Nya men vackra racercyklar

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
Användningen kräver först och främst bra konstruerade cyklar, att de ser ut som de gör har sin grund i funktion inte att någon tyckt det var snyggt :)

Det finns ingen motsättning mellan snyggt och funktionellt. ?

Men jag tror att du har helt fel, det estetiska är väldigt ofta inblandat i konstruktionen av olika fordon. Funktionen kommer i första rummet, men de estetiska övervägandena är mycket viktiga. Det är nog mycket få biltillverkare som låter Bertone rita deras karosser bara för att de gör så funktionella jobb, liksom.

Tjena!

Två cyklar jag byggt senaste året som jag tycker är smakfulla trots sin modernitet. Allezn har ju rätt stora loggor men tycker inte dom skriker. På Aethos har ju Specialized verkligen minimerat loggorna.

20230310_094422.jpg
20221223_165928.jpg

Det finns ingen motsättning mellan snyggt och funktionellt. ?

Men jag tror att du har helt fel, det estetiska är väldigt ofta inblandat i konstruktionen av olika fordon. Funktionen kommer i första rummet, men de estetiska övervägandena är mycket viktiga. Det är nog mycket få biltillverkare som låter Bertone rita deras karosser bara för att de gör så funktionella jobb, liksom.
Du kan inte jämföra en enkel konstruktion som en cykelram med en komplett bil, det är för stor skillnad för att ge någon mening. För de ramar du har ärrördimensioner, vinklar och så vidare i princip enbart bestämda utifrån funktion och vad man då ansåg gav den bästa ramen, utseendet var knappast en parameter av betydelse i den ekvationen.

Sen att en del i dag tycker de smäckra rören, horisontella överröret osv. ger en snygg ram är en annan sak, det är något som kommit till efter.

Däremot är konstnärligt arbetade muffar, fina lackeringar och en del annat rent estetiskt liksom till en del komponenters utformning och kan ge cyklar som är rena konstverk.

Senast ändrad:
Jag överdrev kanske något tidigare, ja, den ska ju åtminstone se "ok" ut, godkänd, jag vill inte störa mig på utseendet. ?

Men att ladda upp runt 100 lapp på en finracer i bling-bling utförande, jag är tveksam. Finns en viss tjusning i att kunna cykla utan att vara alltför nojig eller att känna att man måste putsa på cykeln var och varannan dag. För mig är det ändå i huvudsak ett träningsredskap eller vad man ska kalla det.

Visst, det är inne att pimpa bilar och det är väl så att trenden kommit även till cyklar.

Jag överdrev kanske något tidigare, ja, den ska ju åtminstone se "ok" ut, godkänd, jag vill inte störa mig på utseendet. ?

Men att ladda upp runt 100 lapp på en finracer i bling-bling utförande, jag är tveksam. Finns en viss tjusning i att kunna cykla utan att vara alltför nojig eller att känna att man måste putsa på cykeln var och varannan dag. För mig är det ändå i huvudsak ett träningsredskap eller vad man ska kalla det.

Visst, det är inne att pimpa bilar och det är väl så att trenden kommit även till cyklar.

Tjena!

Nu skulle jag putsa lika mycket på Allezen ovan som jag skulle göra på Aethosen. Trots att det skiljer 100' i pris på dom. Skulle inte vara försiktigare med Aethosen heller, cyklar är till för att användas.
Nu är det ett icke problem för mig, jag har inte råd att köpa en ny S-Works..

För mig är den snyggaste ramen den som har den bästa funktionen utifrån vad jag önskar för egenskaper hos en cykel när det gäller tålighet, flex osv. Sen att det råkar sammanfalla med en klassisk stålram handlar mycket om att cykeln är en konstruktion som i stort sett fick sin form redan för hundra år sedan.

Du kan inte jämföra en enkel konstruktion som en cykelram med en komplett bil, det är för stor skillnad för att ge någon mening. För de ramar du har ärrördimensioner, vinklar och så vidare i princip enbart bestämda utifrån funktion och vad man då ansåg gav den bästa ramen, utseendet var knappast en parameter av betydelse i den ekvationen.

Sen att en del i dag tycker de smäckra rören, horisontella överröret osv. ger en snygg ram är en annan sak, det är något som kommit till efter.

Däremot är konstnärligt arbetade muffar, fina lackeringar och en del annat rent estetiskt liksom till en del komponenters utformning och kan ge cyklar som är rena konstverk.

Jodå, det kan jag jämföra, och gör det också. ?

Också äldre ramar är resultat av en kombination av vridstyvhet, komfort, vikt och utseende. Glöm inte att de flesta tillverkares mål alltid har varit att sälja grejer. För att göra det har de sponsrat och deltagit i tävlingar. Att vinna är viktigt ur reklamsynpunkt, men att vinna på en svinful cykel är troligen inte lika bra för försäljningen som att vinna på en vacker dito.

