Ny sadel

Freddie

Ny medlem
Ny sadel
Hej

Är sugen på att köpa en ny sadel till min Crescent Ehwaz hybrid då den nuvarande i mitt tycke är obekväm.
Då jag inte har tid eller möjlighet att prova olika sadlar, vad rekommenderar du? Den får max kosta 1000:- och måste vara skön och lätt. Jag tar dock hellre än sadel som är 100g tyngre och bekväm än en som är lätt men obekväm.

/Freddie (som nu äntligen har registerat sig på forumet)

Ny sadel
Biltemas velosadel för 139 var ett riktigt kap. Förvånansvärt skön, och då kör jag oftast utan stoppade cykelbyxor.

Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-829_l.jpg

Samma sadel med annan logga kostar ~500.

/rikard

Ny sadel
Kör också med den just nu (Velo från Biltema). Väldigt bekväm tycker jag. Finns att köpa från Cykelstället eller liknande för ca 250kr, men köpte från Biltema för ca 140kr. Precis som rikard sa så kostar den med annan logga också. Dock tycker jag inte det är något fel på några av de Velo sadlarna jag har haft..

Senast redigerad av en moderator:
Ny sadel
Selle´s Prolink är trevlig (iaf innan den blev light, nu vet jag inte, men skulle nog kunna vara ett fint val i din sits). Annars är det kanske värt att prova en biltema?

Hål i mitten är en smaksak, jag ägde en Flite Trams AM - hemsk sadel. SLR är mycket trevligare då (vilket kanske inte är så intuitivt).

Ny sadel
San Marco SKN.

Ser snabb ut som fan. Nersänkt i mitten och delad baktill. Riktigt bekväm.
Finns i flera versioner från 229kr till ca 1300kr beroende på material i räls och stomme.
Snikmodellen väger 253gr på digital brevvåg.

Ny sadel
Fizik Gobi, 250g & 975:- på Cykloteket. Den tycker jag är skön eftersom jag inte märker av den trots att jag cyklar utan padding.
Hur är WTB-sadlarna? Rocket- och Pure-modellerna ser rätt comfy ut?

Ny sadel
Jag skrev detta i en tidigare tråd som handlade om sadlar. Men det kan kanske vara bra med en repetition.

En sadel är som en sko dvs den måste ha rätt storlek för att passa. Det som bestämmer sadelns storlek är
måttet mellan dina sittknölar. Genomsnittsmåtten för män ligger runt 10,5 cm och 13 cm för kvinnor.

Så här går du tillväga för att mäta ditt exakta mått mellan sittknölarna:

Ta fram en bit wellpapp, lägg denna med räfflorna uppåt på en stol, av med brallorna och sätt dig ner. När du sedan reser på dig ska det ha blivit två avtryck i wellpappen. Märk ut centrum av avtrycken och mät avståndet mellan. Bör vara mellan 9 till 14 cm.

Nu har du fått fram ett mått på avståndet mellan sittknölarna och därmed din sittbredd.
Då är det bara att titta hos sadeltillverkarna efter en sadel som har denna sittbredd.
Jaså, det finns inga uppgifter om detta mått. Hm konstigt, då detta är absolut den viktigaste faktorn vid sadelval.

Nå det går att mäta upp detta mått på en sadel. Mät på sadelns bredaste ställe, maximalt en cm under sadelns vågräta centrumhöjd. Detta mått är sadelns effektiva sittbredd.

För att göra det enkelt för er så redovisas några sadlars effektiva sittbredd:

-Selle Italia SLR carbon: 9,8 cm
-Selle Italia SLR Gel Flow: 11,5 cm
-Selle Italia Flite: 9,4 cm
-Fizik Aliante: 9,7 cm
-Fizik Arione 9,6 cm
-Specialized BG2 Pro: 11,2 cm
-Fizik Vitesse 11,2 cm

Som ni ser så ligger de flesta populära sadlar under 10 cm, vilket är för smalt i jämförelse mot genomsnittsbredden på 10,5 cm.
Så det är kanske därför så många som har problem med att hitta rätt sadel. En för smal sadel gör att trycket hamnar innanför sittknölarna och därmed orsakar obehag. Då spelar det ingen roll hur mycket gel sadeln har.

/Anders

Ny sadel
AJ Skrev:
-------------------------------------------------------
> Ta fram en bit wellpapp, lägg denna med räfflorna
> uppåt på en stol, av med brallorna och sätt dig
> ner. När du sedan reser på dig ska det ha blivit
> två avtryck i wellpappen.

