Nya däck för stigcykling, vilka?

Jag har inte sett en enda butik som har det på lager, tyvärr...
Nej det är ju ett problem helt klart.

Men just rötter är svårt. Även greppigadäck går ofta bet där. En kombination av greppigare däck med mer väl dämpad stomme som inte studsar lika lätt funkar till viss del. Sedan är det öva som gäller.

Att köra bikepark med riktiga downhilldäck som ger så bra förutsättningar det går att få är bra träning.

Cyklar på en Scott Spark -18. Original sitter det Maxxis Forekaster 2,35”. Bakdäcket är slut. Skulle kunna flytta bak framdäcket och köpa nytt lika dant till fram men är lite sugen på att testa ngt annat.

så vad ska jag ha? Cyklar ibland transport på upp till 1mil för att ta mig till ngt annat än hemmastigarna, så inget som är allt för trögrullat. Cyklar absolut mest på helt vanliga stigar med mkt sten och rötter. Tycker det är roligare utför än uppför.
Tycker att däcken som sitter nu är helt ok dock hade jag önskat bättre grepp fram men utan på bekostnad av rullmotstånd. Går det?
Låt förslagen hagla.
Följer denna - kör själv en scott spark -17.
Kör en uppsättning med Rocket Ron / Racing Ralph. Bra mix mellan lättrullat och grepp så länge det inte är för mjukt. Har ytterligare en uppsättning hjul med bredare fälg och Hans Dampf fram och bak. Ej lättrullat men sjukt kul för mer teknisk cykling och stökigt underlag.
Rapportera gärna hur det går?

Packat upp mina Vittoria Aggaro och Martello. Blir att slänga på i helgen.

DSC_1123.JPG

Tänker mig nog utan Grid.

Men det blev med Grid.

2,3 och 850 gram, lite mer än jag tänkt mig. Samt 61mm på mina Ibis 942. Satte det fram, det blir väldigt runt och gick nästan på näsan direkt :D
Rullar väldigt bra och känns lättare än det är, Onza Ibex rullar betydligt tyngre men det har även mer fäste, framförallt kantdobbar.
Höll i ett Purgatory men det såg lite grövre ut än jag hade tänkt mig så hoppade.

Finns det nånting som faktiskt greppar på blöta rötter? Framförallt bakdäck med den egenskapen vid klättring vore ju kul. Och framdäck i största allmänhet förstås...
Inget greppar nog på blöta rötter egentligen. Däremot kan ju stora följsamma däck med inte för högt tryck forma sig runt roten och greppa runt om. Extremfallet är väl fatbike som grondahl skriver.

Ögnat igenom tråden för att bli lite klokare på däckval (nybörjare). Jag har spenderat ca 20 mil på min nya MTB HT. Sitter Nobby nic 2.35 fram/bak. Vännerna kör däck med iprincip inga dubb i mitten på däcken. Deras rull är grymt mycket bättre på grus men vid stig/blöta partier spinner dom som katter. Funderar på om jag kan behålla Nobby nic bak och köra rocket Ron fram för bättre rull på grus?

Ögnat igenom tråden för att bli lite klokare på däckval (nybörjare). Jag har spenderat ca 20 mil på min nya MTB HT. Sitter Nobby nic 2.35 fram/bak. Vännerna kör däck med iprincip inga dubb i mitten på däcken. Deras rull är grymt mycket bättre på grus men vid stig/blöta partier spinner dom som katter. Funderar på om jag kan behålla Nobby nic bak och köra rocket Ron fram för bättre rull på grus?
Mestadedels av tyngden ligger på bakdäcket så för att få bättre rull Ska du ha mindre mönster på bakdäcket. Så du borde göra tvärtom nobby nic fram och rocker ron bak. Och hellre spinna lite vid klättring än att framdäcken tappar grepp, då ramlar man.

Bring it on...
Fy Farao!
Stäm dom på pengar. Jag fick en hjärnblödning av mina ardent (på riktigt asså). Ett års rehab och en hel del ljudbok.
Ja, seriöst alltså, att kompromissa på grepp gällande framdäck vs användningsområdet är fan bra puckat!! Gäller alltså inte bara för Ardent... Magic Mary for life!!! (Fast sommartid kör jag DHR2 för bättre bromsgrepp i bikepark'ens hårdpackade leder...)

Senast ändrad:
Hej! Jag lånar tråden lite. Har precis köpt en ny cykel vilken det sitter ett Maxxis Minion DHR II 2,4 3C Max Grip fram, och det känns i mitt huvud väldigt overkill och tungtrampat. Cyklar man på grusväg så fastnar massa småsten i dobbarna som smätter mot ramen då det e så mjukt gummi :) Bak sitter ett Aggressor 2.5.

Det jag undrar över, kommer jag som mellanmjölkscyklist märka någon skillnad i rullmotstånd om jag byter framdäcket ett tex DHF Max Terra, eller Scwalbe MM Addix Soft? Eller ska jag köra på tills jag slitit ut det och sen byta?

Hej! Jag lånar tråden lite. Har precis köpt en ny cykel vilken det sitter ett Maxxis Minion DHR II 2,4 3C Max Grip fram, och det känns i mitt huvud väldigt overkill och tungtrampat. Cyklar man på grusväg så fastnar massa småsten i dobbarna som smätter mot ramen då det e så mjukt gummi :) Bak sitter ett Aggressor 2.5.

Det jag undrar över, kommer jag som mellanmjölkscyklist märka någon skillnad i rullmotstånd om jag byter framdäcket ett tex DHF Max Terra, eller Scwalbe MM Addix Soft? Eller ska jag köra på tills jag slitit ut det och sen byta?
De två alternativen du nämner är ju fullt jämförbara på de flesta sätt. Dessutom bak som gör mest för rullet eftersom du oftast har mer vikt där.

Tillbaka
Topp