Ny Shimano-standard... *3-4

Der Kaiser

Aktiv medlem
Shimano verkar ha släppt lös fredagstråden redan på tisdagen.

Tl:dr: Shimano vill komprimera behovet av reservdelar och grupper som inte fungerar tillsammans genom att skapa 3 nya standarder. Eller så vill de bara ha bort Microshift...

Fantastiskt! Limkglide drivlinor som inte är kompatibel med något annat, nya bredde på 9 och 10 (och kankse 11) delat drivlinor som bara kan ger en optimal kedjelinje till en av de tre, en till vevlagerstandard, icke-kompatibla växelreglage ...

Och som bonus verkar vi tappa populära och relativt billiga Deore 10 och 11-delat grupparna.

Detta har nog varit på g ett tag antar jag. Tanke; har prylbristen pga Corona ytterligare satt fingret på behovet av ”interkompabilitet”?

Samt att jag också tycker mig ha sett mer Microshift i listorna.

Hur är det med SRAM’s grejer, bättre match mellan grupper?

(jag är kunskapsmässigt lost jämfört med förr men bekanta skickar fortfarande länkar med köprådsönskemål….)

Håller med; läge att köpa några kassetter medan det finns. Eller byta cykel. ?

Detta har nog varit på g ett tag antar jag. Tanke; har prylbristen pga Corona ytterligare satt fingret på behovet av ”interkompabilitet”?

Samt att jag också tycker mig ha sett mer Microshift i listorna.

Hur är det med SRAM’s grejer, bättre match mellan grupper?

(jag är kunskapsmässigt lost jämfört med förr men bekanta skickar fortfarande länkar med köprådsönskemål….)

Håller med; läge att köpa några kassetter medan det finns. Eller byta cykel. ?

Det mesta är väl kompatibelt på sram utom bodyn på NX/SX kassetterna med GX och uppåt?

Hade hoppats byta ut min Sram NX 11 delade jag har på pendlaren till Deore men det lär väl vara kört då det är dags.

Riktigt pissigt att pull ratio inte är samma som på dagens 11s.

Ska bli intressant att se en 9s kassett med samma cog spacing som en 11s...Vad tänker bikeradar där? Det är tjockleken samma skulle jag tro

Riktigt pissigt att pull ratio inte är samma som på dagens 11s.

Ska bli intressant att se en 9s kassett med samma cog spacing som en 11s...Vad tänker bikeradar där? Det är tjockleken samma skulle jag tro

BikeRadar skriver tydligen att man kan använda en 10-delat reglage till en 9-delat drivlinan. Så det måste vara cog spacing som är samma.

Fantastiskt! Limkglide drivlinor som inte är kompatibel med något annat, nya bredde på 9 och 10 (och kankse 11) delat drivlinor som bara kan ger en optimal kedjelinje till en av de tre, en till vevlagerstandard, icke-kompatibla växelreglage ...

Och som bonus verkar vi tappa populära och relativt billiga Deore 10 och 11-delat grupparna.

Tjena!

Går utmärkt att använda dagens 11-delade kedjor med Cues. Man kan även köra dagens 11-delade kassetter (med dagens kedjor) med Cues. Cog Spacing är samma som dagens.
Cues kedjor på dagens kassetter funkar sisådär däremot.
U6000 motsvarar Deore i kvalitet men med bättre livslängd på framförallt kassetten men även kedjan.

Jag är positiv då det förenklar en hel del.

Sen är det inte så att allt byts ut rakt av. Man kommer kunna underhålla sina nuvarande system i närmare tio år till, antagligen klart längre än så.

Enligt bikeradar är cog spacing samma på 9, 10 och 11 delat, så den kan bara vara samma för en. Eller så har bikeradar fel.
Jag förstår det som att cog-spacing på Cues är som på dagens 11-delade. På både 11, 10 och 9 delade. En enda kedjestandard, en enda pullratio på R.D., Och på reglagen.
Så man kan, om man vill, ta ett 11 delat reglage, med 11delad R.D., och använda en 10 eller 9delad kassett. Man får begränsa R.D.n med spärrskruvarna så att den inte växlar förbi minsta drevet på 10/9delade kassetten.
Det lär bli en jäkla cirkus med spacers innanför de olika kassetterna innanför de olika hg+bodyna däremot...

