Ny träningsklocka... vilken?

Skippe

Aktiv medlem
Ska förmodligen skaffa ny klocka. Har en suunto 9 sen ca 4 år tillbaka. Batteriet har blivit sämre o jag vill ha kadensmätare. Har en med ant+ sen tidigare till en tidigare suunto. Kan tänka mig att byta märke på klocka. Vill främst ha:
Bra batteritid
Bra träningklocka (främst löpning och cykel)
Trevligt med synk till mobilen o Bra anslutningsmöjligheter.

Vad finns som är vettigt för upp till ca 5k?

Garmin 540 med fäste på styrstammen för mtb är mitt val alla dagar i veckan .. knappar bättre mtb liten smidig med all info jag vill åt
Har en gammal 240 på armen för löp / och jobb

Om Elgiganten har kvar några så är Garmin Epix gen 2 för 4790 ett kap. Två veckors batteritid och AMOLED-skärm som är bättre än MIP.
Annars har de Fenix 7 till det priset.

Coros Pace Pro och Suunto Race S är nog de klockor som är bäst för pengarna om du tittar nytt. Själv är jag ganska inne på en begagnad Epix Pro däremot, men det får du inte för under 5kkr. Vanliga Epix gen 2 och Fenix 7 är nog väldigt bra alternativ annars (tror dock att det är några specer som saknar multi-band gps, men jag kan minnas fel).

Edit: ska tilläggas att jag redan är fast i garminekosystemet så kan finnas high-end klockor från andra märken som är bra alternativ som jag inte har lagt märke till.

Du kommer att få dom mest Happy korrekta svaren att du Skall köpa Garmin.
Skit i Garmin och köp en Coros jag har haft både Garmin och polar och sunto .
Man kan väl ändå motivera lite varför man ska köpa ett visst märke?

Jag är inte alltid så positivt till garmin men man vet ju vad man får iaf. Ska klockan bäras även när du inte sportar? I så fall så får man ju gå lite på utseende också. Kommer du att använda smart-funktioner? Vill du ha kartor i klockan?

De krav @Skippe listar uppfyller de flesta klockor, med vissa begränsningar på de allra billigaste, kan t ex vara att de inte stödjer effektmätare.

Lite hur jag resonerade för några månader sedan finns i denna tråden:

Man kan väl ändå motivera lite varför man ska köpa ett visst märke?

Jag är inte alltid så positivt till garmin men man vet ju vad man får iaf. Ska klockan bäras även när du inte sportar? I så fall så får man ju gå lite på utseende också. Kommer du att använda smart-funktioner? Vill du ha kartor i klockan?

De krav @Skippe listar uppfyller de flesta klockor, med vissa begränsningar på de allra billigaste, kan t ex vara att de inte stödjer effektmätare.

Lite hur jag resonerade för några månader sedan finns i denna tråden:

Man får väl läsa lite själv och ta reda på vilka funktioner en klocka stöder om man är intresserad av ett visst märke
Coros stödjer både effektmätare och andra pulsmätare sen är ant+ eller blåtand som klockan stödjer.

Min tanke är att ha klockan även till vardags. Men ser inga problem i att den har ett sportigt utseende. Kollat lite på garmin epix gen 2 o fr965..

Är väl en del prat om att nya forerunner klockorna ska komma snart?

Kanske värt att avvakta liite, om inte annat för att få deal på gamla varianten

Är väl en del prat om att nya forerunner klockorna ska komma snart?

Kanske värt att avvakta liite, om inte annat för att få deal på gamla varianten
Gjorde detta själv. Tyvärr ingen vidare deal på gamla klockorna för det. Tacka inflationen för detta, de nya klockorna blir bara dyrare. Är väl bättre att hålla ut till Black Friday eller Cyber Monday isåfall. Dock med risk att klockan man lurpassat på i ett halvår blir slutsåld direkt.

Gjorde detta själv. Tyvärr ingen vidare deal på gamla klockorna för det. Tacka inflationen för detta, de nya klockorna blir bara dyrare. Är väl bättre att hålla ut till Black Friday eller Cyber Monday isåfall. Dock med risk att klockan man lurpassat på i ett halvår blir slutsåld direkt.
Men nya forerunner är väl inte släppt ännu?

Okej, om jag ska vara tydligare pratar jag om dom som ryktas släppas i början av april.

Jag tror inte man ska förvänta sig prissänkningar innan den är släppt iaf.
Det jag menar är att det inte gav någon effekt på dom gamla modellerna senast jag väntade in den nya. Men då kollade jag inte alla butiker såklart. Men samma med iPhone, det är knappast så att leverantörerna rear ut näst senaste modellen när den nya kommer. Ändå ger folk detta tips varje år. Den nya är bara dyrare och gör att den äldre ser billigare ut.

Jag har bara klockan men jag kan +1 för Coros.
Appen är okej. Det synkar med komoot, strava, ridewithgps och mer.
Jag laddar batteriet kanske varje 9/10 dagar (~6tim aktivitet / vecka, Pace 3)
Mina kollegor är mycket nöjd med löpning funktionalitet.
Jag använder navigation ibland, det fungerar bra med landsväg/urban och ger dig en lite pip och en hjälpsam pil med 100m, 200m innan vägkorsningen.

Jag tröttnade på Garmins sjuka priser och kör just nu en Amazfit Balance, kommer från en 965 och saknar inget. Grym gps, bra batteritid och riktigt snygg. Gav typ 2300:-.

Batteriet på min Garmin Forerunner 745 börjar bli väldigt trött och jag får nästan ladda den varannan dag. Tror jag köpte den november 2021, så gammal är den inte! Blir lite sugen på en ny Forerunner 970 med EKG men hur länge kan man verkligen lita på hur länge batterierna ska hålla en vettig laddning? Rekpriset på Forerunner 970 är 8599 kronor och då känner jag att jag vill kunna använda den under många år och inte behöva ladda så ofta efter bara några års användning...

Tips, tankar, då jag gärna vill ha EKG-funktioner? Använder inte klockan till cykling, men allt annat och är redan inne i Garmin världen med Edge 1040, 530 och äldre varianter.

Batteriet på min Garmin Forerunner 745 börjar bli väldigt trött och jag får nästan ladda den varannan dag. Tror jag köpte den november 2021, så gammal är den inte! Blir lite sugen på en ny Forerunner 970 med EKG men hur länge kan man verkligen lita på hur länge batterierna ska hålla en vettig laddning? Rekpriset på Forerunner 970 är 8599 kronor och då känner jag att jag vill kunna använda den under många år och inte behöva ladda så ofta efter bara några års användning...

Tips, tankar, då jag gärna vill ha EKG-funktioner? Använder inte klockan till cykling, men allt annat och är redan inne i Garmin världen med Edge 1040, 530 och äldre varianter.
Är det bara batteritid du är ute efter så är det nog en begagnad Fenix 8 Solar du borde kolla på. De går för ungefär samma pris.

Det går väl att byta batteri om det bara är batteritiden som suger?

Fast det är inte enkelt att göra det själv och man vet inte hur bra det går/blir?
Urmakaren löser väl det medan du tar en varmkorv?

Edit: näe det verkade dom inte göra. Cykeldatorn kan man ju byta på själv men klockan verkade svårare även om det går.

Edit 2: det verkade ju dock finnas en del fix för batteriet. Enligt garmin är det ju sällan fel på batteriet. Men detta kanske du testat?

Senast ändrad:
Jag har en Suunto Vertical. Den kan jag inte rekommendera. Den är tung och boetten är vass så den skaver ganska bra. Jag fulfixade och slipade ner kanterna på egen hand. Menyerna är lite kassa och går inte alltid att navigera med knapparna utan man måste kombinera med pekskärmen. Den var ännu sämre innan massa uppdateringar kom. Men det behövs nog några uppdateringar till.
Jag köpte den för att jag var skitnöjd med min Suunto Traverse som tyvärr dog.