Två avtryck å en fettfläck..?

Det är ju det sättet som Specialized har anammat med sina BG-sadlar, som man provar ut genom att sätta sig på en gelkudde och mäta just detta avstånd. Någon LBS som har denna kudde?

Ny sadel
Det är viktigt att tänka på var sadeln ska användas till, Mtb eller racer. Av egen erfarenhet så tycker mina skinkor inte om Selle Italia Flite på landsväg men i skogen är den väldigt skön. Viktigt är också vad man har på sig som hur mycket stoppning det är i byxorna. Jag gillar lite tunnare pads så man får bra kontakt med sadeln. Det är viktigt att blodgenomströmningen inte hindras av korviga byxor eller fel bredd på sadeln.

Ny sadel
Jag trivs på Selle Italia Turbomatic 4, vilken kan vara lite knepig att få tag på men BikeBuster brukar ha dem med jämna mellanrum. Sadelköp brukar ju vara en lång pina innan man hittar rätt (fler än jag som har ett antal sadlar i "bra-att-ha lådan"?), när man väl hittat rätt är det bara att ta fram de gamla lumpartakterna dvs vårda-vårda-vårda osv. Lycka till med handlandet/sökandet.

/Urban

Ny sadel
mats Skrev:
> Det är viktigt att tänka på var sadeln ska
> användas till, Mtb eller racer. Av egen erfarenhet
> så tycker mina skinkor inte om Selle Italia Flite
> på landsväg men i skogen är den väldigt skön.
> Viktigt är också vad man har på sig som hur mycket
> stoppning det är i byxorna. Jag gillar lite
> tunnare pads så man får bra kontakt med sadeln.
> Det är viktigt att blodgenomströmningen inte
> hindras av korviga byxor eller fel bredd på
> sadeln.
>
> mats

Samma här, Selle Italia Flite i skogen men ej på vägen.

Ang. blodgenomströmning så cyklade jag ifjol vätternrundan på en lånad cykel med en klart bredare sadel än den jag är van, efter 7-8 mil så började benen domna bort på mig. Mycket obehagligt...

Ny sadel
.Z. Skrev:
> Samma här, Selle Italia Flite i skogen men ej på
> vägen.
>

Se där, jag har lyckats med det omvända. ;-) Hade en Selle Italia Flite på min mtb i en månad, outhärdligt hård och jobbig i skogen. Satte den på racern istället och körde bl.a. två vätternrundor med den sadeln, där funkade den fint! Numera är jag nästan helt fast i WTB sadelträsket, de är sköna som få, fast har en Titec sadel också, samt börjat snegla på SDG sadlarna som kanske man ska prova någon gång också.

/Leo

Ny sadel
AJ > Om jag förstått dig helt rätt ska man alltså ha samma bredd på sadeln som man har mellan sittknölarna?

Mina sadeltips:
WTB Pure V Stealth, favorit hos engelsmännen på MBR. Finns även på min cykel numera men har endast testat vid ett par tillfällen och jag väntar lite med ett slutgiltligt omdöme.
SDG Belair verkar trevlig och blir mitt val OM WTB inte skulle falla mig i smaken. Har sedan tidigare god erfarenhet av just SDG.

Ny sadel
iMats Skrev:
> AJ > Om jag förstått dig helt rätt ska man
> alltså ha samma bredd på sadeln som man har mellan
> sittknölarna?

Sadelns "sittbredd" ska motsvara sittknölarnas bredd. Själva sittbredden ligger lite innanför sadelns verkliga bredd. Det kan vara svårt att mäta upp denna sittbredd om man inte vet hur sadeln är uppbyggd och hur den "deformeras" under belastning av kroppsvikten.
Därför tycker jag att tillverkarna borde ange detta i databladen, istället för att nästan helt fokusera på vikt och häftiga material.
En tillverkare som börjat inse detta med sittbredd är Specialized. Några av deras sadlar går att få i olika bredder.

Men det absolut bästa är att prova ut en ny sadel. Sittbredden kan vara till hjälp vid en första gallring av lämpliga sadlar.
Gå till en "riktig" cykelaffär dvs en sådan där du kan få prova sadlar under lång tid och långa cykelturer. Svårigheten är dock att hitta en sådan affär. De allra flesta butiker är väldigt snikna när det gäller sadeltest. De flesta har inte heller kunskapen om sittbredd, utan brukar ofta rekommendera en sadel utifrån vad de själva använder. Då sadlar är individuellt så brukar denna rekommendation innebära att man går från butiken med en sadel som inte passar en själv och som man inte heller får lämna tillbaka, då man använt den.

/Anders

Ny sadel
Jag har en WTB Laser med Love Channel, den är som Buddah säger, så bra att man inte märker av den. Det enda problemet är om man har baggies, då kan dom fastna lite i brodyren.

Ny sadel
Mina favoritsadlar är Brooks - helt plastfria. Imponerande är ju oxå Brooks sadelkatalog från 1908 på hela 64 sidor: <http://www.brooksarchives.info/brooks%20/catalogs/1908%20brooks/cover.html>

Ny sadel
Specialized Riva bästa sadeln som jag haft på skogscykeln, körde med flite på tidigare cycklar.
Har även provat Specialized pro xc sadeln som ochså känndes bra, men fulare finns inte.

Ny sadel
Brooks är grymma. Letar fortfarande efter en till min mtb. Någon som vill bli av med en?

Annars så har jag testat alla möjliga sadlar, allt från 200 kronors sadlar till fina titan/kolfiber kreationer. Måste vara något fel på mig, för jag blir inte bättre eller sitter skönare oavsett hur mycket mer pengar jag lägger på sadel.

Ny sadel
Brooks gillar jag så pass att jag nu har 3 st:-)
Började med en B17 Honey som är en dröm att sitta på. Har den nu på Bulliten.

Efter denna köptes en B17 Narrow Black som jag aldrig kommit överens med, den är lite för smal/felkonstruerad för mina sittben så den funkar som reserv-/värmareservhyllansadel nu.

Sen fick jag tag på en Brooks Swift Honey med titanunderrede för en billig peng.
Lika bred som B17Narrow:en men mer klassiskt Flite-formad, 350 gram komfort:
sabrswt-m.jpg

Bara hunnit använda den totalt 2 timmar på landsvägscykeln men den känns redan väldigt skön...

Har även beställt en Fizik Arione då den fått så bra kritik överallt.

Annars trivs jag bra med Selle Italia SLR (landsväg - tycker den är för "hal" för mtb) och Selle Italia XO Transam (lvg/mtb).
På tempocykeln har jag även en Fizik Nisene CP3 som annars är för mjuk för min smak.

MickeS

Ny sadel
Någon som testat en Flow sadel? Verkar intressant: http://www.saddleco.com/flowmain.html

asfwae3.JPG

"Flow's patent-pending design involves encapsulation molding a nylon thermoplastic perimeter around an elastomeric monofilament textile, and then stretching this onto an insert-molded frame to create a suspended seating surface. Our custom textile is specifically engineered to deliver precise stretch characteristics and exceptional creep resistance, and our abrasion resistant composite perimeter is tougher than you are. Order yours today, and find out for yourself why Flow has been called "outstanding", "revolutionary", and "the best saddle I have ever used". Recommended maximum rider weight is 200 lbs. 255/290 grams. This is a blemished saddle. It has a couple of very small areas that have sloppy gluing. It's only aesthetic and would not affect performance."

Ny sadel
Är också sugen på att prova på en Brooks, kanske en Swift. Jag vet ställen som fortfarande har kvar Brooks New Swallow i lager (det gjordes bara 999 exemplar av den), elegantare sadel kan man inte hitta till ett retrostylat bygge.

Lite propaganda:

brooksad.jpg

Brooks.swallow.jpeg

"...The sewing is even more complicated. Each stitch has to bite into the leather. It may not be raised, and the leather has to be dampened to accept each stitch precisely. The stitching is performed solely by Robin Coleman, a member of the Master Saddlers, with over 30 years experience of the manufacture of the highest quality bridle saddles.

Each new Swallow has taken in excess of 90 days to cut, form and manufacture and the result is a saddle of extreme beauty which is true to the spirit and heritage of the world’s oldest established manufacturer of bicycle componentry."

Ny sadel
Reklam:

Haga Cykel i Linköping har tidigare nämnda gelkudde för sittknölsmätning, Ni är alla hjärtligt välkomna att prova!

Jag kör själv en flite gel flow på racern vilket känns kanon då man sitter på samma sätt länge. I skogen har jag en SLR XC gel flow vilket är underbart skönt eftersom en plattare sadel enligt mig funkar bättre när man rör sig mycket.

Tillbaka
Topp