Jag förstår det som att cog-spacing på Cues är som på dagens 11-delade. På både 11, 10 och 9 delade. En enda kedjestandard, en enda pullratio på R.D., Och på reglagen.
Så man kan, om man vill, ta ett 11 delat reglage, med 11delad R.D., och använda en 10 eller 9delad kassett. Man får begränsa R.D.n med spärrskruvarna så att den inte växlar förbi minsta drevet på 10/9delade kassetten.
Det lär bli en jäkla cirkus med spacers innanför de olika kassetterna innanför de olika hg+bodyna däremot...

Tjena!

Blir inga spacers, alla är lika breda mot bodyn. Ytterligare en sak som är en förbättring.

Tjena!

Blir inga spacers, alla är lika breda mot bodyn. Ytterligare en sak som är en förbättring.
Betyder det spacers inbyggda i kassetterna? För med samma cog-spacing så tar en 11delad ca 6-8 mm (snabbt "mätt" med tumstock) mer plats än en 9delad...
Och mtb bodys kan vara smalare än lvg-dito så spacersbehovet kan ändå dyka upp.

Man hatar ju förändring men så här borde det ju varit från början!

Inte för att just den här lösningen var möjlig från början, så klart.

Betyder det spacers inbyggda i kassetterna? För med samma cog-spacing så tar en 11delad ca 6-8 mm (snabbt "mätt" med tumstock) mer plats än en 9delad...
Och mtb bodys kan vara smalare än lvg-dito så spacersbehovet kan ändå dyka upp.

Tjena!

Vete fan hur du mäter, men fel gör du.
Det skiljer 0,4 mm mellan 9-delade och 11-delade kassetter och båda kassetterna passar på samma body idag. 10-delade är lite tunnare och behöver därför en spacers.
Om man inte pratar 11-delat för LVG, dom är bredare. Så ska man använda en Linkglidekassett på ett sånt nav så behöver man en spacer. Precis som man man behöver en spacer idag när man sätter en mtb-kassett på en sån body idag.

frågan är vad den billigast clutch-växeln, rd-u6000, och den billigaste 9-delade 11-46-kassetten, rd-lg300-9, kommer kosta i verkligheten. vad jag förstår borde de vara kompatibla?

om det blir billigare än rd-m5120 och cs-4100 är jag positiv till förändringen. bra att hg-bodyn lever vidare.

det är irriterande att gamla växeldosor inte är kompatibla. men om det går att hacka sl-u4010-9r så att en även får multi-release skulle allt vara okej.

CS-LG300-9_11-46.png

frågan är vad den billigast clutch-växeln, rd-u6000, och den billigaste 9-delade 11-46-kassetten, rd-lg300-9, kommer kosta i verkligheten. vad jag förstår borde de vara kompatibla?

om det blir billigare än rd-m5120 och cs-4100 är jag positiv till förändringen. bra att hg-bodyn lever vidare.

det är irriterande att gamla växeldosor inte är kompatibla. men om det går att hacka sl-u4010-9r så att en även får multi-release skulle allt vara okej.

Visa bilaga 610881
Lika som bär:
s-l1600.jpg

cs-lg300-9_11-46-png.610881

jag hävdar att inte både spacing och total bredd kan vara samma. Sen är väl 11s mtb bredare idag än 8-10 trots samma body.

EDIT. men 9s kan säkert vara smalare än 11s med samma spacing utan en lös spacer. Så det beror väl på om man mäter över kuggarna eller spindeln

jag hävdar att inte både spacing och total bredd kan vara samma. Sen är väl 11s mtb bredare idag än 8-10 trots samma body.

EDIT. men 9s kan säkert vara smalare än 11s med samma spacing utan en lös spacer. Så det beror väl på om man mäter över kuggarna eller spindeln

Tjena!

När det gäller bredden mot bodyn så är det ju helt ointressant att mäta över kuggarna. Förstår inte snacket om spacers. 9 och 11 använder idag samma bodys utan några spacers. Bara 10 som använder spacer då dom kassetterna är smalare än 9 och 11.

Tjena!

När det gäller bredden mot bodyn så är det ju helt ointressant att mäta över kuggarna. Förstår inte snacket om spacers. 9 och 11 använder idag samma bodys utan några spacers. Bara 10 som använder spacer då dom kassetterna är smalare än 9 och 11.

ja, men nu säger man att mellanrummet mellan kuggarna ska vara samma. Dvs avstånden 1-9 är samma på 9s och 11s. Det är kanske ointressant men då blir 11s bredare över 1-11 än 9s är 1-9.
Även om båda passar bra på samma body.