Batteriet på min Garmin Forerunner 745 börjar bli väldigt trött och jag får nästan ladda den varannan dag. Tror jag köpte den november 2021, så gammal är den inte!
Vilken laddteknik använder du?
Jag har ingen som helst egen erfarenhet av FR 745 men många av Garmins klockor laddas väldigt snabbt, det betyder att om man sätter den på laddning på kvällen och tar bort den från laddaren först nästa morgon (~6-8 timmars laddtid) så kan det vara så att man riskerar att "koka" batteriet.och på så sätt förkorta batteriets livslängd.
Samma förkortning av batteriets livslängd riskerar att hända om man laddar ur batteriet alldeles för mkt.
Rekommenderat är att inte ladda till mer än 70-80% och inte ladda ur till lägre än 40-30%
Precis som för alla andra Li-ION-batterier i telefon, laptop, cykelljus osv, osv
Att "duttladda", dvs ladda ofta men lite, skall vara ett bra sätt att förlänga livslängden på litiumbaserade batterier. Dvs att inte ladda upp till mer än 70-80% och inte ladda ur till mindre än 30-40%
Åtminstone enl
batteryuniversity_dst-cycles-web2-jpg.607639

Bild från: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Personligen försöker jag komma ihåg att ("dutt"-)ladda min FR 645 när jag duschar, eller vid andra liknande tillfällen när jag ändå tar den av mig.

Jag har en Garmin Epic gen 2 som jag är mycket nöjd med. Ingen plast utan metall och man kan ha den till vardags utan att skämmas. Funktioner finns så att det räcker och blir över med råge. En mycket praktisk vardagsfunktion är Garmin Pay, betala med klockan isf med telefonen eller bankkortet.
Jag har inga som helst problem med storlek eller vikt när jag springer med klockan. Den är visserligen lite större och tyngre jämfört med den Forerunner 735XT jag hade innan men det är inget som jag överhuvudtaget märker av.

Senast ändrad:
Skapligt många tycker att Fenix är för klumpig att springa med och föredrar därför Forerunner. Finns möjligheten så är det nog bra att prova att springa med en Fenix före köp för att testa.

Vilken laddteknik använder du?
Jag har ingen som helst egen erfarenhet av FR 745 men många av Garmins klockor laddas väldigt snabbt, det betyder att om man sätter den på laddning på kvällen och tar bort den från laddaren först nästa morgon (~6-8 timmars laddtid) så kan det vara så att man riskerar att "koka" batteriet.och på så sätt förkorta batteriets livslängd.
Samma förkortning av batteriets livslängd riskerar att hända om man laddar ur batteriet alldeles för mkt.
Rekommenderat är att inte ladda till mer än 70-80% och inte ladda ur till lägre än 40-30%
Precis som för alla andra Li-ION-batterier i telefon, laptop, cykelljus osv, osv
Att "duttladda", dvs ladda ofta men lite, skall vara ett bra sätt att förlänga livslängden på litiumbaserade batterier. Dvs att inte ladda upp till mer än 70-80% och inte ladda ur till mindre än 30-40%
Åtminstone enl
batteryuniversity_dst-cycles-web2-jpg.607639

Bild från: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Personligen försöker jag komma ihåg att ("dutt"-)ladda min FR 645 när jag duschar, eller vid andra liknande tillfällen när jag ändå tar den av mig.
Jag laddar bara en kort stund när batteriet är nere under 15%, t.ex. när jag duschar för det går ganska fort att ladda upp den. Laddar aldrig något på nätterna. Mina många Edge tycker jag fungerat bra under en herrans massa år, men just denna Forerunner 745 är jag inte nöjd med när det gäller batteriet. Annars än den perfekt för mina behov. Kan ju vara så att batteriet är ett "måndagsexemplar"?

