Ny till landsvägscykling - allmän hjälp efterfrågas

Affan

Medlem
Hej allihopa, jag är ny till detta forum men är en student på 25 unga(?) år och har alltid gillat diverse transportmedel med två hjul!
Cyklade hela ungdomen och har tagit MC kort nu i vuxen ålder.

Är nu student och sålde hojen förra sommaren men en smygande passion för racers har växt fram, iom detta inköptes en begagnad COLUMBUS PINTA racer in häromdagen.

Bifogar världens sämsta bild innan service:
IMG_3252.jpeg

Hittills har jag köpt dry samt wet lube inför säsongen och ett par schyssta cykelskor från Scott som satt riktigt bra på mina fossingar.
Planen är BIB cykelbyxor, cykeltröja, cykeljacka och en bra MIPS hjälm.

Saknar jag något en amatör behöver och kan ni ge några tips kring saker ni hade velat känna till innan ni började cykla?
Kan vara alltifrån hur låna sträckor åt gången, hur man ställer in cykeln, utrustning ni ångrar att ni inte hade osv.

Är helt grön till detta och aldrig cyklat med cykelskor eller bockstyre förut men är riktigt taggad på att komma igång nu! (Hur dumt är det att satsa på Vättern redan nu denna säsong? Allt täcks av friskvårdsbidrag från jobbet…).

Personligen är jag orolig inför inställning av cykeln, har inte ekonomin för att få den inställd av någon för flera tusen kr men är kapabel mekaniskt själv men saknar kunskap hur det BÖR vara/kännas.
Som jag förstod det är detta även en 100% landsvägscykel och bör aldrig framföras på grus? Vad gör man om man hamnar på en grusväg - vänder?

Alla tips uppskattas, tack!

En sadel är i alla fall skönt att ha.
Håll grejorna rena och smorda där det skall vara smörj. Sök på YouTube för att lära dig mer om hur man ställer in växlar, ser till att det är rätt längd på kedjan osv.
Är jag osäker på vädret (om det kan gå från varmt och uppehåll till lite kallare och blött) så är det skönt att ha en vindväst eller jacka med sig. Tar inte så mycket plats och gör mycket för välbefinnandet tycker då jag.
Annars ett verktyg som du kan göra det mest akuta, en pump, ett däckjärn och en extraslang.

Inga problem att trampa landsvägshoj på grus, bara det inte är för löst grus då det kan bli väl spännande.

Finns säkert fler trådar i ämnet där du kan snappa upp fler tips.

En sadel är i alla fall skönt att ha.
Håll grejorna rena och smorda där det skall vara smörj. Sök på YouTube för att lära dig mer om hur man ställer in växlar, ser till att det är rätt längd på kedjan osv.
Är jag osäker på vädret (om det kan gå från varmt och uppehåll till lite kallare och blött) så är det skönt att ha en vindväst eller jacka med sig. Tar inte så mycket plats och gör mycket för välbefinnandet tycker då jag.
Annars ett verktyg som du kan göra det mest akuta, en pump, ett däckjärn och en extraslang.

Inga problem att trampa landsvägshoj på grus, bara det inte är för löst grus då det kan bli väl spännande.

Finns säkert fler trådar i ämnet där du kan snappa upp fler tips.
Ingen risk för punka? Har slang och inte medel i däcken. Var det jag var orolig för ?

Ingen risk för punka? Har slang och inte medel i däcken. Var det jag var orolig för ?
För att cykla grus? Moderna landsvägsdäck klarar ganska så mycket. Sedan så finns det grus och så finns det grus. Cykla på en vanlig "bilgrusväg" med hårt trampade bilspår så är det väl inga problem alls.

En landsvägscykel är bara en cykel. Du behöver egentligen inget speciellt till en början. Mina första turer körde jag i helt vanliga (möjligen lite sportiga och mjuka) kläder och vanliga skor. Snabba ryck i mina omgivningar, sisådär 15 km. Tror inte jag har haft lika kul på cykel sedan dess.

