Nya gafflar vs original Bombern, var det bättre förr?

tmalm

Aktiv medlem
Hej!
Har just fått en ny cykel, en 29"fs med 140mm fram å bak å med en Pikegaffel och ja, när det är små snabba slag som tex tvättbrädesgrusväg känns det mer som en stel gaffel än senaste senaste 2021, nu var det iofs ett tag sedan jag körde med en Bombergaffel men jag vill minnas att det var som att köra på moln.
Ska det vara så här? Minns jag tokigt?
Kan man göra nåt? Kör på minimum kompressionsdämpning redan.

/T

små snabba slag som grov grusväg och tvättbräda tas normalt omhand av däcken?

på dessa småknöliga underlag märks det med på mina cyklar knappt om fjädringen är låst eller inte. och folk som lånar mina cyklar säger sig att komforten är på topp.

en gång råkade framgaffel av misstag vara låst vid utlån på rätt teknisk stig, utlåtandet var lika positivt:)

jag minns fortfarande min 2007 z1 rc2 bomber som magisk på småstök, men den vägde åas över 2,5kg för en 26" gaffel och gungade sjukt mycket när man stod upp.
Rockshox har jag aldrig lyckats få lika bra på småstök av nån anledning (lite orättvist att jämföra luft och coil dock)

Skulle också gissa att gamla gafflar var bättre i småstök på kostnad av gung vid varje tramp. Min lösning är att aldrig köra tvättbrädesgrusväg med min Pike. Är överigens otroligt nöjd med min Pike Select.

Å fick en sådan nostalgisk flashback nu till min gamla Z150 med HSCV(eller vad det nu hette)-dämpning och öppet oljebad. Det var från tiden innan man visste vad lågfartskompression var för något. :)

Å fick en sådan nostalgisk flashback nu till min gamla Z150 med HSCV(eller vad det nu hette)-dämpning och öppet oljebad. Det var från tiden innan man visste vad lågfartskompression var för något. :)
Det visste dom nog att lågfarten satt i shims stacken.

Fast det känns mer som stiction än att dämparen stoppar, lite som att bussningarna sitter för nära varandra och kläms fast när det kommer kraft sas framifrån som det blir på tvättbräda.

/T

Nya gafflar är tröga tills man stoppat i rätt smörjolja o fett i tätningar o bussningar. Något som ofta inte hinns med av gaffelmontörerna. + att en del gafflar kräver inkörning.

Nya gafflar är tröga tills man stoppat i rätt smörjolja o fett i tätningar o bussningar. Något som ofta inte hinns med av gaffelmontörerna. + att en del gafflar kräver inkörning.
Det har jag råkat ut för. Köpte en ny Pike i februari, den blev en helt annan gaffel efter någon vecka när den fick en ytterbensservice. Det var knappt någon olja alls i ytterbenen innan service.

Det har jag råkat ut för. Köpte en ny Pike i februari, den blev en helt annan gaffel efter någon vecka när den fick en ytterbensservice. Det var knappt någon olja alls i ytterbenen innan service.
Plockade en suntour durolux eq ur kartong satt på den på hojen provkörde kan bara konstatera kanon gaffel. ?

Tillbaka
Topp