Ny stigcykel - Modellöversikt - Rev. 2020

jofahjalm sa:
N_sandstrom sa:
Swoop sa:

Det där ser ut att vara cykeln jag letar efter.
Om den bara fanns i alu för ca 15k lägre prislapp :p

En Commencal Meta 4.2 TR 29" är också en progressiv singelpivot med väldigt lik geometri. Aluminium och kostar mindre än hälften av en Evil...

Den ligger rätt högt på min span-lista, antagligen i topp om man ser till pris.
Finns dock såklart ett par detaljer man önskar var annorlunda, och den omnämns som tung och mest rolig nedför.

Slaglängd är som vitlök. Bra i rätt mängd, jättefel när det blir för mycket. Köp en SB100, lev lycklig, vilken bike ✌️

E6804084-54FF-4C5D-8F3E-B184C33EDC2F.jpeg

Grym ju, men kostar som en mindre bil :).
Om budgeten är mer som en gammal rostig Fiat från 82 (läs 25 tuss) vad ska man sikta på då?

marran sa:
Har någon av de som teoretiserar om trailmått, offset och gaffelvinklar faktiskt testat, allt annat lika?

Det är mycket snack om hur trail funkar på mc, men jag undrar hur mycket av det tänket vi kan behålla när vi plötsligt har en cykel som går uppför och nerför, på knöligt underlag, lutandes i svängarna, och med en pilot som rör sig vilt i alla riktningar.

Jag tycker Chris Porter sa det ganska bra i någon artikel nyligen. Visst kan vi räkna ut trail, men statisk trail är inte så relevant då vi inte cyklar rakt fram på asfalt, och att börja räkna ut trailmåttet dynamiskt med alla variabler i mtb-cykling blir fort helt hopplöst.

Det stöds också lite av att de som har provat inte verkar tycka att statisk trail är en särskilt relevant parameter.

Själv bytte jag gaffel från Bos till RXF36c, de har nog olika offset tror jag, men det försvinner ganska mycket i skillnaden mellan olika fjäderkarakteristik och dämpsystem, som ändrar hur gaffeln ligger i slaget i olika situationer, och därmed gaffelvinkel och trail betydligt mer än några mm i kronan hit och dit.

Lite arkeologi i denna tråden, men jag har faktiskt testat båda delar på samma cykel. Før øvrigt i Wales med Chris Porter.
Det blev testat på min Nicolai g16 29er i Bike park wales, med två olika versioner av Fox 36 med samma innställningar för övrigt.

Resultat: ungefär som väntat, kortare offset ger en lite lugnare styrning. Man märker skillnaden, men det är ingen revolution direkt. Cykeln som det är testat på har 62 grader gaffelvinkel, så på den är det definitivt bättre med kortare offset. Med så flack vinkel blir cykeln inte så väldigt stabil, speciellt i låg fart och det hjälper kortare offset till med att dämpa.
Sen vill man ju inte bli kvitt för mycket av tendensen som cykeln har att tippa lite i lägre fart, det gör att den blir grymt smidig på tight och svängig singletrack.
Men för att summera på den cykeln: ja, på flack vinkel så märker man skillnad :) Vad man prioriterar är nog lite mer av en smaksak.

Vad är på shortlisten nu Aron? Letar också ny stigcykel. Beställde en ripmo förut men insåg sen att den var för mycket enduro för mig :) Ripley är desto bättre, men tyvärr kort! Misstänker att SB130 blir ”för mycket” också. Det är ju i princip SB150 med 20mm mindre. Trail 429 ser perfekt ut på pappret men färgen är förjävla ful...

happymtb.fr sa:
H. sa:
glitch sa:
Kanske läge att lägga till nya Habiten?

https://www.pinkbike.com/news/first-ride-2019-cannondale-habit.html

Ingen revolution men ser fin ut förutom långa sadelröret och deras AI spacing.
2019 och 430 i reach på en M, 460 på L?

Fail.
Haha, är du fostrat i Pinkbike kommentarsskoka? ?

Nä, brukar normalt sett inte gilla den typen av kommentarer, men i detta fall var det ju sådant magplask så det gick ju inte att låta bli. Läste även recensionen på pinkbike, Cannondale verkar även ha missat att göra sadelröret i rätt längd och vinkel.

Med andra ord har man geometrin från Jeffsy 2015 packeterad i ett lite fulare yttre, till ett högre pris. Och lanserat det ungefär samtidigt som Jeffsy g2 kommer lanseras.

Ja. Vad ska man säga...

Haha! +1 på H.
Hade bara skummat igenom en ”first review” gällande nya Habit’n men nu när jag hunnit läsa mer så känns den ju rätt så oldschool, förutom det där med AI, vilket är rätt smart egentligen (dock blir det bökigt om en tänkt flytta runt hjulset mellan olika hojar med samma axelstandard...)
DOCK ska väl ändå belysas att vi människor har ju inte förändrats fysiskt dom senaste 10 åren, så en stighoj med fem år gammal geo lär nog funka fint att cykla stig på ändå.
Men det känns ju dumt att plöja ner onödigt mycket pengar i Habit, när det går att få samma lika för mindre peng eller modernare annan stans.
Bara TS kan avgöra vad som passar bäste för sin cykling.

TS vaknade en morgon med huvudet snurrande av cykelmodeller och geometrisiffror. Pannloben befann sig i upplösningstillstånd och huvudet värkte, men vad var det egentligen som hade väckt honom? Han såg sig omkring i mörkret men allt var som vanligt. Plötsligt hörde han det igen. Det var en djup röst som dånade, "Summan av alla nummer i ditt tabell blir 666!!! För att se ljuset måste du ut i ljuset. Bege dig ut i världen och cykla på så många av cyklarna som möjligt! Svaret du söker hittar du på stigen!"

Hoppar in i tråden med en fundering. Äger idag en kona hei hei 2017 med 100/120 i slag. Har blivit sugen på en cykel med lite mer dämpning och har fastnat för evil the following MB.
Idag har jag en reach (XL)på 485 och en wheelbase på 1195. Evilen har i XL reach på 470 och en 1198 i wheelbase.
Har inte superkoll, men vad mer avgör om cykeln känns liten? Vill inte att cykeln ska kännas mindre än min kona. Är 193cm så det kanske bara är att leta vidare?

Fredde78 sa:
Hoppar in i tråden med en fundering. Äger idag en kona hei hei 2017 med 100/120 i slag. Har blivit sugen på en cykel med lite mer dämpning och har fastnat för evil the following MB.
Idag har jag en reach (XL)på 485 och en wheelbase på 1195. Evilen har i XL reach på 470 och en 1198 i wheelbase.
Har inte superkoll, men vad mer avgör om cykeln känns liten? Vill inte att cykeln ska kännas mindre än min kona. Är 193cm så det kanske bara är att leta vidare?

Låter lite kort tycker jag. Nu vet jag inte hur det skiljer på de nämnda cyklarna men en flackare sadelstolpe gör ju att en cykel blir större när man sitter ner.

Fredde78 sa:

15 mm kan du "jämna ut" till exempel med lite längre styrstam och/eller bredare styre. Har 7 mm skillnad i reach på mina XL-ramar och det är helt försumbart tycker jag. Kommer du för nära styret vid ståcykling läste jag precis i annan tråd att kortare vevarmar funkar.

Krompa sa:
Fredde78 sa:

15 mm kan du "jämna ut" till exempel med lite längre styrstam och/eller bredare styre. Har 7 mm skillnad i reach på mina XL-ramar och det är helt försumbart tycker jag. Kommer du för nära styret vid ståcykling läste jag precis i annan tråd att kortare vevarmar funkar.

Absolut kan man sätta på en lite längre stam, men har 60mm på konan och det känns isåfall som att man vill ha en kortare på evilen.
Mina 193cm är 6,33 feet och dom rekommenderar XL från 6,4 och uppåt?

193 cm = 3,98 fötter.
Nya Offering har 502mm reach i XL. Låter mycket bättre.
Lite märkligt att de gjorde Following MB så kort, den är ju inte särskilt gammal.

C-dale sa:
193 cm = 3,98 fötter.
Nya Offering har 502mm reach i XL. Låter mycket bättre.
Lite märkligt att de gjorde Following MB så kort, den är ju inte särskilt gammal.

