Ny stigcykel - Modellöversikt - Rev. 2020

Luthman Photography sa:
Jag förstår att det är omvälvande, men folk tycker och tänker faktiskt olika. Till exempel angående hur man vill uppleva en cykel. Jag, och de flesta andra som läst tråden, förstår att du verkligen gillar RIpmon, men det måste inte (notera att det kan vara så, men det måste inte vara det) vara så att Ripmon är den perfekta hojen för alla. Jag tror att Aron har listat ut vad han gillar med cyklar efter "ett par" år i skogen.

Hehe, absolut men ville ändå uppmärksamma alla på fenomenet, nu kan ingen säga varför sa du inget ;-)

By.t.w. jag är 99% säker på att Aron var med när jag Cyklade min första WR 2009, på en Spark 50 26" jag fick kramp, kröp och släpade cykeln uppför en idag fånigt liten stigning.Kanske bara är jag som blivit bättre trots allt ....
:-)

VKruger sa:
Jeffsyn är säkert jättefin men för mig går den verkligen bort pga. Det egna flaskstället tyvärr. Analt kanske men sån är jag.
Vilken är din top-4 , Aron ?

Samma orsak för mig, kan se mig själv stå och svära när jag inte hittar "specialflaskan" när jag ska ut på en runda.

Jag håller med folk om att det både finns för- och nackdelar med längre slaglängd. Däremot tror jag att det kan vara lite onödigt att låsa fast sig vid enskilda parametrar som just slaglängd eftersom cykelns egenskaper är summan av alla parametrarna. Ripmon exempelvis upplever jag som en lättare och rappare cykel än slaglängden antyder medan exempelvis Smugglern verkar upplevas som en hoj med mer slaglängd än vad som verkligen finns.

Erik O sa:
Jag håller med folk om att det både finns för- och nackdelar med längre slaglängd. Däremot tror jag att det kan vara lite onödigt att låsa fast sig vid enskilda parametrar som just slaglängd eftersom cykelns egenskaper är summan av alla parametrarna. Ripmon exempelvis upplever jag som en lättare och rappare cykel än slaglängden antyder medan exempelvis Smugglern verkar upplevas som en hoj med mer slaglängd än vad som verkligen finns.

What he said.

Min gamla Ibis med mer slag än min nuvarande Scout gav mer feedback från stigen än vad scouten gör. Scouten känns märkbart tröttare på plattstig.

(Läste i nån tråd, på MTBR tror jag, där någon frågade om råd kring vilken av Ripmo och Sentinell hen skulle köpa och svaret var att det var mer rätt att jämföra mot Smuggler )

Jag ska ju naturligtvis inte dissa innan jag provcyklat Ripmon, men... :)

Även om Ripleyn har ett väl utfört dw-link med en massa "pop" så är ju frågan när jag ska använda all den slaglängden? Jag har idag 110/130 mm och tycker egentligen inte att slaglängden är den begränsande faktorn där jag cyklar. Jag har ju armar och ben också, och om det blir för studsigt så beror det helt krasst på tafflig cykling från min sida. Främsta skälet till att byta cykel är att jag vill jag ha en geo som klättrar lite bättre och en framände som är lite flackare och mer förlåtande vid de tillfällen när jag överraskas av någon elak bumling i höga hastigheter. En korrekt inställd dämpare av längre modell kommer vandra genom en större slaglängd, och det är ju något man får jobba emot när man tex trycker till för att hoppa upp/över något. Det finns dock andra fördelar med mer slag så snittfarten kan säkert bli högre.

Men grejen är att jag inte direkt bryr mig om snittfart. Jag tycker tex att Strava är helt ointressant. Mitt långsiktiga mål är att _jag_ ska bli en bättre cyklist. I mitt huvud handlar det om att försöka cykla så bra som jag någonsin kan. Att dansa fram på stigen. Och då blir slaglängd inte lika viktigt, jag vill hellre ha en rolig cykel där jag själv måste tajma en drilljard tyngdpunktsförflyttningar för att inte trampa stigen på tårna, än en massa slaglängd som jämnar ut stigen så att den får järnskodda tåhättor. Det är ju jag som ska göra jobbet, inte cykeln. Och om jag börjar känna mig frånåkt av kompisarna så får jag väl skärpa till mig och tugga på lungorna en stund.