Jag laddar bara en kort stund när batteriet är nere under 15%, t.ex. när jag duschar för det går ganska fort att ladda upp den. Laddar aldrig något på nätterna. Mina många Edge tycker jag fungerat bra under en herrans massa år, men just denna Forerunner 745 är jag inte nöjd med när det gäller batteriet. Annars än den perfekt för mina behov. Kan ju vara så att batteriet är ett "måndagsexemplar"?
Edge-enheterna är väl bara igång när man cyklar, eller åtminstone går de ned i ordentligt sleep-läge om man inte stänger av den. Klockan är ju igång 24/7 så inte konstigt om den håller kortare period?

Jag hade en FR645 som jag tyckte fick märkbart kortare batteritid efter ca 3 år, hade "turen" att få den utbytt pga ett annat problem så med ersättningsenheten fick jag 3 bra år till :-)

Min FR 955 Solar håller minst 10 dagar, inklusive ett antal pass med GPS under den tiden. Brukar sätta den på laddning när den är nere på 10-20% och laddar då fullt, vilket går snabbt.
Du kanske skall börja med att fråga Garmin om det verkligen är OK att 745an tappat så mycket kapacitet.

Skapligt många tycker att Fenix är för klumpig att springa med och föredrar därför Forerunner. Finns möjligheten så är det nog bra att prova att springa med en Fenix före köp för att testa.
Visste inte om detta men kan mkt väl vara sant. Vi är dock ett gäng i kompiskretsen som springer 100-200 mil om året som alla kör Fenix och Epix och aldrig har jag hört att den skulle vara tung eller stor. Gillar som nämns ovan att den är lite mindre sportig och mer alldaglig, har min klocka 24/7 till träning och kostym och den gör inte mkt väsen av sig. Ur ren träningssynpunkt räcker ju många andra klockor, Forerunnern med höga nummer är väl typ samma klocka, men gillar Fenixen just på grund av att den funkar som en klocka resten av dygnet.

Jag har en Garmin Epic gen 2 som jag är mycket nöjd med. Ingen plast utan metall och man kan ha den till vardags utan att skämmas. Funktioner finns så att det räcker och blir över med råge. En mycket praktisk vardagsfunktion är Garmin Pay, betala med klockan isf med telefonen eller bankkortet.
Jag har inga som helst problem med storlek eller vikt när jag springer med klockan. Den är visserligen lite större och tyngre jämfört med den Forerunner 735XT jag hade innan men det är inget som jag överhuvudtaget märker av.
Jag är nöjd med min Garmin Epix (Gen 2) Standard Edition 47 mm, haft den i ca 14 månader, dock lite osäker på om den har multiband gps (kanske enbart Pro varianten som har det)? Gillar också som du skriver att den ser bra ut även till vardags. Tillräckligt bra batteritid, fin amoled display och tydlig kart/ruttfunktion, ett annat plus för mig är att den har golf-funktionalitet.

För löpning är den toppen, angående cykling så använder jag den för pendling men inte för lvg eller gruscykling, då kör jag med en Wahoo Bolt v2.

Angående Garmins ekosystem "Garmin connect" så tycker jag enbart ett fåtal funktioner där är lite skojiga/intressanta. Jag föredrar utan den minska tvekan "Fitness & Freshness" från Strava (betalabonnemang) eller alternativt motsvarande kurvor hos Training Peaks för att hålla koll på träningsbelastning/form etc, passar mig avsevärt bättre. Garmin har väl vissa "Apple tendenser" att försöka låsa in folk i deras ekosystem och sådana sovjetiska approacher ska alltid motarbetas. 🙂

Har man som mig en Wahoo cykeldator för lvg samt gruscykling får man inte in datat per automatik i Garmin Connect, i så fall behöver man dubbellogga vilket jag aldrig orkar göra (men det borde fungera beroende på om puls och wattmätare kan ha fler än en samtidig koppling).

