Nya hjul (LVG, kanttråd, max 7.000-ish)?

frid

Ny medlem
Hej!

Dags för nya hjul till min racer. Har googlat och sökt i ett par timmar men tar tacksamt emot tips!

Förutsättningar:
- Vätternrundan sub 9.30 i år
- Väger strax under 90 kg
- Har i nuläget några gamla RS80 C24. 10-delat.
- Budget: gärna under 7.000 kr

Hjul jag kikat på:
Shimano WH-RS81 C35
Shimano WH-RS81-C50
Shimano DA 9000 C24 (hur funkar det med 10-delat?)

Har jag missat några bra hjul som skulle kunna passa in på mina önskemål?
Om jag går upp till 12.000? DA C35? DA C50? Fulcrum? Zipp? Fast Forward?

VR är riktigt platt, så mitt råd är att du bör lägga pengarna på aerodynamik istf låg vikt
Kolla tex SwissSide Hadron http://www.swissside.com/shop/category/hadron-collection

De fick riktigt bra aerotestresultat i Tour
a6790aac06cfa80af368c23bf060ce1c133667ef.jpeg

http://www.tour-magazin.de/technik/...aero-laufraeder-swiss-side-hadron/a34085.html

Testet skall även finnas översatt till engelska i Tour-International 8/2014
http://tour-int.com

/Håkan

Tack!

Nu är väl planen inte enbart VR (det händer att jag bestiger berg också), men jag förstår tanken med mer aero istället för låg vikt i det sammanhanget.

Vettesjutton om jag vågar köpa hjul av märken som jag aldrig hört talas om förut. Finns det någon här som exempelvis har Swiss Side?

frid skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack!
>
> Nu är väl planen inte enbart VR (det händer att
> jag bestiger berg också), men jag förstår
> tanken med mer aero istället för låg vikt i det
> sammanhanget.
>
> Vettesjutton om jag vågar köpa hjul av märken
> som jag aldrig hört talas om förut. Finns det
> någon här som exempelvis har Swiss Side?

Förmodligen inte många här som kör på Swiss Side, men det är ett kvalitetsmärke med lågprisprofil.
För ovanlighetens skull en sådan tillverkare som dessutom lägger ned en del krut på utveckling, och köper alltså inte bara färdiga koncept från fabrik.

Det finns mycket skrivet om dem ute på nätet, från flera trovärdiga källor.

Jag tror du kan vara rätt lugn i att köpa hjul från dem.
Skulle själv kunna tänka mig att prova dem, om det inte vore för att jag värdesätter EU-tillverkat i än större utsträckning..

frid skrev:

Jag har ett par Swiss Side Hadron 625. Dom finns i Göteborg om det är någon som är sugen på att klämma och känna lite på dom.

Känns välbyggda. Har dock inte använt dom så mycket än så eventuella brister har väl inte hunnit visa sig än. Dom låter en hel del eftersom "aeroskalet" är ihåligt.

Ang. DA9000 C24 hjulen så är det inga problem med 10delat, byggde precis ihop ett par hjul med sådana nav.

Den medföljande 1,85mm brickan används tillsammans med 1mm brickan bakom kassetten.

Tack!

Nu har jag läst på så mycket jag kunnat - och jag blir lite sugen på ett par Swiss Side.

Måste dock erkänna att jag tycker vindkänsligheten med högprofilhjul skrämmer mig lite. Jag kan tycka det är obehagligt redan nu när det kommer vindbyar/man blir omkörd av lastbilar. Men ja, antar att det är en vanegrej också...

Skulle ni sikta på ett par 485 mm för ett aningen mer "all round"-alternativ eller skulle ni gå direkt på 625? (Antar att oavsett så kommer jag behålla mina nuvarande hjul för rundor med mycket backar/blåst.)

Jag tycker det där med vindstabiliteten är till 99% är bullskit, så länge det inte handlar om heltäckta dischjul.
Din kropp har mycket större yta än hjulen för vinden att ta tag i. Blåser det ute så blir det vingligt oberoende av hjul.

hm skrev:
> Jag tycker det där med vindstabiliteten är till
> 99% är bullskit, så länge det inte handlar om
> heltäckta dischjul.
> Din kropp har mycket större yta än hjulen för
> vinden att ta tag i. Blåser det ute så blir det
> vingligt oberoende av hjul.

Tycker d är enorm skillnad på att parera vind på kroppen mot ett djupt framhjul. Det senare kan vara ganska obehagligt imo.

Jag har förstått det som att många upplever vindkänsligheten som ett mindre problem så länge som hjulen har toroidprofil eller mer u-formad profil jämfört med v-profil. Hadronserien är ju toroidformad så kanske är det ett mindre problem? Jag äger inga men har spanat in dom en längre tid. Fälgbredden däremot är bara 23mm - om det nu spelar någon större roll :)

http://roadcyclinguk.com/gear/swiss-side-hadron-625-wheelset-review.html#ktbPlEp8J8FSVxDR.97

Vindkänslighet är ett problem om man cyklar när det faktiskt blåser:

Rekommenderar att titta på hela loppet. Ganska episkt lidande.Min personliga åsikt.

Arsozath skrev:
> Vindkänslighet är ett problem om man cyklar när
> det faktiskt blåser:
>
>
> Rekommenderar att titta på hela loppet. Ganska
> episkt lidande.Min personliga åsikt.

Bah.. Han styrde ju inte emot ordentligt :p

Jag kan, efter 10 mil med mina nya hjul (50mm/23mm/U-formade) säga att ja, det är skillnad när man har sidvind. Cykeln är mer "nervös". Men samtidigt tror jag att det är en vanesak. Det är inte som på filmen, utan mer småryck när vindpustarna kommer. Nu har jag iofs inte cyklat när det har friskat i ordentligt. Jag tror att allt under 8-10 m/s så är det inte ett reellt problem.

Jo, berodde helt klart på för hög profil att han åkte i diket.
Dom här grabbarna har rutin och kör vingelfritt pga av lågprofil

Jag har cyklat genom rejält regnväder med byig blåst i klunga med mina C50 hjul, det var helt klart olustigt! La mig snabbt längst bak.
Så visst finns problemet.
Men alla andra 364 dagar älskar jag dom!

frid skrev:
> Tack!
>
> Nu är väl planen inte enbart VR (det händer att
> jag bestiger berg också), men jag förstår
> tanken med mer aero istället för låg vikt i det
> sammanhanget.
>

Jag åker också Swissside.

Det är inte förren det går i 50-60 knyck utför som jag tycker det gör nåt med vindkänsligheten.
Är det mycket kastvindar så får man planera när man dricker i klunga kanske annars inget jag tänker på alls.

Tillbaka
Topp