nya hjul till CX

Meidemps

Ny medlem
nya hjul till CX
Hej
Har en CX som skriker efter ett par hjul. Hoppas att någon här kan komma med råd kring vad som bör införskaffas. Att köra cross är helt nytt för mig (men tävlar en del på landsväg). Har tänkt mig att förutom att köra grusvägar och snällare stigar träna på crosslingor och eventuellt köra ngn crosstävling (när jag blivit varm i kläderna). Budgeten är tyvärr begränsad max 3 000 men hellre närmare 2 000.

Har själv tänkt i följande banor:
- Custombyggda hjul från ngn tysk hjulbyggarsajt, typ Ultegra-nav, Mavic CXP 33 fälgar.
- Fabriksbyggda hjul på rea från någon nätsajt, här behöver jag verkligen tips.

Är fälgbredden något man bör tänka på för att kunna få på crossdäck?
Hur lång leveranstid får man räkna med om man beställer från ex actionsports el poisonbikes?

Tack på förhand
/Lars

nya hjul till CX
jag köpte ett par handbyggda CXP33 fälgar med ultegranav till räsern från posionbikes.de.
tog en-två veckor och kostade 2000 .-
Stabilt byggda men duktigt tunga!

Funkar fint med 23 mm däck, inte provat något grövre!

/Per

nya hjul till CX
Om jag vore du skulle jag satsa på handbyggda 32-ekrade hjul med moderna, ngt bredare fälgar.

Hos actionsports.de kostar sådana hjul (med den lätta Alpha340-fälgen) från 299 EUR
http://www.actionsports.de/de/Laufr...ra-Custom-Laufradsatz-fuer-Rennrad::8307.html

Det finns de här på Forumet som har köpa sådana hjul som de är nöjda med, tex:
http://www.bigmollo.com/2011/04/new-wheels-on-block.html

OBS
Jag skulle inte skaffa fåekrade hjul med Alpha340-fälgen för CX, fälgen är såpass lätt att ett sådant hjul riskerar att bli onödigt flexigt, 28/32 är nog minimum, åtminstone för den som föredrar styva hjul.

/Håkan

nya hjul till CX
Tille skrev:
-------------------------------------------------------
> Tub?

Ja det är ju trevligt, men kanske först ett alternativ om jag skulle få för mig att tävla lite mer regelbundet. Nu söker jag främst hjul som fungerar allround och där jag kan byta däck från mer tävlingsspecifika till träningsdäck som är mer punkasäkra (utan att behöva kränga tuber).

Tillbaka
Topp