Ny smart/gps klocka

danky_xv

Aktiv medlem
Ny smart/gps klocka
Min Polar Ignite börjar ha dåligt batteri och behöver uppgraderas. Men till vad?
Igniten var mer av ett impulsköp då jag behövde en klocka och ville logga vandring mm.
Vad jag saknar på den är ordentlig paus, splittider, byte av aktivitet (t.ex cykling-vandring).
Smarta funktioner som telefonnummer, meddelande, betalning mm är nåt jag vill ha p.g.a jobbet.
Bra batteri är viktigt. Likaså att jag kan pausa en aktivitet utan att va rädd att den startar igen av sig själv pga tuochdisplay.
Har svårt att bestämma mig då man
Inte slipper att testa de före.
Har kikat på Samsung Galaxy watch 5 pro. (räcker batteritiden?)
Polar Grit X pro
Suunto Peak (räcker 5.an?)

Till cykling använder jag normalt Karoo2.
Suunto och Karoo loggar till samma app och det är positivt.
Polar loggar endast till egen app för full uppföljning. Det är tråkigt då cyklingen automatiskt faller bort. All aktivitet synkas till Strava men känns som klockans/ karoos fulla potential inte kommer till rätta.
Suunto har jag ingen erfarenhet av.
Samsung Galaxy watch 5 synkar bra ihop med min Samsungtelefon?
Hur bra är loggning av aktiviteter?

Annan smartklocka som är intressant?

Garmin faller bort då jag inte gillar deras menysystem och app.

Senast ändrad:
Ny smart/gps klocka
Tolkar jag det rätt om du vill kunna byta mellan aktiviteter under en och samma "runda"? Tror i allmänhet du måste kolla på de mer avancerade klockorna, t ex de för triathlon, men jag vet inte om man helt valfritt kan bestämma vilka aktiviteter som går att kombinera. Kanske försöka kolla efter något multisport-läge...?

"Ordentlig paus" får du nog beskriva lite mer...har inte haft något att anmärka på rörande detta på de enheter jag haft (mestadels garmin på senare år).

Smartwatch från samsung, huawei, google, apple m fl brukar ju ha sämre batteritid än de traditionella tillverkarna av sportklockor. Kanske bättre på smart-funktioner dock som samtal, meddelanden mm. För betalning så får man ju dubbelkolla att den klocka man väljer stöds av den bank man använder. Inte för att jag personligen förstår varför man måste ha stöd för detta i klockan..

Även om Polar loggar till egen app så borde det ju åtminstone gå att exportera datat för användning i andra tjänster? Vad är det för data du saknar som inte synkas till Strava?

Jag kör Garmin på som klocka och på cykeln, är inte supernöjd med allt men nog borde de ändå kunna vara med i en jämförelse, speciellt som du verkar efterfråga många features. Coros finns också och de verkar ha en del nöjda användare.

Ny smart/gps klocka
Jag köpte just en Polar Vantage M2 som har något slags multisportläge. Har inte testat det än men det går säkert att kolla hur det funkar på de vanliga recensionssajterna. En snabb koll indikerar att det går att välja olika aktiviteter.
Ingen touchskärm.
Bra batteritid.
Hyfsat billig just nu.
Jag gillar Polarappen och det betydde en del för mig. Om du inte tycker den håller så kanske någon annan klocka är bättre.

Ny smart/gps klocka
Jag vill som sagt ibland byta mellan aktiviteter. T.ex cykel-vandring-cykling i en och samma aktivitet.
Med ordentlig paus menar jag att klockan inte startar i misstag. Min Polar ignite går att pausa men man startar tillbaka via touchdisplayen. Och det är mer än regel än undantag att t.ex en fuktig tröja rör i displayen och startar aktiviteten i misstag. Så paus/start skall helst vara via fysisk knapp.
Polar Flow registrerar endast aktivitet från egna produkter. Vill man följa upp belastning mm så faller cyklingen bort pga den registreras i Karoo appen, strava och Suunto appen. Det som stör mig är att jag inte får det till polar flow utan att logga med en polarprodukt.
Vilket betyder i praktiken att Polar ignite /flow säger att senaste träningspass var för 10 dagar sedan. Men i verkligheten kanske jag har 1-4 cykelpass som inte finns i flow.

Betalning från klockan är mer en bekvämlighetsgrej. Klarar säkert mig utan.

Ny smart/gps klocka
Polar Flow registrerar endast aktivitet från egna produkter. Vill man följa upp belastning mm så faller cyklingen bort pga den registreras i Karoo appen, strava och Suunto appen. Det som stör mig är att jag inte får det till polar flow utan att logga med en polarprodukt.
Vilket betyder i praktiken att Polar ignite /flow säger att senaste träningspass var för 10 dagar sedan. Men i verkligheten kanske jag har 1-4 cykelpass som inte finns i flow.
Det här gäller väl så vitt jag vet alla tillverkares egna app:ar. Ska man ha olika enheter i synk bör man nog köra samma märke, dubbelregistrera eller ha en tredjeparts-tjänst som strava där man samlar allt. Alternativet är att manuellt importera aktiviteter i tillverkarens app (om det är möjligt).

Ny smart/gps klocka
Jag har en Edge 810 och en nyinköpt Enduro, båda från Garmin. Vis av erfarenheten från Forerunner 245 så ville jag ha en klocka utan touch. Bara fysiska knappar med bra feedback.
Så nu har jag ingen Edge 810 och loggar all träning med Enduron, att betteritiden är runt 25-30 dgr i normala fall är bara ett plus. Skönt armband som är lagom töjbar och inga spännen.
Rekommenderas.

