Nya bromsar

Piffis

Ny medlem
Nya bromsar
Hej, har en Orbea Occam H30 med originalbromsar. (Shimano MT201 med 180mm skivor fram/bak)

Jag har börjat spana efter nya bromsar. Främst för att jag inte gillar handtagen. Jag vill ha ”pekfinger-handtag” så jag kan hålla ordentligt i styret och bara bromsa med pek-lång-finger.
Men istället för att byta bara handtagen tänkte jag att det inte skador att kika på lite biffigare bromsar.

jag är nybörjare och kör stigar.. mycket möjligt att jag provar lite enklare downhill någongång.

fick ett tips om Zee. Men efter att ha läst lite funderar jag på om Zee kanske är lite föråldrade?

Ska man titta på M7120 (SLX) alt M8120 (XT) istället?
Jag läser omdömen som menar på att man rekommenderar 7120 för att den nästan är lika bra som 8120.. men när priset är typ detsamma, finns det någon anledning att inte välja XT M8120?

4 kolv verkar bättre än 2 kolv..
XTR M9120 tycker jag är för mycket pengar för min nivå.

vad säger ni kunniga?

Tack på förhand!

manneblask

Aktiv medlem
Nya bromsar
Tack för snabb feedback, men varför inte XT 4-kolv när de kostar samma peng?

216 euro för komplett SLX kontra 282 euro för komplett XT är väl inte samma? Hittar du XT för samma pris som SLX kör självklart på det.

Swehedman

Aktiv medlem
Nya bromsar
Det är lite olika känsla i de ”gamla” shimano så som zee och de nya.
Personligen älskar jag den direkta känslan i zee bromsarna och föredrar dem framför de nya serierna som har mer modulation.

n3wton

Aktiv medlem
Nya bromsar
Nu ska jag inte vara den som sabbar ett nyköp, men det går alldeles utmärkt att flytta in bromshandtaget och bromsa med bara ett finger även på MT200-bromsar. Förstår att du har bekymmer om du försöker bromsa på något annat sätt..