Som Jonte987 skriver. Cues ska ha samma drevavstånd på alla kassetter.
11*x > 9*x.
Notera att man kan använda samma R.D. och samma reglage med olika många kuggar-kassetter.
Nuvarande 9 och 10delade kassetter eller kedjor kommer inte vara kompatibla med CUES.

mf-tz31 är sannerligen inte vacker :) men cs-lg300-9 11-46t tycker jag faktiskt är snygg, och spridningen verkar helt okej: 11-13-15-17-20-23-28-36-46
Screenshot_20230301-134250_Adobe Acrobat.jpg

jag är väldigt nöjd med delningen på cs-m4100-10 11-46t, som har 11-13-15-18-21-24-28-32-37-46. men den är för dyr.
Shimano_Deore_M4100_kasette_10_speed_1589782406.jpg

jag tycker även att cs-hg31-8 11-34 funkar bra, trots stort hopp på slutet: 11-13-15-17-20-23-26-34
s-l400.jpg

procentuellt är sista hoppet på cs-hg31 större än det på nya cs-lg300-9.

Så då är det low-end och säkert tungt som fan. Vill man ha high-end så är man hänvisad till 12s. Tack för det
Så är det ju redan, förutom att Shimano fortfarande producerar de äldre serierna.
Och att man kan köpa Deore 11delad R.D. med senaste designen.
Risken är dock uppenbart de fasar ut de äldre modellerna snabbare nu. ?

Snart är standardena inte ens märkesspecifika utan modellspecifika. Är de standarder då?
Nå, som tur är finna det en del tillverkare som tillhandahåller slitdelarna under eget namn så vi kan fortsätta rulla med våra uråldriga 2X11 mekaniska sytem.
Känns bra att skita fullkomligt i oligopolerna..

Tjena!

Det här forumet är fantastiskt, ena halvan skriker att nytt är bäst och att gammalt är värdelöst, den andra blir griniga för att tillverkarna kommer med nya produkter.

För att trösta er lite så sägs det att det är en åtta års lång övergångsperiod, så det kommer finnas prylar till era cyklar för lång tid framöver.

Tycker det ser bra ut! Hållbarheten ska vara bättre, är ju toppen om det stämmer. För mig som kör 10spd 38/11-42 på pendlaren så ser det ut att finnas lämpliga shimano-alternativ vilket är positivt.

För min del är jag nöjd med nyheterna.

Som Microshift–användare föredrar jag breda 10-delade kassetter och vill helst att mina cykelprylar varade längre tid.
Jag skiter i komponentvikt så länge de inte är tillverkade av riktigt bly.
Att oroa sig över att äldre 10- eller 11-delade växelkomponenter försvinner är onödigt. Man kan fortfarande köpa 6-, 7- och 8-delade kassetter och frihjulen av 20 år gamla design. Shimano kommer inte att kasta bort sina investeringar i maskinutrustning så länge det finns marknaden för komponenterna.
Att sätta på en extra distans eller två på en HG-body är inte något problem i verkligheten, trots att jag tvivlar på att det skulle ens behövas.
Att ha 9-, 10- och 11-delade växlar och reglagen kompatibla — vem kommer att säga att detta inte är en bra nyhet?
Att ha HG-body kvar är den största vinsten för mig, för att detta låser upp möjligheter för tredjepartstillverkare.

Till slut kan man alltid vända sig till ett friktionsväxlarreglage ifall några nya och gamla kassetter/växlare inte skulle lira ihop.

Nu verkar det iofs som 10s kassetterna blir smalare så då kan man oroa sig för det istället.

Jag vill främst att det ska finnas highend produkter som är lätta. Även kassetter och då funkar det inte med low-end 11-50.
Vi får se var det landar. 51xx komponenter går väl fortfarande knappt att få tag på vikten på?

Nu verkar det iofs som 10s kassetterna blir smalare så då kan man oroa sig för det istället.

Jag vill främst att det ska finnas highend produkter som är lätta. Även kassetter och då funkar det inte med low-end 11-50.
Vi får se var det landar. 51xx komponenter går väl fortfarande knappt att få tag på vikten på?

Tjena!

Varför ska man oroa sig för att de tiodelade kassetterna blir smalare? Man kommer kunna köpa gamla kassetter lång tid framöver.

Tjena!

Varför ska man oroa sig för att de tiodelade kassetterna blir smalare? Man kommer kunna köpa gamla kassetter lång tid framöver.
Nån ovan var glad att det kom nya breda 10s så då är det ju synd om de inte är breda.
Själv tycker jag 11s spacing fungerat problemfritt så den biten blir nog bra

Tillbaka
Topp