Ny smart/gps klocka
Min Polar Ignite börjar ha dåligt batteri och behöver uppgraderas. Men till vad?
Igniten var mer av ett impulsköp då jag behövde en klocka och ville logga vandring mm.
Vad jag saknar på den är ordentlig paus, splittider, byte av aktivitet (t.ex cykling-vandring).
Smarta funktioner som telefonnummer, meddelande, betalning mm är nåt jag vill ha p.g.a jobbet.
Bra batteri är viktigt. Likaså att jag kan pausa en aktivitet utan att va rädd att den startar igen av sig själv pga tuochdisplay.
Har svårt att bestämma mig då man
Inte slipper att testa de före.
Har kikat på Samsung Galaxy watch 5 pro. (räcker batteritiden?)
Polar Grit X pro
Suunto Peak (räcker 5.an?)

Till cykling använder jag normalt Karoo2.
Suunto och Karoo loggar till samma app och det är positivt.
Polar loggar endast till egen app för full uppföljning. Det är tråkigt då cyklingen automatiskt faller bort. All aktivitet synkas till Strava men känns som klockans/ karoos fulla potential inte kommer till rätta.
Suunto har jag ingen erfarenhet av.
Samsung Galaxy watch 5 synkar bra ihop med min Samsungtelefon?
Hur bra är loggning av aktiviteter?

Annan smartklocka som är intressant?

Garmin faller bort då jag inte gillar deras menysystem och app.
Jag har en Galaxy 4 som kopplar till Samsungtelefonen som en igel.
Den verkar ha koll på det mesta men eftersom det är ointressant för mig kan jag inte rescensera funktionerna tyvärr. Men den håller ~60 timmar.

Ny smart/gps klocka
Jag har en Edge 810 och en nyinköpt Enduro, båda från Garmin. Vis av erfarenheten från Forerunner 245 så ville jag ha en klocka utan touch. Bara fysiska knappar med bra feedback.
Så nu har jag ingen Edge 810 och loggar all träning med Enduron, att betteritiden är runt 25-30 dgr i normala fall är bara ett plus. Skönt armband som är lagom töjbar och inga spännen.
Rekommenderas.
Är det enduro 2?

Ny smart/gps klocka
Nöjd med den, bra pris.
Enda att påpeka är att den saknar kartor om man vill ha det och att batteritiden är sådär. Får ut normalt 5 dagar om jag tränar nån timme varje dag.
Pratade i helgen men några kompisar som kör IWatch. De hade varit gröna av avund på 5 dagar. Kör de träningspass, så måste de ladda varje dag.
Jag använder 645 och den funkar också bra. Det som 745 ger extra är väl multisport och Spotify. Inget jag behöver längre. Önskar dock oximetern och golffunktionerna man får på 9XX-serien.

Ny smart/gps klocka
Kolla på FR 255 också, den har senaste generationens GPS och pulssensorer och det mesta av funktionerna från klockorna i högre serier från tidigare generation. Karta har den dock inte. Snäppet vassare GPS än i min frus Fenix 6S helt klart.

Smartklocka har dålig batteritid framför allt om man tränar med den, behövde ladda varje dag när jag körde Androidklocka. Garminklockan laddar jag varje dag när jag duschar och så är det bra med det.

Ny smart/gps klocka
Kolla på FR 255 också, den har senaste generationens GPS och pulssensorer och det mesta av funktionerna från klockorna i högre serier från tidigare generation. Karta har den dock inte. Snäppet vassare GPS än i min frus Fenix 6S helt klart.

Smartklocka har dålig batteritid framför allt om man tränar med den, behövde ladda varje dag när jag körde Androidklocka. Garminklockan laddar jag varje dag när jag duschar och så är det bra med det.
Jag har haft FR245, kan instämma att det är en bra klocka. 255 ska ju vara bättre på allt men jag tycker 30 dagars batteritid mot 5 är en stor välsignelse. För man får också tänka på att ha den som vardagsklocka och ha som träningsklocka käkar ju batteri en del, marginalerna blir betydligt smalare med en FR245 än med en Enduro.

Ny smart/gps klocka
Apropå Samsung. Det här är inge' bra va?
20251117_100403.webp
Nog dags för nytt...

Ny smart/gps klocka
Apropå Samsung. Det här är inge' bra va?
Visa bilaga 804171
Nog dags för nytt...
Batteriet som puffat upp sig som en kudde eller? Väldigt typiskt Samsung, iallafall. Hittade en telefon i garderoben som var likadan. Ren brandfara. Andas INTE in röken om det börjar fatta eld. Elektronikbutiker har som lagkrav att dom måste ta hand om avfall likt detta btw om du inte har en bemannad återvinningscentral i närheten.

Ny smart/gps klocka
Batteriet som puffat upp sig som en kudde eller? Väldigt typiskt Samsung, iallafall. Hittade en telefon i garderoben som var likadan. Ren brandfara. Andas INTE in röken om det börjar fatta eld. Elektronikbutiker har som lagkrav att dom måste ta hand om avfall likt detta btw om du inte har en bemannad återvinningscentral i närheten.
Nä, laddpucken på klockan som håller på att lämna hemmet bara. Och går inte att ladda. Hittade nånting som visar tid och en jävla massa annat på Decathlon för 200 spänn. Får duga tillsvidare. Garmin hade dom men det får bli över min döda kropp.

Tillbaka
Topp