Jag tror att ditt resonemang håller när det gäller cykelns barndom på 1800-talet när man fortfarande prövade sig fram och försökte hitta det som var funktionellt och fungerande. Men cykeln har varit en färdig produkt i långt över hundra år.

Faktum är att cykeln antagligen tillåter ännu mer anpassning till estetisk skönhet än bilen, eftersom det är velocipedryttaren själv som står för en så enormt stor del av luftmotståndet och dessutom agerar motor.

Teorin är väl att det blir styvare med en mindre triangel? Har för mig att jag hört det någonstans.

Är det för att det ska flexa är det ju jättekonstigt, tanken har väl varit att göra cyklarna så styva som möjligt så att all kraft ska ned i backen, typ?
Nja visst flex är väl önskvärt medan annat inte är det? Beror väl på vad man vill att ramen skall ha för egenskaper?

Nja visst flex är väl önskvärt medan annat inte är det? Beror väl på vad man vill att ramen skall ha för egenskaper?

Jo, förstås. Det känns ju som att den främsta anledningen till att däcken bara blir bredare och bredare är att kolfiber är så otroligt stötigt och obekvämt.

Är det för att det ska flexa är det ju jättekonstigt, tanken har väl varit att göra cyklarna så styva som möjligt så att all kraft ska ned i backen, typ?
framtriangeln vill man ha så styv som möjligt men sadelstagen görs ofta flexiga för att dämpa vibrationer något. kan göra väldigt stor skillnad i komfort utan att ramen känns "flexig"

framtriangeln vill man ha så styv som möjligt men sadelstagen görs ofta flexiga för att dämpa vibrationer något. kan göra väldigt stor skillnad i komfort utan att ramen känns "flexig"

Då är frågan: Är flex mest en känsla? Inverkar det på effekten rent fysiskt eller är det den upplevda effekten av styvhet som i sin tur ger fördelar?

Jodå, det kan jag jämföra, och gör det också. ?

Också äldre ramar är resultat av en kombination av vridstyvhet, komfort, vikt och utseende. Glöm inte att de flesta tillverkares mål alltid har varit att sälja grejer. För att göra det har de sponsrat och deltagit i tävlingar. Att vinna är viktigt ur reklamsynpunkt, men att vinna på en svinful cykel är troligen inte lika bra för försäljningen som att vinna på en vacker dito.

Jag tror att ditt resonemang håller när det gäller cykelns barndom på 1800-talet när man fortfarande prövade sig fram och försökte hitta det som var funktionellt och fungerande. Men cykeln har varit en färdig produkt i långt över hundra år.
Hur tänker du här, att rördimensioner, vinklar, rörlängder osv. på de cykelramär du har är valda utifrån vad man ansett vara snyggast?

Ändrar du dessa saker kommer cykeln uppföra sig och kännas helt annorlunda, de är helt avgörande. Sen har synen på vad som är bäst ändrat sig, som nu det här med ramflex eller körställning, och ändrar sig fortfarande. Jag

Det känns ju som att den främsta anledningen till att däcken bara blir bredare och bredare är att kolfiber är så otroligt stötigt och obekvämt.
Det här har vi väl haft uppe tidigare, kanske flera ggr tom? Men, men....
Att rammaterialet, liksom ramens vridstyvhet, skulle ha stor betydelse för upplevd komfort är en gammal långlivad myt. Det finns tester där man har låtit flera olika cyklister provcykla flera olika exakt likadant utrustade cyklar, där den enda skillnaden var olika rammaterial.
Men ramarna var maskerade för att inte fördomar och förutfattade meningar skulle påverka resultatet. Läs mer här
Läs gärna inte endast tråden utan även hela testet

OBS
Detta betyder inte att olika cyklar inte har olika komfort, åtminstone för mig.
Jag cyklade för några år sedan på tre(3) olika kolfibercyklar under ett par veckor,
det var stor skillnad på den upplevda komforten hos dem. Detta trots att deras ramar o gafflar var i samma material och däcken var av samma modell.

Ska tillägga att dagens kompaktgeometri verkar ha minst lika mycket med ekonomisk effektivitet som med förbättrade egenskaper att göra. Således ännu ett exempel på att det är pengar och försäljning som styr mycket av cykelsporten.

Hur tänker du här, att rördimensioner, vinklar, rörlängder osv. på de cykelramär du har är valda utifrån vad man ansett vara snyggast?

Ändrar du dessa saker kommer cykeln uppföra sig och kännas helt annorlunda, de är helt avgörande. Sen har synen på vad som är bäst ändrat sig, som nu det här med ramflex eller körställning, och ändrar sig fortfarande. Jag

Nej, nu läser du mitt inlägg som Uffe läser Marx. Jag säger att jag är ganska övertygad om att det ligger både funktionella och estetiska överväganden bakom konstruktionen av en ram.

