Ny Scott cykel snett bakhjul

Damzix

Medlem
Hej!
Har köpt en helt ny Scott Scale 980 2022 för 3 dagar sen men har märkt att bakhjulet verkar vobbla lite i sidled, inte jättemycket men lite….
Var hos återförsäljaren men han sa att det är ingen fara utan visade mig att dom andra cyklarna är det likadant med, han spännande ekrarna lite och det blev lite bättre men fortfarande inte helt bra… någon som har en erfarenhet om det ska vara så? Och vad man kan göra åt det?Det är en MTB

Senast ändrad:
Titta också efter om det är fälgen eller däcket (eller båda) som inte är rakt.

Men om cykeln är ny så är det säljaren som skall åtgärda till godtagbar tolerans.

Det är den jobbiga frågan... Där försäljaren och kunden inte alltid är överens. Men spikrakt för ögat skulle jag säga. Fälgen alltså, inte däcket.

om fälgen synligt vobblar skulle jag definitivt inte godta det, men om det är däcket så kan det ju röra sig flera mm utan att det faktiskt påverkar känslan. Dock så ska ju däcket ha "satt" sig ordentligt runt fälgkanten

Hur ser jag enkelt om det är fälgen eller däcket? Känns som hela hjulet vobblar när jag kollar, inte så jätteduktig på sånt

Hur ser jag enkelt om det är fälgen eller däcket? Känns som hela hjulet vobblar när jag kollar, inte så jätteduktig på sånt
Du kan hålla upp tummen mot ram/gaffel så nageln precis snuddar vid fälgen och snurra hjulet lite långsamt så ser du hur mycket eller litet fälgen självt slår

Du kan se om däcket är monterat korrekt genom att titta på den tunna linje som finns på alla däck (vad jag vet) och som ska vara synlig straxt utanför fälgkanten. Däckets linje ska vara lika långt från fälgen (vanligen några millimeter) hela vägen funt fälgen, på båda sidorna.

Linjen syns här (bild snodd från https://enduro-mtb.com/en/mount-bike-tire-correctly/ )
1665559493036.png

Hej!
Har köpt en helt ny Scott Scale 980 2022 för 3 dagar sen men har märkt att bakhjulet verkar vobbla lite i sidled, inte jättemycket men lite….
Var hos återförsäljaren men han sa att det är ingen fara utan visade mig att dom andra cyklarna är det likadant med, han spännande ekrarna lite och det blev lite bättre men fortfarande inte helt bra… någon som har en erfarenhet om det ska vara så? Och vad man kan göra åt det?Det är en MTB
Eller ett buntband som sätts fast i gaffel/sadelstag och klipps så det precis tangerar fälgen.
Det är fälgen som går snett, vad ska man göra?

Är cykeln ny från butik och du inte slagit i hårt, så skall butiken fixa utan kostnad.
Går du till någon annan, så tar de nog några hundra för jobbet.

Är hjulet rimligt bra byggt från början är det bara några minuts arbete att rikta det sista. Men att kräva rakhet på tiondels millimeter är lite väl pedantiskt, mindre än en millimeter i sidled kan man nog inte begära.

Är hjulet rimligt bra byggt från början är det bara några minuts arbete att rikta det sista. Men att kräva rakhet på tiondels millimeter är lite väl pedantiskt, mindre än en millimeter i sidled kan man nog inte begära.
En vanlig verkstad har ofta bara vanligt standard riktställ typ Parktool TS-2.2 där går de få strax under mm i rakhet är man riktigt skicklig e man kanske nere på två-tre tiondelar men en med mer hjulbyggarinriktning har oftast lite bättre doningar som tex Super B TB-PF36 med mätklockor där man är så rikta så när som under en tiondel

men oavsett så en seriös handlare riktar ett skevt hjul vid slutmontering/slutkontroll innan den ställs ut i butiken till försäljning sen kan de missas ibland men då riktar man de direkt vid påpekande och framförallt medans kund väntar

Senast ändrad:
Får man verkligen en riktning för 300, som blir bra?

Dvs med just ekerspänning också, inte bara visuellt rakt.
Jag har lämnat in ett hjul som ett mer ut som en taco än ett hjul med 3 ekrar av en gång och fått tillbaks det spikrakt för 350kr 30min senare hos en lbs. En kompis lämnade in ett rakt hjul med bara en eker av vid ett annat ställe och fick tillbaks det mest vobblande hjul jag någonsin sett.

Så svaret är kanske det beror på kunskapen där du lämnar in ditt hjul.

Jag har lämnat in ett hjul som ett mer ut som en taco än ett hjul med 3 ekrar av en gång och fått tillbaks det spikrakt för 350kr 30min senare hos en lbs. En kompis lämnade in ett rakt hjul med bara en eker av vid ett annat ställe och fick tillbaks det mest vobblande hjul jag någonsin sett.

Så svaret är kanske det beror på kunskapen där du lämnar in ditt hjul.
Den tråkiga sanningen är att det nog gäller dom flesta verkstadsmomenten, det är därför jag gör så mycket själv :p
Men det vore nice att bygga sina hjul lite halvslarvigt, och kunna lämna in dom för sista riktningen :D

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp