Nya däck för stigcykling, vilka?

Jay Jay

Aktiv medlem
Cyklar på en Scott Spark -18. Original sitter det Maxxis Forekaster 2,35”. Bakdäcket är slut. Skulle kunna flytta bak framdäcket och köpa nytt lika dant till fram men är lite sugen på att testa ngt annat.

så vad ska jag ha? Cyklar ibland transport på upp till 1mil för att ta mig till ngt annat än hemmastigarna, så inget som är allt för trögrullat. Cyklar absolut mest på helt vanliga stigar med mkt sten och rötter. Tycker det är roligare utför än uppför.
Tycker att däcken som sitter nu är helt ok dock hade jag önskat bättre grepp fram men utan på bekostnad av rullmotstånd. Går det?
Låt förslagen hagla.

Jag köpte Onza porcupine 29x2,4" nu för att testa något helt annat i märkesväg. Är riktigt nöjd med dessa, kanske för dyra men presterar riktigt bra. 800 gram st bra rull och grepp och snygga också ?.

Testade ground control först som jag tyckte var dåliga för min typ av cykling. Knölig och stenig stig, ville ha ett lättrullat alt att plocka fram ibland. Men kommer nog sannolikt inte använda det något mer.

Ardent 2.4 fram och Ikon 2.2 bak. Sjunger inte nämnvärt på asfalt men greppar ändå riktigt bra i det mesta, så länge man inte försöker slå några fartrekord med kraftiga nedlägg d.v.s.

Många avskyr Ardent, men har man med framgång kört Forekaster både fram och bak tror jag inte man tillhör den gruppen :-)

Ardent rullar otippat bra. Dock så gillar jag inte kantgreppet, eller avsaknad av det. Har kört dem mycket och aldrig fått punka.

Själv så har jag beställt mig en uppsättning med Vittoria Aggaro och Martello. Ville prova något annat än continental, schwalbe eller maxxis. Jag kör hellre däck som greppar lite mer och inte punkar än ett däck som rullar lätt. Men sen jagar jag inte sekunder heller.

Jag har skurit upp alla Ardent jag kört med.. men annars ok som bakdäck. Lite för diffust fram för min del.

Nu provar jag Michelins Wild/Force AM. Hittils nöjd. Tydlig känsla, lagom grepp och rullar avsevärt bättre än Maxxis dhf/dhr2 som är min vanliga referens.

Ardent rullar otippat bra. Dock så gillar jag inte kantgreppet, eller avsaknad av det. Har kört dem mycket och aldrig fått punka.

Själv så har jag beställt mig en uppsättning med Vittoria Aggaro och Martello. Ville prova något annat än continental, schwalbe eller maxxis. Jag kör hellre däck som greppar lite mer och inte punkar än ett däck som rullar lätt. Men sen jagar jag inte sekunder heller.
Är inte ardent ett xcdäck?

"The do-it-all trail tire" som maxxis säger. Ingen aning om det är xc eller trail. Det beror väl på vad man lägger i xc. :)

Ardent 2.4 fram och Ikon 2.2 bak. Sjunger inte nämnvärt på asfalt men greppar ändå riktigt bra i det mesta, så länge man inte försöker slå några fartrekord med kraftiga nedlägg d.v.s.

Många avskyr Ardent, men har man med framgång kört Forekaster både fram och bak tror jag inte man tillhör den gruppen :-)
Väääldigt viktigt att mtb-däck inte låter på asfalt.

Kul med tips och engagemang. Tack.

Det jag vill ha mest är mer grepp fram. Kan tänka mig att behålla Forekaster bak. Ha det som utgångspunkt.

Onza porcupine ser intressant ut.

Mina val på Spark, kör tubeless: Maxxis Ikon 2.35 EXO för bättre rull, blir utmanande på stig när det är blött. Kör hittills i år på original däcken Maxxis Rekon 2.4 EXO på nya 30mm fälgar. Får se om de får sitta kvar i sommar. Hade Forekaster tidigare på vår/höst, upplevde att de rullade med mer motstånd på grusvägar men funkade bättre i blöt terräng.

Bontrager XR4 eller kanske ännu hellre Wolfpack Trail är mina förslag.

Jag kör dem iofs som bakdäck matchat med framdäck med köttigare mönster och kantdobbar, men för ditt syfte borde dom funka bra fram.

Kul med tips och engagemang. Tack.

Det jag vill ha mest är mer grepp fram. Kan tänka mig att behålla Forekaster bak. Ha det som utgångspunkt.

Onza porcupine ser intressant ut.
Tror du skulle gilla aggressor fram ihop med forekaster bak. Kolla in det. Kör aggressor själv och finner det väldigt allround. Kör allt från lokala xc-lopp till motionsenduro med det.

Tror du skulle gilla aggressor fram ihop med forekaster bak. Kolla in det. Kör aggressor själv och finner det väldigt allround. Kör allt från lokala xc-lopp till motionsenduro med det.
Ett gott omdöme och förslag. En fördel är att om jag inte gillar det så är det endast ett däck som investerats i.

