Ny vardagshoj.

tamino

Medlem
Ny vardagshoj.
Tja..

Nu är det fan dags. Efter att ha varit snål och nött på med min gamla pensionerade MTB (Scale 50) som nu börjar närma sig 11 år gammal är det dags att byta!
Då jag bara har 7 km till jobbet är det overkill med bockstyrecykel, vill ha vanligt rakt styre.

Hade nästan bestämt mig, men i sista stund insåg jag att det finns ett alternativ som skulle kunna funka.

Tänkte först köpa en Grand Canyon AL SL 7.0 men inser att Canyon Roadlite AL 7.0 skulle kunna vara ett alternativ.

Lite bakgrund är att jag cyklar året om, och bor i Luleå så det är snö en stor del av året och det får inte bli ett hinder för att ta sig till jobbet. Det är också därför jag ställer mig lite tveksam till smalare däck som finns på roadliten.
Barnsitsen kommer nog sitta på stor del av tiden. Och kanske ibland en vagn för barnen.
Utöver det så är jag less på att ha en dålig stänkskärm eller ingen stänkskärm alls. Så det är ett krav att det i alla fall finns monteringspunkter för, men tips på stadig rejäl stänkskärm mottages tacksamt.
Ni som kanske har cyklat med en hoj liknande Roadlite i snö, hur skulle ni säga att den fungerar jämfört med en riktig mtb?

Sen är det här med däck till en 29er som är lämpliga för väg för sommarhalvåret, verkar vara dåligt utbud, men läste något om att däck för 28" passar på en 29" fälg? Någon som har koll på det?

Ny vardagshoj.
Bor du längs de prioriterade plogstråken så ser jag det inte som något hinder. Men jag vet inte hur breda däck som ryms i en roadlite? Jag kör med w240 i 40mm bredd på vintern och det har funkat ypperligt denna vinter. Förra vintern var det någon enstaka dag då jag hade önskat mig en fatbike.

Ny vardagshoj.
Jobbar ute vid universitetet, och bor på Skurholmen. Dvs delvis prioriterad skottning, delvis inte. Skulle säga ~50 / 50.
Sen börjar jag oftast jobba mellan 6 och 7 och då är det inte ovanligt att det är oplogat.

Ny vardagshoj.
Inga direkta åsikter om cyklarna mer än att de inte är min kopp te, men du verkar ju säker på ungefär vad du vill ha så jag lämnar inga andra rekommendationer.

28 och 29 tum är samma sak, 622 mm. Fullt logiskt. ?

Breda däck är inte alltid bra i snö då smalare kan skära ner i snön till fast underlag. Men jag cyklar ju i Göteborg där vi i år inte hade en enda snödag, i princip, och i vanliga fall regnar snön bort dagen efter den fallit. Mao saknar den åsikten kanske bäring för "riktig" snö längre norrut.

Ny vardagshoj.
Inga direkta åsikter om cyklarna mer än att de inte är min kopp te, men du verkar ju säker på ungefär vad du vill ha så jag lämnar inga andra rekommendationer.

28 och 29 tum är samma sak, 622 mm. Fullt logiskt. ?

Breda däck är inte alltid bra i snö då smalare kan skära ner i snön till fast underlag. Men jag cyklar ju i Göteborg där vi i år inte hade en enda snödag, i princip, och i vanliga fall regnar snön bort dagen efter den fallit. Mao saknar den åsikten kanske bäring för "riktig" snö längre norrut.

Alltså, jag är ju alltid öppen för andras förslag! Bar för att jag har n bestämd uppfattning betyder det inte att jag har rätt!
Varför jag är inne på de valen jag nu gjort är primärt för att det är vad jag kan och vet om sedan tidigare.

Gällande bredd så är jag helt med på att det inte alltid är bäst, men det har en fördel, framför allt på våren där det är halvkass bärighet bitvis. Så det är lite både och i mitt tycke. Finns fördelar och nackdelar med bägge.

Ny vardagshoj.
Förra vintern släpade jag mig runt ett isigt Göteborg på en Kona Rove DL (levereras med monterade skärmar) med 37(?)mm Schwalbe Marathon Winter-dubb. Det gick alldeles utmärkt, så i den prisklassen vågar jag föreslå den combon som ett av alla alternativ.

Ny vardagshoj.
Antar att Luleå är förskonat för salteländet, annars hade jag vald en cykel med rem och växelnav (Det ÄR mitt val i djupa södern) för åretrunt-pendling.
Cube Hyde är väl den tillgängliga cykeln i hygglig prisklass.

Ny vardagshoj.
Det saltas här uppe också, men inte så mycket att det blir ett problem (dom saltar inte om det är kallare än typ 7 minus eller ngt sånt) och sällan cykelvägarna.
Har funderat lite över rem-drift, men ingen erfarenhet med det.

Ny vardagshoj.
...Barnsitsen kommer nog sitta på stor del av tiden. Och kanske ibland en vagn för barnen...
Grand Canyon har aningen längre avstånd mellan baknav och vevparti och aningen brantare vinkel på sadelstolpen. Det bör ge mer utrymme för barnsitsen. Jag hade nog fördragit däck med större volym om jag kört mycket med barnsits. Stel gaffel och permanenta stänkskärmar är aldrig fel på en pendlarcykel. IMHO.

Ny vardagshoj.
Grand Canyon har aningen längre avstånd mellan baknav och vevparti och aningen brantare vinkel på sadelstolpen. Det bör ge mer utrymme för barnsitsen. Jag hade nog fördragit däck med större volym om jag kört mycket med barnsits. Stel gaffel och permanenta stänkskärmar är aldrig fel på en pendlarcykel. IMHO.
Stel framgaffel är som du säger aldrig fel, inte heller fasta stänkskärmar. Tyvärr har jag inte hittat cykeln som har det, och bra växlar, och hydrauliska skivbromsar, etc.

Har du (eller någon) tips på permanenta stänkskärmar som går att montera på ex Grand Canyon?
Stel gaffel får man väl sätta när den dämpade börjar gå sönder.

Tillbaka
Topp