Nya hjul fälgbredd

Elsasigne

Medlem
Nya hjul fälgbredd
Tänkte köpa ett hjulpar till för att kunna välja däck till olika typer av cykling på ett smidigt sätt. Fälgarna som jag har idag har en innerdiameter på 21 mm, på dessa tänkte jag ha ett par däck som passar för snabb (och lång) stigcykling i torra förhållanden (som rullar lätt). Det nya hjulparet tänkte jag använda till teknisk (trixig) stigcykling där bra grepp och komfort är viktigare än fart och bra rull. Ingen downhill. Jag funderar på alu-hjul med innerdiameter på 30 mm (typ dt-swiss 1501 xm 35). Däckbredd 2.35-2.5. Vad tror ni? Erfarenheter? Tacksam för tips.

Nya hjul fälgbredd
Låter som en bra ide.

Jag har liknande till min Epic, ett hjulpar med snabba (lite smalare) däck för grusvägar mm
sen har jag ett par hjul (DT 240s och fälgar Ryde Trace Enduro, 29mm inv.) och Conti x-king 2,4
som funkar perfekt när jag kör mera teknisk cykling.

Köpte från Actionsport, mycket nöjd.

Nya hjul fälgbredd
Om du ändå ska köpa nytt är det inte lika bra att fläska på med 30+
Köpte själv ca 25 mm inner för ett tag sedan men ångrar lite att jag inte tog några extra millimetrar... vilket jag iof säkert inte känt någon skillnad på men det hade känts bra :)

Nya hjul fälgbredd
Dt xm481 veekar vara en stabil och bra fälg, sen har du den fetare xm551 (40mm inner) Håller den samma kvalitet så är det lovande:-)

More is more!

Nya hjul fälgbredd
Tycker du ska köra på ~30mm innerbredd. Gör ganska feta däck ännu fetare. Kan inte direkt säga att jag märker någon skillnad mellan 25- och 30mm men att 30mm KÄNNS bättre.

Senaste Stans Flow EX MK3 kan också vara ett alternativ med 29mm innerbredd. Jag antar att fälgen är styvare och har tjockare kanter vilket sänker risken att buckla fälgen om vi jämför med XM481. Detta är bara antagande.

Nya hjul fälgbredd
Elsasigne sa:
DT XM 481 ser intressant ut men jag kan inte hitta några kompletta hjul. Bygga själv vill jag inte ge mig på...

Www.Actionsports.de kan bygga på xm481. Tror de har flow mk3 upplagd nu med i sin konfigurator.

http://www.justridingalong.com har också de mesta tänkbara att bygga på.

Själv har jag två par Xm481 29er. Kört dem lite på vallåsen och så, verkar stabila. Om innerbredden gör nån skillnad kan jag knappt uttala mig om. Men de verkar fungera riktigt bra.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp