Nya grejer!! :-)

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Ja, inte prylar då, utan vad man lär sig eller vill lära sig på cykeln!

Själv är jag rätt kass på att cykla på bakhjulet, lyckas väl kanske med 10-15m ibland. Sen vill jag lära mig göra framhjulsvändningar också, det verkar skoj! Så balansen behöver tränas upp rejält något gång.

Idag lärde jag mig lite nya grejer, körde för första gången i en dirt med hopp. Kallebäcksdirten i Göteborg. Vi drog dit efter skogsrundan för att spana in hoppen, två killar var redan där och körde så vi blev helt klart inspirerade av att testa på detta. Har inte provat på det alls innan, bara hoppat smågrejer, inte rätt upp som i en dirt. Det ser värre ut än det är, man tror man ska göra en loop och landa på ryggen när man kör med full fart mot hoppet. Men det gick bra, efter ett par provhopp så laddade jag på med mer fart och lyckades hoppa över hoppet i en båge och landa med båda hjulen. ;-) Riktigt kul!!!

Efter det var man ju lite taggad, så på vägen hem körde vi förbi ett litet klippdropp som vi sett innan och sett hur det ska droppas. Det är väl ca 1.5-2m ner, sluttande landning på gräs. Ansatsen var rätt bra, rakt ut från klippan bara, man behövde inte ens rycka upp styret. Gäller bara att ha tillräckligt med fart så att man inte landar för kort, då kunde man slå i en kant innan sluttningen nedanför. Sagt och gjort, jag laddade på, bort med fingrarna från bromsen och när "point of no return" var passerad var det bara att köra över kanten och sikta rätt. Det gick också bra, skaplig landning, lite långt ner kanske men helt ok. Härlig känsla att våga sig på nåt nytt man bara funderat på innan! :-)

Ut och lär er nya grejer, vad det än är! Sluta harva i samma spår, det finns alltid något kul att prova på. ;-)

/Leo

Låter spännande, körde du inklickad eller löst (dum fråga kanske men jag är ju en rookie), vilken hoj hade du?

Håller helt med om att man måste våga pröva nya saker, inget slår kicken av att ha klarat av något för första gången :-)

Bosse

Ja, skogscyklist som jag är så kör jag alltid med SPD. Shimano 959:or, kan intyga att de håller att droppa med nu då. ;-)

Cykeln är en Santa Cruz Bullit, en freeridecykel med 5" slag fram och 7" bak, fast jag har byggt den till en stark och tåligt skogscykel. Men den klarar helt klart mer än vad jag nånsin kommer att våga. :-P

/Leo

EDIT: Jag körde såklart med fötterna iklickade i SPD pedalerna, inga problem alls. :-)
shpdm959_S.jpg

959, som håller att droppa med. ;-)

Post Ändrad (04-03-30 22:21)

Det där lät riktigt skoj Leo! :-D

Bosse:
Det är i de lägena man har användning för plattformspedaler. När frihetskänslorna tar över och man vill testa på nya grejer istället för att nöta i samma gamla spår. Det behöver ju visserligen inte nödvändigtvis innebära ett 2m drop eller ett dirtjump. Men om det är vad som erbjuds så skulle iaf. inte jag vilja testa med urklickade SPD-pedaler. ;-)

Leo: Jag hoppas att de var iklickade? Eller har du kanske SPD/eggbeaters dimensionerade för frihetsutövanden?

Post Ändrad (04-03-30 22:18)

Hej Leo, det lät kul. Kanske i framtiden en Happy Gbg Dirt eller NS session istället för en Sandsjöbacka epic? Kunde vara roligt som gammal MTbiker prova lite nytt.

hihi, skogsrävarna börjar lära sig!
det är bra det =o)

snart måste du skaffa flatties, för det är så omständigt att klicka sig i och ur pedalerna när man superman och airwalks... har jag hört =o)

Konäs: Jag har flatties, också, men har inte haft användning för de än. :-) Det går bra med SPD än så länge, slipper använda smalbensskydd också. :-P Men blir det högre drops så skaffar jag nog ett par 647:or... :-9

/Leo

Cal skrev:
Bosse:
Det är i de lägena man har användning för plattformspedaler. När frihetskänslorna tar över och man vill testa på nya grejer istället för att nöta i samma gamla spår. Det behöver ju visserligen inte nödvändigtvis innebära ett 2m drop eller ett dirtjump. Men om det är vad som erbjuds så skulle iaf. inte jag vilja testa med urklickade SPD-pedaler. ;-)

Vilken tur för mig att jag kör med Shimano M324, bara att vända upp den sida som passar bäst för stunden ;-) Jag visste väl att dem var en klok investering.
Och nu när jag har en hoj med dämpare (fram iaf) så kan jag ju våga mig på lite mera kul saker ;-) så jag ser ljust på framtiden.

Bosse

Det där låter kanon Bosse. Det bästa med att vara hyffsat ny i gemet är att det finns så mycket nya grejer att välja bland. Varje tur känns lika kul pga. allt nytt som finns att testa på! :-)

/cal - som också är rel. ny i cykelgemet

Post Ändrad (04-03-30 23:39)

Kan bara hålla med, jag tycker att det är jäkligt kul och säkert väldigt utvecklande att våga testa lite nya saker som man inte behärskar.
Framför allt för dem av oss som är gamla XC-konditionsrävar (placerar mig själv i denna kategorin) så kan det väl vara lite si o så med bakhjulskörning hopp osv.. Jag tror också att det ger en hel del åkglädje tillbaka som man missar om man bara kör mer renodlad konditionsträning.

Själv har jag gett mig den på att lära mig bakhjulskörning denna säsong, redan efter ett par kvällar hemma på gatan så går det lite bättre...
Skulle även vara kul att testa lite större hopp o drop än de smågupp =) som man hittills kört i..
Får väl se om man vågar sig ut i Dirten till slut.., det ser allt lite skräckinjagande ut...

/Micke.

Leo,
du var grym idag! Själv fegade jag lite men kommer att återvända till dirten snarast för att få lite bättre höjd i hoppen. Mega droppet sätter jag också snart och om inte förr när jag blivit gammal och skaffat en FS :)

De Norska killarna som vi träffade i dirten var riktigt trevliga och lovade att posta här på forumet när det är dax för en Happy Dig and Jump ride.

Så nu får man köpa spade oxo, som sagt det är inte billigt å cykla men värt varenda spänn :)

//Dick

Ett effektivt sätt att hitta balansen är att helt enkelt stå still
med cykeln och fötterna på pedalerna. Upp med blicken.(5min)
Man sätter nästan alltid foten på det ställe man tittar på,
så ta sikte långt bort.

Samma med bakhjulsåka. Upp med blicken, sikta långt bort
och dra upp hojen. Träna i "lite motlut" så ökar inte farten
så mycket och du kör längre. Efter ett tag går det av sig självt.
Sätt upp mål. Mellan två lyktstolpar eller nåt.

Framhjulskörning(stoppies) bygger på samma princip, men en miss
resulterar lätt i en faceplant och sånt gör ont.

Drops kräver som Leo säger mod, men har man hittat balansen i hojen
blir det inte samma skräckupplevelse som att bara kasta sig ut.
Får i ärlighetens namn erkänna att jag inte gärna droppar med MTB,
men några långa drops i grusgropen med MX har man gjort.

Nilebiker

<http://www.trials-online.com/techniques-trialsforXC.php>
<http://www.trials-online.com/trials-techniques.php>
<http://www.trials-online.com/the-videos.php>

Bara att sätta igång o öva.

"Det ser ju så sjukt lätt ut...."

Ha ha.... det tyckte jag oxå när jag glad i hågen köpte en liten trial ram i somras. Rev kvickt ned XC åket o flyttade över alla delar till den lilla trix-ramen. Här skall hoppas, up:as, spinnas o huckas tänkte jag när jag glad i hågen rullade ned till den lokala parkeringsplatsen för min första trial session, beväpnad med videokunskaper och övermod.

