Nya bromsar

Piffis

Ny medlem
Nya bromsar
Hej, har en Orbea Occam H30 med originalbromsar. (Shimano MT201 med 180mm skivor fram/bak)

Jag har börjat spana efter nya bromsar. Främst för att jag inte gillar handtagen. Jag vill ha ”pekfinger-handtag” så jag kan hålla ordentligt i styret och bara bromsa med pek-lång-finger.
Men istället för att byta bara handtagen tänkte jag att det inte skador att kika på lite biffigare bromsar.

jag är nybörjare och kör stigar.. mycket möjligt att jag provar lite enklare downhill någongång.

fick ett tips om Zee. Men efter att ha läst lite funderar jag på om Zee kanske är lite föråldrade?

Ska man titta på M7120 (SLX) alt M8120 (XT) istället?
Jag läser omdömen som menar på att man rekommenderar 7120 för att den nästan är lika bra som 8120.. men när priset är typ detsamma, finns det någon anledning att inte välja XT M8120?

4 kolv verkar bättre än 2 kolv..
XTR M9120 tycker jag är för mycket pengar för min nivå.

vad säger ni kunniga?

Tack på förhand!

manneblask

Aktiv medlem
Nya bromsar
Tack för snabb feedback, men varför inte XT 4-kolv när de kostar samma peng?

216 euro för komplett SLX kontra 282 euro för komplett XT är väl inte samma? Hittar du XT för samma pris som SLX kör självklart på det.

Swehedman

Aktiv medlem
Nya bromsar
Det är lite olika känsla i de ”gamla” shimano så som zee och de nya.
Personligen älskar jag den direkta känslan i zee bromsarna och föredrar dem framför de nya serierna som har mer modulation.

n3wton

Aktiv medlem
Nya bromsar
Nu ska jag inte vara den som sabbar ett nyköp, men det går alldeles utmärkt att flytta in bromshandtaget och bromsa med bara ett finger även på MT200-bromsar. Förstår att du har bekymmer om du försöker bromsa på något annat sätt..

Sen ska sägas att MT200-bromsarna precis gör sitt jobb men inte mer. Kan helt klart förstå viljan att byta ut dem. För egen del köpte jag en lågspecad mtb för att få tag i rätt ram, men eftersom jag för tillfället mest cyklar grus med den funkar MT200-bromsarna. Har bara kört lite stig, men man hamnar då ofta i lite svettiga situationer som bromsarna inte mäktar med. Jag kommer byta till 2-kolv SLX när det blir mer fokus på stig igen.

Piffis

Ny medlem
Nya bromsar
Jo de har mycket riktigt inte ändrats på 7-8 år, medans resten av shimanos budgetsortiment fått flertal uppdateringar. Men funkar gör de
Tack, lite den känslan jag fått när jag läst.
men innebär det att de ”gamla” ZEE är lite omoderna och de nyare serierna har en bättre design där vissa funktioner förfinats?

tänker mig en jämförelse mellan en äldre bilmotor och en nyare.
den äldre funkade såklart, men den modernare än bättre på de flesta vis, även om den äldre motorn var mer kraftfull

nisselarsa

Aktiv medlem
Nya bromsar
216 euro för komplett SLX kontra 282 euro för komplett XT är väl inte samma? Hittar du XT för samma pris som SLX kör självklart på det.

Följer jag dina länkar får jag andra priser än de du anger (240 resp 314). Missar jag något?

Piffis

Ny medlem
Nya bromsar
Nu ska jag inte vara den som sabbar ett nyköp, men det går alldeles utmärkt att flytta in bromshandtaget och bromsa med bara ett finger även på MT200-bromsar. Förstår att du har bekymmer om du försöker bromsa på något annat sätt..

Sen ska sägas att MT200-bromsarna precis gör sitt jobb men inte mer. Kan helt klart förstå viljan att byta ut dem. För egen del köpte jag en lågspecad mtb för att få tag i rätt ram, men eftersom jag för tillfället mest cyklar grus med den funkar MT200-bromsarna. Har bara kört lite stig, men man hamnar då ofta i lite svettiga situationer som bromsarna inte mäktar med. Jag kommer byta till 2-kolv SLX när det blir mer fokus på stig igen.
Tack, har inte ens tänkt tanken.
Helt klart värt ett försök.
självklart är det kul med nya prylar, men det det är ju tyvärr inte gratis.
I dagsläget är det jag som sätter begränsningarna, inte cykeln. Så visst kan jag ligga kvar på MT200 ett bra tag.

även om jag inte är en erfaren åkare fick jag samma tips som du nämner av butiken ang att köpa låg-spec och sen byta de komponenter man vill.

n3wton

Aktiv medlem
Nya bromsar
Tack, har inte ens tänkt tanken.
Helt klart värt ett försök.
självklart är det kul med nya prylar, men det det är ju tyvärr inte gratis.
I dagsläget är det jag som sätter begränsningarna, inte cykeln. Så visst kan jag ligga kvar på MT200 ett bra tag.

även om jag inte är en erfaren åkare fick jag samma tips som du nämner av butiken ang att köpa låg-spec och sen byta de komponenter man vill.
Men dåså, då provar du att flytta reglagen först helt enkelt!😊 Jag är väl ingen cykelfantom på något vis men ganska erfaren, och man får blåsa på ganska bra för att hamna i situationer som inte bromsarna klarar (givet att det är vanlig stigcykling vi pratar om).

Värt att tänka på kan vara att bromsreglagen och växelreglaget kan behöva byta plats för att få till det på ett bra sätt.

ers

Aktiv medlem
Nya bromsar
Sedan är det kanske avgörande vilken av Shimanos I-Spec standarder du vill hålla dig om du nu prioriterar att ha en clean cockpit med bara en klämma på varje sida…

JTF

Aktiv medlem
Nya bromsar
Vad ingår i dessa priser?
Levers och bromsok?
eller ingår även belägg, bromswire och/eller skivor?
Står en bit ner på respektive sida.

Screenshot_20210912-083211.png

MTBemil

Aktiv medlem
Nya bromsar
Du får nog förklara dig bättre att designen på handtaget skulle göra att den tar in luft i systemet.
Mest egen erfarenhet av både zee bromsar och andra shimano av samma generation och konstruktion. Men resonerat att den öppna reservoaren börjar läcka lättare än de nyare där reservoaren är borrad och den enda öppningen är luftningshålet. Men detta e mest gissningar, men eftersom de helt gått ifrån designen så kan jag tycka att det bekräftar att den gamla designen hade vissa problem.

moros

Aktiv medlem
Nya bromsar
Är inte MT420/MT520/M6120 ett alternativ? €50 billigare än SLX.
Jo hoppar man ner ett steg till den billigare 4-kolvs varianten så kommer man nog få samma bromsverkan för mindre peng. Man går väl miste om två saker som ger andra fördelar (utöver bromsverkan). Verktygslös reach adjust på SLX handtagen och banjofattning på oket.

I teorin så ger kanske banjofattning en lite bättre avkylning än rak fattning om jag förstått rätt. Men jag tror det är marginellt för de flesta antar jag. Fördelen är väl vid eventuella framtida uppgraderingar så slipper man byta slang igen, men det är kanske en petitess i sammanhanget

kais01

Aktiv medlem
Nya bromsar
ett luftningskit är alltid bra att ha:)

när det gäller ts problem hade jag flyttat in bromshandtagen, och vid behov skaffat större bromsskiva fram. billig och effektiv åtgärd.

glitch

Aktiv medlem
Nya bromsar
Jag har 7120 och 6120 bromsar - märker noll skillnad i prestanda. Reachen på handtaget på 6120 justeras plättlätt med en insexa och när man väl satt den håller inte jag på ändrar i alla fall.
Om något så är det en sak mindre som kan gå sönder vid en krasch.

OlofSx

Aktiv medlem
Nya bromsar
Jag skulle byta bromsar helt om du har pengarna, inkl till bättre skivor.

MT200 med billiga skivor är liksom inte bra nånstans enligt mig. (Vilket jag misstänker är by design både för att inte nybörjare ska göra OTB för mycket, men också för att få sälja dyrare prylar.)

Jag kör BR-MT520 med BL-MT501 handtag nu och de är på en helt annan nivå än både MT200 och MT400 vad gäller helhetskänslan. Betalade 1200:- för ett set innan pandemin. Andra mer high-end 4-kolvsbromsar som XT och SLX är säkert utmärkta.

Skulle jag köpa idag skulle jag nog prova nåt från Magura, men det är mest för att få vara lite annorlunda och jämföra, t.ex. dessa som jag hört goda omdömen om: https://www.bike-discount.de/en/buy/magura-mt-trail-sport-hc-1-finger-disc-brake-set-641450

unsuspected

Aktiv medlem
Nya bromsar
@Piffis är du helt säker på att du har MT200 bromsar? Visst att det står så i spec men min sambos H30 har MT500 och har för mig att någon i Occam tråden hade fått 520 ok.
Kommer köpa större skivor och bättre belägg till att börja med men om det inte räcker byta till 520 ok. Ett SLX set hade varit fint men vet om det faktiskt kommer göra någon större skillnad

Piffis

Ny medlem
Nya bromsar
Kan vara att du tittar på 2-kolvs XT kontra 4-kolvs SLX. Men hittar du 4-kolvs XT för samma pris så är det klart värt det.
Nej, jag kikade på m7120 vs m8120. För levers och ok diffar det 100 SEK på bikster.
Men visst, jämför man med dina länkar så saknas det nog "bromsrör", belägg och de andra smågrejerna som kommer med från din länk.
Så slår man ut det kanske skillnaden blir större än 100:-.

Piffis

Ny medlem
Nya bromsar
Jag har 7120 och 6120 bromsar - märker noll skillnad i prestanda. Reachen på handtaget på 6120 justeras plättlätt med en insexa och när man väl satt den håller inte jag på ändrar i alla fall.
Om något så är det en sak mindre som kan gå sönder vid en krasch.
får kika lite på m6120 också då. Tack!

manneblask

Aktiv medlem
Nya bromsar
Nej, jag kikade på m7120 vs m8120. För levers och ok diffar det 100 SEK på bikster.
Men visst, jämför man med dina länkar så saknas det nog "bromsrör", belägg och de andra smågrejerna som kommer med från din länk.
Så slår man ut det kanske skillnaden blir större än 100:-.

Köper du kit med handtag + ok så får du med slang, belägg etc. Så det ska inte spela någon roll mot om du köper komplett kit.

Piffis

Ny medlem
Nya bromsar
@Piffis är du helt säker på att du har MT200 bromsar? Visst att det står så i spec men min sambos H30 har MT500 och har för mig att någon i Occam tråden hade fått 520 ok.
Kommer köpa större skivor och bättre belägg till att börja med men om det inte räcker byta till 520 ok. Ett SLX set hade varit fint men vet om det faktiskt kommer göra någon större skillnad
Tror jag såg något på Occams hemsida om att pga komponentbrist kan man få bättre grejer.
Tyvärr har jag varit ute i garaget och bekräftat att jag har MT200 bromsar fram/bak med MT201 levers..
men 180 fram och bak, tycker jag var schysst som standard. Sitter en sådan distans på framgaffeln under bromsen

Piffis

Ny medlem
Nya bromsar
Köper du kit med handtag + ok så får du med slang, belägg etc. Så det ska inte spela någon roll mot om du köper komplett kit.
Intressant. Ok, så om jag köper kit med ok + level.. vad mer behöver jag ta höjd för kostnadsmässigt?

Kan jag använda mina SM-RT30-M (180mm) skivor? Jag förstår att de inte är topp notch.. men för att sprida kostnaderna kanske man man köra dem till en början?

manneblask

Aktiv medlem
Nya bromsar
Intressant. Ok, så om jag köper kit med ok + level.. vad mer behöver jag ta höjd för kostnadsmässigt?

Kan jag använda mina SM-RT30-M (180mm) skivor? Jag förstår att de inte är topp notch.. men för att sprida kostnaderna kanske man man köra dem till en början?

Skivorna klarar bara resin-belägg, men de leverans både XT och SLX med som standard.

Det man bör ha i åtanke är om ens ram har intern dragning av bromsarna. Köper man ett så kallat J-Kit av Shimano-broms så kommer handtaget separerat från oket och det är lättare att göra den interna dragningen och sedan koppla ihop.

Köper man utan detta så sitter ok och handtag ihop. Då behöver man själv kapa slangen och även trycka i ny insert + oliver i slangen innan man ansluter den i handtaget. Då kan man behöva lufta, så rekommenderar att du köper ett luftningskit också eller ber en verkstad fixa det.

n3wton

Aktiv medlem
Nya bromsar

Gissar lite, men tror bara bromsarna säljs med slang om det är ok och reglage med.

Du behöver inte köpa något annat. Skivorna funkar, men håll koll på vilken typ av belägg du har, då de lägre specade skivorna endast ska köras med resinbelägg. Det står på skivans sida om så är fallet.

Sen vill man gå upp till 200 och 180 mm skivor om man ska få riktigt bra bett kan jag tycka, men det är lätt uppdaterat senare.

n3wton

Aktiv medlem
Nya bromsar
Skivorna klarar bara resin-belägg, men de leverans både XT och SLX med som standard.

Det man bör ha i åtanke är om ens ram har intern dragning av bromsarna. Köper man ett så kallat J-Kit av Shimano-broms så kommer handtaget separerat från oket och det är lättare att göra den interna dragningen och sedan koppla ihop.

Köper man utan detta så sitter ok och handtag ihop. Då behöver man själv kapa slangen och även trycka i ny insert + oliver i slangen innan man ansluter den i handtaget. Då kan man behöva lufta, så rekommenderar att du köper ett luftningskit också eller ber en verkstad fixa det.
Korrekt. Sen ska väl också sägas att man med största sannolikhet alltid måste kapa ner slangarna för att då en bra montering (så inte slangarna är för långa), så lufta måste man göra oavsett vilken typ man köper kan jag tycka.

Piffis

Ny medlem
Nya bromsar

Bra feedback, jag har interna dragningar

Piffis

Ny medlem
Nya bromsar
Känns som prisskillnaderna är minimala mellan allt upp till XT (4 kolv)
Sen är det ett ordentligt hopp upp till XTR.
Men konstigt nog verkar Saint vara snudd på billigare än XTR?? Varför? Trodde Saint var créme de la creme?

Är det vanligt att man kör 4kolv fram och 2 kolv bak?
Lite som bilar med några år på nacken har skivbromsar fram men trummor bak..
Någon som ser något fel/problem i detta?
Eller ska man ha samma fram som bak?

weldion

Aktiv medlem
Nya bromsar
Men konstigt nog verkar Saint vara snudd på billigare än XTR?? Varför? Trodde Saint var créme de la creme?

Det är två lite olika grenar kan man säga. XTR är Shimanos finaste nivå på MTB-sidan.
Det är ett bra alternativ att köra 4 fram och 2 bak.
Fördelen med att köra samma fram som bak är att man kan dela på bromsbelägg. Kör du 4/2 så ”måste” du ha ett par av varje belägg på hyllan. Kör du 4/4 eller 2/2 så räcker det med ett par hemma i reservdelslagret.

Swehedman

Aktiv medlem
Nya bromsar

Saint är shimanos finast DH broms. Men de är av en äldre generation än nya deore,slx,xt,XTR

Topp