Nya cykeln "Tung och Seg"

jag känner inte att min cykel är värdelös körde jag mycket skog skulle jag vara nöjd med min plånbok i åtanke men för asfalts cykling är jag allt annat än nöjd det är SKITTRÖGT, och det är inte kul.

Så varför handla på biltema då? Lägg till några hundralappar så kan du gå till vilken cykelhandlare som helst och få något funktionellt, och till och med få välja en cykel som är i rätt storlek.

Exempel som inte är värst mycket dyrare än det du köpt nu:
http://www.univega.nu/2006/bike_alpina_htsport.htm
http://www.duells.se/katalog/prodfs...1&idbg=&openmenu=&submenulined=&language=1053
http://www.duells.se/katalog/prodfs...1&idbg=&openmenu=&submenulined=&language=1053
http://www.grahns.se/MainVisaSokbild200a.asp?pid2=5569

Det låter som att den cykel du köpt nu har blivit rätt dyr. Jag vet inte vad din gamla cykel är för modell och i vilket skick den är men det kanske hade varit smartare att lägga 3500 på reparationer i stället.

pluto2 skrev:
-------------------------------------------------------
> .... men ni får förså att jag inte är cykelintresserad ....
> ... då kan man inte lägga 15.000 på en cykel, det är inte en chans ....

Vänd på det, om du köper en för 15 000kr så kommer du att bli cykelintreserad och då kommer du att behöva den, och ett par cyklar till. Så vad väntar du på? ;-)

Så går det om man inte går till en CYKELaffär och köper cykel... Sen är det bara att inse att om du cyklar 15 timmar i veckan måste du lägga ner mer än 3000 kr om du vill ha en cykel som håller mer än ett par veckor.

oxr skrev:
> Så varför handla på biltema då? Lägg till
> några hundralappar så kan du gå till vilken
> cykelhandlare som helst och få något
> funktionellt, och till och med få välja en cykel
> som är i rätt storlek.

Den där Trek:en såg banne mig inte dum ut! Snacka om att jag skulle lägga till 1200 sek för att få den istället för en Biltemahybrid?!

teamthrone skrev:
> biltemas långfingrade cykelhanskar är iaf mer
> slitstarka än fox dyraste...

och än Hestra XT.
Men Hestra är skönare...

Ja *suck* jag får väl se vad jag ska göra åt det här eländet, får se om jag tar en tur till dem imorrn o kollar läget med allt detta. Känns mest som man vill ha pengarna tillbaka och skita i alltihoppa för jag vill inte lägga övermycket pengar på cykeln och jag vill inte ha något som är total skit. Får se, tack för alla svar!!

Det brukar ju inte vara några problem att byta prylar på biltema. När det gäller det har jag upplevt dem som riktigt bra. De har väll fått rutin :D (Dock har jag alldrig försökt byta något dyrare än biltemas trainer :D )

Varför skulle inte biltema hybriden ovan fungera för 15 mil i veckan? Jag har veckopendlat på avsevärt sämmre cyklar. Nu har jag ifs inte sett cykeln men med de specifikationerna är den skyhögt mycket bättre än det jag använde i några år. Med skötsel kan man ju få istort sett allt att fungera på väg. Jag tror att den duger. Om den är kul det är ju en annan fråga.

Graj: låter sunt. Den är ju iaf närmare det jag BÖR köpa än det jag fick med mig från dem, den saken e ju klar. Helst skulle jag väl dock se lösningen som något mitt i mellan, som en MTB som gärna går i skog men som ändå går att trampa LÄTT på asfalt, om nu den kombinatinen i huvud taget är möjlig.

Undrar hur konsumentköplagen matchar ett sånt här fall?

Man har som bekant rätt att reklamera en vara som är "felaktig".

Så här resonerar konsumentverket om "felaktig vara":

citat:

Din vara är felaktig om:
- den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren.
Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
- bruksanvisning saknas.

