Nya men vackra racercyklar

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
Tjena!

Nu kollar du på lustiga tabeller. Alla storlekar på Aethos är 10mm högre och 3mm kortare än SL7. Finns ju inga jämförbara storlekar eftersom Aethos ligger precis mellan SL7 i stack hela vägen genom storlekarna.
Jämföra styrör är inte heller helt lätt för det finns inga som har samma längd, dessutom är gaffeln på Aethos längre.

Stystammen är ju lite speciellt utformad också. Så när jag jämförde en Tarmac med en Aethos i samma storlek så hamnade styret 10mm lägre med samma längd på stam.
Nopes. 10mm i höjd och 3mm i längd betyder att kronrören är i linje. De är på exakt samma ställe. Har du styrstammen på samma höjd från hjulaxeln är den på samma höjd och längd från vevlagret. Cyklarna är i allt väsentligt identiska i passningen. Rita upp det, eller använd ex bikeinsights eller bikegeocalc så kommer du att se det.

…och det är 54or och 56or jag jämfört tidigare. Övriga storlekar har jag ingen aning om.

Tjena!

Nu kollar du på lustiga tabeller. Alla storlekar på Aethos är 10mm högre och 3mm kortare än SL7. Finns ju inga jämförbara storlekar eftersom Aethos ligger precis mellan SL7 i stack hela vägen genom storlekarna.
Jämföra styrör är inte heller helt lätt för det finns inga som har samma längd, dessutom är gaffeln på Aethos längre.

Stystammen är ju lite speciellt utformad också. Så när jag jämförde en Tarmac med en Aethos i samma storlek så hamnade styret 10mm lägre med samma längd på stam.
Som sagt, med rätt toppdel på styrlagret, skiljer ju på Tarmac och Aethos där. Jämför storlek 52 för det är de jag haft och kört med av båda.

Om man någon gång vinner på lotto. ?
Modern och ruskigt snygg!
Battaglin Portofino.
DD09-141039.jpg

Nopes. 10mm i höjd och 3mm i längd betyder att kronrören är i linje. De är på exakt samma ställe. Har du styrstammen på samma höjd från hjulaxeln är den på samma höjd och längd från vevlagret. Cyklarna är i allt väsentligt identiska i passningen. Rita upp det, eller använd ex bikeinsights eller bikegeocalc så kommer du att se det.

…och det är 54or och 56or jag jämfört tidigare. Övriga storlekar har jag ingen aning om.
I linje ja, men inte på samma höjd. Längre gaffel och längre kronrör på Aethos. Men går tydligen inte att ha styret så lågt på en SL7 som en Aethos, så det blir samma ändå om man sätter styret i botten.
Alltid lär man sig något, tack för informationen @cerro

Ska man vara lite elak med en gnutta sanning: Trek och Specialized gör egentligen många cyklister lite långsammare.

De kör ju med helt exceptionellt "imponerande" pristrappor. Deras vassare toppmodeller kostar multum.

Istället köper många deras billigare instegsmodeller där de egentligen får mer cykel för pengarna med andra märken.

Med detta sagt så gillar jag ändå min Trek Domane AL5. ? ?

Tycker att retro racers ofta är väldigt snygga och coola men har svårt att hitta ett naturligt användningsområde för dem.

Trots att jag blir allt äldre så tränar jag ändå fortfarande och att då pinna runt på en racer från 70-80 tal med 23 mm däck, jag vet inte, det skulle sannolikt kännas fel. Dessutom för pendling och/eller cykling i stadsmiljö gillar jag verkligen skivbromsar ur ett säkerhetsperspektiv.

Tycker att retro racers ofta är väldigt snygga och coola men har svårt att hitta ett naturligt användningsområde för dem.

Trots att jag blir allt äldre så tränar jag ändå fortfarande och att då pinna runt på en racer från 70-80 tal med 23 mm däck, jag vet inte, det skulle sannolikt kännas fel. Dessutom för pendling och/eller cykling i stadsmiljö gillar jag verkligen skivbromsar ur ett säkerhetsperspektiv.

Det naturliga användningsområdet är väl träning? Det använder jag mina till i alla fall. Har aldrig förstått hur man kan reducera en fullblodsracer till en ”glassätarcykel” t ex. Den är ju dålig på det dessutom, racig och obekväm.

Jag tycker det finns ganska många nya cyklar som är snygga, speciellt sådana med lite färg. EF Educations hoj från förra årets TDF blir i alla fall jag glad över att se (men gissar att jag är i minoritet här).
Visa bilaga 638455
Kom (färg-) designern direkt från något flumparty på Woodstock?
Nej, nej, nej säger jag.

Flera av de italienska exemplen i tråden (ex Battaglin Portofino)
är stilrena, klassiska, tidlösa men ändå moderna.
De varianterna står sig bra under lång tid.
Cannondale-varianten ovan (även om jag nästan bara har Cannondale)
är ju vedervärdig!

Träning såklart! Dom räcers jag postade är nytillverkade och tar upp till 28mm däck ;) PS även äldre räcers funkar utmärkt att träna på :)

Det naturliga användningsområdet är väl träning? Det använder jag mina till i alla fall. Har aldrig förstått hur man kan reducera en fullblodsracer till en ”glassätarcykel” t ex. Den är ju dålig på det dessutom, racig och obekväm.
Kanske funkar att ragga med också?