Jag listar lite "viktiga" saker:
  • Hjälm
  • Pump+extraslang+däckjärn+pump+några lämpliga hex-nycklar i en gammal vattenflaska/sadelväska
  • Cykelhandskar (ifall du ramlar kommer du ta i dig med händerna)
  • Flaskställ och flaska
  • Korta bibs
  • Cykelskor
När det kommer till kläder så skulle jag säga att det beror helt på när du tänker cykla på året, och i vilket väder. Cykelkläder är dessvärre ganska dyrt och skall du börja cykla nu i januari och hålla på till sommaren kommer du spendera en mindre förmögenhet på alla varianter av långa/korta/vattentäta/vattenavvisande/vindtäta/varma/svala kläder. Så jag hade inte gått all in på varje grej. Det GÅR att cykla med en hoodie eller löparjacka eller sådär.

Tar man med extra slang och en pump (och däcksjärn) känns det bättre. Annars på med hjälmen och cykla. Du lär dig mycket av det. Tar du med ett multiverktyg kan du laborera lite själv med sittställningen. Får du inga större men av sadeln är det väl bara att cykla Vättern? Otränad kommer du bli tröttare och långsammare men vad gör det?

Det viktigaste är en skön sadel och ett par bra cykelbrallor med vaddering. Cykelbrallorna ska sitta tajt så att de inte rör sig alls. Du måste ha brillor på dig när du kör. Otaliga gånger har det smackat till i glasögonen när en geting kommit flygande eller när en annan cyklist stänkt upp något. Undvik bomullsstrumpor eftersom de bildar små bollar av fiber i dojan. Om du ska köra vättern skulle jag rekommendera att hoja några ggr med din lokala cykelklubb och lära dig lite tecken för kommunikation som cyklister använder för att hjälpas åt att varna varandra för olika hinder och problem. Det är dessutom rätt trevligt. Lycka till!

Förutom Bibs, hjälm o brillor är en tunn regn/vindjacka och armvärmare (bägge kan du ha i fickan baktill på din cykeltröja) helt underbara att ha tillhands om du plötsligt skulle bli överraskad av sämre väder.

Det viktigaste är en skön sadel och ett par bra cykelbrallor med vaddering. Cykelbrallorna ska sitta tajt så att de inte rör sig alls. Du måste ha brillor på dig när du kör. Otaliga gånger har det smackat till i glasögonen när en geting kommit flygande eller när en annan cyklist stänkt upp något. Undvik bomullsstrumpor eftersom de bildar små bollar av fiber i dojan. Om du ska köra vättern skulle jag rekommendera att hoja några ggr med din lokala cykelklubb och lära dig lite tecken för kommunikation som cyklister använder för att hjälpas åt att varna varandra för olika hinder och problem. Det är dessutom rätt trevligt. Lycka till!
Går det bra med vilka sportglasögon som helst?

Förutom Bibs, hjälm o brillor är en tunn regn/vindjacka och armvärmare (bägge kan du ha i fickan baktill på din cykeltröja) helt underbara att ha tillhands om du plötsligt skulle bli överraskad av sämre väder.
Går det bra med en skaljacka för typ vandring eller måste det vara cykelartiklar?

En landsvägscykel är bara en cykel. Du behöver egentligen inget speciellt till en början. Mina första turer körde jag i helt vanliga (möjligen lite sportiga och mjuka) kläder och vanliga skor. Snabba ryck i mina omgivningar, sisådär 15 km. Tror inte jag har haft lika kul på cykel sedan dess.

Jag listar lite "viktiga" saker:
  • Hjälm
  • Pump+extraslang+däckjärn+pump+några lämpliga hex-nycklar i en gammal vattenflaska/sadelväska
  • Cykelhandskar (ifall du ramlar kommer du ta i dig med händerna)
  • Flaskställ och flaska
  • Korta bibs
  • Cykelskor
När det kommer till kläder så skulle jag säga att det beror helt på när du tänker cykla på året, och i vilket väder. Cykelkläder är dessvärre ganska dyrt och skall du börja cykla nu i januari och hålla på till sommaren kommer du spendera en mindre förmögenhet på alla varianter av långa/korta/vattentäta/vattenavvisande/vindtäta/varma/svala kläder. Så jag hade inte gått all in på varje grej. Det GÅR att cykla med en hoodie eller löparjacka eller sådär.
Något speciellt att tänka på med handskar? Material, gel eller något annat man BÖR ha på handskarna?

Beror på hur kraftig skaljacka du har. De är oftast svåra att rulla ihop så de blir tillräckligt små för tröjans bakfickor.
Men om det är dåligt väder redan när jag börjar cykla/kallt, jag undrar nog om cykeljackor fyller någon specifik viktig funktion som vanliga andra jackor ej uppfyller

Om du har tvättmaskin i bostaden är mitt råd att köpa så bra kläder du har råd med i en eller två uppsättningar.

Men om det är dåligt väder redan när jag börjar cykla/kallt, jag undrar nog om cykeljackor fyller någon specifik viktig funktion som vanliga andra jackor ej uppfyller
Jag har samma jackor till cykling och skidåkning (och löpning). Lätt och tunt. De ska skydda mot vinden, that's it. För landsvägskörning kan det vara bra om de inte är allt för fladdriga.

Cykeljackor är ofta tunna och nätta, med tight passform och långa ärmar, de får plats i ryggfickan och du slipper en decimeter oskyddad handled, har de ventilation så är den anpassad för framåtlutad cyklingsposition.
För det mesta/på väl designade cykeljackor. Dessutom brukar de inte ha huva.
Så de är betydligt trevligare att ha när man cyklar, för det mesta.
Men visst kan man cykla med valfri skal/regnjacka, liksom hockeyhjälm och jeans, det ligger inte några stilpoliser ute i buskarna och petar pinnar i framhjulet på cyklister som far förbi som inte följer Velominatis regler.

Får man punka är det väldigt skönt att kunna fixa den vid vägkanten: slang, däckverkyg, pump.
Ramlar man är det oftast mindre smärtsamt med handskar och hjälm.
Man rör sig lättare på rätt sätt på cykeln i cykelkläder som passar ens kropp.
Man minskar risken för kroppsliga besvär om man har en sadel som passar (kan ta ett par olika sadlar innan man vet, även om en sittbenstest är en bra början), och sitter i en vettig position för sin kropp och rörlighet. På youtube finns en miljard klipp om hur man sitter bra.

Grattis till cykel!

Extra slang och liten pump måste du ha med. Annars får du punka. :-) Gärna ett miniverktyg/några lösa insexor för att justera under färd.

Hjälm och glasögon ett måste. Det går att köpa skyddsglasögon på typ Jula som fungerar, men inte fel att ha en variant som skyddar mot solen också. Du måste inte ha Mips i hjälmen, men det är inte fel.

Bibs som är lagom tighta. Cykeltröja är bra, men gärna en tight funktionstisha/linne under också. Sportstrumpor är en komforthöjare för mig, men säkert individuellt. En cykelkeps tycker jag är behagligt under hjälmen. Mina cykeljackor är de minst använda plaggen jag äger, jag använder oftare en väst (eller en långärmad lite tjockare cykeltröja). Och lösa armar och lösa ben. Alltså på morgonen har jag bibs, cykeltröja (med något under), lösa armar och ben, väst. När det börjar bli varmare tar jag av västen. Kommer solen fram kanar jag först ner ärmarna, sen får jag stanna och ta av dem + ben. Om jag börjar i bra väder klär jag på mig i omvänd ordning vid behov. För mig en mer flexibel lösning än cykeljacka som är mer av/på med värmen. Imho. Regnskydd är högst diskutabelt för kortare träningscykling, imho. Håller det ute regnet håller det också inne ångan och du blir dyblöt inifrån istället. Jag föredrar en tjockare cykeltröja och en väst vid normaldåligt väder.

Sittställningen löser du själv. Läs några artiklar, kolla några YouTubes på ämnet så kan du tillräckligt för en grundinställning. Sen lyssnar du på kroppen och provar dig fram. Många justeringar kan du prova längs vägen om du har med dig en insexnyckel eller två.

Lycka till och ha roligt! Känner du för Vätternrundan så kör du den, du har gott om tid.

Grattis till cykel!

Extra slang och liten pump måste du ha med. Annars får du punka. :-) Gärna ett miniverktyg/några lösa insexor för att justera under färd.

Hjälm och glasögon ett måste. Det går att köpa skyddsglasögon på typ Jula som fungerar, men inte fel att ha en variant som skyddar mot solen också. Du måste inte ha Mips i hjälmen, men det är inte fel.

