Ny sadel till barn - vad rekommenderar ni?

niskabike

Aktiv medlem
Min 10-åring tycker sadeln på bilden är för hård. Vad rekommenderar ni? Ny sadel (vilken modell isf?) eller något sadelskydd med gel? 10-åringen cyklar nästan ingenting just nu, men jag hoppas att jag kan fixa till lite smågrejer så att det inte finns några "motstånd" till att hoppa på och cykla iväg.

Tacksam för tips

Bilagor

• IMG_3677.JPG
    IMG_3677.JPG
    234 KB · Besök: 120
Oj... Lite annorlunda form på den. Prova vad som helst?

Islabikes har nog de bästa sadlar jag sett på en barncykel, men de säljs nog inte löst. Men alla andra från tex Cube, Spesh, Frog, Ghost osv ser mycket bättre ut än den nuvarande. Så kolla lite webshoppar om du inte kan hitta en "brandad" barnsadel. Borde inte vara dyra.

Tack för tips. Verkar dock vara hyfsat dyr frakt på de cyklar ni tipsar om eftersom de kommer från utlandet. Finns det inget på XXL, cykelringen, biltema, jula osv som ni tycker kan fungera? Skulle gärna köpa en över disk i helgen. Behöver inte vara en värstingmodell, bara den är skönare än den nuvarande. Det gäller en 24 tums cykel glömde jag skriva.

Webbpriserna i Sverige på sadlar för barncyklar verkar ligga på mellan 100-200 kr + frakt. Såg exempelvis denna för 105 kr + 59 kr frakt. Men den kanske inte är något att ha? https://www.cykelgear.se/reservdelar/sadlar/sadlar-barncyklar/force-hero-barnsadel-20-24-cyklar

Uppskattar er hjälp med detta. Tack igen!

Kan en 10-åring ha en sadel som är 258 x 145 mm, eller blir det obekvämt om den är för stor? Juniorsadel verkar ligga kring 243 x 130. Sä det är 15 mm skillnad

Senast ändrad:
Den från Biltema såg väl också bra ut.

Kom att tänka på en sak. Det sitter väl en sadelstolpe med klämma på cykeln idag? Alltså en klämma som griper om railsen på sadeln? Svårt att se på bilden. Alternativet vore väl "en hylsa som kilas fast rakt ned över stolpen" (här räcker inte mina kunskaper till längre, ingen aning vad det heter och minns knappt hur det ser ut). Tror det förekom/förekommer på barncyklar.

I sådana fall behöver du en sadelstolpe också.

Såhär ser nuvarande ut. Behöver jag ny sadelstolpe och ny fästanordning för att få fast en nyare variant?

Bilagor

• IMG_3678.JPG
    IMG_3678.JPG
    138 KB · Besök: 81
Vi provade både junior och vuxen-standard-modellen på Biltema. Vuxen var skönaste enl 10-åring så den blev det.

Bilagor

• IMG_3683.JPG
    IMG_3683.JPG
    22.2 KB · Besök: 51
Tillbaka
Topp