Nya LVG-Pedaler, LOOK eller Shimano?

SebastianP

Aktiv medlem
Som titeln lyder så detta dagens stora fundering...

Jag har tidigare endast kört med den gamla typen av LOOK.
På cyclocrossen har jag kört SPD.

SPD-SL känns som ett bra alternativ, men det gör ju även de nya LOOK
pedalerna. Så vad finns det för bra synpunkter om detta val?

Den stora anläggningsyta hos pedal/kloss är medverkande till att många föredrar SPD-SL-pedaler även över de ganska lika Look Keo.
Look har insett detta och lanserar from i år en ny variant Look Keo 2 MAX med just större anläggningsyta.
Keo 2 MAX pedalen är tom en aning tyngre, men den större anläggningsytan hos pedal/kloss är tydligen mer värt än den ökade vikten.
pryl_look2max2.jpg

Även utseendemässigt är den nya Keo 2 MAX-pedalen riktigt lik SPD-SL
105-pedal-spd-sl-pd-5610.jpg

keo-2-max-carbon.jpg

Jämför man detaljerna har SPD-SL en hel del fördelar, bland annat kan bottenplattan bytas om den slits och enl uppgift från de som har använt både SPD-SL och Keo 2 MAX så är SPD-SL-klossarna mycket mer slitstarka än Looks, speciellt om man går en del i cykelskorna.
Trots att Look har skapat en ny kloss med glidsäkra kuddar under klossen, precis som Shimano har, så slits klossarna mycket snabbare än SPD-SL-klossarna.

Dessutom skiljer det en del i pris, den billigaste SPD-SL-pedalen kostar 38 € medan den billigaste Keo 2 MAX kostar 90 €
Åtminstone hos http://www.bike-discount.de

Men alla är inte lika.

/Håkan

Hmm, om man vill undvika knäbekymmer i framtiden väljer man TIME pedaler. Har man knäbekymmer botas det vanligtvis att gå över till TIME. Så var det för mig och många andra också.
Salve

Håller med Faema om att Time är snälla mot mina känsliga knän. Men har å andra sidan aldrig provat vare sig Look eller SPD.

Har kört Shimano i två säsonger efter att tidigare kört Look. Mina knän fick problem när jag började med Shimano så till årets säsong är ett par Time beställda.

Inleder med att säga att jag kör keo 2 max carbon i år och således kanske något färgad..dessa pedaler har variabel q-faktor (shims), om de inte skulle passa. Vidare tipsar jag om högre kadends som det första att göra om knän spökar, men det har ni nog redan tänkt på!

Jag hade själv mindre knäproblem förra året och pratade då med en ortopedskomakare för att få hans syn på om jag skulle lämna de tämligen fasta spd-sl på racern för något motsvarande de sladdriga Eggbeaters som jag har i skogen. Hans åsikt var att det är mindre belastning på knäna att ha fasta klossar, förutsatt att man hittar en inställning som ger korrekt böjrörelse i knät. För min del innebar det att jag fick vrida ut hälarna ganska mycket (mitten på hälen något utanför en linje parallell med längsaxeln av cykeln). I mitt fall trollade det bort känningarna i knät och gör att jag nu tror på mina stela spd-sl.

Jag tror jag låter mina 105 SPD-SL ligga kvar i varukorgen. Låter som man måste ställa in pedalerna
noggrant, för att sedan testa.

Känns för övrigt som att 105-pedalerna är väldigt prisvärda.

SebastianP skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror jag låter mina 105 SPD-SL ligga kvar i
> varukorgen. Låter som man måste ställa in
> pedalerna
> noggrant, för att sedan testa.
>
> Känns för övrigt som att 105-pedalerna är
> väldigt prisvärda.

Det är inte pedalerna du ska ställa in, utan klossens placering under skon.

DeLiQ skrev:
> SebastianP skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tror jag låter mina 105 SPD-SL ligga kvar
> i
> > varukorgen. Låter som man måste ställa in
> > pedalerna
> > noggrant, för att sedan testa.
> >
> > Känns för övrigt som att 105-pedalerna är
> > väldigt prisvärda.
>
>
> Det är inte pedalerna du ska ställa in, utan
> klossens placering under skon.

Korrekt, jag skrev fel.

Enligt www.cyclecomponents.com har shimano 105 pedalerna en rörlighet på +/-6 grader, medans time pedalerna har en float på +/-5 grader.

Look har valmöjligheten med kloss som har rörligheten +/-0, +/-2.25 eller +/-4.5 grader.

Speedplay är dem med högst rörlighet, har för mig det är +/-15 grader. Kan dock också vara +/-7.5

Av det jag kan tyda här är att Shimano har bäst rörlighet för till exempelvis ett dåligt knä.

Har jag förstått rätt eller helt galet?

Edit: Verkar som att det är totalrörlighet på 6 grader på shimano enligt Bike-discount och inte +/- som cyclecomponents skriver.

Kunde tyvärr inte öppna pdf erna på shimano-nordics hemsida så kunde inte stämma av mot facit.

