Ny stigcykel - Modellöversikt - Rev. 2020

Yeti SB130 kanske kan vara intressant när den väl släpps...
5C7885C2-4CA8-4F51-9DD5-08359B950B90.jpeg

Nu har jag petat in de flesta av cyklarna i ett kalkylark. Tänkte att det kanske finns fler som kan ha nytta av sammanställningen. Tyvärr har jag inte lyckats hitta max_däck på alla cyklarna. Där siffrorna är ofullständigt ifyllda så är det för att jag ratat modellen (av någon anledning) innan jag kom så långt.

-Skarmavbild2018-08-20kl.21.40.42.png

Hela listan (23+ modeller): https://docs.google.com/spreadsheets/d/10k6GH6L9Na2wHYW0cyRVo9gwSIoovasfb1tUPlD78tA/edit?usp=sharing

Mitt nuvarande åk ligger i första kolumn som referens, när man ser siffrorna undrar man om det överhuvudtaget går att cykla på den, men det gör det ju.

Nästa steg blir att hugga mig igenom allt marknadsglitter kring länkage och dylikt.

Aron sa:
Nu har jag petat in de flesta av cyklarna i ett kalkylark. Tänkte att det kanske finns fler som kan ha nytta av sammanställningen. Tyvärr har jag inte lyckats hitta max_däck på alla cyklarna. Där siffrorna är ofullständigt ifyllda så är det för att jag ratat modellen (av någon anledning) innan jag kom så långt.

-

Hela listan (23+ modeller): https://docs.google.com/spreadsheets/d/10k6GH6L9Na2wHYW0cyRVo9gwSIoovasfb1tUPlD78tA/edit?usp=sharing

Mitt nuvarande åk ligger i första kolumn som referens, när man ser siffrorna undrar man om det överhuvudtaget går att cykla på den, men det gör det ju.

Nästa steg blir att hugga mig igenom allt marknadsglitter kring länkage och dylikt.

Köp den du får bäst pris på, så skulle jag ha gjort :)

NickPick sa:
Aron sa:

-

*Den som gör dig gladast av att titta på den!

AX3L sa:
NickPick sa:
Aron sa:

-

*Den som gör dig gladast av att titta på den!

+1. Köp med hjärtat den som ger mest begär.

Aron sa:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Den där reflektionen är rätt kul och som jag gör ibland när man byter hoj. Extra kul och förvånnde när man trampar retrostigar, hur man ändå (nästa illafall) tog sig fram på cyklarna man hade.

Senast i maj cyklade jag en kul stig i Grandalen som jag inte cyklat på i allfall åtta år och som Lasse och jag cyklade frekvent på i begynnelsen 2008, då på min då nyköpta Scott Spark 50. En rätt stökig klättring på ett ställe, med mycket klipphällar så den kan inte förändrats nämnvärt. Gick smidigt och fint, men man fick skärpa sig ändå med Cambern, men himlar va skillad man måste varit som tog sig upp (nästan) utan fotnedsättning på 26" Sparken.
Troj jag kan hålla en storstrut i handen med Ripmon :-)

Senast ändrad:
landen sa:
Jag har kollat på liknande cyklar men lutar numera kanske lite åt kortare slag. Jag kommer hela tiden tillbaka till denna: https://www.bikester.se/orbea-occam-tr-m30-heldaempad-mtb-roed-svart-697398.html

130 fram, 120 bak, 67,5 gaffel, 45 reach (L) 47,2 (XL)

Ett tips Orbea Occam är att kolla om du kan köpa den med Manitou McLeod dämpare via Racing Bike Sweden, som enl dom som testat dämparen är ”blown away by it’s performance” (inkl. EST).

I första inlägget ligger en lista över de cyklar som hitintills skärskådats. Det finns kanske någon annan som kan ha nytta av den.

Och ja, jag velar fortfarande.

Aron sa:
I första inlägget ligger en lista över de cyklar som hitintills skärskådats. Det finns kanske någon annan som kan ha nytta av den.

Nu har du ju en riktigt diger lista, dax att börja rensa! Vilen är dealbreakern? 2.6” däck? (Dvs alla som inte tar däck på 68-70mm ryker)

Reach tycker jag inte att du ska låsa dig på 460mm, upp mot 470-475mm borde funka med kort stam.
Jag är bara marginellt längre än dig, men kort överkropp (relativt längd) och satt finfint på 490mm samt 40mm stam. Dock skulle jag vilja sitta något kortare om det skulle vara enbart för ”sitt-cykling” eller om fokus var heldags-turer (blir trött i armarna annars...)
På nya hojen hamnar reach på 485mm :)

Mycket kompetent lista ! Är tanken att köpa ram löst och bygga eller komplett? Kikar efter en hoj i samma segment men 2.35 bredd på däck räcker gott för mig.

Det som slår mig är att de kompletta hojarna är rätt så saftigt prissatta jämfört med vad som ingår.. Vilken hoj är egentligen mest bang for the buck av de du kikat på?

larsaw sa:
Aron sa:

Nu har du ju en riktigt diger lista, dax att börja rensa! Vilen är dealbreakern? 2.6” däck? (Dvs alla som inte tar däck på 68-70mm ryker)

Reach tycker jag inte att du ska låsa dig på 460mm, upp mot 470-475mm borde funka med kort stam.
Jag är bara marginellt längre än dig, men kort överkropp (relativt längd) och satt finfint på 490mm samt 40mm stam. Dock skulle jag vilja sitta något kortare om det skulle vara enbart för ”sitt-cykling” eller om fokus var heldags-turer (blir trött i armarna annars...)
På nya hojen hamnar reach på 485mm :)

Jag har inga problem med 510(eller vad nuken nu är), så man behöver nog inte vara speciellt rigid vad gäller reach, det beror ju på hur resten av hojen ser ut.

lundatok sa:
Sabba nu inte detta, reach är ju nya styrbredden.

Nä, men "Fork Offset" är... ;)
Vilket för Aron's vidkommande vore tämligen ointressant eftersom den mest bidrar till högfartsstabilitet (vilket om jag förstått Aron rätt, inte är det primära användningsområdet för denna hoj).

Apropå Reach så är det lite lustigt att den stackars styrstammen numera blivit helt bortglömd. Det går ju faktiskt att justera avståndet till styret ganska mycket för bara några hundringar.

larsaw sa:
Nu har du ju en riktigt diger lista, dax att börja rensa! Vilen är dealbreakern?
Jag har nog inte en enskild egenskap som är dealbreaker. Cyklar är alltid en kompromiss så det handlar mer om att få in så många som möjligt av mina önskningar.

Men jag har 3-4 cyklar som toppar listan just nu. Två har legat där ett tag och sedan har det roterat lite på övrig pallplats efterhand som jag läst på om de enskilda cyklarna.

VKruger sa:
Mycket kompetent lista ! Är tanken att köpa ram löst och bygga eller komplett?

Det som slår mig är att de kompletta hojarna är rätt så saftigt prissatta jämfört med vad som ingår.. Vilken hoj är egentligen mest bang for the buck av de du kikat på?

Just den frågan är nog upphov till mycket av mitt velande. Jag tycker inte att specarna är särskilt frestande förrän man kommer upp i toppnivåerna, och då börjar det handla om väldigt mycket pengar. Jag inser också att jag inte kommer att få särskilt mycket för min nuvarande hoj, trots att den är rätt välkittad. Så jag funderar just nu på att köpa en ram och flytta över det mesta.

Bäst komponenter för pengarna hittar du hos tillverkarna som inte har några mellanhänder utan säljer direkt till kund.

Om du vill låna en Pivot Mach 429 Trail i large en kväll eller två finns det en nära Skogskyrkogården.

Aron sa:
Magnus.Bovall sa:
Vad trampar du runt på i dag?

En Devinci Atlas, siffrorna står i första kolumnen. Den är väldigt kort så i bakhuvudet ligger också en oro för att gå från bus till buss.

Det är ett mindre bekymmer än man tror. Beroende på hur rigid och anal vanemänniska man är. Jag är van vid, i moderna mått mätt, en rätt kort reach (specialized enduro från 2015) men jag behövde ingen som helst tillvänjning när jag satte mig på nuvarande testhoj Nukeproof Mega med 510mm (eller nåt) i reach.

Jag avsåg framförallt hjulbas, kedjestag och sånt som gör det rappt att svänga runt ett träd eller lyfta nosen. Men visst vänjer man sig. Jag suktar dock mer åt det busigare hållet än ett högfartståg.

Aron sa:
Jag avsåg framförallt hjulbas, kedjestag och sånt som gör det rappt att svänga runt ett träd eller lyfta nosen. Men visst vänjer man sig. Jag suktar dock mer åt det busigare hållet än ett högfartståg.

Då låter det ju ÄNNU mera som en Jeffsy....

Aron sa:

Ripmo finns att provcykla när du vill. Tror det vore klokt att testa nåt liknande för att skaffa dig en ny baseline för geo referenser.

Aron m.fl. Tycker det ändå detta är fel, att prata stigcykel 2018 och begränsa sig till 140 slag fram är gammeltänk, Iallafall om begränsningen i slaget är för att du som många tror att för mycke hämmar dig på plattstigen eller gruset. Det resonemanget kanske höll fram till.... vad vet jag men inte hållbart sedan Ripmon kom.

Testkörde WR Grovsta -Dommarudden igår med Ripmon och visserligen är det torrt och fint nu i markerna men det har det varit på tidigare "tidiga" testturer så här års också, nytt PB 2:45, bägge dämpare i öppet läge hela sträckan. Vi startade 12 från grovsta med bara vatten och det som var kvar av min vanliga frukost som intogs 3,5 timmar tidigare. Ripmons fina geo i kombination med länkaget/dämparkombon är grym och bokstavligen käkar stig och stök utan att trötta ut cyklisten bakom styret. Jag är smått chockad för senaste fyra åren har jag kört på min epic s-works 29a på 9,8Kg i WR utförande. Trots nästan 4kg tyngre cykel sparade jag ofantligt med energi i stöket och på att slippa kliva av å gå uppför och nerför ett otaligt antal partier, mosa bara på och undrade vad problemet varit förut. Självklart är en modern 140mm stighoj också bra men vid en blindtest skulle många tro att Ripmon var en 140mm hoj.
Du har slaget när du behöver men det hämmar dig inte däremellan.

Egentligen ska man ju hålla tyst om sånt här och bara glänsa omkring och se skillad ut i skogen men risken är att du med flera ångrar valet när insikten kommer.

MickeMud sa:
Aron m.fl. Tycker det ändå detta är fel, att prata stigcykel 2018 och begränsa sig till 140 slag fram är gammeltänk, Iallafall om begränsningen i slaget är för att du som många tror att för mycke hämmar dig på plattstigen eller gruset. Det resonemanget kanske höll fram till.... vad vet jag men inte hållbart sedan Ripmon kom.

Testkörde WR Grovsta -Dommarudden igår med Ripmon och visserligen är det torrt och fint nu i markerna men det har det varit på tidigare "tidiga" testturer så här års också, nytt PB 2:45, bägge dämpare i öppet läge hela sträckan. Vi startade 12 från grovsta med bara vatten och det som var kvar av min vanliga frukost som intogs 3,5 timmar tidigare. Ripmons fina geo i kombination med länkaget/dämparkombon är grym och bokstavligen käkar stig och stök utan att trötta ut cyklisten bakom styret. Jag är smått chockad för senaste fyra åren har jag kört på min epic s-works 29a på 9,8Kg i WR utförande. Trots nästan 4kg tyngre cykel sparade jag ofantligt med energi i stöket och på att slippa kliva av å gå uppför och nerför ett otaligt antal partier, mosa bara på och undrade vad problemet varit förut. Självklart är en modern 140mm stighoj också bra men vid en blindtest skulle många tro att Ripmon var en 140mm hoj.

Egentligen ska man ju hålla tyst om sånt här och bara glänsa omkring och se skillad ut i skogen men risken är att du med flera ångrar valet när insikten kommer.
Är inte det där en ganska central del av invändningen mot mycket slag? Just att den bara käkar i sig allt.

Rattnalle sa:
MickeMud sa:

Är inte det där en ganska central del av invändningen mot mycket slag? Just att den bara käkar i sig allt.

Om det sker utan bekostnad av fart eller trampeffektivitet, d.v.s i praktiken högre snittfart över en längre sträcka, 40km i mitt exempel ovan. Finns det någon som inte vill ha det? Då finns ju en uppsjö av gamla cyklar att köpa eller tänker jag fel?

Känns ju dumt att begränsa sig p.g.a. slaglängd, förvandlar 2cm slag en cykel från rapp till slö och tvärt om? Känner att ett blindtest borde utföras! =)

Det är väl inte bara slaglängden som förändras på de flesta cyklar. Jämför man 140mm med 160mm-hojar så är ju de senare oftast flackare, längre och tyngre.

Luthman Photography sa:
Jag tror att själva poängen med en kortslagig hoj är att man vill jobba mer med terrängen och inte bara glida över den.
Tur att vissa tillverkare tänker annorlunda och utvecklar cyklar för att öka användbarhet och glädjen, men då finns ju alltid möjligheten att tuna lite fel eller dra i lockuten, tills man är mör och öppnar upp igen för att orka cykla hem :-)

Skämt åsido, men jag undrar om det inte är gammeltänk, för mig blev Ripmon en gamechanger, köpte den som en stigkompromiss men konstaterar att den är snabbare på gruset än min 2016 Camber och jag faktiskt är snabbare på längre uthållighetssträckor i stöket än på min gamla XC Raket 29 epic S-worksen som man fick jobba sig genom stöket på, vilket är väldigt energikrävande.

Jag förstår att det är omvälvande, men folk tycker och tänker faktiskt olika. Till exempel angående hur man vill uppleva en cykel. Jag, och de flesta andra som läst tråden, förstår att du verkligen gillar RIpmon, men det måste inte (notera att det kan vara så, men det måste inte vara det) vara så att Ripmon är den perfekta hojen för alla. Jag tror att Aron har listat ut vad han gillar med cyklar efter "ett par" år i skogen.

Alla kanske inte vill vara snabba på cykeln, vissa cyklar för att det kul har jag hört :) Växlar själv mellan en modern 160-slags-cykel och en XC-raket och finner alltid XC-raketen roligast. Sitta ner i sadeln och plöja stig med en hoj som egentligen är gjord för att skicka ner för DH-spår är inte för alla.

Även där jag som oftast kör är det hyfsat platt med inslag av både nerför och uppför blir Ripmon liksom lite för mycket cykel. Denna tråd innehåller mycket av det jag själv är inne på.

Jeffsyn är säkert jättefin men för mig går den verkligen bort pga. Det egna flaskstället tyvärr. Analt kanske men sån är jag.

Vilken är din top-4 , Aron ?

Tillbaka
Topp