Min poäng med allt svammel ovan är att jag vill ha en cykel där jag kan utveckla mig som cyklist, inte en cykel som är så snabb som möjligt. För 1+1 är 2 men 1,5 + 0,5 är också 2.

Jag ska försöka få till en testcykling så får jag väl se hur jag tänker efteråt :)

R sa:
Om du vill låna en Pivot Mach 429 Trail i large en kväll eller två finns det en nära Skogskyrkogården.

Det är den nya Trail 429 han kikar på förutsätter jag.

Pivot_Kernville-14.jpg

Luthman Photography sa:
Kamrat H säger att man ska ha en BMX om man vill bli en bättre cyklist.
Det har väl Aron redan kört en del? Och nu ska dessutom street-trialhojen bort...

Den är jag för övrigt sugen på men kan inte riktigt motivera behovet för mig själv. Borde nog använda BMXen lite mer först.

Kamrat H har rätt. Vad han glömde nämna är att det hjälper inlärningen om man inte har en färdigutvecklad frontallob. Om man har det så hänger minnesbilderna av den förra vurpan kvar lite för färgstarkt. Det hjälper också om man har något som heter fritid och inte egentid. Jag har haft en BMX och jag blev faktiskt en pyttelite bättre cyklist. Jag fick också ett 6 cm långt ärr på benet.

Gällande Ripmon menade jag med provcyklingserbjudandet inte att Ripmo är svaret på dina böner utan bara för att få en känsla för hur smidig en lång cykel fortfarande kan vara och för att få en känsla föra hela lång hjulbas brant sadelrörgrejen. Geotabeller i all ära men det är på dina hemmastigar det ska klicka.

Aron sa:
Men grejen är att jag inte direkt bryr mig om snittfart. Jag tycker tex att Strava är helt ointressant. Mitt långsiktiga mål är att _jag_ ska bli en bättre cyklist. I mitt huvud handlar det om att försöka cykla så bra som jag någonsin kan. Att dansa fram på stigen. Och då blir slaglängd inte lika viktigt, jag vill hellre ha en rolig cykel där jag själv måste tajma en drilljard tyngdpunktsförflyttningar för att inte trampa stigen på tårna, än en massa slaglängd som jämnar ut stigen så att den får järnskodda tåhättor. Det är ju jag som ska göra jobbet, inte cykeln. Och om jag börjar känna mig frånåkt av kompisarna så får jag väl skärpa till mig och tugga på lungorna en stund.

Är det verkligen vettigt att med dessa önskemål och förutsättningar begränsa urvalet till 29" och stora däck? :-P

Makten sa:
Aron sa:

Är det verkligen vettigt att med dessa önskemål och förutsättningar begränsa urvalet till 29" och stora däck? :-P

Ja det där med stora däck känns lite motvalls till ”att dansa fram på stigen”... Vidhåller att jag tycker du ska vänta in Whyte’s nya S120, även om den är en ”färdig-cykel”: https://www.singletracks.com/blog/m...-whyte-plus-29er-g-170-enduro-bike-announced/

Makten sa:

Det låter kanske knasigt, men man måste skilja på drömmar och verklighet, och eftersom jag är en sopa på att cykla så behöver jag ju någon form av krycka. Annars vore det som att försöka dansa i träskor. Dessutom gillar jag den där 29" känslan av att stå i cykeln. Det är tryggt och hemtamt.

larsaw sa:
Ja det där med stora däck känns lite motvalls till ”att dansa fram på stigen”... /

Det finns faktiskt snärtiga 29" också, hjulstorleken är bara en av alla små detaljer som ger en cykel dess karaktär. Det är ju inte så att någon cm större hjul omöjliggör bunny-hop :)

Senast ändrad:
larsaw sa:
Makten sa:
Aron sa:

Ja det där med stora däck känns lite motvalls till ”att dansa fram på stigen”... Vidhåller att jag tycker du ska vänta in Whyte’s nya S120, även om den är en ”färdig-cykel”: https://www.singletracks.com/blog/m...-whyte-plus-29er-g-170-enduro-bike-announced/

Såg ju trevlig ut, när kommer den?

landen sa:
larsaw sa:
Vidhåller att jag tycker du ska vänta in Whyte’s nya S120, även om den är en ”färdig-cykel”: https://www.singletracks.com/blog/m...-whyte-plus-29er-g-170-enduro-bike-announced/

Såg ju trevlig ut, när kommer den?

