Nya däck till stighojen

sällström

Ny medlem
Nya däck till stighojen
Hej
Nu är det dags att kolla på nya däck till min stigcykel. Jag vet det finnas spaltkilometer skrivet om just däck men det verkar vara ytterst trendkänsligt och man vill ju inte gå på förra månadens bästsäljare. Jag har funderat på några olika alternativ:

Fat Albert, Nobby Nic, Mountain king, x-king

men det finns säkert fler.

Jag funtar på ca 2.25 - 2.35. Har kört på Fat Albert, diverse contar och Kenda excavator tidigare. Gillade FA bäst och excavator minst.

Nästan uteslutande för stigcykling i hellas.

Tacksam för tips.

//F

Nya däck till stighojen
Hej!

Sedan jag började köra Rubber Queen 2,25 så har jag klart bättre fäste speciellt på blöta hällar än mina kompisar som köra Mountain king och Fat Albert. Fast jag har inte hittat dem i Sverige utan har beställt utomlands.

Nya däck till stighojen
Om du går på Conti, och då särskilt Mountain King, se till att det är mark 2 du köper, och med black chili-gummit. Fantastiska däck, till skillnad mot mark 1 och varianterna utan den gummiblandningen. :) Finns i 2.2" eller 2.4"

Nya däck till stighojen
Mountain king mk1 är rätt bra, iaf med Black chili tycker jag. Man blir ju helt klart sugen på mk2 när du säger sådär.

Vad upplever du som skillnaden mellan mk1 och mk2 Westman? Givet att båda är Black chili såklart, och protection

Nya däck till stighojen
Kurvgreppet/kantgreppet! Kantdobbarna är mer som på ett DH-däck på det nya.

gamla:
http://www.conti-online.com/generat...ing/img/mountainking_uv,property=original.jpg

nya:
http://bikereviews.com/wp-content/uploads/2010/08/2011-continental-mountain-king-x-king-tires-1.jpg

Jag kör 2.2" protektion och tycker grepp/rullmotstånd är suveränt. Har lite problem med genomslagspunkor bara, 2.2" är lite för smalt för mina 721-fälgar är min teori. Hade inga såna problem på Mavic M1600-hjulen som satt på Rosen vi testade. Skulle kanske köpt 2.4" ändå..

Senast redigerad av en moderator:
Nya däck till stighojen
Ok. Jo jag kan uppleva mk1 som lite oroliga på hällar på skrå t.ex. men det är fortfarande mycket bra däck med ett säkert uppträdande som släpper lugnt när man passerar gränsen, inga tvärkast.

Nästa gång blir det mk2, jag håller med om att mönstret ser betydligt bättre ut.

Nya däck till stighojen
oj, tack för alla svar. Som väntat dök det upp nya kandidater. Gör inte saken lättare. Just nu tror jag valet står mellan ett par Mountain king 2,4 eller Rubber Queen 2.2

/F

Nya däck till stighojen
app app app, ska man vara sur forumfarbror får man allt läsa lite noggrannare ;-)

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Att diskutera däck utan att prata om var de skall
> användas verkar... hmmm korkat? :p

sällström skrev:
> Nästan uteslutande för stigcykling i hellas.

Nya däck till stighojen
Nobby Nic är inte fel, jag kör NN 2.4 UST förtillfället och jag är nöjd med dem, de verkar hålla bra trots bra grepp. Jag har dock beställt x-king 2.4 för att kapa lite rullmotstånd. Får väl se om det fungerar...

Nya däck till stighojen
Går det att få tag på mountain king mk2 någonstans än?

jag har kört MK1 i 2.4 och rubber queen 2.2 på samma cykel och samma stigar och jag tycker att kantgreppet är bättre på MK men RQ har bättre punkteringsskydd, kan iofs bero på att MK var supersonic varianten, men jag tycker att sidoväggarna är lite sladdrigare än RQ även på protection-däcken.

Nya däck till stighojen
Atlas skrev:
> Att diskutera däck utan att prata om var de skall
> användas verkar... hmmm korkat? :p

"Nästan uteslutande för stigcykling i hellas."

Nya däck till stighojen
Har kört Smart Sam, Big Betty och Speedking innan jag bytte över till X-king 2.2 nu och mer lättrullat däck har jag sällan skådat på dom flesta underlag. Biter bra i skogen så länge det e relativt torrt.
Lite halvtaskigt sidogrepp på asfalt och över hala rötter, men ett däck jag starkt rekommenderar

Nya däck till stighojen
Extremt nöjd med mina Maxxis Aspen 2.25, cyklat både Hellas och Nicks och funkat grymt bra. Flera av kompisarna har nu oxå testat dem o är oxå mycket positiva.

Bilagor

• Maxxis_Aspen_MTB_Tyres_Side.jpg
    Maxxis_Aspen_MTB_Tyres_Side.jpg
    35.5 KB · Besök: 41
Nya däck till stighojen
Är jag helt ensam om att köra Maxxis Advantage fram resp Ardent bak?
Jämfört med mina gamla Nobby Nic så är det avsevärt bättre grepp i skogen. Tror faktiskt att mitt Advantage 2,4" är större än mitt Minion 2,5" :-)

NNNN

Nya däck till stighojen
Jag bytte framdäck från g:a MK 2.2 till X-king 2.4 i år. X-king känns mkt bättre, jag kan ta kurvor i högre fart, litar mer på det däcket helt enkelt.