Jävars vad nedtryckt jag blev i mina gympadojjor. Jag kunde banne mig inte göra NÅTT. Ryckte o slet som en besatt i styret men den vägrade fullständigt att lyda. Kändes som fastgjuten i asfalten. Bytte taktik och försökte hoppa lite försiktigt, men med år av SPD användning i ryggmärgen blev följden att jag hoppade rätt upp i luften (utan cykel) för att landa med smalbenen skrapandes mot mina tagg-försedda flatties.

En timme senare satt jag hemma i soffan med blod, blåmärken och ymniga svettningar och funderade på hur jag på bästa vis skulle göra mig av med skiten utan att tappa all självrespekt.........

Leo: Det blev köp/sälj på Frostnet.nu, fast för pengarna jag fick så köpte jag en ännu mer renodlad trialram en vecka senare.. ha ha ha ha...

Burner: Då har jag glada nyheter till dig. Det är lättare att göra en framhjulsvändning en att rulla så långt som möjligt på framhjulet. SPECIELLT om du har dämpad gaffel. Om du övar på gräs så sparar du både kroppen och växelörat(som min hoj alltid lyckas landa på när jag skrotar i den manövern).

Ett litet tips är att köpa en billig och lättmanövererad bmx att ha som övningscykel. Betydligt billigare än att ha en dyr trialcykel. När man lärt sig trixen på bmx:en så är det bara att implementera på xc-mtb med spd dojor. Det viktiga är ofta balans och timing, sitter det på en bmx är det nästan exakt samma teknik för att göra trixet på mtb.

Provade själv en 180 graders vänding på framhjulet igår, har inte gjort det sen bmx-tiden för snart 20 år sedan. På andra försöket satt det perfekt, med spd skorna. Väldigt behändigt när man kört fel och ska göra en helomvändning på en smal stig...

Imorron blir det 180 graders vändning på bakhjulet, ser betydligt coolare ut.

/Ola

Poängen är väl lite grann att kunna implementera sina trix på mtb? Trackstand, framhjulsvändingar, småhopp för att hålla balansen, bunnyjump.... allt ser jag som användbart på xc med spd, förutsatt att man behärskar tekniken.

Mitt mål är inte att lära mig trix för att stila på stan, utan för att kunna klara svårare sektioner på xc turerna.

Edit; Rippa, du kanske menade att man ska köra flatties just under implementeringsperioden? Isåfall håller jag med dig till 100%, men någon gång måste man även implementera med spd

/Ola

Post &Auml;ndrad (04-04-01 10:48)

RullskridskoOla: Njae jag tolkade dig annorlunda. När du skrev trix o bmx såg jag framför mig mer avancerade manövrar. De "trix" du nämner kräver varken trialhoj eller bmx för att lära sig dock. Bara att köra på med vad man har....

Jag har fått nytt nickname...!

Min poäng var ett det är lättare att lära sig trix på bmx. Cykeln är betydligt mindre och "reagerar snabbare" än en större cykel. Dessutom har man inte så långt ner till marken om man skull få för sig att ramla.

/RullskridskoOla

Det är väl ganska självklart att man utövar tricks lättare på en BMX. De flesta här har väl ägt en BMX någon gång misstänker jag? Eller är det bara den yngre generationen som har haft den äran kanske?

Själv har jag fortfarande kvar min BMX med kromad stålram och hyffsad prylar på. Den luftas fortfarande när lekfullheten tar övertaget trots att jag byggde mig en MTB för en dryg månad sedan.

Det vore kul att testa något lite mer tekniskt parti i skogen med BMX'en. ;-)

Post &Auml;ndrad (04-04-01 12:00)

Du är i samma sits som jag verkar det som. Min sambo säger "men det är ju en barncykel? Vad ska du med en sån till du är ju nästan 30? Är du inte nog barnslig?"

Kvinnor...

Min kära sambo förstår att den är till för att trixas på, varför hon ogillar det.

He, har satt mina gamla dubbdäck på hennes pendlarcykel nu över vintern som snart ska väck och idag sa hon;

"Det är lite luft i min cykel, kan inte du pumpa i luft när du ändå byter till sommardäcken sen?"

Jag lovade att göra mitt bästa ;)

Normalt är hon inte så förvirrad, kan jag säga i hennes försvar.

Får väl försöka föra tillbaka den här trådan till vad den handlade om från början. Köpte knä/skenbens-skydd igår och idag var det premiär. Nu hade jag inget att skylla på för att inte försöka mig på en backe jag funderat på länge. Speciellt inte som kollegan (hej igen anders) tog den igår, dessutom på helstel hoj. Så sagt och gjort, en hel del rekande och funderande, ett par vägringar, men till slut satt den. Inga probbs alls ju... man blir nästan förbannad på sig själv att man inte tog den direkt. Nåja nu är det gjort och behöver inte skämmas mer för det. Känns bra!
Alla andra har väl redan tatt den, men det var i alla fall backen ner från södra "bunkern" nära "ljungheden" i änggårdsbergen (gbg).

f (behövde inte ens knäskydd, ju... ;)

Då återför vi tråden till pryltemat igen då feffemannen. Vilka knä/skenbensskydd blev det? Jag har själv tvingats modda ett par pga. för högt trampmotstånd i standardutförandet (661 4x4 '04) men du kanske har hittat en bättre modell?

Gratulerar till backen föresten. Alltid skönt att övervinna sin egen rädsla eller vad det nu var som hindrade dig tidigare. Go hard! :-)

cal skrev:

> Då återför vi tråden till pryltemat igen då feffemannen. Vilka
> knä/skenbensskydd blev det? Jag har själv tvingats modda ett
> par pga. för högt trampmotstånd i standardutförandet (661 4x4
> '04) men du kanske har hittat en bättre modell?

Nope, det blev 4x4. Tyvärr håller jag med dig att de skaver lite i knäväcket. Igår använde jag inte de två översta "snoddarna" alls, det funkade mycket bättre, men jag är osäker på om de verkligen hade suttit på plats om jag ramlat. Hur har du "moddat" dem?

f

Jag har fifflat en del med de där skydden och tycker de bromsar tramprörelsen för mycket då det blir en del material inuti knävecket pga. alla spännband/tyg där. Så jag klippte helt enkelt bort den översta skyddskudden från skydden och sydde dit ett nytt kantband.

Såhär på efterhand inser jag dock att man hade kunnat lämna en smal kudde högst upp lagom bred för knäskålen, och sedan bara haft ett enda elastiskt band runt benet ovanför knät. Då får man lite mer skydd för knäskålen om man vill ha det. Mina täcker ungefär halva knäskålen som de är nu.

Det vore kul att höra ifall någon har testat Roach's motsvarighet. De fick betydligt bättre betyg i MBUK's test av benskydd har jag hört. Samtidigt är de ruskigt billiga hos Cyclecomponents (ca. 80kr mer än 4x4).

Post &Auml;ndrad (04-04-02 11:04)

Väcker liv här igen.

Tog mitt första >1m drop idag. Känns mycket bra. Inga problem alls faktiskt. Trevlig känsla att klara något man aldrig gjort innan!

f

Juppz. Gissningsvis 1,3m. Kändes hur enkelt som helst. Inga problem överhuvudtaget! Det tog mig säkert en halvtimme att mentalt förbereda mig, plus massor av halvmeterdrops..

f

Härligt Feffe! Var någonstans körde droppet? Känns som jag inspirerade dig lite därnere vid Bone Cracker i Blixås då? ;-)

Det är en härlig känsla när det lyckas och går bra, oavsett dropphöjd. Första gången är alltid nervös, men sen börjar man vänja sig.

/Leo

Låter kul de här. Lärde mig själv nått nytt i går kväll då jag var ute å hojja lite i stan. Det kanske inte låter så märkvärdigt men jag lärde mig att hoppa riktigt högt, på en kulle :D. Typ trail-stilen. Det blev högt nog att jag kunde hoppa över kompisens cykel med en meter till godo. Även en 4 meter wheele på framhjulet och 1m drop från ett pingisbord kom under denna kväll.

Brukar inte köra så jätte ofta i stan, men det är faktiskt riktigt kul. I början vågar man inte så mycket , men det kommer efter ett tag.

Hade också varit kul att testa en dirt-bana någon gång. Verkar jättekul.
Synd att dom inte är så jättevanliga här i lerum :P

Tillbaka
Topp