Nya hjul till min SC Tallboy 4

hanSSon11

Aktiv medlem
Hej,

Då va det dax att fundera på nya hjul till min Santa Cruz Tallboy 4 (2020 års modell).
I dag sitter det WTB i25 hjul på med SRAM 716 & 746 nav och bakhjulet har blivit lite knöligt.

Budget ca 5-7000 kr (inte hugget i sten)

Tycker detta är svårt, vilka passar, vad behövs osv.
Jag vet att jag måste ha 15x110mm och 6 bult skivfäste fram samt 12x148mm bak men vad är bra/mindre bra hjul mm. det kanske någon
vänlig själ kan hjälpa mig med? Jag kommer byta kasett till en Sram GX Eagle vid hjulbytet. Kör idag NX Eagle.

Jag väger ca 80 kg utan cykel och älskar att köra lite hårdare stigcykling, lite dropp/hopp här och där men också vanlig stig och lite xc.

Förstår att man får bättre ju mer man betalar (som vanligt) och helst hade jag vela haft ett par Santa Cruz Reserv 30 hjul men ca 20 papp känns väldigt dyrt!
Fast det kanske är billigt om man kör sönder stup i ett? Detta är mitt andra hjul som går sönder på 2 år, billiga skithjul ska väl kanske inte palla men men

Tacksam för lite input samt förslag på hjul.

Lingon

Aktiv medlem
Jag kör ex471 på min Hightower. Typ samma som ex511 fast 25 isf 30mm. Har haft dom i 3 år på två olika cyklar. Dom har pallat för svarta DH-leder i Åre, Les Gets/Morzine mm.
Men har man för lite luft i däcken kan man buckla till alla fälgar.

hanSSon11

Aktiv medlem
Ja det låter ju bra/hållbart!!
Jo för lite luft går såklart inte, jag brukar oftast ligga någonstans runt 25 psi, ofta strax under.

@Lingon Får man fråga vad dom hjulen kostade kompletta (på ett ungefär) ?

Hälsingland

Aktiv medlem
Newmen sla 30 är kanonhjul, lätta och tåliga. Slowbuild säljer billigt men leveransen är ett lotteri, mina hjul tog över två månader att få.

Brukar finnas på bikester, tcm m.fl också men är då lite dyrare. Men då får man väl hjulen den här säsongen...

hanSSon11

Aktiv medlem
Lingon, tack för svar.
Dom där Newmen fälgarna ser ju väldigt intressanta ut.

Är det någon här som har någon erfarenhet av Santa Cruz egna Reserve hjul? För dyra men kul å höra lite om dem och inte bara YouTube klipp med nån amerikan…
Livstids garanti på både ram å hjul vore ju trevligt och man behöver aldrig vara orolig att dom ska gå sönder. Tydligen får man en high-five om man lyckas hahaha

FredriCX

Aktiv medlem
Jo så är det ju, kommer nog vara svårt att få tag på dom nya Reserv hjulen oxå…
Säkert fina fälgar, personligen gillar jag dock inte utseendet med förstärkningar runt nipplarna på Reservehjulen. Eller kolfiberfälgar alls...

För tuffare körning skulle jag ändå säga att en ex511 fälg på 350 nav är svårslaget. Hållbart, lättmekat, snyggt, prisvärt. Inte lättast.

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Ska man köpa Newmen rek jag att få dem byggda hos R2 bike. De har typ hela Newmens fälgsortiment och byggkvalitén är riktigt bra. Plus att de har snabb kundtjänst som svarar både på mejl och telefon.

Berk

Aktiv medlem
Ska man köpa Newmen rek jag att få dem byggda hos R2 bike. De har typ hela Newmens fälgsortiment och byggkvalitén är riktigt bra. Plus att de har snabb kundtjänst som svarar både på mejl och telefon.

Troligtvis en bättre val en Slowbuild som var bra men har slumpmässigt leveranstid och komponenter nuförtiden.

Men kompletta Newmen hjul är också bra, och på lager. Jag är nöjd med mina Evolution SL A.35 hjul med Fade nav.

feeblesmith

Aktiv medlem
Köp det hjulsett du kan köpa ytterligare ett hjulpar av. Väldigt värt att ha reservhjul med andra däck att alternera med samt att ha hela hjul när de andra behöver lagas.

hanSSon11

Aktiv medlem
Lika jobbigt att bestämma vilka hjul man ska köpa som att bestämma sig för vilken första cykel man ska ha hahaha. Alla dessa val !

Berk

Aktiv medlem
Lika jobbigt att bestämma vilka hjul man ska köpa som att bestämma sig för vilken första cykel man ska ha hahaha. Alla dessa val !

Som tur är det ingen stora skillnader mellan dyrare hjul, om dom håller och inte flexar för mycket. Med första cyklen kan man göra många olika "fel".

Men obs att det finns folk som inte tycker om kolhjul för att som är för styva. En sak till att fundera kring.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer