Nya däck - Hur ska jag tänka?

Halloj,

Har en 2015 år specialized sirrus med Espoir 700x30C däck som är från fabrik.
Slangarna har gett upp och däcken har torrsprickor så jag ska leta upp lite nytt.

Jag är ffa fritidscyklist, cyklar till jobbet ibland, ner till stranden ibland via stigar etc. På inget sätt sportcyklist eller träningscyklist.

Jag har tyckt att 700x30C med högt tryck varit aningens stötiga så fort jag lämnat asfalt så jag överväger att kanske byta typ av däck för att öka komforten och även versatiliteten av cykeln men vet inte om det är utbota dumt. Här är två däck jag står mellan.

- Pirelli Cinturato Gravel H 700x35C, gravel däck för hårda ytor men verkar som att den ska vara vettig även för asfalt.
- Pirelli Race 4S (4 season) 700x30C. Samma dimension som nu, borde vara ett vettigt däck för en som vill ha tillförlitlighet.

Tänker att med 700x35C släpper jag däcktrycket något och komforten ökar lite?

Vad säger panelen?

Edit: Specialized Pathfinder 700x35C är också ett alternativ kom jag på.

Hade en sirrus med likadana däck (espoir) och bytte till schwalbe marathon racer 35 mm vill jag minnas. Blev bättre och mindre stötigt. Skulle väl rekommendera att välja så breda som du får in för mest komfort. Minns inte exakt men tror det hade gått in bredare än 35.

Tack!

Har kolfiberram och även om det verkar som att folk lyckats få på 38C så verkar 35C vara ett safe-card när man läser runt. Därav att jag begränsat mig där just nu.

Mitt tips är 2:
1: Däck Conti gp Urban 35 mm. Nästan magiskt bra kombination av pris, vikt, punkasydd och rull.
2: Sänk trycket på däcken, det låter som att du (TS) kör med så högt du kan, det är bättre att ha så lågt man kommer undan med utan att det börjar orma sig i kurvor eller slå igenom.

Mitt tips är 2:
1: Däck Conti gp Urban 35 mm. Nästan magiskt bra kombination av pris, vikt, punkasydd och rull.
2: Sänk trycket på däcken, det låter som att du (TS) kör med så högt du kan, det är bättre att ha så lågt man kommer undan med utan att det börjar orma sig i kurvor eller slå igenom.
Har kört cirka 6bar på 700x30C med 92Kg pilot på sadeln. Kanske är för högt, något jag googlade för 12 år sen och hållt fast vid :D

Ska kolla in Urban däcket.. Har Pirelli något motsvarande?

Har kört cirka 6bar på 700x30C med 92Kg pilot på sadeln. Kanske är för högt, något jag googlade för 12 år sen och hållt fast vid :D

Jag kör 4 bar på 30 mm. Men slanglöst och är 12-15 kilo lättare än du.
Försök med 5 bar på 30 mm eller 4,5 på 35 mm med slang. Det blir mer komfort då. Är man tillräckligt nördig börjar man spela på tiondels bar men sån är varken du eller jag😊

Edit; sen kan du ju köra med lägre tryck fram mot bak. Mycket vibrationer kommer ju via styret och viktfördelningen är inte 50/50..

Senast ändrad:

Har Pirelli något motsvarande? En snabb titt på Bine24 gav inte något motsvarande. "Grejen" med GP Urban är att det är egentligen ett vägdäck som fått lite extra punkaskydd men de lät bli att göra det tubelssready så det har sparat vikt och internt rullmotstånd där för att de räknade med att det kommer användas med slang ändå.
Alla Pirelli jag hittade var tle o 100-150 gram tyngre.

Edit om däcktryck: börja redan nu med de däck du har att minska med 0,5 bar både fram och bak och kör till det känns normalt, så fortsätter du ner med lika mycket, osv. Röda flaggan är när det känns osäkert i kurvor eller det känns som att du slår igenom på bakhjulet, då får du öka lite och så borde det vara bra 🙂
Notera att avsaknad av vibrationer är en bra sak, det bromsar framfärden även om det känns snabbt.

Senast ändrad:
Har kört cirka 6bar på 700x30C med 92Kg pilot på sadeln.
Ja, högt även på nylagd asfalt. 4-4.5, kommer ge dig mer komfort och bättre grepp på sämre vägar.
Testa någon online kalkylator, så ser du att spannet säkert är mellan 3-5 bar.
- [Tire Pressure Calculator](https://www.renehersecycles.com/tire-pressure-calculator/)
- [Pro Tire Pressure Calculator for Cyclists](https://silca.cc/en-eu/pages/pro-tire-pressure-calculator)

Mitt tips är 2:
Hmm, lyckas inte hitta GP urban.. Har det utgått månne? Eller bytt namn?

Knasig bild i previewen ovan men länken går till cykeldäcket.

Senast ändrad:
Kör espoir 30mm på min brukis, 3bar fram och 3.2bar bak till mina 105kg utan problem. Med lastkorg fram och pakethållare med 2 väskor bak. Så mitt tips blir med sänk trycket på vilket däck du än byter till.

conti får självsprickor på kort tid. det är ingen big deal, men du ville ju bort från självsprickor. då ska man inte köpa conti.

men de är bra på en rad andra sätt.
Inget av mina 3 par Conti har fått självsprickor.
3 år gammalt GP5K, 4 år gammalt GP5K Urban, 10+ år gammalt top winter contact. Men alla förvaras inomhus och torrt.

Inget av mina 3 par Conti har fått självsprickor.
3 år gammalt GP5K, 4 år gammalt GP5K Urban, 10+ år gammalt top winter contact. Men alla förvaras inomhus och torrt.
inte heller jag har märkt av sjukan på mtb-däck. men övriga...

de klarar förresten lagring helt ok, problemet uppstår efter montering. vi förvarar cyklarna i ett onödigt varmt garage.

Det där med så lågt tryck i däcken som möjligt har jag inte fattat.
Tycker det blir trögt, tråkigt och svampigt då.
tråkiga läs tjockväggiga däck kräver högre tryck.

vem har sagt något om så lågt som möjligt? det finns ett optimum, motståndskurvans lägsta punkt. var den ligger beror inte bara på däcket.

Halloj,

Har en 2015 år specialized sirrus med Espoir 700x30C däck som är från fabrik.
Slangarna har gett upp och däcken har torrsprickor så jag ska leta upp lite nytt.

Jag är ffa fritidscyklist, cyklar till jobbet ibland, ner till stranden ibland via stigar etc. På inget sätt sportcyklist eller träningscyklist.

Jag har tyckt att 700x30C med högt tryck varit aningens stötiga så fort jag lämnat asfalt så jag överväger att kanske byta typ av däck för att öka komforten och även versatiliteten av cykeln men vet inte om det är utbota dumt. Här är två däck jag står mellan.

- Pirelli Cinturato Gravel H 700x35C, gravel däck för hårda ytor men verkar som att den ska vara vettig även för asfalt.
- Pirelli Race 4S (4 season) 700x30C. Samma dimension som nu, borde vara ett vettigt däck för en som vill ha tillförlitlighet.

Tänker att med 700x35C släpper jag däcktrycket något och komforten ökar lite?

Vad säger panelen?

Edit: Specialized Pathfinder 700x35C är också ett alternativ kom jag på.
Jag har cyklat på Pirelli Cinturato Velo i flera år på 3 cyklar har ännu inte punkterat. Det är det däck som har bäst förhållande mellan rullmotstånd och punkteringsskydd. Hade 35mm på min pendelhoj under 10 månaders pendling i Göteborg. Inte en punka. Jag har en stål racer med 32mm och en kolfiber racer med 28mm. Rekommenderas.

På frugans racerhybrid har jag precis hängt på Continental 4 seasons 700x32c. Mycket bra punkteringsskydd, låg vikt och förhållandevis lågt rullmotstånd. Passar bäst för asfalt då mönstret är minimalt.

Tillbaka
Topp