topp