Om du inte har kommit överens med säljaren om annat är varan också felaktig om:
- den inte kan användas till det den ska användas till, som till exempel ett
regnplagg som inte står emot regn.
- den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
- den inte är förpackad på det sätt som behövs för att bevara eller skydda den.

Varan är dessutom felaktig om:
- säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
- den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
- säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
- den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick".

slut citat

Läs mer om konsumenträtt här:

<http://www.konsumentverket.se/Mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=892&lngArticleId=147>

Hoppas du kan häva köpet, och gå och handla en riktig cykel istället.
Det finns för vettiga pengar.

Det kanske är den vettigaste vägen att gå, att köpa något annat. Vet inte, men att häva köpet är iaf det FÖRSTA jag tänker göra. Jag BORDE iaf ha lagen på min sida vad gäller detta, säger han att det är lämpligt val för stadskörning och det inte är det så är det fel, enkelt.

pluto2 skrev:
> Graj: låter sunt. Den är ju iaf närmare det jag
> BÖR köpa än det jag fick med mig från dem, den
> saken e ju klar. Helst skulle jag väl dock se
> lösningen som något mitt i mellan, som en MTB
> som gärna går i skog men som ändå går att
> trampa LÄTT på asfalt, om nu den kombinatinen i
> huvud taget är möjlig.

Det låter väll som en helstel mtb med slicks. Köper du bra däck till den kommer den gå lätt. De här http://www.cyclecomponents.com/cgi-...0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=
är grymma om man vill ha lättrullade 26 tums däck. När du ska köra i skogen är det ju bara att sätta på något grövre. Kanske ett par extra hjul till däckpar nummer två..

Låter lite knöligt o byta hjul o hålla på, o dyrt! Låter som 2 cyklar isf är en betydligt bättre lösning. Men som sagt det är allt för dyrt det låter som jag måste satsa på det ena el det andra o då blir det definitivt asfalts-anpassning.

Den här tråden får mig att tänka på Albions analys från en annan tråd.
Den handlade i och för sig om lite dyrare cyklar, men i alla fall...
http://happymtb.org/forum/read.php/1/584530

> Se det som att den jävligt shyssta bilen man
> kanske har, typ en BMW 325 från 2006 eller vad
> som hellst, tycker man själv är en riktigt
> superbil som är allt man behöver och mer, både
> i prestanda och komfort.
>
> Går du sen till ett bil / bmw forum, så ska du
> höra att den inte alls duger, du måsta byta
> fjädring, nytt avgassystem annars är den
> okörbar, hellst köpa en M3 från Tyskland
> egentligen. Eller varför inte en Alfa GT o.s.v
> o.s.v.....

pluto2 skrev:
> Låter lite knöligt o byta hjul o hålla på, o
> dyrt! Låter som 2 cyklar isf är en betydligt
> bättre lösning. Men som sagt det är allt för
> dyrt det låter som jag måste satsa på det ena
> el det andra o då blir det definitivt
> asfalts-anpassning.

Du får en uppsättning hjul med deornav för 6-7 hundra från bikediscount http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1573909734
eller poison, billigaste hjul-paret kostar runt 5 hundra http://www.poison-bikes.de/shopart/1115v-brsatz.htm
. Hjulbytet tar inte många sekunder med snabblås.

<edit la till en länk>

Senast redigerad av en moderator:
Däck byter man nästan lika lätt som hjul.
Att ha lite olika däck är trevligt.
Hojen ändrar karaktär helt med andra däck ju.

Skit i att byta däck och ha dig. Trivdes du med den typen av däck du hade innan så köp ett par likadana igen, eller sätt på de gamla om det inte redan sitter liknande på cykeln du byter till. Det är en sak att jag och de flesta andra håller på och byter cykeldelar jämt och ständigt, men har du inget intresse av cykling i sig så se vara till att du hittar den bästa kompromissen. Tror helt klart att hybriden vore prisvärt köp. Förutsatt att du har hyfsat rätt kroppsstorlek.