Bibs som är lagom tighta. Cykeltröja är bra, men gärna en tight funktionstisha/linne under också. Sportstrumpor är en komforthöjare för mig, men säkert individuellt. En cykelkeps tycker jag är behagligt under hjälmen. Mina cykeljackor är de minst använda plaggen jag äger, jag använder oftare en väst (eller en långärmad lite tjockare cykeltröja). Och lösa armar och lösa ben. Alltså på morgonen har jag bibs, cykeltröja (med något under), lösa armar och ben, väst. När det börjar bli varmare tar jag av västen. Kommer solen fram kanar jag först ner ärmarna, sen får jag stanna och ta av dem + ben. Om jag börjar i bra väder klär jag på mig i omvänd ordning vid behov. För mig en mer flexibel lösning än cykeljacka som är mer av/på med värmen. Imho. Regnskydd är högst diskutabelt för kortare träningscykling, imho. Håller det ute regnet håller det också inne ångan och du blir dyblöt inifrån istället. Jag föredrar en tjockare cykeltröja och en väst vid normaldåligt väder.

Sittställningen löser du själv. Läs några artiklar, kolla några YouTubes på ämnet så kan du tillräckligt för en grundinställning. Sen lyssnar du på kroppen och provar dig fram. Många justeringar kan du prova längs vägen om du har med dig en insexnyckel eller två.

Lycka till och ha roligt! Känner du för Vätternrundan så kör du den, du har gott om tid.
Tack för all bra info! Kanske är en dum fråga men visst är det BIB på först sen funktionstisha OVANPÅ banden som löper på överkroppen från BIBen?

Är väst och långärmat en bättre kombo än jacka?
Kluven kring väst/jacka

Förövrigt: hur dumt är det att cykla med hörlurar?
Känns roligare men samtidigt får jag en känsla av att det är extremt korkat?

Tack för all bra info! Kanske är en dum fråga men visst är det BIB på först sen funktionstisha OVANPÅ banden som löper på överkroppen från BIBen?

Kluven kring väst/jacka
Jag kör banden ovanpå undertröja, men det är nog individuellt vad som känns bekvämast.

Det beror ju på, men jag kör den kombon oftare. Jag använder jacka också, men mer sällan. Ett mer flexibelt alternativ till långärmad tröja är kortärmad tröja plus lösa armar.

Rör inte till det nu! Bibs och tröja, förstärk med sånt du redan har hemma. Sen fyller du på med cykelspecifika plagg efterhand. Jag körde min första VR i ett klassiskt fritidsregnställ och tejpade ICA-kassar över skorna. Det gick det med! ;-)

Kluven kring väst/jacka
Undertröjan går under hängslena.
Väst+långärmat/armvärmare eller jacka är en smaksak. Så småningom kommer du ha bägge om du fortsätter cykla.
Att lyssna på saker kan vara ett skönt sätt att inte tänka på att man är trött, men dels försämrar det ens situational awareness, och dels så vill åtminstone jag vara ute o cykla när jag är ute o cyklar, annars kunde jag lika gärna sitta på trainern. Se till att hitta trevliga vägar att cykla på!
Om du behöver lyssna på nåt för att stå ut med att vara ute o cykla så vet jag inte om cykling är för dig . ..

Cykeljackor är ofta tunna och nätta, med tight passform och långa ärmar, de får plats i ryggfickan och du slipper en decimeter oskyddad handled, har de ventilation så är den anpassad för framåtlutad cyklingsposition.
För det mesta/på väl designade cykeljackor. Dessutom brukar de inte ha huva.
Så de är betydligt trevligare att ha när man cyklar, för det mesta.
Men visst kan man cykla med valfri skal/regnjacka, liksom hockeyhjälm och jeans, det ligger inte några stilpoliser ute i buskarna och petar pinnar i framhjulet på cyklister som far förbi som inte följer Velominatis regler.

Får man punka är det väldigt skönt att kunna fixa den vid vägkanten: slang, däckverkyg, pump.
Ramlar man är det oftast mindre smärtsamt med handskar och hjälm.
Man rör sig lättare på rätt sätt på cykeln i cykelkläder som passar ens kropp.
Man minskar risken för kroppsliga besvär om man har en sadel som passar (kan ta ett par olika sadlar innan man vet, även om en sittbenstest är en bra början), och sitter i en vettig position för sin kropp och rörlighet. På youtube finns en miljard klipp om hur man sitter bra.

Bara förtydligande, cykeljackor går (oftast) längre ner i ryggslutet. Och en del har ryggfickor, lite knöligt annars att komma åt ryggfickorna på cykeltröjan.

Är det under 10 grader har jag oftast cykeljacka, över så är det väst och armvärmare tills det räcker med kort-kort. Sko-/tåöverdrag kan vara skönt när det är lite kallare. Buff innanför hjälmen och/eller runt halsen när det är kallt. Allt beror förstås på hur frusen man är av sig. Prova dig fram och köp inte på dig en massa saker som du inte vet att du kommer att använda.

Som @Der Kaiser skrev, man blir mindre uppmärksam. Och dom måste väl isolera en del, annars skulle fartvinden störa för mycket? (har inte testat iofs)

När jag började cykla funderade jag en del på hur jag skulle lösa det med musik. Annars är jag musikberoende, har alltid på någon musik.
Till mina första cykelrundor hade jag inte löst det, men märkte att jag inte saknade det - alls. Har sen dess aldrig ens funderat på att skaffa något för att ha musik eller annat på.

Tycker det är rätt skönt att filosofera över livet, tankarna bara går. Njuter av naturen, inbillar mig att det känns starkare utan musik, men det vet jag inte.

Som @Der Kaiser skrev, man blir mindre uppmärksam. Och dom måste väl isolera en del, annars skulle fartvinden störa för mycket? (har inte testat iofs)

När jag började cykla funderade jag en del på hur jag skulle lösa det med musik. Annars är jag musikberoende, har alltid på någon musik.
Till mina första cykelrundor hade jag inte löst det, men märkte att jag inte saknade det - alls. Har sen dess aldrig ens funderat på att skaffa något för att ha musik eller annat på.

Tycker det är rätt skönt att filosofera över livet, tankarna bara går. Njuter av naturen, inbillar mig att det känns starkare utan musik, men det vet jag inte.
Tar nog och börjar utan då, låter klokt!

Använder AirPods Pro, innan dess AirPods. Fartvind löser jag med Windfree (eller keps med öronlappar när säsongen bjuder). De vanliga AirPods är öppna så jag hörde bra (bra som i ”missljud vid växling”). Med AirPods Pro finns transparensläge som jag tror funkar bättre (har inte A/B-testat).

Var tveksam till transparensen innan jag kollade recensioner. Det funkar så bra som de säger.

Skulle ALDRIG I LIVET cykla med noise canceling eller öronproppar, men jag skulle säga att detta inte är ett värre hörselbortfall än att ha ett samtal med cyklisten bredvid.

Jag som tidigare kört motorcykel hade även önskat att frambromsen var på höger hand - på min cykel är den på vänster.

Är det bara vänja sig eller går detta att korrigera?
Och kan jag göra det själv?

Du vänjer dig fort, och planera din cykling litet så du inte behöver nita: Avstånd, framförhållning osv. Bakbromsen tar mjukare än frambromsen.

Ett tips som jag tror räcker långt är, att det är bra att torka av kedjan - låta den löpa genom en gammal trasa - när du kommer hem. Då håller sig både du och cykeln renare.

Grusväg cyklar jag inte gärna på med racer. 'Tycker det är otäckt med grus på asfalt, och undviker helst det med.

Få men bra cykelkläder. Jag har kassavis med rea-kläder och från billighetsmärken, som inte duger till nåt.

Ibland blir det grusväg och det funkar oftast alldeles utmärkt även med 25mm bredd på däcken, det handlar bara om att anpassa hastigheten efter underlaget (lösgrus eller sprängsten är dock lite väl spännande...)

En grusväg är inte den andra lik. För egen del kan jag inte säga att racer och grusväg vare sig funkar eller inte funkar generellt.

Saker som kan göra grusväg och racer till en otrevlig kombination är tjälskador, tvättbräden, lösgrus, grovt grus, sönderrunnen väg och väta. Å andra sidan kan en väl tillkörd grusväg en solig sommardag vara en mkt trevlig upplevelse med racer.

