Nya landsvägsskor (gärn att prova i Sthlm)

supreeme

Aktiv medlem
Är på jakt efter ett par nya lvg-skor. Har idag ett par Scott, deras enklaste modell med glasfibersula och tre kardborrespännen. De är i storlek 45 men är sannolikt lite för små egentligen då det inte finns just någon plats över på längden alls.

I lördags var jag på CykelCity och fick mycket bra hjälp, provade ALLA deras skor de hade inne, dvs samtliga modeller som fanns i större storlekar från Shimano, Sidi, Bont och Specialized.
Facit:
Shimano, gillade R320 bäst, men de var aningens smala på mitten av foten och för korta i storlek 46 (47 fanns inte att tillgå).
Sidi, smala och verkade inte passa min fot. Jag fick gå upp till 47.5 för att få en sko där inte tårna tog i men då vart det massor av plats kvar bak i hälen?!
Specialized, gillade S-works bäst men 46 var för korta och 47 fanns inte att tillgå. Expert road modellen kändes dock för stor i 47.
Bont, kändes smal, speciellt i framfoten. Kom inte överens med någon modell alls.

I söndags fortsatte jag jakten på Cykloteket. Där provade jag skor från Pearl Izumi. Toppmodellen PRO var för liten i 46 men verkade lovande annars (dock tas inte 47 in till Sverige enligt Cykloteket). Pearl-modellen Race Road III var väl egentligen den första skon som kändes acceptabelt bra, men jag tycker inte den var speciellt estetiskt tilltalande. https://www.cykloteket.se/pearl-izumi-race-road-iii-racerskor/

Det blev en liten novell, men hur gå vidare? Var provar jag Scott, Mavic, Bontrager, Diadora, eller andra fabrikat ni gillar? På cykelavstånd i Stockholm vore önskvärt.

mvh
Rickard

Senast ändrad:
Bontrager finns på Bikevillage i Nacka. Prövade Bontrager RXXXL modellen där för ett par dagar sen och blev kär. Synd att jag varken har behov eller pengar för nya skor.

Felixl skrev:
-------------------------------------------------------
> Bontrager finns på Bikevillage i Nacka. Prövade
> Bontrager RXXXL modellen där för ett par dagar
> sen och blev kär. Synd att jag varken har behov
> eller pengar för nya skor.

Har de stora storlekar där då? Min LBS har också Bontrager men de hade inget hemma, kanske kommer till nästa vecka sade de.. Det är iofs ingen panik ännu :)

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Bont ska väl bakas för att kännas riktigt bra?
> Mina är som en fotbollsplan vid tårna. Bra skit.

Jag vill ju inte tro att jag har några ankfötter men de kändes spontant inte bra alls.. Jo de finare modellerna bakar man väl, men det kändes som det var sulan i kolfiber som orsakade vissa problem, å då får man nog baka väldigt varmt :)

Bont verkar jättefina, tycks vara små i storleken, liksom härliga Sidi. Hur är det med Bontrager? Är de små, stora eller normala i storleken? Har sett en modell som jag tror skulle passa mig och undrar över detta inför ev. köp.

Tillbaka
Topp