Men väldigt många cyklar som finns med på listan i tråden är inte mycket längre i reach. Det jag funderar på om det är något jag missar med min okunnighet för att läsa geometritabellerna?
1 feet=30,48cm eller fattar jag ditt svar fel?

larsaw sa:
Ehm, det kan bero på att TS är runt i kring 180-strecket...

Hade jag varit dig hade jag suttit lugnt i båten ett tag till: https://happyride.se/forum/read.php/1/3428505/3431804#msg-3431804

Eller slå till på Whyte’s T-120: https://whyte.bike/collections/s-120-xc-trail/products/s120crs

Jo jag vet att TS är ute efter en large :) men reachen brukar inte öka så mycket från large till XL.
Jag sitter mest och drömmer för tillfället och borde nog egentligen vara nöjd med min kona. Whyten ser fin ut, men det pirrar inte till.

Kanske inte tillräckligt stor skillnad, men om det nu är en Mega Trail Nuke ska släppa i veckan, så kanske det pirrar lite mera :)

Jag tycker att det är lite tråkigt att Aron skapar en sån här tråd, bygger upp en stämning och sen bara skjuter ut sig och säger att han ska testa olika. Istället för att bara jämföra siffror på internet och sen köpa nåt som ser snyggt ut, som vanligt folk.

Luthman Photography sa:
Jag tycker att det är lite tråkigt att Aron skapar en sån här tråd, bygger upp en stämning och sen bara skjuter ut sig och säger att han ska testa olika. Istället för att bara jämföra siffror på internet och sen köpa nåt som ser snyggt ut, som vanligt folk.

Det finns inga genvägar till den perfekta stigcykeln.
/FB

AX3L sa:
larsaw sa:
Förutom att det är en Canyon... så ser deras Neuron 2019 ut att kunna trippa in som ekonomialternativ på listan: https://singletrackworld.com/2018/1...-travel-new-geometry-and-starts-at-just-1449/

Nya neuron ser faktiskt på riktigt ut att leverera det som den från början gjorde sken av, att vara den perfekta all-roundern.
Lite kort och hög bara, som vanligt. Det skulle väl gå att komma runt genom att gå upp i storlek om det inte vore för abnorma sadelrör. 52 cm i XL för 475 mm reach känns måttligt rimligt när röret dessutom bara sticker upp och inte ser ut att bidra något särskilt till ramen i lvrigt. Hade de bara hållit nere höjden på cykeln hade fler kunnat hitta rätt storlek.

Luthman Photography sa:

Hur många på listan kommer vara möjligt att testa på riktigt? Får resa halva jorden runt och då blir det inte mycket pengar kvar till cykel. :)

Aron sa:
Jag håller på att kolla efter en ny stigcykel och vill säkerställa att jag inte missat några modeller i min urvalslista.

Skallkrav:
* 29"
* 120-130 bak - 130-140 fram
* Gaffelvinkel ~67
* Sadelvinkel ~75
* Reach ~460+
* Flaskhållare

Börkrav:
* Plats för 2.6@29 däck (för vinterbruk i djupsnö)

Naturligtvis finns det fler parametrar på min lista, men ovanstående borde sålla tillräckligt.

Jag har hittat din nästa stighoj Aron. https://robotbike.co/r130-frames-calculator/?v=f003c44deab6

Rattnalle sa:
AX3L sa:
larsaw sa:
Förutom att det är en Canyon... så ser deras Neuron 2019 ut att kunna trippa in som ekonomialternativ på listan: https://singletrackworld.com/2018/1...-travel-new-geometry-and-starts-at-just-1449/

Nya neuron ser faktiskt på riktigt ut att leverera det som den från början gjorde sken av, att vara den perfekta all-roundern.
Lite kort och hög bara, som vanligt. Det skulle väl gå att komma runt genom att gå upp i storlek om det inte vore för abnorma sadelrör. 52 cm i XL för 475 mm reach känns måttligt rimligt när röret dessutom bara sticker upp och inte ser ut att bidra något särskilt till ramen i lvrigt. Hade de bara hållit nere höjden på cykeln hade fler kunnat hitta rätt storlek.

Precis så, varför envisas en del fortfarande med onödigt långa sadelrör?

Tillbaka
Topp