Senast redigerad av en moderator:
Time har ett fjädrande float som centrerar positionen vilket jag tror skiljer från alla de andra tillverkarna.

Det behövs inte mycket kraft för att skon skall rotera men man bör ändå försöka sätta fästet i rätt vinkel under skon för att sträva efter en neutral position där skon är centrerad om man ser till fästet.

Beroende på vilket fäste som sätts under höger resp. vänster sko påverkas Q-faktorn (hur brett isär skorna hamnar på pedalerna).

Dessutom ser pedalerna ut som spjutspetsar. Därför har jag valt Time. :-)

Time ICLIC:
IMG_0066.jpg ht=600

pLu skrev:
> Time har ett fjädrande float som centrerar
> positionen vilket jag tror skiljer från alla de
> andra tillverkarna.
>
> Det behövs inte mycket kraft för att skon skall
> rotera men man bör ändå försöka sätta
> fästet i rätt vinkel under skon för att sträva
> efter en neutral position där skon är centrerad
> om man ser till fästet.
>
> Beroende på vilket fäste som sätts under höger
> resp. vänster sko påverkas Q-faktorn (hur brett
> isär skorna hamnar på pedalerna).
>
> Dessutom ser pedalerna ut som spjutspetsar.
> Därför har jag valt Time. :-)
>
> Time ICLIC:
>

Vad innebär det med "fjädrande float". Och skillnaden mot vanlig float?
Hur går man tillväga för att ställa in klossen i en så bra vinkel som möjligt för den egna kroppen?

Såg att Look har ett fint system för det. Demonstreras på hemsidan. http://www.lookcycle.com/keofit/?lang=en

Har ännu inte kört med andra pedaler än spd. Men känner att landsvägscykeln bör få riktiga racerpedaler och racerskor. Och då vill man ju göra så rätt som möjligt mot kroppen då man ska börja ge den fler och fler mil i veckan.

Jag hakar på med ett par frågor.
Har lite problem med ITB (knät) av och till och behöver en pedal som är skonsam och bra.

- Time ICLIC eller Speedplay?
- Om Speedplay, vilken modell? (Zero, X eller Light Action)

/K

Borde inte Look Keo-fit vara det ultimata om man har problem men knäna. Ser ut som seriös inställning av klossen.
Jag har kört med Keo sprint men bytte till DA och gillar dessa bättre (bygger mindre höjd och känns distinktare) men börjar fundera på om inte Keo-fit vore bra..

Hade jag inte haft en Look-ram hade jag nog övervägt Time (lätta, låga och verkar vara enkla att justera).

Keo-fit --> http://www.lookcycle.com/en/all/look-cycle/technologies/techno-keo-fit.html

vill ju oxå ha så låg Q-faktor som möjligt. - för min del styrs det dock ej av pedalen hur tajt jag kan ha fötterna, utan hur långt ut kedjestagen på ramen går, på alla ramar jag haft tar mina typ hälar i där innan ngn del av fot elikn. tar i vevarmen eller ngt annat; och det innan pedalen begränsar Q-faktorn.
(för visst är väl q-faktorn avståndet i sidled mellan fötterna?)

Drsnuggles skrev:
> Vad innebär det med "fjädrande float". Och skillnaden mot vanlig float?

Den spetsiga formen på pedalen gör att fjädern trycker skofästet mot mitten. Dvs sätter du en tom sko på pedalen så centreras den. Time har tre lägen för fjäderstyrkan.

> Hur går man tillväga för att ställa in klossen i en så bra vinkel som möjligt för den egna kroppen?

Har inget bra svar men Sweet Cleats har några tips.

gandhi skrev:
> - Om Speedplay, vilken modell? (Zero, X eller Light Action)

X är väl daterad? Zero ger dig möjlighet att ställa in mängden float till skillnad från X och Light Action. Behöver du hindra foten från att vrida sig för mkt pga ITB?

Carl A skrev:
> (för visst är väl q-faktorn avståndet i sidled mellan fötterna?)

Ja, i det här sammanhanget. Egentligen är det avståndet i sidled som vevarmarna utgör.

Hej

Passar på att kapa tråden. Jag bytte precis ut mina gamla lookklossar (har et par tre år gamla keo classicpedaler) och fick ett par röda klossar som jag köpte på cykloteket på lappen står det replaces look). Så långt allt väl. MEN DE JÄVLARNA VILL INTE KLICKA I! Jag har dragit alla vred p ålättaste men jag kan lik förbannat stå och hoppa på pedalen utan att det smäller på. Nån som har nåt bra tips, har jag fått fel klossar av cykloteket och huvuden skall rulla eller är jag dum i huvudet.. Jag märkte detta igår och fick cykla en femilare utan att sitta fast, det var mindre roligt men det gick i 30 i allafall.

Tacksam för svar

Rickard på Cycling har köpt upp sig på Looks Keo Fit, så att man kan få sina clips optimalt placerade. Perfekt! Det blir därför Look för mig.

Tillbaka
Topp