nya däck till enduro

nya däck till enduro
Tjena, är sugen på att sätta på nya däck på Cykeln. har ardent nu men vill ha grövre däck för att jag har hört att det ska bli rejäl skillnad.
Har precis satt på ett minion dhr bak med kanttråd.

Någon som kan reda ut vad det är för skillnad på kanttråd och foldable i håållbarhets synpunkt och vad som är att föredra? Gärna tips på däck också och hur mycket dom bör kosta. Har nämligen sett liknande däck för allt från 400-800kr.

tack!

nya däck till enduro
Tack, såg. Har just bytt ut bakdäcket från Ardent till minion DHR. Kanske är lite olika beroende på hur man kör också.

jag har inte upplevt däcken direkt dåliga men var tvungen att byta och blev rekommenderad ett grövre.

nya däck till enduro
Körde HRII i exo som bakdäck ett tag, väldigt bra grepp, men också väldigt tungrullat. I min värld är det ett lämpligt däck för endurorejs och lättare bikeparkåka, men för draggy för generellt skogåka/AM. Antar att Minion är snarlikt. Generellt kan man väl säga att kanttrådsdäck är ofta en billig tung variant med fulgummi, man får helt enkelt läsa specen för att se exakt vad som skiljer.

nya däck till enduro
Med kanttrådsdäck tror jag ovan menas som ej vikbara. Finns ju kanttrådsdäck eller tubdäck där tub används mer till lvg cx eller xc åkning. Kanttråd är det du ska ha och helst då vikbara som är lättare och oftast med bättre kvalisort på gummit.

Kör du Dhr 2 bak funkar det nog fint med Dhf eller Hr 2 fram. Helst då med exo och 3c gummi. Ett alternativ är ju att köra dhr2 fram och Ardent bak!

nya däck till enduro
Ett däck med kanttråd brukar vara tyngre, sitta på plats bättre (mindre risk för s.k. burp's vid hårdkörning/lågt tryck).

Beroende på vilken gummiblandning så har du greppigt, greppigare eller greppigast, kletigare gummi rullar långsammare...
Har själv kört DHR2 med MaxxPro-gummit (tror det är det som används i Single-Ply) o tyckte det fungerade jättebra på Hellas hala höströtter o hällar, även om det då var det minst greppiga.

MaxxisMinionDHR2.jpg

Tillbaka
Topp