Vet inte, går att förbeställa redan nu men det betyder ju inte att den behöver landa innan vårsäsongen för det...

Och då är ju Spech Stumpan (ST) ett bättre val.

BTW Appropå nya modeller, borde det inte vara dax för Orbea att släppa en uppdaterad version av deras Occam (den uppdaterades förra gången året efter Rallon = 2019)...

Aron sa:
Det låter kanske knasigt, men man måste skilja på drömmar och verklighet, och eftersom jag är en sopa på att cykla så behöver jag ju någon form av krycka. Annars vore det som att försöka dansa i träskor. Dessutom gillar jag den där 29" känslan av att stå i cykeln. Det är tryggt och hemtamt.

larsaw sa:
Ja det där med stora däck känns lite motvalls till ”att dansa fram på stigen”... /

Det finns faktiskt snärtiga 29" också, hjulstorleken är bara en av alla små detaljer som ger en cykel dess karaktär. Det är ju inte så att någon cm större hjul omöjliggör bunny-hop :)

Tänkte mer på att Aron vill kunna klämma in 2.6” men det kanske mera för att ha när han ska cykla långt o vill öka komforten...

Aron sa:
Jag ska ju naturligtvis inte dissa innan jag provcyklat Ripmon, men... :)
Haha!

Jag syftade mer på att samma mängd slaglängd kan upplevas väldigt olika beroende på hur länkaget är konstruerat.

Beroende på hur utväxlingen ser ut kan du har mer stöd i mitten av slaget på en cykel med 150mm än en med 120mm, så som ett mått på hur responsiv en cykel är för input från kroppen är slaglängd ett ganska dåligt mått tycker jag.

(Ripmon är nog dock på fel sida gränsen för vad du letar efter.)

Aron sa:
Dessutom gillar jag den där 29" känslan av att stå i cykeln. Det är tryggt och hemtamt.

Jag skulle nog vilja påstå att det har mer med vevlagerhöjd och hjulbas att göra. Men visst, hjulaxlarna kommer ju högre med större hjul, på gott och ont.
Vad jag menar är hur som helst att det kan vara betydligt större skillnader mellan de cyklar du kikar på, än en specifik 29:a och en 27,5:a som är väldigt lika. Med andra ord är det kanske vettigare att leta efter vissa egenskaper än att bara titta på en viss hjulstorlek.

Krompa sa:
R sa:
Om du vill låna en Pivot Mach 429 Trail i large en kväll eller två finns det en nära Skogskyrkogården.

Det är den nya Trail 429 han kikar på förutsätter jag.

Om du i och med det ställer en fråga till mig om det är en sådan jag har så, ja. Fast min är smurfblå så jag hittar den om jag skulle råka lägga ifrån mig den i en hög med höstlöv.

Mach 429 Trail är en äldre bajk som är ganska kort.

Trail 429 är (ganska så helt ny) och längre. Har Superboost+ bak och är allmänt mer rejäl. Om din heter Mach 429 Trail som du skriver så är det den äldre.

MickeMud sa:
glitch sa:
Whyten tror jag blir ruggigt vass.

Inga mått men vinkeln på sadelstolpen indikera kort hoj och gammeltänk i mina ögon, i.o.f. bra för TS som vill jobba hårt.

Whyte var en av pionjärerna på lång low and slack och med s150 satte de "nya" 29er konceptet bland de första. Så jag skulle inte tro att de kör old school.

glitch sa:
MickeMud sa:
glitch sa:
Whyten tror jag blir ruggigt vass.

Inga mått men vinkeln på sadelstolpen indikera kort hoj och gammeltänk i mina ögon, i.o.f. bra för TS som vill jobba hårt.

