Ny skogscykel (för bl.a Hellas)

krill

Ny medlem
Hej!
Jag påbörjade en annan tråd tidigare inom ämnet, men för att rikta frågan lite tydligare startar jag en ny tråd.

Jag har börjat cykla lite mer ordentligt i Hellas och Nackareservatet och tänkte skaffa mig en schysst heldämpad trail- eller AM-hoj och behöver lite input på vad jag ska tänka på.

Jag är fortfarande ganska försiktig, men börjar våga lite mer och mer efter varje tripp. Jag har inget större behov av höga hastigheter utan är mer ute efter att ha kul i skogen och gradvis klara mer och mer teknisk terräng.

Det lutar mest åt Canyon Nerve AM eller XC, men jag kan inte avgöra vilken jag bör välja. Är det nån som har några tankar eller input här? AM:en verkar inte ha lika schyssta prylar för samma pris men är lite grövre och har längre slaglängd. XC:n verkar ha bättre delar och är lättare men har kortare slaglängd och verkar vara lite mer åt köra snabbt-hållet.

Har ni nån input?

Funderar även på att hälsa på i Specialized-butiken i sjöstan och kolla vad som finns där? Nåt speciellt jag bör tänka på när jag provar cyklarna?

Prisnivå: max 20 lök.

Fan vad svårt det ska vara! Dagens i-lands-problem... :)

Senast ändrad:
Du har nog roligare på den lättare cykeln, ska du inte köra i stora berg så håller nog Nerve XC utmärkt.

Reserverar mig för din ev. vikt. =)

krill skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!

> behöver lite input på vad jag ska tänka på.
>
> nån som har några tankar eller input här?
>
> Har ni nån input?

Jag har ingen input?

Tja!
Ja det är sannerligen ett i-landsproblem att välja en 26" fullgung för 20tkr...
Dessutom är det ju nu för tiden 29" och heldämpat som är det nya svarta i Hellas, men för att återgå till dina val så lyder mina visdomsord så här:

Dina cykel-aspiranter är jättefina, även om jag inte haft förmånen att provköra någon av dom ännu.
Personligen skulle jag gått på XC-modellen pga två orsaker dels de finare komponenterna men också för att det sällan behövs mer än 120mm i slaglängd för cykling i Sthlms skogarna. Om du däremot har tänkt dej att köra lite fjällsturer sitter ju AM-modellen som en fläskläpp men bara då... Om du dessutom tänkt dej kunna köra berg (dvs liftburet, typ Gesunda, Järvsö m.m.)kan du glömma AM-modellen, då behövs värre doningar.

En annan sak att ha i åtanke vid val av fullgung är vilket länkage du vill köra på, multi-pivots som ju är vanligast idag är ju väldigt följsamma MEN kräver mer översyn än de lite enklare (och äldre single-pivots) som ju bara har en fästpunkt (och ett lagerpar) krånglar nästan aldrig så när som på lite noggrannare inställning och skötsel av själva dämparen.

En kompromiss mellan multi-länk och single-pivots är cyklar som Commencal och Cube Stereo som kör en single-pivot för själva stötupptagningen men ett länkage för att få en schyst fjädringskurva.
ex. http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=55590

Sunn's cyklar vekar också väldigt fina och välbyggda, för att inte tala om Lapiere-cyklarna som lovordats i internationell MTB-press.
http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/31839/Sunn_Kern_S2_Bike_2010,
http://www.haggs.nu/catalog/product...=2119&osCsid=6b5c743af1972232b6d8e720b36d270a

Vet inte om du blev så mycket klokare av detta inlägg, men du frågade om åsikter så här fick du i allafall mina.

Själv bygger jag helst ihop cykel själv bäst och billigast så...

Lycka till i ditt val.

Haha, fan vad jag tjatar om input. Hade suttit och kodat c++ hela dagen och skrev sen lite för mycket lite för snabbt...

Tvivlar på frekventa turer i fjällen och skulle det bli nån sån tripp får jag anpassa körningen efter cykeln istället.

Jag väger runt 85. Hur påverkar det?

Tack för INPUT hittils! :)

Precis min åsikt, själv kör jag på en väldigt flexibel men stabil och tung 130mm fullgung. Körde tidigare på en 150/140mm Commencal Meta 5, tills den blev stulen, men saknar inte den "förlorade" slaglängden. Tvärt om, 120/130mm är perfekt för Hellas. Om det inte vore för att jag dreglat ner mej i 29"are så står en C-dale RZ120 högst på min önskelista...
Din vikt är ovesäntlig om du inte ska köra lättvikts tävlingshjul.
// L.

Hej!

Jag rekomenderar dig att hälsa på exempelvis "SCS" i Sjöstaden och låna ett par av deras testhojjar. För att se vad som passar DIG bäst.

Att läsa spec:ar för att hitta den perfekta träffen kan lätt bli missvisande.
Bara för att du har 5st supermusiker betyder det inte att musiken de skapar låter bra för det.

Oftast köper folk en cykel som späder på deras ego.
Ex. en trådsmal supersnabb lvg-cyklist kör en superlätt XC-cykel för att vara fortatt snabb som ögat på platten. Men för att bli en mer komplett MTB-cyklist skulle en "tuffare" AM-hojj för ovan scenario, som är mer förlåtande på stök, "jämna ut" cyklisten som då blir mer komplett.

Hursomhelst, grattis till ditt problem! :)

larsaw skrev:
> Tja!
> Ja det är sannerligen ett i-landsproblem att
> välja en 26" fullgung för 20tkr...
> Dessutom är det ju nu för tiden 29" och
> heldämpat som är det nya svarta i Hellas, men
> för att återgå till dina val så lyder mina
> visdomsord så här:
>
> Dina cykel-aspiranter är jättefina, även om jag
> inte haft förmånen att provköra någon av dom
> ännu.
> Personligen skulle jag gått på XC-modellen pga
> två orsaker dels de finare komponenterna men
> också för att det sällan behövs mer än 120mm
> i slaglängd för cykling i Sthlms skogarna. Om du
> däremot har tänkt dej att köra lite
> fjällsturer sitter ju AM-modellen som en
> fläskläpp men bara då... Om du dessutom tänkt
> dej kunna köra berg (dvs liftburet, typ Gesunda,
> Järvsö m.m.)kan du glömma AM-modellen, då
> behövs värre doningar.
>
> En annan sak att ha i åtanke vid val av fullgung
> är vilket länkage du vill köra på,
> multi-pivots som ju är vanligast idag är ju
> väldigt följsamma MEN kräver mer översyn än
> de lite enklare (och äldre single-pivots) som ju
> bara har en fästpunkt (och ett lagerpar)
> krånglar nästan aldrig så när som på lite
> noggrannare inställning och skötsel av själva
> dämparen.
>
> En kompromiss mellan multi-länk och single-pivots
> är cyklar som Commencal och Cube Stereo som kör
> en single-pivot för själva stötupptagningen men
> ett länkage för att få en schyst
> fjädringskurva.
> ex.
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=55590
>
> Sunn's cyklar vekar också väldigt fina och
> välbyggda, för att inte tala om Lapiere-cyklarna
> som lovordats i internationell MTB-press.
> http://www.winstanleysbikes.co.uk/product/31839/Su
> nn_Kern_S2_Bike_2010,
> http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath
> =489_450&products_id=2119&osCsid=6b5c743af1972232b
> 6d8e720b36d270a
>
> Vet inte om du blev så mycket klokare av detta
> inlägg, men du frågade om åsikter så här fick
> du i allafall mina.
>
> Själv bygger jag helst ihop cykel själv bäst
> och billigast så...
>
>
> Lycka till i ditt val.

Mycket här jag inte håller med om. Jag har själv kört i Järvsö (och en vecka i Åre också för den delen) på en Cannondale Prophet med 140mm slag, och det fungerar utmärkt. Speciellt de maskinbyggda spåren funkar alldeles utmärkt. Med en Dh får man större marginaler och mer stabilitet, men man kan ha mycket kul på en AM.

Ang. att singelpivots är mer känsliga för inställningen av dämparen tycker jag precis tvärtom. Man har ganska brett utrymme att labba med lufttryck osv beroende på vilka egenskaper man vill ha. En multilänktjosan typ VPP har en indesignad sagpunkt, och man bör alltså ha precis lagom med tryck i dämparen för att träffa av den, annars kan cykeln uppföra sig mycket underligt.