Nya däck till stighojen
...gött med fäste, även om sortimentet börjar ebba ut ngt...

Bilagor

• f1f_spike_f_195_blk_tread.jpg
    f1f_spike_f_195_blk_tread.jpg
    13.2 KB · Besök: 41
  • f1ff_spike_f_195_blk_side.jpg
    f1ff_spike_f_195_blk_side.jpg
    11.8 KB · Besök: 37
  • g1g_spike_r_195_blk_trd.jpg
    g1g_spike_r_195_blk_trd.jpg
    11.2 KB · Besök: 46
  • g1gg_spike_r_195_blk_side.jpg
    g1gg_spike_r_195_blk_side.jpg
    11.1 KB · Besök: 39
Nya däck till stighojen
paxel skrev:
> Är jag helt ensam om att köra Maxxis Advantage
> fram resp Ardent bak?

Nej. Jag kör med 2.25" Maxxpro varianterna på fettohojen. På min andra cykel just nu provar jag ADvantage fram och Larsen TT bak, som rullar och greppar över förväntan hittills.

Nya däck till stighojen
pnkcow skrev:
> paxel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är jag helt ensam om att köra Maxxis
> Advantage
> > fram resp Ardent bak?
>
> Nej. Jag kör med 2.25" Maxxpro varianterna på
> fettohojen. På min andra cykel just nu provar
> jag ADvantage fram och Larsen TT bak, som rullar
> och greppar över förväntan hittills.

Skönt, ett tag trodde jag att jag gjorde fel;-)

NNNN

Nya däck till stighojen
Mountain King mk 2 verkar inte fel, kanske man skall testa när nuvarande uppsättning Wicked Will är slut, vilket verkar dröja...

Nya däck till stighojen
Hahaha :) ja verkligen! Då är det bara mjuka NN som gäller då, med snakeskins. För det använder jag å då e det bäst.

*sur farbror går muttrandes till sängs*

Nya däck till stighojen
Peter Sö skrev:
> Varför inte ett par Race King

Funkar jättebra i torrt underlag men de har noll lerrens. Upptäckte det idag på Fornstigen, intressanta sladdar jag fick till.

NNNN

Nya däck till stighojen
pbeijer skrev:
> sällström: Vad är det du inte gillar med
> excavator, tycker nämligen de funkar bra?

Peter, jag upplever dem som väldigt tröga och med väldigt högt rullmotstånd. Kanske jag fått gamla ben bara...

Greppet har jag dock inte haft några problem med, förutom nu på sista tiden då jag måste köra på mkt högre lufttryck än tidigare. Får väldigt ofta snakebites nu på sistone, misstänker att däcken helt enkelt är slut. inget konstigt med det, har haft dom länge.

Nya däck till stighojen
Ha, och jag som tyckte Excavator rullade på bra! Det kanske iofs beror på att jag bytte från Stout... Tror aldrig jag cyklat på mer trögrullade däck än just Stout, men grymt billiga på CRC :-)

Nya däck till stighojen
Ang. Excavator så håller jag helt med att dom rullar risigt.
Men när Gbg-hösten (se regn) kommer så åker dom på. Satan va gött dom sitter i vätan! Ju blötare det är ju roligare har man på excavator! Men som sommardäck (och för långa sträckor på asfalt..), NO-NO!

Hur brett är Continentals 2.4" jämfört med Schwalbe 2,35?
Tämligen lite plats i ramen men tycker 2.2" känns lite tunt...

Sen har väl gamla Fat Albert fått nytt mönster (och nytt gummi?)..?
Någon som testat?

Senast ändrad:
Nya däck till stighojen
Jag vill som vanligt i däcktrådar slå ett slag för High Roller, jag har kör det fram ett tag och det är riktigt bra grepp där jag tycker Nevegal släpper, både i halka men kanske framförallt har det ett fantastiskt kurvgrepp.

Bak har jag varierat mellan Nevegal, Minion och CrossMark, men Minion rullar nog sämst men greppet är enormt när man trycker det i kurvorna.

Volymen på både Minon och High Roller är kanske i minsta laget för mångas smak, jag har kört 2.35 och de är smaaala 2.35:or.

Nya däck till stighojen
Eric W skrev:

> Hur brett är Continentals 2.4" jämfört med
> Schwalbe 2,35?
> Tämligen lite plats i ramen men tycker 2.2"
> känns lite tunt...

Continental är lite smalare än Schwalbe o lite förvånande (o synd) är MK2 smalare än X-King.
Lite mått på mina däck:

Conti X-King Protection 2.4 59
Conti Mountain King 2 2.4 57
Wicked Will 2.35 61
Muddy Mary 2.35 62
Wicked Will 2.5 65
Muddy Mary 2.5 66

På Contidäcken är däcksidorna bredare än däckmönstret.

/S

/S

Nya däck till stighojen
C-dale skrev:
> Continental är lite smalare än Schwalbe o lite
> förvånande (o synd) är MK2 smalare än X-King.
> Lite mått på mina däck:
>
> Conti X-King Protection 2.4 59
> Conti Mountain King 2 2.4 57
> Wicked Will 2.35 61
> Muddy Mary 2.35 62
> Wicked Will 2.5 65
> Muddy Mary 2.5 66
>
> På Contidäcken är däcksidorna bredare än
> däckmönstret.

Tack! Precis vad jag ville höra! Mina nuvarande FA 2,35 (59) är mao bredare än MK2 2,4.
Känns lite som att det blir nästa däck att prova! :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp