Ny trailbike som komplement till XC-hojen - tips?

JorisS

Medlem
Hej på er!

Har en Corratec Inside Link i dags-läget; väldigt nöjd med cykeln men har insett att den har sina brister när vi är ute och cyklar stökigare skogspartier, det är ju en XC-raket först och främst. Tänkte i första hand försöka sälja den och hitta på något med mera slaglängd och mer skogsanpassad geometri, men fick -helt rätt- kommentaren att en sådan cykel skulle vara en komplement, inte någon ersättare :)

Har kollat runt en del, fått lite tips av polaren, och tittat på Whyte T-130 (årets trailbike) i första hand. Den verkar dock omöjligt att få tag i, om än det verkar gå att förbeställa 2017 modellen. Fick sedan tips om YT Jeffsy, och gillar den skarpt. Den verkar gå att beställa direkt på deras hemsida, med lite väntetid beroende på vilken modell. Tänkte i första hand AL Comp 1, tror det räcker till mina behov (och tömmer plånboken tillräckligt mycket). Satt och läste i Jeffsy-tråden igår och ni som äger en sådan verkar nöjda? Nu är vi dock snart i juli, och frågan är om man ska vänta in release av 2017 modellerna även här? När brukar dessa komma?

Har ni fler tips tas de tacksamt emot! Är ca 185cm i längd, hobbycyklist och jo... prylbög, som förmodligen de flesta här :)
Det jag är ute efter är alltså en cykel som är mera lämpad till trail/stökigare skogsstigar; har märkt att jag får jobba mycket mer med Corratec:en än vad polarna gör på deras 29" BMC/KOna. Provade deras hojjar och kändes som man satte sig på en Harley typ...
Jag kommer nog förmodligen inte cykla DH eller Enduro, så behöver inte ha något extremt.

Har spanat en del begagnad, men känns i slutändan inte helt fel med ny hoj med ramgaranti och allting heller...
Tänkte väl försöka hålla mig under 30k, men finns utrymme uppåt om det skulle kännas värd och rätt. Kan man slå till på någon nedsatt cykel känns det alltid bra förstås :)

//J

vilken årsmodell av corratecen har du, tycker i alla fall att 2015 modellen ser rätt trailmässig ut? 68 grader är ju inte helt oslackt ändå... har du testat att biffa upp däcken ordentligt, där finns ju minst en tums fjädringsväg/grepp också, hojen kan nog köras med 140 mm gaffel också utan problem.

konken sa:
vilken årsmodell av corratecen har du, tycker i alla fall att 2015 modellen ser rätt trailmässig ut? 68 grader är ju inte helt oslackt ändå... har du testat att biffa upp däcken ordentligt, där finns ju minst en tums fjädringsväg/grepp också, hojen kan nog köras med 140 mm gaffel också utan problem.

Det är lite blandat, men ramen är från 2014 tror jag. Sitter en Magura TS8 framgaffel på nu (100mm slag) och bak är bara 65 tror jag, eller evt. 80. Har inte så mycket erfarenhet med att byta sådana delar på cyklar, samt vad man kan/inte kan (bör) göra utan att förstöra cykelns geometri helt... provade med Hans Dampf 2.35" men den fick inte plats i framgaffeln :/

SKulle jag byta till en framgaffel med 120/140mm slag har jag fortfarande bara 65 eller 80mm bak. Skulle det kännas ok tro?
Vad skulle man kunna testa med för gaffel i så fall? Läst mycket om Pike?

En trailcykel och XC raket har nog aldrig varit närmre varandra än vad de är idag. När till och med Julien Absalon kör med dropper och FS är steget minimalt.

Jag kör själv 100/100mm kort styrstam och dropper och så har jag två hjulpar jag byter mellan. På startlinjen väger ekipaget 9,5kg och ute i skogen med över 40mm breda fälgar så hamnar vi strax under 11. Tar max 5 minuter att byta hjul. Fungerar strålande på stigar och trails.

Sen kan man så klart vilja ha två cyklar ändå för andra orsaker. Som du nämner är cykling en prylsport och fler cyklar = fler prylar.

Men vill man kombinera går det finfint.

aha, det var denna jag kollade på http://www.corratec.com/en/bikes/mountain/full-suspension/inside-link-10hz/inside-link-10hz-z
den hade ju 120 bak och 130 fram, så lite annan hoj än din då

om du har 65mm slag bak så kanske det är lämpligt med mer fjädringsväg än så för lite brötigare stigar, whyten verkar ju bra som sagt. Vart har du tänkt cykla? Själv kör jag på commencal meta trail, funkar riktigt fint för alla typer av åkning/terräng (utom feta drop eller plattlandningar), har även varit uppe i Nesbyen och kört med den med 150 mm gaffel där.

Cyklar mest i skogarna runt Uppsala; vissa stigar lämpar sig alldeles utmärkt till Corratecen medan vissa andra är rätt bökiga, med större drops och där brukar jag bli stående och välja att kliva av och gå ner istället. Känns för brant liksom, men fick helt annan känsla för sådana partier när jag provcyklade polarens BMC Speedfox 02.

Tjänar man mycket på bredare fälgar, eller ska det vara i kombination med fetare däck då? Har som sagt dåligt med utrymme i framgaffeln. Har två hjulpar, mest för att slippa byta däck för ofta ;) Fick med Crossmax SLR vid köp av cykeln, ligger Thunder Burt på dessa. Köpte ett par Corratec i aluminium och med grövre däck på, de skiljer dock inte mycket i bredd på fälgen mig veterligen.

Som ni märker så har jag inte experimenterad så mycket med byte av komponenter och testa mig fram för att få cykeln att få ett annat karaktär, kanske haft lite för mycket respekt för "originalspec". Det är dock större likheter mellan XC och trail på dagens cyklar vad gäller prestanda och geometri än för några år sedan; bifogar bild på min hoj. Hittar inga spec på geometrin tyvärr.

Bilagor

• $_57 (2).JPG
    $_57 (2).JPG
    309.5 KB · Besök: 36
Ville sa:
En trailcykel och XC raket har nog aldrig varit närmre varandra än vad de är idag. När till och med Julien Absalon kör med dropper och FS är steget minimalt.

Jag kör själv 100/100mm kort styrstam och dropper och så har jag två hjulpar jag byter mellan. På startlinjen väger ekipaget 9,5kg och ute i skogen med över 40mm breda fälgar så hamnar vi strax under 11. Tar max 5 minuter att byta hjul. Fungerar strålande på stigar och trails.

Sen kan man så klart vilja ha två cyklar ändå för andra orsaker. Som du nämner är cykling en prylsport och fler cyklar = fler prylar.

Men vill man kombinera går det finfint.

+1
Jag kör spark 700
120mm bak och fram 69° sub 10kg
Med lite grövre däck är det bara att kötta på.
Och nästa års modeller blir ännu längre och flackare .

hm sa:
+1
Jag kör spark 700

Det hjälper dock inte mig så mycket ;-)

Kanske kan byta framgaffel men det blir möjligtvis helt fel balans i cykeln då, i och med att allting kommer att lutas lite mer bakåt?
Mycket grova däck får inte plats helt enkelt.

Kompisarna sitter relativt lugnt på cykeln och rullar över rötter och sten och vad än, jag studsar omkring och måste lyfta och jobba; kul ibland men skönt att slippa ibland med ;) Sedan som sagt så vågar jag mig inte på allt för branta nedförspartier/sten, känns ju bara "doomed to fail" ....

JorisS sa:
hm sa:
+1
Jag kör spark 700

Det hjälper dock inte mig så mycket ;-)

Kanske kan byta framgaffel men det blir möjligtvis helt fel balans i cykeln då, i och med att allting kommer att lutas lite mer bakåt?
Mycket grova däck får inte plats helt enkelt.

Kompisarna sitter relativt lugnt på cykeln och rullar över rötter och sten och vad än, jag studsar omkring och måste lyfta och jobba; kul ibland men skönt att slippa ibland med ;) Sedan som sagt så vågar jag mig inte på allt för branta nedförspartier/sten, känns ju bara "doomed to fail" ....

Nä hjälper inte dig med den cykel du har nu.
Men du kan titta på nyare xc cyklar också och inte låsa dig vid trendurohojar...

Om jag tittat på rätt geometritabell så har Corratecen riktigt gammaldags XC-geometri. En nyare 'trail' cykel, typ en Spec. Camber, Transition Scout, Giant Anthem SX eller Trance, skulle nog kännas väldigt mycket stabilare på brötiga stigar. Jag cyklar själv i Uppsala på en Commencal Meta SL med 120mm.

Lite sugen på denna:

http://www.bunnyhop.de/en/bikes/mountainbike/scott-spark-710-20154

Men då skall Corratecen säljas, ingen poäng att ha båda då de är för lika.

Vad kan man begära/få för Corratecen tro? Magura TS8 framgaffel med eLect sitter på, samt Mavic Crossmax SLR hjul som på bilden. Om jag säljer med dem... Ett par enklare Corratec aluhjul annars. Crossmax-hjulen kan jag evt behålla till Sparken antar jag... Kolfiberstolpen å sadeln är sålda, gick inte att sitta på sadeln längre än 10 minuter å gillade inte sadelfästet på stolpen. Sitter en Ritchey alustolpe på och WTB Rocket sadel.

Senast ändrad:
Eftersom jag inte vill ha din corratec är den inget värd för mig...?
Men scotten är jag iaf väldigt nöjd med, iaf med singelklinga och ett nytt twinlock reglage under styret...

Dög inte originala reglaget eller gick det sönder? Vad satte du dit istället? De see iaf ut att komma med gått om kabellängd... herregud.

JorisS sa:
Dög inte originala reglaget eller gick det sönder? Vad satte du dit istället? De see iaf ut att komma med gått om kabellängd... herregud.

Inget fel på reglaget bara att spakarna sitter på ovansidan av styret när det finns framväxel reglage där.
Men nu går det att få tag i reglage med spakarna på undersidan och det är mycket lättare att använda.

Tillbaka
Topp