Nya hydrauliska bromsar (Shimano)

• Trådstartare Trådstartare m4x
  • Start datum Start datum

m4x

Medlem
Hej!

Söker ett nytt set bromsar till min cykel då ena kolven läcker olja
Nu har bike-discount.de 25% rabatt på shimano sortimentet under helgen och tänkte därför passa på.

Jag har kommit fram till dessa tre set går ihop med min budget:

1. Shimano Deore BR-T6000
2. Shimano Deore BR-M6100
3. Shimano Alfine BR-S7000

Tycker det är dock svårt att få en uppfattning om vilka som är mest "bang for the buck". Alfine går det tex. inte hitta några personliga recensioner på. Vad skiljer sig i de båda Deore set mot varandra? Skulle behöva tips vad jag ska välja! Vilka ska man klicka hem? Jag pendelcyklar till jobbet på en "city"/hybridcykel

Vad skiljer sig i de båda Deore set mot varandra?
Framförallt så skiljer sig längden på bromshandtagen åt på de olika länkade Deore-bromsarna.

T som i T6000 står på Shimano-språk för Trekking, alltså typ hybridcykel eller "sportig" vardagscykel på svenska. De har oftast lite längre bromshandtag, avsedda för att bromsa med flera fingrar.

M som i M6100 står för Mountainbike, och har kortare bromshandtag, ofta kombinerat med inbyggd "servoeffekt" i konstruktionen/ledpunkterna, och avsedda för att kunna bromsa säkert med endast pekfingrarna utan att behöva ta i så hårt (eller möjligen med två fingrar) och för att därigenom få mer kontroll och grepp om styret med resten av handen.

Så det som avgör där är väl kanske främst hur du brukar hålla själv när du bromsar.

Tillägg: Deore 6000/6100 är för övrigt bra bromsar i den prisklassen, och prisvärda redan vid ordinarie pris anser jag, så ett köp med 25% extra rabatt är inget att tveka om.

Alfine-bromsarna har jag ingen uppfattning om, men de är med långa handtag upplysningsvis.

Senast redigerad av en moderator:
En skillnad mellan dem är att BR-T6000 och BR-S7000 är från en äldre generation och använder I-Spec II som standard för fästet, medan BR-M6100 använder nya I-Spec EV. Genomgång finns här: https://www.bikeradar.com/features/shimano-i-spec-a-b-and-ii-mounts-explained/

Sedan är väl den mest märkbara skillnaden att M6100 har markant kortare bromshandtag och fungerar fint med enfingersfattning a la mtb.

Bromskraft borde vara likvärdig mellan dem.

Tillbaka
Topp