Bontrager XR4 eller kanske ännu hellre Wolfpack Trail är mina förslag.

Jag kör dem iofs som bakdäck matchat med framdäck med köttigare mönster och kantdobbar, men för ditt syfte borde dom funka bra fram.
Jag är en mellanmjölkstigcyklist och kör XR4 2.4 runt om, och tycker det funkar bra när det är torrt. Men på blöta rötter är jag inte så imponerad, varken fram eller bak.

Jag har 25mm innerbredd på mina fälgar hur kommer det funka med Maxxis WT däck optimerat för 30-35mm? Fattar att det kommer gå på fälgen men kommer mönstret bli fubar? Ngn här måste ju ha testat tänker jag.

Ett WT-däck är kortare mellan kanterna, för att mönstrets position mot marken ska bli som tänkt när man kör bredare fälgar. Principen är att "vanliga" däck blir för uttöjda om man kör dem på breda fälgar.

I ditt fall borde ett WT-däck få ett mönster som böjs för mycket, dvs kantdobbarna hamnar för långt ner på däcksidan. Inte optimalt, men säkert cyklingsbart. Hade jag haft valet WT eller ej på 25-fälgar hade jag valt vanliga däck.

Jag är en mellanmjölkstigcyklist och kör XR4 2.4 runt om, och tycker det funkar bra när det är torrt. Men på blöta rötter är jag inte så imponerad, varken fram eller bak.

Hade XR4 2.6, fy. Sprutade upp grus från dem på ett mycket märkligt sätt. Noll grepp på hala rötter och stenar. Kör Maxxis Beaver på HT och greppet är grymt i alla underlag. Konstigt nog tycker jag de rullar bra på asfalt men de slår nog inte ett bra XC däck.

Jag förstår inte ens varför Maxxis fortfarande säljer Ardent. Rekon är väldigt likt men bra istället för dåligt.

Jag förstår inte ens varför Maxxis fortfarande säljer Ardent. Rekon är väldigt likt men bra istället för dåligt.
Förmodligen för att du ska ha något att störa dig på.

Jag har kört med det bak nu ett tag. Bak och fram. Jag har haft jättekul ändå. Massa grepp fram så är det jättebra ändå.

Men jag kommer ju aldrig köpa ett till när detta är slut.

Senast ändrad:
(y)
IMG_20200406_110705-01.jpeg

IMG_20200420_145610-01.jpeg

IMG_20200420_150244-01.jpeg

IMG_20200414_123914-01.jpeg

IMG_20200425_093909-01.jpeg

Förmodligen för att du ska ha något att störa dig på.

Jag har kört med det bak nu ett tag. Bak och fram. Jag har haft jättekul ändå. Massa grepp fram så är det jättebra ändå.

Men jag kommer ju aldrig köpa ett till när detta är slut.
En aning motsägelsefullt att påstå att det är jättebra och ger massa grepp men att du aldrig kommer köpa ett till.
Nej, Ardent ger inte massa grepp. Men det är klart att det går att cykla på ändå. Det finns dock NOLL anledning att välja det över Rekon, eftersom Rekon har alla fördelarna utan Ardents nackdelar.

En aning motsägelsefullt att påstå att det är jättebra och ger massa grepp men att du aldrig kommer köpa ett till.
Nej, Ardent ger inte massa grepp. Men det är klart att det går att cykla på ändå. Det finns dock NOLL anledning att välja det över Rekon, eftersom Rekon har alla fördelarna utan Ardents nackdelar.
Jag har Ardent bak. Där det inte är så noga. Om det inte framgick.

Men jag fattar ändå lite varför man kan gilla Ardent. Det är ju en naturlig progression nedåt avseende däck med massa skit i transition-zonen, efter HD och NN m fl. Jag gillar ju egentligen inte det men det här däcket fanns hemma sedan några år.

Hade XR4 2.6, fy. Sprutade upp grus från dem på ett mycket märkligt sätt. Noll grepp på hala rötter och stenar. Kör Maxxis Beaver på HT och greppet är grymt i alla underlag. Konstigt nog tycker jag de rullar bra på asfalt men de slår nog inte ett bra XC däck.

kör xr4 2.6 fram på HT:en tycker greppet är helt ok å hyfsat lättrullat men som du säger skickar det upp grus å Sten på ett sätt som jag inte är van vid.

på fs kör jag med nya hans dampf 2.6 fram, riktigt bra. Stor skillnad mot gamla HD.

Jag har Ardent bak. Där det inte är så noga. Om det inte framgick.
Nä, det framgick inte. Du skrev till och med fram och bak. Bak är det helt klart användbart.

Men jag fattar ändå lite varför man kan gilla Ardent. Det är ju en naturlig progression nedåt avseende däck med massa skit i transition-zonen, efter HD och NN m fl. Jag gillar ju egentligen inte det men det här däcket fanns hemma sedan några år.
Jodå, jag har också kört det bak ganska mycket. Men som sagt, när nu Rekon finns så har anledningarna att välja Ardent upphört att existera. Det känns ungefär likadant fast med kantdobbar. ?

Japp har dom på rullar lätt som fan på hård stig tröga på asfalt i vått underlag ganska som alla andra däck. Och det är mix scorpion 2.4 på 30 mm fälg och håller måttet.
Det är exakt samma mått jag tänkte köpa och de ska sitta på 30mm fälg. Vet du exakt hur breda de är på dina fälgar? Det står att de ska vara 61. Jag undrar om de får plats på min Rocky Mountain Element bak. Det bredaste jag har haft var en 29x2.35 Forekaster som mäter 59.5 på 30 fälg.

Sen förstår jag inte riktigt deras system, de har 24 olika versioner av Scorpion. Deras Lite versioner har 120tpi och vanliga 60tpi tex, men samma mönster. Jag behöver nånting emellan xc och stig. Kollade på H Lite eftersom jag mest cyklar på hårt underlag.

Ardent verkar bara gjord som all-round däck som medföljer med cyklar. Det finns ingen triple compound versioner. Om man vill snabb rull är Ikon bättre, om man vill har grepp vill man har MaxxTerra. Har provat Ardent fram och bak, men var inte nöjd. Min XC/Trail FS har nu Forekaster bak, som TS har nu, den funkar bra.

Ardent verkar bara gjord som all-round däck som medföljer med cyklar. Det finns ingen triple compound versioner. Om man vill snabb rull är Ikon bättre, om man vill har grepp vill man har MaxxTerra. Har provat Ardent fram och bak, men var inte nöjd. Min XC/Trail FS har nu Forekaster bak, som TS har nu, den funkar bra.
Jag tycker inte man behöver MaxxTerra bak. Snarare är det så mjukt att kantdobbarna blir sopor på nolltid. Dual är vettigare för bakdäck. Jag tänkte prova det även fram nästa gång eftersom kantdobbarna brukar slitas på tok för snabbt även fram.

Ikon är inte heller ett bra stigdäck enligt mig. I alla fall inte EXO-varianten, som idiotiskt nog har 120 TPI och är extremt odämpad och flimsig jämfört med andra EXO-däck. Och inte rullar det jättebra heller. Jag skulle välja Rekon alla dagar i veckan över Ikon också. För ännu mer kantgrepp är Minion SS trevligt.

Jag tycker inte man behöver MaxxTerra bak. Snarare är det så mjukt att kantdobbarna blir sopor på nolltid. Dual är vettigare för bakdäck. Jag tänkte prova det även fram nästa gång eftersom kantdobbarna brukar slitas på tok för snabbt även fram.

Ikon är inte heller ett bra stigdäck enligt mig. I alla fall inte EXO-varianten, som idiotiskt nog har 120 TPI och är extremt odämpad och flimsig jämfört med andra EXO-däck. Och inte rullar det jättebra heller. Jag skulle välja Rekon alla dagar i veckan över Ikon också. För ännu mer kantgrepp är Minion SS trevligt.

Skulle också välja Dual bak, som Forekaster jag kör nu bak. Ikon är kanske inte en stigdäck, men den fick jag också med min cykel. Rullade bra. Ska prova Rekon när min däck är sliten.

Undrar bara en sak. Är det här rätt eller är det tryckfel? Hur kan ett 2.35 däck av samma modell vara 57mm och det andra 60?
Screenshot_20200502-203747_Samsung Internet.jpg

Det är exakt samma mått jag tänkte köpa och de ska sitta på 30mm fälg. Vet du exakt hur breda de är på dina fälgar? Det står att de ska vara 61. Jag undrar om de får plats på min Rocky Mountain Element bak. Det bredaste jag har haft var en 29x2.35 Forekaster som mäter 59.5 på 30 fälg.

Sen förstår jag inte riktigt deras system, de har 24 olika versioner av Scorpion. Deras Lite versioner har 120tpi och vanliga 60tpi tex, men samma mönster. Jag behöver nånting emellan xc och stig. Kollade på H Lite eftersom jag mest cyklar på hårt underlag.
Både fram &bak håller 61mm med 1.2 bar.

Funderar däckvalet för min nya cykel, tänker mig nåt lättrullat 2,35 / 2,4 runt 700 grams däck.
Ground Control / Purgatory ligger bra till men inte provat den själv. Någon som vet hur bra de rullar?

Funderar däckvalet för min nya cykel, tänker mig nåt lättrullat 2,35 / 2,4 runt 700 grams däck.
Ground Control / Purgatory ligger bra till men inte provat den själv. Någon som vet hur bra de rullar?

Ground Control med eller utan Grid? Tyska mountaimbike-magazin har testad med Grid och dom ger 5 av 5 poäng för rollverhalten.

Plockade precis av ground control och purgatory, vägde 900 gram 29x2,3". Purgatory gillar jag men inte GC, klent grepp och upplevde däcket som litet.

Tillbaka
Topp