En retro Lancia är möjligen mer effektivt än en retro Colnago men det beror ju lite på situationen? Cyklar man och hon säger "jäklar vilken fin cykel du har" så vet man och kanske ett sätt att hitta en cykelintresserad tjej.

1689334894273.png

ok, jag ska skärpa mig

Har inte fälgarnas innerbredd även påverkan på faktiska bredden på däcket?
Självklart har det betydelse. Dock var gp4ks2 25mm rätt extrema i sin "felmärkning" tror att jag mätte upp ett exemplar (iofs på bred fälg) till 29mm.... och gp5ktl 28mm var 28mm...

Jaja, en parantes. Btw så var Colagno C64 i rld/svart snygg för att vara en modern cykel. Tror dock att de inte tillverkar den längre tyvärr.

Kanske funkar att ragga med också?

En retro Lancia är möjligen mer effektivt än en retro Colnago men det beror ju lite på situationen? Cyklar man och hon säger "jäklar vilken fin cykel du har" så vet man och kanske ett sätt att hitta en cykelintresserad tjej.
Cycling weekly gjorde ett jämförande test mellan en Colnago Master Olympic och en Colnago C68 och det var helt jämnt.

Cycling weekly gjorde ett jämförande test mellan en Colnago Master Olympic och en Colnago C68 och det var helt jämnt.

Nu är iofs C68:an inte gjord för att vara snabb. Det är en njutcykel som man köper för känslan (riktig eller inbillad). V4RS är mer äääääro om man snackar Colnago, även om den blir avställd jmf exvis Cervelo S5 eller Cannondalen ovan.

Nu är jag lite färgad, men tycker att Ridley fått till en bra balans på Fenix. Trots den stora loggan, så känns den inte skrikig.

1689341443135.png

Sedan är det ju snyggare med helintegrerade vajrar/slangar, även om det inte alltid är så mekvänligt. Mina crossar har tristare färgsättning, men jag köper inte cyklar i första hand utifrån utseendet.

Nu är jag lite färgad, men tycker att Ridley fått till en bra balans på Fenix. Trots den stora loggan, så känns den inte skrikig.

Visa bilaga 638491

Sedan är det ju snyggare med helintegrerade vajrar/slangar, även om det inte alltid är så mekvänligt. Mina crossar har tristare färgsättning, men jag köper inte cyklar i första hand utifrån utseendet.

Alltför stor cykel i mina ögon. S eller XS är klart snyggast i proportionerna. Se här Richie Portes BMC från när han körde där.

1689342066556.jpeg

Jag är f ö väldigt svag för BMC:s Teammachine.

Nu är iofs C68:an inte gjord för att vara snabb. Det är en njutcykel som man köper för känslan (riktig eller inbillad). V4RS är mer äääääro om man snackar Colnago, även om den blir avställd jmf exvis Cervelo S5 eller Cannondalen ovan.
En landsvägscykel för typ 100' som inte är gjord för att vara snabb lär ingen vilja köpa, C68 är gjord för att vara så snabb som möjligt men kanske inte på bekostnad av allt annat.

Jag brukar tycka att nya landsvägscyklar är antingen rätt fula eller väldigt fula. Men nu har det uppenbarligen börjat vända, åtminstone att döma av den här.

Look Blade 795 RS. Töntigt namn och fult med den lilla baktriangeln men annars… snygg och smakfull. Tänk bort loggorna på fälgarna så blir den ännu snyggare!
Visa bilaga 637998
Tänk om de kunnat arrangera hjulen så det inte ser ut som hej kom och hjälp mig också...

Fast jag är liite splittrad angående utseendet, hur mycket betyder det egentligen i längden när den första upphetsningen lagt sig? Till slut är racern mera av ett verktyg, något man vill ska fungera och att den åtminstone är "tillräckligt bra".

Hmmm, det jag menar är att jag blir gladare samt nöjdare av att bli starkare, snabbare och med en positiv utvecklingskurva än att min racer ser ut som Mads Pedersens Trek.
Visa bilaga 638032
Jag är dessvärre rädd att du har fel. ?

En landsvägscykel för typ 100' som inte är gjord för att vara snabb lär ingen vilja köpa, C68 är gjord för att vara så snabb som möjligt men kanske inte på bekostnad av allt annat.

Totalt fel. Att köpa en C68 är ren och skär lyx. Lite som när damer köper en Burberry-handväska. Det går att få samma prestanda för klart lägre pris men har man pengar att bränna är det lyxen och känslan man vill åt. ?‍♂️

Att köpa en C68 är ren och skär lyx. Lite som när damer köper en Burberry-handväska. Det går att få samma prestanda för klart lägre pris men har man pengar att bränna är det lyxen och känslan man vill åt.
Visst är det så, här finns det ett riktigt test av Colnago C68
Das Colnago C68 im TOUR-Test
Visst är det ren lyx, den är inte tung på ngt som helst sätt, men långtifrån lätt och inte heller snabb.
Men den är dyr, ruskigt dyr tom.

Tillbaka
Topp