Och om de mot förmodan skulle vägra dig ett byte så säg att du ska gå till ARN. Och lyssnar de inte då så gå dit. Rätt solklart att säljaren lurade dig (möjligen av okunskap, men ändock).

Du har mina sympatier, trist situation att upgradera till ny cykel och sedan upptäcka att man för endamålet fick någonting sämre än man hade tidigare.

Lycka till med reklamationen.

Du kanske inte behöver någon ny cykel överhuvudtaget. Vad var det för fel på den gamla?

Personligen tycker jag det är mycket trist med dämpning på asfalt även om det bara är framgaffeln. Bestämmer du dig för någonting nytt så tycker jag att du bör välja något 100% odämpat. I dina kläder hade jag köpt denna http://www.cykelnetto.com/shop/?artnr=2514L. 4300 kr, iof är det per postorder vilket du kanske vill undvika.

Bra på asfalt, går även att ranta runt i skogen med. Dessutom fås den i olika storlekar.

Glöm inte att varje krona som Biltema köpte stötdämpare för, sparade dom in någon annanstans. Eftersom du ska använda cykeln 95% till pendling. Så väger nog hållbarhet/servicefrihet in tyngre än komfort över stora hinder typ stenar, grenar, och liknande.

För 15.000 kr kan du absolut få både komforten och hållbarheten. Men för 3.000 kr kan du faktiskt inte både äta kakan och ha kakan samtidigt.

Ur ett historiskt perspektiv så var det inte speciellt länge sedan de flesta rantade runt sina favoritspår i skogen utan stötdämpare varken fram eller bak. Och det gick alldeles utmärkt... Det gick faktiskt klart bättre än vad det oftast går att pendla med på ren asfalt med stötdämpare. Eller ja, dom hade roligare i skogen utan dämpare i skogen än du kommer ha med dom på asfalten.

Ja, tråkig situation detta. Men jag kommer göra så här att jag försöker i första hand kräva pengarna tillbaka helt o hållet och häva köpet helt så har jag en större valmöjlighet. Hävdar de att enbart byte är aktuellt så får blir det troligen den där hybriden jag länkade förut, enl säljaren kan man byta ut de smalare däcken mot grövre om man önskar och då har jag ju "nästan" en mtb iaf om jag så önskar.

Vi få se, ska ringa här nu på morgonen får vi se, jag uppdaterar här med resultatet för intresserade. Ärligt talat vill jag nog helst ha pengarna tillbaka och köpa cykel någon annanstans.

Kristian

Förresten, hur "räknar man ut" vilken storlek man ska ha, om det inte handlar om ren utprovning och smak och tycke så att säga, har det med längt vikt etc att göra eller vad? Jag är 191cm och smal som en sticka ;)

OCh förresten igen, om jag nu får pengarna tillbaka, jag har ju fått några tips på er på cyklar som är en bättre idé kring den här prisklassen, har ni fler så är jag öppen för förslag, handla på nätet är väl okej men helst inom sverige då om inte prisskillnaden är ENORM typ.

Intressant är MTB som även funkar bra på asfalt alt. någon hybrid etc.

Ska titta runt lite på cykelnetto tänkte jag men tips är alltid bra, nu ska det ringas biltema här, wish me luck!

Biltemas Lembert Dome är helt ok i stan och som instegshoj i skogen. Däcken är dobbade på sidorna men lågt räfflade i mitten vilket gör att den rullar bra på asfalt och har halvhyfsat grepp i skogen. Jag har en och upplever den inte som seg i stan, tvärtom. Jag cyklar 95% med den i stan, till och från jobb osv och tycker att den är helt kanon för det. I skogen vill jag egentligen ha en heldämpad men har inte råd/tillräcklig motivation och då är det ändå kul med en hyfsad dämpad framgaffel. Dessutom är den 500 spänn billigare än den cykel du nu har. Byt in granite domen mot en lembert dome och köp stänkskärmar och ett vettigt framlyse för halva mellanskillnaden.

Tack! Den är dock på "utgående sortiment" så finns ingen i lager kommer aldrig någon dit heller tyvärr, men jag kan ju titta.

