Ny träningsklocka... vilken?

Epix Gen2:an.. om det nu blir den och jag i slutändan.
Kan hålla med många om att Garmin Connect (varken app eller web) har en hel del att önska men det blir bit för bit bättre. Det märks att Garmin bland annat har jobbat en del på ruttplaneringen och heatmaps.

Vad gäller klockorna har jag svårt att se att jag skulle överge Garmin. Köpte en Fenix 3 2015, uppgraderade till en Fenix 6X 2019 och har en Epix Gen2 sedan 2022. Mycket pengar men grymt bra kvalité och har i princip aldrig svikit mig på en runda. Visst är jag sugen på att uppgradera till en Fenix 8 men saknar egentligen inget som den har. Det som skulle få mig att ganska omgående uppgradera är en tunnare men lika robust som Fenix/Epix. Forerunner är tunnare men det är något jag gillar med utseendet på en Fenix jämfört med FR.

Kan hålla med många om att Garmin Connect (varken app eller web) har en hel del att önska men det blir bit för bit bättre. Det märks att Garmin bland annat har jobbat en del på ruttplaneringen och heatmaps.

Vad gäller klockorna har jag svårt att se att jag skulle överge Garmin. Köpte en Fenix 3 2015, uppgraderade till en Fenix 6X 2019 och har en Epix Gen2 sedan 2022. Mycket pengar men grymt bra kvalité och har i princip aldrig svikit mig på en runda. Visst är jag sugen på att uppgradera till en Fenix 8 men saknar egentligen inget som den har. Det som skulle få mig att ganska omgående uppgradera är en tunnare men lika robust som Fenix/Epix. Forerunner är tunnare men det är något jag gillar med utseendet på en Fenix jämfört med FR.
Vore väldigt bra om man enkelt/valfritt kan stänga av sömn som faktor i Garmin connects analyser, då tror jag att jag plötsligt skulle gilla connect mycket bättre. Även om det också stör mig att Wahoo prylar funkar jäkligt dåligt med connect (kanske tom omöjligt i de flesta fall förutom manuell import). Därför blir det ju lite så att man antingen hoppar på Garmin sekten helt eller struntar i Connect analysen och mest använder Garmin som datainsamlingsenhet.

Vore väldigt bra om man enkelt/valfritt kan stänga av sömn som faktor i Garmin connects analyser, då tror jag att jag plötsligt skulle gilla connect mycket bättre.
Kan du inte enbart strunta i att ha klockan på handleden(eller stänga av den) när du sover?

Min epix börjar bli lite trött. När man tränat vill den återhämta sig i 72 timmar!
Kanske en F8 kan hjälpa mot detta ? ;)
Du får nog kolla på varför den vill att du vilar först
+1

@Lingon: Hur bra stämmer maxpulsen i klockan med din verkliga?
Jag vet nämligen flera som får tokiga råd av sina klockor/Garmin Connect som har mkt högre verklig maxpuls än den vanliga schablonen.

Kan du inte enbart strunta i att ha klockan på handleden(eller stänga av den) när du sover?

+1

@Lingon: Hur bra stämmer maxpulsen i klockan med din verkliga?
Jag vet nämligen flera som får tokiga råd av sina klockor/Garmin Connect som har mkt högre verklig maxpuls än den vanliga schablonen.
Det var mest ett (försök till) skämt. Epixen blir kvar några år till.

Jaha.. parallellt med min beställda begagnade något-för-dyra Epix 2 från Refurbed.se lyckades jag klicka hem en likadan billigt från Tradera. Så nu finns möjligheten att den från Refurbed.se åker tillbaks, eller att den från Tradera åker ut på Blocket för att ta udden av överpriset från Refurbed.se-klockan.

Nu måste jag fan gilla den här modellen, sett till att anskaffningen börjar motsvara en deltidstjänst.

Nu måste jag fan gilla den här modellen, sett till att anskaffningen börjar motsvara en deltidstjänst.
Hoppas att du blir nöjd med den klocka det blir, tillslut.
Ett par tillbehör som jag har tipsat om tidigare och kan vara bra att ha

En bra laddkontakt, alltid bra att ha några xtra, finns för under 100 SEK hos Amazon
eller ännu billigare direkt från Kina (alltid bra med flera)
(tex för att ha tillsammans med en USB-laddare i badrumsskåpet, jag brukar ladda när jag duschar)

Ytterligare en bra o billig sak att skaffa är skydd för laddkontakten
Finns även som kombo

Displayskydd, ffa för de av oss som inte vill betala 1kSEK mer för safirglas

En bra laddkontakt, alltid bra att ha några xtra, finns för under 100 SEK hos Amazon
(tex för att ha tillsammans med en USB-laddare i badrumsskåpet, jag brukar ladda när jag duschar)

Finns även som kombo

Har en del laddare och ”pluppar” sedan tidigare Garmins, men displayskydd känns ju som en nobrainer. Tackar.