Senast ändrad:
Jag som tidigare kört motorcykel hade även önskat att frambromsen var på höger hand - på min cykel är den på vänster.

Problemet är snarare tillbaka på motorcykel, jag nyper inte åt tillräckligt hårt.

Om du inte längre kör mc å rekommenderar jag att du vänjer om dig, de flesta cyklar är riggade så (i UK har de fram till höger).
Men det ser ut att vara lätt att byta sida på din cykel, fast du måste dra ur bromsvajrarna, så förmodligen även byta dem då det kan vara svårt att dra dem igen med den knäck på som alltid blir där muttern nyper i bromsen.
Knipsa av wire-ändarna, lossa skruven som håller vajrarna i bromsarna, dra ur dem (kolla lämpligen på Youtube hur du byter bromswire på din modell av reglage).
Byt plats på höljena, det ser ut som att den som går in i ramen är lång nog att nå till frambromsen, annars *blir* det mer jobb.
Stick in de nya bromsvajrarna, sträck dem lagom osv.

Om du inte längre kör mc å rekommenderar jag att du vänjer om dig, de flesta cyklar är riggade så (i UK har de fram till höger).
Men det ser ut att vara lätt att byta sida på din cykel, fast du måste dra ur bromsvajrarna, så förmodligen även byta dem då det kan vara svårt att dra dem igen med den knäck på som alltid blir där muttern nyper i bromsen.
Knipsa av wire-ändarna, lossa skruven som håller vajrarna i bromsarna, dra ur dem (kolla lämpligen på Youtube hur du byter bromswire på din modell av reglage).
Byt plats på höljena, det ser ut som att den som går in i ramen är lång nog att nå till frambromsen, annars *blir* det mer jobb.
Stick in de nya bromsvajrarna, sträck dem lagom osv.
Kanske vänjer mig, har ingen hoj för tillfället…. Lät krångligare än att bara byta till vilket handtag vajern ska gå ?

Jag slänger in en fråga här. Storlek på gravel- och landsvägshoj? Hur ska man tänka? De gånger jag cyklat med bockstyre kan räknas på ena handens fingrar.

Går det bra med vilka sportglasögon som helst?
Det beror på vem du frågar. Det finns de som anser att man måste köpa Oakleys för två tre tusen och de finns de som är anti och kör med gamla skyddsglasögon. Jag kör båda två beroende på tillfälle. Det är bra med ett par brillor som täcker ögonen ordentligt så att ögonen inte blir torra, speciellt om du har kontaktlinser. Det är också bra med en liten glipa mellan hjälm och glasögon där der kan komma in lite luft även när du står stilla för att släppa ut imman.

Jag hojar nästan alltid med musik i lurarna. Oftast kör jag landsvägar som inte är så trafikerade. Visst hör man sämre, men varför skulle man vilja höra sig själv bli påkörd bakifrån?

Jag slänger in en fråga här. Storlek på gravel- och landsvägshoj? Hur ska man tänka? De gånger jag cyklat med bockstyre kan räknas på ena handens fingrar.
Storleken ska vara rätt. Finns inte heller något svar som är rätt för alla.

Men generellt, är man mellan storlekar så gå ner om man inte har väldigt goda skäl att göra annorlunda. Det finns oftast större justermån att göra en för liten cykel större än tvärt om.

Kanske vänjer mig, har ingen hoj för tillfället…. Lät krångligare än att bara byta till vilket handtag vajern ska gå ?
Jag har cyklar både med och utan motor, har aldrig känt nån förvirring av att handbromsen byter plats. Det är ändå så mycket annat som är väldigt annorlunda när hojen väger >200 istf <10 kg.

Vilka lurar kör du och låter vinden mycket?
Jag kör med billiga lurar med sladd till telefonen, mest gör att de ska hänga kvar när man tappar ur dem. Man får brassa på lite för att slippa vindljudet tyvärr. Det finns säkert bättre lösningar än min. Jag körde 36 mil runt mälaren och träffade inte en enda cyklist att snacka med på vägen, så det är rätt najs med musik i öronen. Det kanske finns speciella lurar som löser vindbrusproblemet. Jag har aldrig kollat.

Tillbaka
Topp