Nya hjul för elcykel, ekerantal?

Jag har en Cannondale tesoro neo x3, var orimligt svårt att byta däcken till dubbade så är inne på att köpa ett hjulset till och ha vinterdäcken på. Nuvarande hjul har 32 ekrar och jag har förstått att man gärna vill ha det då det är en elcykel som är tyngre och det blir mer kraft i hela drivlinan, har dock hittat att de här bakhjulet i länken borde passa (plus motsvarande fram då) men de har bara 24 ekrar. Tror ni det blir för klent? eller vad blir resultatet/risken med 24 ekrar istället för 32? cykeln väger 24kg och jag själv straxt under 70 med utrustning så är ju inga orimliga vikter vi pratar om. Har även lagt med en bild på specen av hjulen som sitter på nu.

Bilagor

• Screenshot 2025-11-17 122408.webp
    Screenshot 2025-11-17 122408.webp
    25.5 KB · Besök: 35
Det kommer nog att hålla, men det blir skevt för minsta lila hål i vägen.
24 ekrar är definitivt för klent för en elcykel speciellt på bakhjulet - 32 är att föredra med tanke på elmotorns kraft. Bredden på fälgen bör inte understiga 35mm (yttermått).

Det kommer nog att hålla, men det blir skevt för minsta lila hål i vägen.
24 ekrar är definitivt för klent för en elcykel speciellt på bakhjulet - 32 är att föredra med tanke på elmotorns kraft. Bredden på fälgen bör inte understiga 35mm (yttermått).
Tack för svar, men varför blir det för klent för en elcykel, om jag hade vägt 20kg mer hade det väl blivit samma last på bakhjulet?

Tack för svar, men varför blir det för klent för en elcykel, om jag hade vägt 20kg mer hade det väl blivit samma last på bakhjulet?
Det är främst vridmomentet på bakhjulet som gör att ekrarna kommer att ta stryk - du kan lätt komma upp 1000w momentant med en elcykel - den extra tyngden på cykeln hjälper inte till heller. När ekrarna böjer sig tappar du hållfastheten på hjulet och det kommer snart att bli skevt. På framhjulet kan du klara dig med ett enklare hjul. Det är inte för inte som även enklare elcyklar har biffigare hjul.

Tillbaka
Topp