ALLA:

Ringt till dem nu och enl den jag pratade med skulle det inte vara några problem att byta cykeln eller häva köpet helt och då väljer jag troligen att häva det helt om jag nu inte väljer hybriden eller lambert dome'n som några av er skrivit om, men det känns nog mest vettigt att få pengarna tillbaka och tänka över det här lite. men men ska ju komma dit o få köpet hävt också men förhoppningsvis ska det gå bra. Ska ta det på söndag el så, kan ju för f-n inte ödsla fredagskvällen på det ;)

De flesta frågor du har på nya alternativ har avhandlats i omgångar här. Om dina frågor ibland blir obesvarade kan du testa sökfunktionen. Många här skulle sälja en njure för att få råd att köpa drömcykeln (bildligt talat:) och kan ha lite svårt att rekommendera dig cyklar som inte motsvarar din tänkta användning och som kommer från en leverantör/ÅF som man bara med mycket stor egen kunskap om cyklar bör drista sig att handla från (Bema). Sök info, hitta de alternativ som intresserar dig och lägg ut spec på dem här så får du konkreta synpunkter tillbaka. Ungefär så funkar happy.

Om du cyklar 95% av tiden på asfalt eller grus tycker jag inte att du ska ha en dämpgaffel alls. Då fyller den ingen funktion samtidigt som den driver upp cykelns vikt med bort åt ett kilo.

pluto2 skrev:
>...
> Ringt till dem nu och enl den jag pratade med
> skulle det inte vara några problem att byta
> cykeln eller häva köpet helt ...

Hedervärt av Biltema att hantera sitt misstag så bra tycker jag.
Ser fram emot fortsättningen på historien nu.
/B

pluto2 skrev:

> Köpte nyss en ny cykel

Utnyttja ångerveckan, gå tillbaka till Biltema med en gång, och få tillbaka dina pengar. Lyssna sedan här några dagar en massa vänliga happyiter kommer att hjälpa dig hitta en värdlig hoj.

Tackar, tja jag har ju 2 länkar här ovan som är det som är av intresse just nu på biltema iaf, blir det ingen av dem så vet jag inte riktigt vad det blir.

Vad anser ni förståsigpåare om märkes cyklar som crescent, dbs osv? var ligger ribban på dem?

Jepp jag gör nog så, tar tillbaka pengarna och så får jag se sen vad det blir, många bra tips härifrån som sagt även om min tänkta prisnivå inte riktigt ger mig drömhojen men jag behöver ingen dröm direkt, bara något som rullar helt okej på asfalt och som gärna, om möjligt, går att ta ut i skogen på hyggliga stigar etc åtminstone.

Crescent och DBS hålls inte särskilt högt här alls faktiskt. Främst för att de inte har några high-end cyklar, men de är väldigt dyra för sin utrusningsnivå.

Om MTBn du länkade till ovan passar dig i storlek är den intressant. Den lider av 1-2 kg övervikt (nersidan med billiga delar) men har riktiga delar på sig. På asfalt kommer den vara funktionell men inte snabb/speciellt bekväm. Jag skulle fortfarande se den som en instegscykel för skogsåkning. Som sådan är den klart intressant.

Hybriden känns IMHO inte OK (dålig gaffel, hög vikt och pissiga hjul) och där skulle jag kolla på annat eller tom begagnat istället.

Jag misstänkte nästan att det var så med crescent, dbs osv...
Var rekommenderar ni för affärer, vore ju trevligt att faktiskt få SE cykeln och inte bara köpa den på postorder men postorder är väl kanske just det billigaste sättet.

fjärdebrunn: Alltså ingen av dem är lämplig för mina behov. Har du några konkreta tips på vad jag borde satsa på då? Som sagt 95% stadskörning och en och en annan stig på det bör den klara iaf, får inte vara för "klen" så den nästan brakar ihop om man åker över några kanter eller en rot någonstans.

pluto2 skrev:

> Vad anser ni förståsigpåare om märkes cyklar
> som crescent, dbs osv? var ligger ribban på dem?

