Nya men vackra racercyklar

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
Okej. Men vill man bara ha ryggdunk får man vända sig någon annanstans.

Jag gillar den svenska varianten av Jantelagen. Tyvärr är ordet missbrukat, den ursprungliga Jantelagen kommer från Aksel Sandemoses ”En flykting korsar sitt spår” och är mycket otrevlig. Men i Sverige används uttrycket också för att klanka ned på fina karaktärsdrag:

• Blygsamhet.
• Fokusering på lagarbete – ”laget före jaget”.
• En ovilja att skryta.
• Ödmjukhet.
• Viljan att lyfta fram andra framför sig själv.
• En ovilja att få fördelar på andras bekostnad.
• Låg profil när det gäller ägodelar med högt signalvärde – inget ”blingbling”.

Alltså det som gjort svenskar och Sverige populära runt om i världen.

PS. Det heter väl ”abrovinsch”? DS.
Det intressanta är att om någon råkar uppvisa karaktärsdrag som inte överensstämmer med ovan, då är det helt i sin ordning att slå ned på detta beteende omgående utan pardon. Ödmjukheten kastas i papperskorgen och försöka förminska denna person blir målet.
Detta är för mig Jantelagen och den är allt annat än vacker.

Något som är vackert är dock denna hoj:
(Edit: min personliga åsikt och jag kan ta om någon nu mot förmodan tycker annorlunda ;) )

Bilagor

• DomaneSL6eTap_22_jpg.jpg
    DomaneSL6eTap_22_jpg.jpg
    132.6 KB · Besök: 118
Senast ändrad:
Exakt! På samma sätt som vissa bikepackers och rekreationscyklister inte skulle vilja ha TdF-styva cyklar heller för den delen.
Men är inte det det eviga missförståndet på happy? Någon sticker ut hakan med en åsikt som, mycket möjligt, är helt rätt för dennes förutsättningar, för dennes cykelrutin. Sedan börjar häxjakten att man minnsan inte ska tro att man är något på spåren för då hade alla andra cyklat så också.
Alltså, jag gillar flexiga cyklar och gafflar. Men den här tråden handlar om vilka moderna räcerhojar (kolfiberraketer) vi tycker är snygga. JHs flextest kanske kan diskuteras i annan tråd?

Det intressanta är att om någon råkar uppvisa karaktärsdrag som inte överensstämmer med ovan, då är det helt i sin ordning att slå ned på detta beteende omgående utan pardon. Ödmjukheten kastas i papperskorgen och försöka förminska denna person blir målet.
Detta är för mig Jantelagen och den är allt annat än vacker.

Något som är vackert är dock denna hoj:
(Edit: min personliga åsikt och jag kan ta om någon nu mot förmodan tycker annorlunda ;) )

Helt oense. Det amerikanska sättet har slagit igenom på rätt bred front.

Jag gillar Trek Domane i de lite enklare utförandena - välbalanserad hoj med normala sadelstag och utan det feta styrröret som förfular så många nya ramar. Det svagt, svagt konvexa överröret ger en illusion av fart och aggressivitet, som nosen på en Concorde. Gaffeln är ovanligt smäcker med lite rake - fint! Snyggast är den med fälgbroms.
Visa bilaga 639382

Så nu gillar du helt plötsligt slopade ramar?

Svårt att komma undan skiten vettu.

Här har du byggt upp en lynchstämning mot slopade ramar, verkligen hatat!
Förmodligen flera som plockat fram högafflar och tänt facklorna, medan andra stackare helt skrämda försökt gömma sina fina moderna cyklar.

Och nu är det plötsligt en sån cykel som är snygg.
Här på Happy gillar vi varken nyanser eller att ändra åsikt!

Har du kikat på olika adapterlösningar för skivbroms? Generellt sett är det gaffeln som sätter begränsningen gällande styvhet eftersom baktriangeln är sluten. Jag skulle inte smacka på skivbroms på vilken cykel som helst för det, men vill du bara ha bak kan det vara värt att kika på. Eller, fördelaktigen, göra någon svetslösning.

Rambyggare känner till det här problemet sedan länge och vill man i sann Heineansk anda ha en gaffel med flex så blir det problem. Det finns flera exempel på folk som försök konvertera äldre stålcyklar till skivbroms, t.ex. Raleigh Porteur.
Men konsensus är att bladen ofta inte är styva nog för krafterna. Böjda blad rätas ut när vridmomentet blir för högt, framför allt om man vill cykla med packning, vilket jag vet du gillar.

Rambyggaren Brent Steelman nämner i denna gamla google-diskussionen att han t.o.m haft problem med gafflar vars gods är 1,6 mm tjockt nedtill dropoutsen.

Jag har ju tagit cykeltur ned till dina trakter och vissa banvallar var riktigt stökiga. Tänker speciellt på en sträcka utanför Linderöd där det som benämns grus snarare var en samling stenar av storlek motsvarande en knuten vuxenhand.
Tog lite tid att svara, kom precis hem från en cykeltur (vad annars?)

Linderöd? Var det banvallen? Skånes kanske viktigaste cykelleder i norr-söder som "rustats upp" för att ingå i ett officielt nät av cykelleder. Tidigare var underlaget bra till excellent för hela leden, nu efter upprustningen är en lång sträcka nästan ocyklingsbar :(

Har kollat lite på eftermontering men jag tror det är svårt att få en eftermontering bra och särskilt med horisontella gaffeländar. Sen gillar jag inte alls att löda eller svetsa på en fin ram för att bygga om, jag vill ha dem i originalskick :)

Reynolds gaffelrör för fälgbroms har godstjocklek 1.0/0.6 (taperade rör) och 13 vid gaffeländar, versionen för skivbroms 1.1 mm gods och 17 vid gaffeländar. Det är alltså ingen liten skillnad i styvhet utan en gaffel för skivbroms behöver vara rejält mycket styvare för att hålla rimlig säkerhetsmarginal.

Men hela den diskussionen är löjlig på ett cykelforum, förstår man inte att skivbroms kräver en styvare gaffel vet man nog knappt vad som är fram eller bak på en cykel eller kanske inte riktigt men nästan i varje fall.

Detta är en tråd om vackra (subjektivt, javisst) racercyklar. Inte om tekniska saker som skivbromsar och gafflar (vilka inbegriper ett oändligt antal parametrar, vilket i slutändan ändå handlar om subjektiva upplevelser). Ganska löjligt att då vara tvärsäker (åt endera hållet). Och ffa, OT.

Det här med vad och varför man tycker något är vackert är intressant tycker jag. För en cykel som bruksföremål är vad som är vackert starkt sammanlänkat med funktion, något som inte är funktionellt blir inte vackert i mina ögon hur fin form eller färg det än har.

Därför blir en diskussion om vad som är vackert hos en cykel i nästan lika hög grad en diskussion om funktionen.

Det här med vad och varför man tycker något är vackert är intressant tycker jag. För en cykel som bruksföremål är vad som är vackert starkt sammanlänkat med funktion, något som inte är funktionellt blir inte vackert i mina ögon hur fin form eller färg det än har.

Därför blir en diskussion om vad som är vackert hos en cykel i nästan lika hög grad en diskussion om funktionen.

Formen följer funktionen. Oftast i alla fall.

Jag tycker att diskussionen i grunden blir sämre om ena parten är en tyckare istället för en användare med erfarenhet. Blir uppriktigt sagt smått irriterad över alla teoretiska resonemang som inte har sin bas i praktisk erfarenhet utan snarare något godtyckligt tyckande. Föreställ dig en situation där någon uttalar sig om egenskaper som dina cyklar (som uppenbarligen går alldeles utmärkt att cykla på) har, men utan att ha provat en dylik cykel själv. Och därtill uttalar sig mer eller mindre på samma sätt i ganska många trådar. Så upplever jag situationen.
Du har skrivit liknande inlägg tidigare men de är är så underliga att jag har inte förstått dem eller ens att de gällt mig(?)

Jag tycker du istället för halvkvädna påhopp likt ovan, för de gör ingen glad, skall skriva tydligt och klart vad det är du går och tror så reder vi ut missförstånden på ett bra sätt istället.

Du har skrivit liknande inlägg tidigare men de är är så underliga att jag har inte förstått dem eller ens att de gällt mig(?)

Jag tycker du istället för halvkvädna påhopp likt ovan, för de gör ingen glad, skall skriva tydligt och klart vad det är du går och tror så reder vi ut missförstånden på ett bra sätt istället.

Jag tror att det är bättre att du skriver till @n3wton direkt istället om du har nåt på hjärtat - tycker inte att tråden är rätt forum för det. Det var ju några dagar sedan han skrev detta dessutom så det är lite onödigt att komma tillbaka till detta igen nu, från alla håll. Skrivet med all respekt.

Senast redigerad av en moderator:
Formen följer funktionen. Oftast i alla fall.
Exakt så är det med gafflar, men funktionen ändras med tiden beroende på vad folket vill ha och vad som marknadsförs.

Så som jag förstått det introducerades den franska böjen på stålgafflarna delvis pga dess förmåga att ta upp vibrationer bättre. Sedan får man också en längre hjulbas & rake vilket gör sitt för geometrin och styrförmågan. Stålets elastiska egenskaper är betydligt bättre än t.ex. materialet aluminium, vilket är anledningen till att man sällan ser alu-gafflar med motsvarande böj, även om det var betydligt vanligare innan skivbromseran. Eller varför man ser så många alu-hojjar med kolfibergafflar.

Sheldon Brown skriver så här i ämnet:
"Forks
Older European bikes had forks that were designed to be purposely flexible, to act as a sort of "suspension" on bumpy surfaces. This was partly accomplished by different geometry (less upright head-tube angles, more fork rake) and partly by selection of the thickness of the fork blades.

The traditional fork extends in a straight line with the steerer tube, then curves forward where its diameter is smallest at the bottom. The curve of each fork blade is concentrated in the most flexible part of the fork, also making for a smoother ride. Many of today's forks have straight fork blades, or blades that curve forward gradually over their full length. Some aren't even tapered.

A low-end tapered steel front fork blade starts out as a tube of constant diameter and constant wall thickness. Then the tube's diameter is squeezed down toward the lower end of each fork blade, using rollers. As a result, the wall thickness increases at the lower end, resulting in more strength than needed, and in unnecessary stiffness. Reynolds taper-gauge fork blades, and similar fork blades from other makers, start out as tubes with tapered wall thickness, thinner at the lower end. After the tube is tapered, wall thickness at the bottom is only as great as it is at the top. The blade is as strong as it needs to be, and more flexible.

Lawsuit-shy contemporary manufacturers tend toward a "belt and suspenders" approach with a part like a fork which is likely to cause injury if it breaks. While everybody wants a reliable fork, many newer bikes have over-reacted to this concern, resulting in bikes with a harsh, jolting ride. Better older English and French road bikes often provide considerably more ride comfort at the front end, without making the forks unduly weak
."

Senast ändrad:
Men själva grundtesen; om någon del hos en cykel (eller något annat bruksföremål) har en vacker form men som ger den en betydligt sämre funktion. Ser man eller du då det fortfarande som vackert?

Absolut. Och tvärtom: Något som ger god funktion kan vara riktigt fult. Varselkläder t. ex.

Tja, du har mer än en gång sagt att jag cyklar för fort t ex. Senast nån RR om Sjuhäradsrundan med @Skyerider . (Jag vet att du sa det med glimten i ögat.) Tror att vi hade ett rullsnitt på omkring 30 km/h. Kan säga så mycket som att jag inte var nöjd med det snittet över en runda på 140 km.

Uppenbarligen finns det lite olika syn på det där med styvhet och skivbroms. Jag är inte konstruktör och skiter rätt mycket i det också. Ska jag vara ärlig har jag svårt att känna någon skillnad på olika cyklar, jag är väl för okänslig eller okunnig, men jag cyklar rätt ofta ändå. Flera ggr i veckan för tillfället.

Volvo is a nice car, but why don't they take it out of the box?

Man verkar kunna få en 12-delad Miche 16-30 om man gillar väldigt tätstegat. Men då behöver man en gigantisk framklinga för att få vettig plattåkningshastighet (säg 62T för att kunna hålla 50km/t vid 100 i kadens).

Tillbaka
Topp