nya hjul AM/bus. tips/vad-tänka-på, tack!

Kul!

Några motfrågor:
ill du köpa fabrikshjul eller kombinera nav, ekrar, fälg?
Vad är budgeten?
Ungefär hur breda däck vill du köra med?
UST/Slanglöst?

Ett generellt tips är att satsa på nav som går att konvertera mellan olika axeldimensioner, bra ifall du byter gaffel eller ram så småningom.

Standardtipset: Hope Pro2 nav och Mavic XM719 Disc-fälgar kan du inte gå fel med. Bra prestanda, enkla att serva och relativt lätta och starka!

tack för motfrågorna, bra "att-tänka-på"!

fabrikshjul känns enklast, bygga själv känns som mer som kan bli felköpt. men kanske roligare i efterhand.

budgeten vet jag inte. 4-6 lök kanske?

däcksbredd 2,35

nä, inge slanglöst...

har idag genomgående 15mm axel fram, QR bak, tror 10mm?

Ok, med fabrikshjul menade jag t ex hjul från Mavic, där hjulen är en speciell kombination av nav och fälg. Även custombyggda hjul går att köpa färdigbyggda, ex Pro2/XM719.

Om du har såpass bra budget och vill ha ett par roliga, men hållbara hjul skulle jag överväga ett par Mavic Crossmax SX. 1750g för paret, riktigt starka fälgar. Minuset är att det är specialekrar som inte är så lätta att få tag i ifall något nu skiter sig någon gång.

Annars hade som sagt kikat på Hope Pro 2 eller kanske Chris King-nav byggda med XM719 Disc alt Stans ZTR Flow-fälgar.

+1 på westie. Crc customhjul med Hope pro2 eller nukeproof-nav, dt comp, mässingsnipplar och Mavic 719, 512 eller Stans Flow beroende på hur tjock du tycker att du respektive din plånbok är.

719 är grymt tåliga för sin vikt, men gillar man att köra med lågt tryck kan däcken kränga en del pga bredden. 521 är breda, lite tyngre och billiga. Flow är breda, lätta och lite dyrare, och har inga öljetter vilket en del gnäller på. Själv bucklar jag nog sönder mina AM-fälgar innan öljettbristen blir ett problem, men då gillar jag lågt tryck också.

Har man djupa fickor är det bara att gå på King eller I9-nav, många Poe är rätt värt när det går långsamt och är stökigt. Har du sjukt djupa fickor är det bara att köpa Enve-fälgar, lätta, tokstyva och bongoplast

Senast ändrad:
hmm. xm719 med rödeloxerade hope pro 2 nav och svarta ekrar verkar ju schnyggt!

va brukar handlarna här hemma i sverige ta för att bygga ihop kalaset om man kommer me grejjorna i en påse då? om man nu skulle bli skraj för bygget?

Du kan ju låta CRC bygga ihop det annars, kostar i princip samma som att köpa grejerna löst. Hjulbygge är annars ett hantverk och brukar löna sig i längden att låta någon duktig bygga ihop det. De jag sett som gör det brukar ta 4-500 för jobbet.

Med 2,35 däck skulle jag gå för 21mm breda fälgar, typ Mavic 521, så att däcket inte kantrar om du kör med låg tryck.
Sen skulle jag välja XT nav med 2,0-1,8 ekrar. Hjulparet borde kosta kring 2 tusen på CRC. Vikten, om det spelar roll, skulle vara strax över 2 kilo.
Om du vill spendera mer kan du välja Saint nav.

Hope nav har jag ingen erfarenhet av... Men dem verkar vara poppis här, kanske pga de är snygga...? Efter 2 par hjul med industri kullager som har strulat vill jag inte chansa igen! Xt nav har jag på typ alla mina cyklar och tycker att dem är lätta att underhålla.

Jag har själv sneglat på Shimano XT AM-hjul som kostar 260 EUR på bike-discount http://www.bike-discount.de/shop/k735/a48769/wh-m788-xt-disc-qr15.html
Med dem får du lägre vikt och tubeless möjligheten.
Jag har förra version dock bara i 19mm bredd på min cykel och är nöjd med dem. Jag undrar bara om 24 ekrar håller i längden...?