Nja, inget vidare, Crescent har deklinerat sedan sekelskiftet, DBS är väl inga höjdarhojar heller.

Jag är ingen expert på hojar i detta segment men jag skulle tro att marknadens absolut konkurrenskraftigaste märke är Giant. De tenderar att vara väl ritade och byggda och dessutom har de ofta anmärkningsvärt bra komponenter. Ofta mkt bättre komponenter än konkurrenterna i samma prisklass.

Okej, Giant noterat. Alla tips här är bra tips. Vi snackar väl pris nivån 3000-4000 någonstans så det känns ganska viktigt att få något som iaf är dugligt för pengarna och inte ren skit.

Fjädrebrunn:

Angående MTB'n vi pratade om här ovan, Lembert Dome cykeln. Du säger att den är funktionell men inte särskilt bekväm på asfalt men ok som en instegscykel till skogskörning. Om jag är van vid en helstel crescent och tycker den är okej nog för asfaltskörning, skulle jag bli besviken på denna MTB'n då eller blir det ungefär detsamma. Det vore ju himla kul att ha en cykel som inte brakar åt helvete om man vill köra LITE i skogen iaf.

Storleksmässigt är Lemberten 48cm ram på och jag är 191 cm, eller 190,5 kanske för att vara exakt, så den torde väl passa va?

Kristian

Du är nästan nera på en tycke och smak-nivå nu. Personligen både pndlar jag (5 mil) och kör långa landsvägspass (10-20 mil) på en MTB med 100mm olåst dämpning fram. Allt funkar men var sak passar bäst till sitt.

För 3-4000kr kommer du att få acceptera att cykeln blir tung och att t ex ram, hjul och gaffel är av kass kvalitet. För att cykla asfalt med lite skogsstig funkar en Judy TT (som på MTBn) utmärkt men i skogen brukar folk få hjärnblödning av dem. Vi har redan sagt att du bör köpa dig en hybrid och att du inte kommer att få en ny och speciellt bra cykel för de pengarna du vill lägga. Nu är valet ditt.

oxr:s tips var riktigt bra allihop, prisvärt utan att vara snordyrt.
Om det är en mtb eller en hybrid du ska ha tycker jag beror på hur du pendlar. Ska du stanna för rödjlus var halvannan km är det juste med 26" hjul, de axxar snabbare och ofta käns en mtb smidigare om man ska göra en kvick u-sväng eller trassla sig igenom en flock barnvagnar på cykelbanan. Om det däremot är cykelbanor i utkanten av stan eller på vägar utan rödljus varje kvarter tjänar du på 28", det rullar bättre när man fått upp farten. Helt enkelt trögare, på gott och ont.
(och nej, besserwisserklubben, jag har inte prövat 29" i skogen, jag är nyfiken på hur det funkar. I affären kändes det bara skumt.)

Lycka till med biltema, lotteriaffären, ibland får man nåt som är bra o ibland en atrapp.

Fjärdebrunn: Nu pendar jag ju inga EXTREMT långa sträckor. Det kanske handlar om max 2 mil åkande som MEST på en dag, man kan väl nästan kalla det bruksåkande eller vad man nu vill kalla det för. Ovanpå det är det trevligt att dra några skogsstigar då och då, men något åkande rakt genom terräng utan stigar ens är det inte tal om praktiskt taget alls. Tycker det låter som Lemberten är ett ganska bra val då ändå kanske? Iaf i den prisklassen, visst kan jag tänka mig lägga en tusing till än det jag gjort nu men både 2 och 3 tusen till sitter jäkligt långt inne i min ekonomi.

Kristian

ratatosk: Det är väl lite mitt emellan det där, men det är sällan något prat om långa landsvägsåkningar utan det blir en del svängande och trixande helt klart. Lägger man ihop summan av kardemumman kanske 26 tum inte är så dumt då när jag då får lite "skogskörningsmöjlighgeter" inbakat i pajen.

Tillbaka
Topp