Jag ville ha en kartfunktion i min träningsklocka. Därför blev det en Garmin Epix (gen 2) 42 mm till min smala handled. Lyckades komma över en sprillans ny för riktigt bra pris också.
Allt som har med hälsa att göra använder jag inte. Fast...nu hittar jag på inser jag.
Pulsfunktionen använder jag, fast bara när jag tränar.
I vardagen är skärmen släckt och tänds upp när jag vrider på handleden. Ser då datum och tid.
Jag har testat olika funktioner i klockan, och är supernöjd med den.
Det ligger långt borta att sova med klockan...det är inte riktigt jag...räcker med CPAP på natten.
1769723104706.webp

Bilagor

• 1769722622847.webp
    1769722622847.webp
    44.9 KB · Besök: 18

Finns även som kombo

Jag har en sån här på nyckelknippan. Bra att ha. Det finns en uppsjö av dessa så jag vet inte om det är just den länkade jag har.

Screenshot_20260130-061215.webp

Vad är egentligen anledningen att använda ett sådant laddportsskydd som länkas till ovan?
Jag hade sånna laddportskydd men inte något fan av de då de lätt kapslade in smuts/svett/sand (simmar mkt med klockan), känns som att det kan leda till större problem. Nu sköljer jag av klockan efter varje gång och torkar med en handduk och låter den sen ligga några minuter fritt.

+1

Jo, men får inte Garmin connect totalt spratt då i dess analyser om den får för sig att man inte sover någonting? Då j-vlar liksom, man kommer ju bli dödsförklarad.

Funderar på att stämma Garmin för "integritetskränkande samt dessutom bristfälliga sömnanalyser". (y)

Senast ändrad:
Jag hade sånna laddportskydd men inte något fan av de då de lätt kapslade in smuts/svett/sand (simmar mkt med klockan), känns som att det kan leda till större problem.
Vid simning kapslar det in vatten.
Men annars tycker jag att det skyddar kontakterna, dvs för mig det är oftare mer smuts/skit på utsidan av laddskyddet än under det. Men de är små och för åtminstone mig är det bra att de säljs i färgglada multipack, jag använder inte längre svarta laddskydd

Jo, men får inte Garmin connect totalt spratt då i dess analyser om den får för sig att man inte sover någonting? Då j-vlar liksom, man kommer ju bli dödsförklarad.
Varför inte prova själv vad klockan/Garmin ställer till med? Det enda jag känner till att den skulle kunna gnälla över är vilopulsen, men enl dem själva skall de även klara av att då beräkna den på ett annat sätt. Läs mer här.
Men berätta gärna här när du har provat, det finns mkt jag inte har en aning om.

Vad är egentligen anledningen att använda ett sådant laddportsskydd som länkas till ovan?
Inget... Jag har som sagt haft diverse sedan 2015 som suttit på handleden i princip dygnet runt. Oavsett om det för stunden varit MTB, löpning, skidåkning, jobb, snickrande, vinkelslip, ... Har aldrig tagit av klockan vid dush eller bad utan tvättat den som övriga extremiteter. Har aldrig haft problem med varken laddport eller glas.

Senast ändrad:
Sätt maxpulsen manuellt då?
Varför inte börja med

och sedan kanske

Wahoo här med men eftersom de inte längre har en klocka (och den var kanske inte så bra heller) blev det en Garmin FR 265, vilket var den modell som klarade mina minimiönskemål och låg rimligt i pris. Med bevakning på Prisjakt gick det lätt att fånga ett av alla återkommande erbjudanden. Väldigt nöjd 😊

Jag har en sån här på nyckelknippan. Bra att ha. Det finns en uppsjö av dessa så jag vet inte om det är just den länkade jag har.

Visa bilaga 813842

Jag vet att den utmärkelsen är för idag, men hur får du fram den där infon?
AI säger så här:

Så här konfigurerar du morgonrapporten:
  1. Öppna menyn: Håll in UPP-knappen (mitten till vänster) för att öppna menyn.
  2. Gå till inställningar: Välj Utseende > Morgonrapport.
  3. Anpassa inställningar:
    • Visa rapport: Välj detta för att aktivera (På) eller inaktivera (Av) rapporten.
    • Redigera rapport: Här kan du ändra ordningen på datan och välja vilka widgets som ska visas, exempelvis sömn, träningsberedskap, Body Battery, väder och kalender.
    • Ditt namn: Anpassa namnet som visas i hälsningen.
Viktig information om morgonrapporten:
  • Tidpunkt: Rapporten dyker upp automatiskt baserat på din normala väckningstid.
  • Anpassning: Du kan även anpassa rapporten via Garmin Connect-appen på telefonen under Enhetsinställningar.
  • Tidig visning: Om du vaknar tidigt kan du trycka NER-knappen från urtavlan för att se rapporten innan den dyker upp automatiskt.

Det är första sidan av min morgonrapport (inte bläddrat igenom den förrän nu). Den har liksom alltid funnits där, så jag har inte kollat upp hur man får fram den, men vet att den går att stänga av.
Aha, ja den har jag stängt av sen dag ett, såg inte nyttan med den, men om man nu bryr sig om poängjakten så kanske just den där infon kan va nått...?

Tillbaka
Topp