Då är frågan: Är flex mest en känsla? Inverkar det på effekten rent fysiskt eller är det den upplevda effekten av styvhet som i sin tur ger fördelar?
högst anekdotiskt men jag har för mig att under tester på just styvhet så kanske det var en viss fördel i kraftöverföring men att en styvare ram framför allt känns kvickare och snabbare.
att välja cykel baserat på om den känns snabb är väl inte så annorlunda än att välja baserat på hur snygg den är

högst anekdotiskt men jag har för mig att under tester på just styvhet så kanske det var en viss fördel i kraftöverföring men att en styvare ram framför allt känns kvickare och snabbare.
att välja cykel baserat på om den känns snabb är väl inte så annorlunda än att välja baserat på hur snygg den är

Javisst, det är som med dyra däck - placeboeffekten gör att man blir snabbare. ??

Vad är argumenten för de lågt infästa sadelstagen? Det kan ju inte vara hållfasthet. Är det för att åstadkomma flex?
Jag tror det är ekonomiskt. Ofta tillverkas fram och baktriangeln i olika formar som sen limmas ihop. Med sänkta sadelstag går det, med lite finess, att använda samma baktriangel för olika framtrianglar och storlekar dvs stordriftsfördelar vid tillverkning av baktrianglar.

Jag skulle vilja likna det med en modeplåtning. Man vill inte ha en på hår och en på make som både gör sin grej. Antingen är det håret som leder och maken lätt, lätt hjälper till. Eller så är det maken som är dominerande och håret bara finns där för att stötta men ändå har integritet. Summa summarum: När det är SKRIKTEXTER överallt sabbar det. Men tydlig och smakfull text någonstans på ramen fungerar, dock inte stora loggor på hjulen på samma gång.... Eller vice versa.

585 gram för en Aethosram - det är ju nästan löjligt lite :)
Det är iofs skillnad mellan annonserad och uppmätt vikt, ram och gaffel för skivbromsade Specialized Aethos är uppmätt till endast 908g i strl 56 och den skall klara 32-622 däck enl Specialized.
Men Specialized nöjer sig inte med lätta lvg ramar+gafflar;
ram och gaffel för skivbromsade gruscykeln Specialized Crux -22 är uppmätt till 1.231g i strl 56 och den skall klara 47-622 däck enl Specialized
1.231g är lägre än den uppmätta vikten för endast ramen hos en hel del riktigt dyra lvg-ramar! Tex är den uppmätta vikten för ramen hos Basso Astra 1.278g och hos Wilier Granturismo SLR 1.376g
Personligen ser jag större anledning till att skaffa en lätt Specialized ram för gruscykling (dvs Crux) istf en Aethos för lvg. Dels för att viktskillnaden mellan S-Works Crux och andra jmf grusramar är större än den mellan Aethos och andra, snabbare lvgramar. Dels för att den sämre aerodynamiken hos en "gammaldags" rundrörsram har mindre betydelse vid gruscykling, pga den lägre hastigheten (lägre åtminstone när jag cyklar!)
Uppmätta vikten hos Crux ram+gaffel är alltså 1.231g,
jmf med tex 3T Exploro RaceMax; ram+gaffel: 1.730g
Basso Palta; ram+gaffel: 1.723g
Cannondale SuperSix Evo SE; ram+gaffel: 1.573g
Cervélo Áspero-5; ram+gaffel: 1.653g

Tidningen Tour testar sedan 1993 både vridstyvhet, flex, vikt och mkt mer hos ramar/cyklar, ffa för lvg. De har testat tusentals olika ramar vid det här laget. Läs mer om hur Tour gör sina tester här: So testet Tour
I Tour 10-2021 testade de cyklar med stålramar och i anslutning till testet skrev de att enl deras erfarenhet, baserat på dessa tusentals tester, ligger genomsnittsvikten hos ramar i olika materiel, men med jämförbara nivåer
Stål          1.800 - 1.900 g
Titan         1.500 - 1.600 g
Aluminium     1.200 - 1.300 g
Kolfiber        900 - 1.000 g

Men som deras eget test av Aethos visar är vikten hos kolfiber för hög,
utvecklingen går framåt.

Jodå. De är mer eller mindre exakt lika långa/stora, givet samma höjd på styrröret.

Tjena!

Nu kollar du på lustiga tabeller. Alla storlekar på Aethos är 10mm högre och 3mm kortare än SL7. Finns ju inga jämförbara storlekar eftersom Aethos ligger precis mellan SL7 i stack hela vägen genom storlekarna.
Jämföra styrör är inte heller helt lätt för det finns inga som har samma längd, dessutom är gaffeln på Aethos längre.

Ska väl vara samma när man inkluderar den speciella toppen som behövs på tarmac? De sänkte väl SL7 jämfört med SL6 just på grund av det för att positionen på styrstammen skulle bli samma?

Stystammen är ju lite speciellt utformad också. Så när jag jämförde en Tarmac med en Aethos i samma storlek så hamnade styret 10mm lägre med samma längd på stam.

Tillbaka
Topp