Cube Stereo är ingen länkagedriven singlepivot, det är en 4-bar/Horst. Den praktiska skillnaden kanske inte är så stor och man kan inte dra några generella slutsatser om dämpningens uppförande enbart utifrån detta, men rätt ska vara rätt. För övrigt är även Canyonen en Horst.

Sunn är också precis som Commencal länkagedriven sp, fast "uppochner". Rent generellt kan man kanske säga att man vill att lagren som tar (mest) sidolaster bör vara så stora som möjligt, detta är precis som larsaw skriver svårt att genomföra på vissa konstruktioner som har väldigt många lagringspunkter, t.ex. vpp, maestro och DW. Detta har dock mer med implementationen att göra än den specifika länkagetypen, det finns gott om exempel på länkagedrivna singlepivots med massor av lagringspunkter och även några där de sidobelastade lagerna är rätt små.

/Martin, analakademiker som inte bidrar i sak. Fast jag tror en 120mm hoj kan vara riktigt skoj i Hellas.

Om du inte redan läst det så diskuterades Nerve AM/XC här nyligen:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1625692/1631082/quote=1

Jag köpte en XC för åkning i Hellas och har nu haft den snart en månad. Är väldigt, väldigt nöjd! I mitt fall var också valet svårt men efter ganska mycket funderande och provcykling så föll valet på XC. Slaglängden räcker gott och väl för mig och den känns lite "rappare" vilket jag föredrar. Den klarar väldigt aggressiv åkning och att den heter XC är egentligen missvisande. Det är en i mitt tycke en underbar stigcykel!

Om du har möjlighet så provcykla förstås. Annars kan jag nästan lova att du blir nöjd oavsett vilken du väljer! ;-)

Lycka till och väl mött på stigarna!!

Åk till specializedbutiken och ta ut en epic 26" och en epic 29" på en tur i hellas... sen utökar du din budget, och blir asnöjd. :)

Skämt och sido har jag inte så bra koll på specialized priserna men tror att dom landar en bit över 20k, dock tror jag att de har en epic 2010:a med nedsatt pris(strax över 20) kvar. Tror även de har nån till i hornstullbutiken.

Jag provade båda dessa hojar 20min vardera i hellas för ett par veckor sedan och båda svalde terrängen och gav mig grym kontroll och körupplevelse i stöket

Nu har jag aldrig cyklat i Hellas utan håller mest till på Bogesund i Vaxholm men jag har en Nerve AM 5.0 2010.

Även fast jag är nöjd med cykeln som sådan så inser jag så här i efterhand att jag borde ha köpt en XC istället.

Det jag främst saknar i cykeln är rapphet, den är helt enkelt lite för seg. Jag har i och för sig inte testat någon Nerve XC men jag antar att den borde vara rappare och kvickare i känslan. Dessutom är den mindre vikten alltid välkommen och slagländen skulle räcka till.

Nu håller jag så smått på och byter delar för att lätta min AM och hoppas på att lite mer rapphet infinner sig, har hittills bytt hjulen till ett par med XC717-fälg vilket har gett ett bra resultat.

Sedan har det krävts en del inkörning för mig och anpassning/tillskärpning av min teknik för att vänja mig vid cykeln men nu börjar den kännas riktigt bra.

Jag skulle ända utifrån mig och mina stigar som sagt väja en Nerve XC om jag skulle göra samma val idag.

Jag tittade också på AM mot XC och med hjälp av andra som testat båda fick jag känslan av att XC var ett bättre val för mig. Bättre komponenter mot AM för samma pris och en mer framåtlutat sittställning.

Mycket nöjd med min XC och den klarar mycket med sin dämpning, och som sagt..ska man köra Downhill är det i mina ögon ändå något värre än AM man ska ha.

Am:en är dock snyggare än XC:n :-)

flierman skrev:
> Am:en är dock snyggare än XC:n :-)

Men då är ju valet lätt ;o)

Själv hade jag tagit AM. har just bytt från en FS XC till en AM hoj och jag upplever den som mycket roligare i hellas även om jag kanske blir långsmare.

STIZZE skrev:
> AM kan aldrig va snyggare än XC. :)

DH är snyggast!

Tillbaka
Topp