Ny stänkskärm "blockerar" framväxelns övre drev. Tips på fix?

carfly

Medlem
Hej

Köpte ett par nya bredare stänkskärmar, SKS Edge AL 28" 56 mm

Som vanligt tänker man inte på allt, och märker nu att det inte går att växla upp framväxel på det övre framdrevet där den satt.

Provade att flytta runt den lite, men går inte att skjuta upp den för högt då "metallburen" som guidar kedjan inte kan vara högre upp än det lägsta drevets övre kontaktpunkt (om ni förstår), då börja kedjan spännas upp ovanför det.

Någon som haft liknande problem och löst det? Eller någon som har en bra idé?

Kanske kan prova ett par distanser i stänkskärmens nedre fästpunkt, har väl någon cm kvar till däcket. Alternativt får jag väl såga ut en bit av skärmen och försöka lappa ihop det på något sätt :x

419996990-337425019193700-7502415550062434328-n.jpg

420080022-1721978761627990-4221241953247460227-n.jpg

Jag har klippt ett hål i min bakskärm så att växeln går fritt. Jag lyckades inte komma på hur man annars skulle få det att funka.

Hej! Är det helt omöjligt att returnera och byta till rätt storlek? I stundens glädje, att ha fått sakerna på plats, liksom, kanske den tanken känns främmande, men ute på stig och väg kan andra problem tillstöta. - Den som sålt vill nog ha snygga saker vid eventuell retur.
Håller annars med ponx, om metallsax eller bågfil.

På vissa går det att ha en längre distans bakom skärmen, beror så klart på hur tight det är till däcket. Annars är det väldigt vanligt att skärmar har utskärningar till framväxeln.
Happykorrekta lösningen är väl dock att konvertera till singelklinga ?

På vissa går det att ha en längre distans bakom skärmen, beror så klart på hur tight det är till däcket. Annars är det väldigt vanligt att skärmar har utskärningar till framväxeln.
Happykorrekta lösningen är väl dock att konvertera till singelklinga ?
Happykorrekt är att ha 2x, för annars har man inte det OPTIMALA och alla vet att det är ocyklingsbart ifall kadensen hoppar från 90 till 94 om man växlar ett steg.

Lossa på skärmen och se om du kan hålla den så att växeln fungerar. I så fall kolla om du kan få skärmen att sitta så genom att justera lite, kanske ha distanser osv. Jag hade motsvarande problem med Edge Al, men lyckades hitta ett läge där det går fritt, framväxeln funkar ok och skärmen sitter fast.

Jag har klippt skärmar förr för att få frigång. Var försiktig bara så att det inte blir skärmpaj. Jag har gjort det också.....??

Hej

Köpte ett par nya bredare stänkskärmar, SKS Edge AL 28" 56 mm

Som vanligt tänker man inte på allt, och märker nu att det inte går att växla upp framväxel på det övre framdrevet där den satt.

Provade att flytta runt den lite, men går inte att skjuta upp den för högt då "metallburen" som guidar kedjan inte kan vara högre upp än det lägsta drevets övre kontaktpunkt (om ni förstår), då börja kedjan spännas upp ovanför det.

Någon som haft liknande problem och löst det? Eller någon som har en bra idé?

Kanske kan prova ett par distanser i stänkskärmens nedre fästpunkt, har väl någon cm kvar till däcket. Alternativt får jag väl såga ut en bit av skärmen och försöka lappa ihop det på något sätt :x

419996990-337425019193700-7502415550062434328-n.jpg

420080022-1721978761627990-4221241953247460227-n.jpg
Om du har någon centimeter kvar till däcket så bör väl en distans till kunna lösa problemet?

Breda skärmar är bra, tror du kan lösa det. Klipp inte skärmen då det troligtvis gör att den spricker i förtid. Bocka den istället lite med en hammare. Tror detta förutsätter att det endast handlar om 5-7 som krävs för att få växeln att gå fri. Markera monterad på cykeln var växelföraren tar i. Plocka av skärmen och bocka till den på arbetsbänken med ett mothåll med en konkav yta. Det bör lösa ditt problem.

Happykorrekt är att ha 2x, för annars har man inte det OPTIMALA och alla vet att det är ocyklingsbart ifall kadensen hoppar från 90 till 94 om man växlar ett steg.
Happykorrekt lösning på problemet att skärmarna inte passar är väl ändå att köpa en ny cykel?

Breda skärmar är bra, tror du kan lösa det. Klipp inte skärmen då det troligtvis gör att den spricker i förtid. Bocka den istället lite med en hammare. Tror detta förutsätter att det endast handlar om 5-7 som krävs för att få växeln att gå fri. Markera monterad på cykeln var växelföraren tar i. Plocka av skärmen och bocka till den på arbetsbänken med ett mothåll med en konkav yta. Det bör lösa ditt problem.
Jag har klippt till varenda skärm som ska passas på en 2*-cykel, men det har alltid varit plastskärmar. Frostes förslag låter vettigt på en alu-skärm.

Tillbaka
Topp