Nya hjul, hjälp

JerryEriksson

Ny medlem
Nya hjul, hjälp
Nu är det så att jag är inne på att införskaffa mig nya hjul då mina original på cykeln är grymt tunga =(

Har en snål budget på 5k för ett set,och det kommer mestadels användas till xc-cykling.

Har spanat på shimanos deore xt set som verkar vara bra prisvärt om man räknar gram per krona =)

Så vad finns det för underbara hyffsat lätta hjul för den pengen?

Nya hjul, hjälp
Jag hade byggt nåt på en standardfälg (typ Mavic, Stan's eller nåt) och standardnav (Shimano, DT eller nåt) med standardeker (DT competition).

Nya hjul, hjälp
American Classic är fina (har ett par som är 4 år och fina fortfarande trots mycket och (halv-)hård användning) och bör gå att finna för strax under 5k.

Nya hjul, hjälp
JerryEriksson skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har tittat på att bygga egna men vikterna
> blir för tunga, ska kika lite american Classic :)

Jag tror du överskattar vinsten av "lätta" hjul isåfall. Vad har du för hjul idag?

Nya hjul, hjälp
Shimano XT lockar ca 3000 kr för hjul som väger 1830, sen nya framdäcket 520, bakdäck 535, kassett ca 360, skivbromsarna ca 330 och slang ca 250.

Blir 1830+520+535+360+330+250=3825.

Original som cykeln kom så vägde hjulparen 5,35 kg. Så en stor förbättring =)

Nya hjul, hjälp
JerryEriksson skrev:
> Shimano XT lockar ca 3000 kr för hjul som väger
> 1830, sen nya framdäcket 520, bakdäck 535,
> kassett ca 360, skivbromsarna ca 330 och slang ca
> 250.
>
> Blir 1830+520+535+360+330+250=3825.
>
> Original som cykeln kom så vägde hjulparen 5,35
> kg. Så en stor förbättring =)

Har du ens vägt ditt nuvarande hjulpar utan däck, kasset och skivor?

Nya hjul, hjälp
Aldrig att det skiljer 1.5kg på hjulparen efter att du satt dit alla grejer. Det finns ingen möjlighet. Du kanske sparar ett (drygt) halvkilo eller så.

Nya hjul, hjälp
XT-nav är helt klart prisvärda även om de senare årgångarna verkar ha en hel del problem med frihjul som ofta havererar. Såg en tysk webshop som hade en deal med fram- och baknav (XT) för under 500-lappen, och med tanke på det priset borde du ju kunna få ett komplett hjulset för bra mycket billigare peng än 5000 spänn.

5000 är ju ärligt talat skitmycket pengar för hjul, och för den summan borde de ju vara mycket lättare än 1830g, eller sexigare än XT (typ Stewes andra länk med DT240s-nav). Jag byggde som jämförelse nyligen ett par downhillhjul som landade på ca 1850g och kostade knappt 3500kr (hope pro 2-nav, WTB frequency I25-fälgar och Sapim D-light), varav naven stod för mer än halva priset.

Nya hjul, hjälp
Jo det är ju naven som sticker i pengar =)

Har lyckats hitta info om vad mina hjul väger. Fram: 1025 gram, bak: 1250 så 2275 väger dom och det är inte så roligt =/

Men vars köpte du naven? =)

Senast ändrad:
Nya hjul, hjälp
Actionsports. Deras funworks nav med antingen crest eller arch fälg. Jag skulle inte köpa xt. Varför inte? För att det finns massor av hjul som är lättare o billigare.

Du skrev också att bromsarna (skivorna?) väger 330 gram? Det är absurt mycket! Mina ashima 160 mm väger 66 gram/st och funkar lika bra som allt annat jag testat.

Vad snackade du om att du vill ha snabbkopplingar nu? Vad har du för axelstandard på dina hjul nu?

Nya hjul, hjälp
Jag har 135 bak och det är smala snabbkopplingar nu men det torde få plats med 9 mm snabbkopplingar =)

Jo mina skivor är ju shimanos billigare så dom skall bytas. Sen var mer vikten en lite överdriven sanning för att få matematiken på rätt köl =)

Ska kolla actionsports omedelbums =)

Nya hjul, hjälp
Har kört på senaste generationen xt fälgar i ungefär 2 månader och de har redan börjat strula med framnavet. Det känns som det är ngt glapp, trodde från början att det var snabbkopplingen som satt löst men det visade sig att det var glapp i framnavet.

Nya hjul, hjälp
Har kört Funworksnav och crest fälgar från actionsports.de och var super nöjd men sålde cykeln så till vintern kommer jag köpa ett nytt par till min nya. :)

Men fälgen är väldigt lätt så kolla max cyklist vikt som finns på hjulen, crest är nog lite klena.

Senast ändrad:
Nya hjul, hjälp
inge roligt att höra problemen över XT, men lutar nog att jag för första gången får beställa något från tyskalandet ;)

2,7 kr per gram där på en fälgpar som knappt väger 1500 är nog svårslaget i sverige =/

Nya hjul, hjälp
JerryEriksson skrev:
> Jag har 135 bak och det är smala snabbkopplingar
> nu men det torde få plats med 9 mm
> snabbkopplingar =)

Om du har snabbkopplingar så finns det bara en standard.

Man måste bara hålla koll på om man mäter diametern på stickaxeln eller navaxeln.

Nya hjul, hjälp
singletrack skrev:
> Har kört på senaste generationen xt fälgar i
> ungefär 2 månader och de har redan börjat
> strula med framnavet. Det känns som det är ngt
> glapp, trodde från början att det var
> snabbkopplingen som satt löst men det visade sig
> att det var glapp i framnavet.

Är det som vanligt på shimano så är det lösa banor med kulor i och det är superlätt att spänna ihop dessa lager. Då kan du passa på och lossa helt och lägga in ordentligt med fett där också när du ändå håller på. Tar 5 minuter extra. JA nåja, sätter du av en timme har du plockat bort allt, gjort rent, lagt i nytt fett och skruvat ihop. :-)

Tillbaka
Topp