Angående custom- vs fabrik-hjul: det bli alltid lättare att hitta reservdelar med customhjul, vilket väger tungt för min del.
Fabrikhjul tenderar att vara mer optimerad viktmässig och customhjul kan man pimpa efter smaken och plånbok.

/E

24 ekrar är ju inge bra den gången man drar en eker, det händer iaf mig då och då att någon illvillig gren är där och förstör.

Shimano xt hade iaf tidigare inte så jättebra track record när det gäller frihjulsbodyn, den går inte att öppna och serva heller vilket är ett stort minus tycker jag. Går xt-naven att byta mellan olika axelstandards? Känns rätt värt med tanke på att 12mm bak kommer mer och mer.

Hope-lagren håller bra för mig, brukar få ut en säsong eller två på en uppsättning kullager, nya är billiga och lätta att sätta i så det ser jag inte som ett problem faktiskt. Och så kan man serva frihjulsbodyn enkelt, mycket värt i min bok.

Bra att veta angående ekrarna, tack!

Jag håller med dig att bodyn är inte alls servicevänligt på Shimano... det är typ bara att byta när det börjar strula. Men jag har inte behövt byta en enda så länge (jag har 5st hemma!). Jag brukar smörja dem mellan fast och rörlig del med tjock olja en gång per år.
Det som är trist med shimano body är att den kostar lika mycket som navet ungefär...

Angående axelstandard, vet jag inte: jag har bara QR hemma. Kanske nån annan vet...?

Om man behöver ingen press för att byta lager på Hope verkar det vara intressant. Kul att man kan serva bodyn, det är värd ett plus i kanten! Det verkar vara kvalitetsprodukt och priset är därefter: typ 2500 för endast bakhjulet på crc... Jag ska definitivt fundera på saken nästa gång jag köper hjul.
/E

Jag har också valt Hope mycket pga att det är lättare att serva bodyn samt att det finns kit för att konvertera mellan olika axlar (QR, 15mm, 20mm fram t ex) vilket gör de mer framtidssäkra. Har de svarta och har inte köpt dom pga utseendet i alla fall! ;)

Shimano brukar glappa upp för mig efter ett tag och håller jag inte efter med konnycklar då så blir det inte bra.

Westman skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har också valt Hope mycket pga att det är
> lättare att serva bodyn samt att det finns kit
> för att konvertera mellan olika axlar (QR, 15mm,
> 20mm fram t ex) vilket gör de mer framtidssäkra.

Hur är detta på I9-naven? Dom har väl inte funnits så länge, vad jag vet, men har någon hört något om kvalitén på dessa kontra Hope och CK? Endast 3 grader "frispel" skulle ju vara trevligt -vad har Hope på sina nav?

Haha, XT nav i stället för Hope Pro2. Den var bra! ;)

Hope är inte bara snyggare, de är tåligare, lättare att serva och det viktigaste av allt: Hope har dubbla antalet POE's jämt emot XT-nav.

Enda anledningen till att jag själv kör med XT nav är att jag inte har råd med ett par Hope..

Jag tänkte skaffa nytt bakhjul och jag känner mig lite osäker på val av fälg. De som känns mest aktuella är XM719, XM819 eller EN521?

Är det stor skillnad på XM719 och XM819 avseende styvhet och hållbarhet?
Är det någon nackdel med att välja 819 om man bortser från priset?

Jag väger 95+ kg i körbart skick och kör mest mellansvensk brötcykling på min 140 fullgungare. Däcken är MKII 2,2 alternativt 2,4.

Jag köpte superstars "finare" hjul

med superfast nav bak 120 poe
CX ray bladed ekrar
och flowfälg samt alu nipplar.

1740g vägde det hjulparet och har funkat fint än så länge

drygt 3550kr ink frakt

edit: såg nu att denna tråd hade några månader på nacken, men vill endå tipsa om dom hjulen

Senast ändrad:
Eric W skrev:
-------------------------------------------------------
> 120poe??
>
> Edit: Fuck Chris King! :-P

jezz in deeedzz,
sedan har jag ingen koll på kvalitéten men dom har rullat 15mil nu iaf

Tillbaka
Topp