Nya eller gamla 27 × 1¼? Vad passar.

monocultured

Ny medlem
Jag håller på att plocka isär min tjusigt skruttiga singlespeed och när jag plockade av däcken (Dubbelpunka!) så märkte jag att båda var ganska slitna och det ena var så uttorkat att det har spruckit. Förmodligen dags att byta.

IMG_7548.jpg ht=353

Utbudet för den här storleken (27×1¼, som jag förstått inte används längre) är inte så stort, så jag tänkte höra vilka tips ni har. Cycle components har ett däck inne och det verkar grovmönstrat av en snabb Google-sökning att döma; Jag har lite svårt att hitta andra alternativ.

Fälgarna är av den gamla typen med raka kanter, men jag vet inte om det begränsar typen av däck jag kan använda eller bara hur högt tryck jag kan ha i dem. Alla tips på var nya eller begagnade däck som funkar mottages tacksamt.

Väl mött!
Mateusz

Jag köpte så sent som i helgen ett par Nokian-däck i just den dimensionen på Clas Ohlson för 130 kr/st.

Ganska lite mönster, men inte landsvägs-släta. Känns som ett hyfsat vettigt däck, men långt ifrån några lättviktare, troligen inte heller särskilt lättrullande.

Hej!

Jag har ett par Schwalbe Marathon på min Chimo-pendlare (med exakt samma Araya-fälgar som du!) som jag har köpt ganskan nyligen från Düskland (www.basislager.com). Rullar kanon med 3-4 bar.

Annars finns dessa: http://harriscyclery.net/itemdetails.cfm?ID=1324

Brukar iofs finnas lite olika märkeslösa alternativ på Coop, Cykelringen, Classe, Biltema, etc.

Har ett par beggad Continental, nästan som slicks, som jag har haft då den rullade som racer runt Vättern 2004 och 2006. Kanske kan tänka mig att sälja dessa...

mvh

Det passar bara däck med 630 mm fälg-mått som i normalfallen håller 32 mm bredd , det har under åren även funnits en 28 mm 1 1/8 variant också som är borta men däremot finns det konstigt nog numera en bredare variant som är 37 mm däckbredd, förvånande eftersom det numera inte finns många sådana cyklar kvar med den här 27" 1 1/4" strl.

Tackar för tipsen.

Kanske jag ska sikta in mig på att ha typ Gatorskins till våren men billiga mönstrade däck för den Göteborgska vintern? Vad cyklar ni med på vintrarna, knappast slicks väl?

Cosmos, de tre punkerna indikerar att du kanske vill sälja dina Continentaler för en summa med tre nollori i? Jag har inte koll nog för att ge dig ett vettigt bud, så messa ett förslag om du vill ha hjälp med att lätta din börda av däck…
Var det förresten "Marathon Plus" du hade köpt från Basislager eller någon av de andra varianterna? (Hittar inte stoleken 27×1¼ men min tyska är å andra sidan kass)

Är Panaracer några särdeles bra däck? De färgranna finns inte i rätt storlek, så bara deras Pasela skulle funka för mig. Värt pengarna?

Gå in till Veloform och köp ett par Panaracer. Lagom mönster och hyggligt lättrullade. Mina har gått hela sommaren utan nämnvärt slitage. Kostade runt hundringen.

Kanske inte svaret du vill ha. Jag hade samma läge som du för något år sedan och det blev att jag specialbeställde ett par däck för Schwalbe,(Marathon), vilka jag för övrigt är mycket nöjd med. Nu till poängen - Jag ångrar nu att jag inte köpte ett par nya hjul istället i 28", vilket passar alldeles utmärkt i min ram istället. Testade temporärt och bytte till ett par lättare hjul med aluminiumfälgar - vilken skillnad i känsla. Så mitt tips fundera på byta hjul, kanske med ett flip-flop-nav med fixed på ena sidan?

Tack för tipset Malaka. Ska titta förbi Veloform och kolla vad han tar för Panaracer

--

Har funderat på nya hjul, men eftersom jag tror cykeln kan vara på upphällningen så vill jag lägga så lite som möjligt på den. Håller just på att plocka isär vevlagret som jag tror är kass - hackar som tusan ibland - och om jag inte kan kirra det så är det svårt med reservdelar och då blir det en ny cykeln till vår, som kanske redan har andra, nyare, hjul. (Ena hjulet är f.ö aluminium, så lite roligare än det rostfria fram)

Men bra tips ändå - kanske hittar någons avdankade hoj med 28" som man kan rädda…

Apropå 27 × 1¼ - Jag har en hoj med den dimensionen (och raka fälgkanter)som jag skulle vilja köra lite högre däckstryck på. Nån som vet(eller har prylar tillgängliga för att prova med) om det går att kränga på ett 28" tubdäck på en 630 mm kanttrådsfälg?

Visst, jag vet att det är fel storlek och att det inte funkar mellan kanttråd och kanttråd. Men vad som händer när man blandar både fel storlek och fel däckstyp har jag inte hittat nån som kan svara på.
Alternativt om nån har ett lagom inslitet tubdäck att donera till mig för lite experimentverksamhet så lovar jag att jag återkommer med en rapport.

Jag har provat. Däcket krängdes av när man svängde. Inte bra.

dabac skrev:
-------------------------------------------------------
> Apropå 27 × 1¼ - Jag har en hoj med den
> dimensionen (och raka fälgkanter)som jag skulle
> vilja köra lite högre däckstryck på. Nån som
> vet(eller har prylar tillgängliga för att prova
> med) om det går att kränga på ett 28" tubdäck
> på en 630 mm kanttrådsfälg?
>
> Visst, jag vet att det är fel storlek och att det
> inte funkar mellan kanttråd och kanttråd. Men
> vad som händer när man blandar både fel storlek
> och fel däckstyp har jag inte hittat nån som kan
> svara på.
> Alternativt om nån har ett lagom inslitet
> tubdäck att donera till mig för lite
> experimentverksamhet så lovar jag att jag
> återkommer med en rapport.

> dabac skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Apropå 27 × 1¼ - Jag har en hoj med den
> > dimensionen (och raka fälgkanter)som jag
> skulle
> > vilja köra lite högre däckstryck på. Nån
> som
> > vet(eller har prylar tillgängliga för att
> prova
> > med) om det går att kränga på ett 28"
> tubdäck
> > på en 630 mm kanttrådsfälg?

malaka skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har provat. Däcket krängdes av när man
> svängde. Inte bra.
>

Men de går på alltså? Inga hopplöst rynkiga däckssidor eller så? Limmar man ett 622 tubdäck mot en 630 kanttrådsfälg borde det alltså kunna funka?
Det är inte så att för mycket däck försvinner ner i fälgen? Jag kan tänka mig att man skulle få för lite luftkammare mellan vägbanan och fälgkanterna.

Tillbaka
Topp