Whyte var en av pionjärerna på lång low and slack och med s150 satte de "nya" 29er konceptet bland de första. Så jag skulle inte tro att de kör old school.

+1 Whyte var också bland dom första ”massproducenterna” med 29”are för aggressiv stigcykling med sin numera nerlagda T-129...

Jag gillar också att Whyte faktiskt anpassat cyklarna till Engelskt (typ Svenskt) klimat snarare än till den amerikanska västkusten, med ordentligt tätade lager osv från fabrik.

Alla data finns på nya s150
https://www.whyte.bike/new-s150s

Snarlik en Ripmo på WB och CS, Men brantare och kortare slag på sämre gaffel/Revelation, och flackare sadelrör.
I teorin baserat på geo sämre både upp och ner än Ripmon, om det är i motsats enligt "gammeltänk" till platt energieffektiv grus och lätt-stig transport, är den troligen bättre på det.

Hur allt lirar ihop med länkaget och dämpare i balans med gaffeln återstår att se, kanske där nöten ligger. Optimalt länkage ger även fördel grus och lätt-stig transport på extreem Am geo.
Bara funderar högt så att säga :-)

MickeMud sa:

Snarlik en Ripmo på WB och CS, Men brantare och kortare slag på sämre gaffel/Revelation, och flackare sadelrör.
I teorin baserat på geo sämre både upp och ner än Ripmon, om det är i motsats enligt "gammeltänk" till platt energieffektiv grus och lätt-stig transport, är den troligen bättre på det.

Hur allt lirar ihop med länkaget och dämpare i balans med gaffeln återstår att se, kanske där nöten ligger. Optimalt länkage ger även fördel grus och lätt-stig transport på extreem Am geo.

Fast nu är det ju S-120 som vi vill tipsa Aron om o den är ju inte släppt ännu...

larsaw sa:
MickeMud sa:

Fast nu är det ju S-120 som vi vill tipsa Aron om o den är ju inte släppt ännu...

150S står med i listan men utan data, men du kan ha en poäng där, 120S borde innebära mer jobba i stöket så den kanske ligger närmare Arons önskade egenskaper och uppträdande.

Men översikten är ju grymt bra oavsett och stor hjälp till alla som vill jämföra.

Ögat gillar! Var hittar du customalternativet? Den där baktriangeln skulle behöva bli 20 mm kortare och 10 mm bredare.

Aron sa:
Ögat gillar! Var hittar du customalternativet? Den där baktriangeln skulle behöva bli 20 mm kortare och 10 mm bredare.

Står nämnt i info för Hex-modellen (27.5+): https://kingdombike.com/collections/full-suspension/products/2017-hex-ls

Custom only.For 2017 the Hex LS and Switch frames will only be available as limited edition custom order only, this enables us to tailor some of the geometry to fit you and your riding. Delivery of Hex LS is approximately 65 days, depending on the level of customisation.

Men det ser fan tight ut att få in ett 29” i baktriangeln :/

9538CE06-8DB6-496A-8125-0AF800624700.jpeg

Möjligen om du kan få dom att justera designen lite kring nedre länken (på baktriangeln)...

Det där ser ju så hemmataffligt ut att bortsett från materialvalet kan man lika gärna köra en Marino.

MickeMud sa:
Shit...gick igång på stålet på Kingdom.
https://kingdombike.com/collections/full-suspension/products/vendettaxfs29
Men hur kan man göra en cykel 2018 som bara rymnmer 2,35!!

För att det är inkl säkerhetsmarginaler för brittisk gegga... och riktiga hårdingar behöver inga plus eller semiotisk däck! Kingdom utvecklar sina ramar/hojar i samarbete med sitt team som kör i Brittiska enduroserien.
Men jag håller med, som pappersspec. för oss internetcyklister känns 2.35” rätt osexigt ;)

Taskigt nyttjande av titanet i Kingdoms cykelramar jmf. med stålramar.
Titan grade 5 som har snarlik hållfasthet stål och då borde en ram typiskt väga 56% av en stålrams vikt.

Tillbaka
Topp