Ny sadelstolpe - förvirring kring storlekar

kaj a

Aktiv medlem
Tjena

på cykeln har jag en gammal Ringle Moby Deuce sadelstolpe som börjar sjunga på sista versen, det är bland annat en spricka i en av delarna. Har shoppat runt en del på nätet utan att förstå vad jag ska ha, hjälp mig!

Stolpen ska sitta i en DMR Trailstar ram med några år på nacken. Enligt DMR ska nuvarande Trailstar ha 26,8 mm stolpe.

Min nuvarande stolpe är på 27 mm, och sitter förvisso rätt ordentligt. Mitt pålitliga skjutmått visar också att ramens innerdiameter är 27, varken 26,8 eller 27,2.

För det första, funkar en 26,8 eller 27,2 mm stolpe, eller måste jag leta efter en som är exakt 27? Det är rackarns svårt att hitta en prisvärd (billig, snygg, "lätt") stolpe som är 26,8. 27,2 finns det fler av, men blir inte en sån för stor?

Jag är inte särskilt hipp och behöver varken titan, thompson eller kolfiber men i övrigt tar jag gärna emot förslag på märken och nätbutiker.

Tacktack!
//kaj

asch vad tusan. Tydligen är frågan för dåligt formulerad.

Ska jag leta efter en 26,8 eller 27,2 mm sadelstolpe? Går en 27,2 mm ner i ramen om den är gjord för 26,8?

Finns det några tips på bra och billiga 26,8 mm stolpar?
//Kaj

kaj a skrev:
-------------------------------------------------------
> asch vad tusan. Tydligen är frågan för dåligt
> formulerad.
>
> Ska jag leta efter en 26,8 eller 27,2 mm
> sadelstolpe? Går en 27,2 mm ner i ramen om den
> är gjord för 26,8?
>
> Finns det några tips på bra och billiga 26,8 mm
> stolpar?
> //Kaj

Du kan bara ha samma dimension som sadelröret, annars får du skaffa shims. Det går aldrig med grövre stolpe än sadelrör :-) T

Gå till vilken normal cykelbutik som helst och köp en vanlig alustolpe som är 27.0 mm. Stoppa ner den i ramen och justera den till rätt höjd. Kapa den sen till kortast möjliga längd (dvs minsta instickslängden ner i ramen, inget mer). Då blir det både billigt och hyfsat lätt. Tror knappast du kan spara mer än ett hekto på en svindyr stolpe jämfört med ovanstående metod.

jag har en äldre Syncros Hardcore-stolpe liggandes, i dimension 27.0 x 330, om det kan vara intressant. Lite patina från sadelröret, men annars schysst skick.

Tillbaka
Topp