Senast ändrad:
Visste inte om detta men kan mkt väl vara sant. Vi är dock ett gäng i kompiskretsen som springer 100-200 mil om året som alla kör Fenix och Epix och aldrig har jag hört att den skulle vara tung eller stor. Gillar som nämns ovan att den är lite mindre sportig och mer alldaglig, har min klocka 24/7 till träning och kostym och den gör inte mkt väsen av sig. Ur ren träningssynpunkt räcker ju många andra klockor, Forerunnern med höga nummer är väl typ samma klocka, men gillar Fenixen just på grund av att den funkar som en klocka resten av dygnet.
När jag gick från Forerunner till Epix så märkte jag tydligt hur mycket tyngre Epix/Fenix är... Men man blev ju van efter en vecka typ och tänkte inte längre på det. Dock är nått att ha i minnet att man kanske ska dra åt den hårdare när man ska springa och använda handledspuls... (med pulsband spelar det ju ingen roll)
Fast nu är jag tillbaka på Forerunner igen, dom slinker in så mycket lättare under tröjor och jackärmar på vintern...

Är också på jakt efter en klocka. Kravbild:
-Strava (löpning, cykel, kajak mm)
-Padel/tennis-app
-Kartor
-Kunna följa ett gpx-spår

Inte lika viktigt:
-Betala med Pay-funktionalitet
-Ta emot/se samtal och sms
-Musik

Har en Garmin 530 för gravel/landsväg men kör telefonen på pendlingen. Vill inte lägga mer än 5000, helst hälften eftersom jag inte vet om jag kommer använda den så som jag tänkt. Förslag?

Senast ändrad:
-Padel/tennis-app
-Kartor

Inte lika viktigt:
-Betala med Apple pay
-Musik

Har en Garmin 530 för gravel/landsväg men kör telefonen på pendlingen. Vill inte lägga mer än 5000, helst hälften eftersom jag inte vet om jag kommer använda den så som jag tänkt. Förslag?
Inga direkta tips (förutom kanske en Garmin Forerunner 955) men en sak att tänka på är ju hur ska du använda klockan i kajaken? På armen så funkar väl de flesta, men om du ska montera den fast franför dig så går många med amoled skärm bort, då de inte kan ha displayen på hela tiden...

Inga direkta tips (förutom kanske en Garmin Forerunner 955) men en sak att tänka på är ju hur ska du använda klockan i kajaken? På armen så funkar väl de flesta, men om du ska montera den fast franför dig så går många med amoled skärm bort, då de inte kan ha displayen på hela tiden...
Aha, bra tips! Tror iofs mest på armen när jag paddlar.

-Padel/tennis-app
-Kartor

Inte lika viktigt:
-Betala med Apple pay
-Musik

Apple pay finns väl bara i äppelklockor?
Vill du har karta så brukar det bara finnas i dyrare klockor åtminstone hos Garmin
Tyvärr har jag därför inget tips på ngn för 2.500-5.000SEK

-Padel/tennis-app
-Kartor

Inte lika viktigt:
-Betala med Apple pay
-Musik

Garmin har ju Garmin pay på en del klockor, så om du har en kompatibel bank kan det vara ett alternativ.

XXL startade precis en 30% bonus på allt kampanj. Gäller även elektronik. Jag beställde nyss en FR965 för att ersätta min snart 10 år gamla 235. Kostade 5995:- och om en månad får jag 1800:- att handla på XXL för. Så i praktiken en 965 för 4200:-. Rätt ok tycker jag.

XXL startade precis en 30% bonus på allt kampanj. Gäller även elektronik. Jag beställde nyss en FR965 för att ersätta min snart 10 år gamla 235. Kostade 5995:- och om en månad får jag 1800:- att handla på XXL för. Så i praktiken en 965 för 4200:-. Rätt ok tycker jag.
Öh, gäller det på nya 970 då också? I så fall blir det ju svårt... (efttersom jag bestämt mig för att inte uppgradera med nuvarande pris...)

Tillbaka
Topp