Nya motionsregler Landsväg

GarryJones

Aktiv medlem
Som ni kanske vet skrevs motionsreglerna 1994 av Tell Hermansson (Dåvarande SCF) och Janne Svensson (Dåvarande chef Vätternrundan, RIP)

Jag hade äran att skriva om reglerna 2006 under min tid i förbundsstyrelse. Detta görs i samarbete med motionsloppsarrangörer vid två motionskonferenser och samtliga fick möjligheten att uttala sig. Vi fick ner reglerna till 4 sidor.

Nu har förbundet jobbat med reglerna själva. Resultatet = 15 Sidor

Jag behöver dricka kaffe och läsa om. Lite rörigt men det är nog för att svenska är inte mitt modersmål.

Vad tycker ni?

Längre regler är inte nödvändigtvis av ondo, om det hjälper arrangören att hålla koll på och tänka på saker så tycker jag det är bra om man fyller ut texten lite. På det stora hela är det fortfarande ett ganska kort dokument.

Överlag tycker jag det ser bra ut.

Noterar att det inte beskrivs som ett krav längre att man som arrangör behöver ta in personnummer, utan det krävs endast om man vill avräkna licensierade åkare. För oss där cirka 4 av 100 åkare är licensierade är det inte värt GDPR-krånglet att hålla på bolla med personnummer för att spara några hundralappar. Så man kan alltså rapportera in bara antalet deltagare som vanligt om man inte är intresserad av rabatten. Skillnaden är att det gäller alla anmälda, inte bara de som faktiskt kom, men det är väl rimligt iom försäkringen gäller även resa till och från.

Proceduren är dock fortfarande konstig. Varför krävs personnummer öht, UCI-ID borde väl räcka? Och varför behöver man personnummer från alla deltagare och inte bara de som är licensierade? Känns som den processen behöver filas på ytterligare.

De har också förtydligat hur resultatlistor får se ut, bra. Endast om man kör nya klassen sportmotion (kräver licens) får man ha sorterade resultat, men annars får man ha osorterad resultatlista som förr.

Jag antar att man från förbundet hoppas på att fler arrangörer ska hoppa på sportmotion-konceptet, då man kan arrangera "tävling" utan att riktigt behöva följa all formalia som krävs för ett riktigt LVG-lopp. Eftersom det kräver licens från deltagarna så blir det i teorin många friska pengar till förbundet. Jag har dock svårt att tro att det kommer slå. Engångslicensen är för dyr och ger inget värde till deltagaren utöver vanlig motionsloppsförsäkring, så man betalar i princip 300 kr för att få sin resultatlista sorterad. Kanske kan uppstå en nisch av lopp med hög deltagaravgift och bra priser som kan funka, men jag lutar mot att tro att typen sportmotion kommer föra en tynande tillvaro.

Håller med. De ser ut att ha skrivit ihop ett bra regeldokument. Det underlättar för nya arrangörer, så att de inte missar något moment. Bra gjort, SCF.

Jag antar att man från förbundet hoppas på att fler arrangörer ska hoppa på sportmotion-konceptet
Ska korrigera mig själv här. I min okunnighet trodde jag att man behövde lösa motionslicens (300kr) för motionslopp, men det finns ju kvar "engångslicens", och den kostar 65 kr, dvs exakt samma som sanktionsavgiften, och försäkringen är då exakt samma, så det blir plus-minus-noll i kostnad för deltagaren och arrangören (förutsatt att arrangören minskar anmälningsavgiften med 65 kr, som då deltagaren kan spendera på engångslicens). Motionslicensens 300 kr ger en försäkring på träning hela året, så priserna är helt klart rimliga.

Skillnaden i loppets format är att då kan man ha placeringar och priser, annars resten samma. Det låter faktiskt rätt intressant för vårt lilla lopp. Jag hade gärna haft en sorterad resultatlista med placeringar istället för osorterad som idag.

För 2024 kommer vi själva dock hålla kvar vid det gamla formatet.

Dels är GDPR-frågan inte löst. För att inte bryta mot lagen måste man så vitt jag förstår kräva att alla är licensierade (man kan alltså inte ha en separat klass utan licenskrav), för endast om alla har licens kan man mot myndigheterna hävda att man verkligen behöver allas personnummer då det är den enda nyckel SCF har på engångslicenser och motionslicenser för närvarande (bilsportförbundet hade lika, men bytte 2016 ut personnummer som nyckel till ett vanligt räknenummer pga GDPR). Personnnummer är ju en extra skyddsvärd personuppgift med lite extra regler runt, så det är rätt så olämpligt att ha det som identifiktation på en licens särskilt när ideella småföreningar behöver hantera dem.

Och dels är det ganska mycket att kräva av just våra deltagare att skaffa engångslicens vilket innebär att ladda ner en app och få nyhetsbrev och erbjudanden och grejer, pretty irritating stuff. I fallet alla ens deltagare är inbitna helårscyklister så är det väl en sak, men i vårt fall är deltagarna oftast "multi-motionärer" dvs kör cykling som en av många olika motionsformer, och då känns det inte direkt ok att pracka på nåt som i det närmaste liknar ett medlemskap.

Tillbaka
Topp