Nya mtb-skor.

Rabalder

Ny medlem
Nya mtb-skor.
Hej på er! Tänkte köpa nya pjux då mina gamla börjat lukta skunk. Har inte sonderat marknaden ännu o tänkte bara höra om ni har ngr tips...?

Har varit nöjd med mina silverfärgade Shimanos av ngn modell, fast jag tycker att de är rätt tunga.

Tackasam för förslag på ngn lätt, hållbar och snygg variant. Är lågvristad och neutral i fotvalvet, pris har mindre betydelse. Tax å mkt!

Nya mtb-skor.
Jag är också väldigt nöjd med mina Sidi. Jag har iofs inte haft några andra, men det beror på att dom har hållt i många år. Nu köpte jag ett par nya Dominator Mega på CC:s rea, inte för att dom gamla är sönder utan för att dom ser så slitna ut.

Fem flaming chilis i betyg alltså!
/Anders

Nya mtb-skor.
Jag köpte också Sidi på CC-rean, Dominator 4 Mega. Har bara cyklat 3 mil men de känns grymt sköna. Bra spännen också. Rekommenderas, speciellt till det priset.

Nya mtb-skor.
Köpte ett par Sidi action SRS..Hade deras landsvägsmodell å det var de skönaste cykelskor jag haft.
Å när de hade mtb-modellen på rea så slog jag till.950:- istället för 1695 pix är kul

Nya mtb-skor.
Jag får väl slå ett slag för Shimanos skor. Fungerar ypperligt och är sköna. De är lite tyngre än Sidi på foten och lite varmare än Sidi (jämför Shimanos 221 carbon med SiDis Action SRS). Dyra dock. Ett tips för att bli av med lukten, stoppa skorna i frysen över natten.

Nya mtb-skor.
Jag gjorde ett sista försök att få ordning på skunkdoften (luktar verkligen urjävligt, mer åt ruttna ägg/kadaverhållet). Först la jag dom i blöt i ett drygt dygn (hink m vatten o Allrent). Därefter så bytte jag vatten (så varmt fingrarna tålde) + Allrent ca 20 ggr o verkligen försökte massera ur skiten ur dom. Tyckte fortfarande dom luktade illa så jag kokade upp vatten i en stor kastrull o lade ner dom där ca 10 min under lock. Sedan 6 timmar i torkskåp och vidare torkning under natten. Luktade ngt bättre, blev dock lite skeva i formen. Körde ett spinnpass dagen efter m dom och sen lukta dom i princip likadant igen. Kanske provar nedfrysningsvarianten när jag kommer hem nästa vecka. Tack för tipsen!

Nya mtb-skor.
När en lägenhet blivit rökskadad bruka de spruta in något superaggresivt ämne (typ ozon?) som äter all lukt, det kanske vore något? Skämt åsido, det finns ju antiluktspray att köpa på Intersport, det kanske vore något att testa? (Det är alltså inte parfym, utan något liknande smo dödar bakterier och tar bort lukt.)

Nya mtb-skor.
Kolla testet i Kadens nr 4/04 sid 88 !! Kanske ger några tips. Kör själv med Shimano (M038 tror jag det är) stabila och sköna känns inte tunga på foten utan sitter perfekt på min fot iaf, köpte dem på rea också alltid trevligt med fyndpriser.

Bosse

Nya mtb-skor.
När mina sandaler luktade riktigt illa la jag dem i ett bad med 70% sprit över natten det fungerade riktigt bra.
Kan också rekommendera SIDI, stod och fingrade på SRS skorna på CC men tyckte att de nedersta spännena så väldigt sköra ut så det fick bli en favorit i repris istället (SIDI dominator). Gillar att de är svarta eftersom jag ganska ofta använder dem tillsammans med civila kläder.

-Åke

Nya mtb-skor.
Åke Skrev:
-------------------------------------------------------
> När mina sandaler luktade riktigt illa la jag dem
> i ett bad med 70% sprit över natten det fungerade
> riktigt bra.

Tycker det låter som spritmissbruk! Turkiskpeppar och Saltafiskar har jag hört talas om men sandaler! ;)

Rablader har du testat tvättmaskin?! Funkade finfint på mina vanliga skor.

Nya mtb-skor.
Om priset har mindre betydelse så kanske du ska satsa på ett par 100% custom made Rocket7 skor...
Dyra, sköna (?) och lätta.
<http://www.rocket7.com>

Nya mtb-skor.
Specialized Mountain Comp tycker jag är riktigt bra. Har även haft äldre Sidi som är bra, men inte lika bra som dessa.

/HP

Nya mtb-skor.
Ang. skor som luktar skunk så tror jag bestämt att någon nämnde att han la sina löparskor i frysen ett par timmar och att lukten därefter försvann! Drev han med mig eller funkar det??? Någon som har provat?

/Mats, som med tanke på nicket borde vara expert på området:)

Nya mtb-skor.
frös ett par dojor i flytande kväve (kokpunkt -196 grader celsius dvs betydligt kallare än i frysen) så fort de åkte på foten igen efter att de tinat luktade de lika illa i alla fall så jag tror inte på frys metoden. Någon som provat ättika? Brukar ha en bra förmåga att ta bort tex röklukt.

Nya mtb-skor.
Hittade detta klassiska CamelBak/flask-knep också:

"Fotsvett och därmed illaluktande skor:
strö rikligt med bikarbonat i skorna och
låt stå över natten, skaka ur bikarbonaten
innan du sätter på dig skorna — dina då
helt luktfria skor!"

Annars verkar mest frysteorin bekräftas:

"Det bästa tipset för att fixa till illaluktande skor fick jag annars via ett barnprogram: stoppa skorna i frysen över natten. Det låter kanske osannolikt men faktum är att de gamla sura jympadojjorna blir i det närmaste luktfria efter ett par timmar i kylan."

Det som luktar är väl bakterier så det gäller att ta död på dem, tvättmaskin har fått tjänstgöra ett par gånger med både mina cykepjucks och springskor - men det knepet ska man inte ta till för ofta då varken skor eller tvättmaskin mår speciellt bra av det.

Nya mtb-skor.
Kör mina dojjor i tvättmaskinen på 60 grader kulörtvätt
när dom börjar lukta. Det har funkat bra så i 4 år.

EDIT the_TNT har nog rätt i att man inte ska göra så för
ofta.

Senast redigerad av en moderator:
Nya mtb-skor.
Jag har som Linkan kört med SIDI i många år och köper nu ny inte för att dom gått sönder utan för att dom börjar lukta. Det blev EAGLE 4, hadde den gula EAGLE modelen innan.
Mina första dojor var SHIMANO och dom satt som ett par utgångna sandaler efter första vätan.
Intrassant med frysen måste prova!

Nya mtb-skor.
Tvättar skorna för hand med såpa, emellanåt åker de in i frysen. Ska väl ta död på eventuella bakterier.

Brukar för övrigt lägga mina vattenflaskor i frysen oxå efter tvätt.

/Anders

Nya mtb-skor.
Påverkar inte frysning över natten något av materialen i skona, sabbar styvheten i sulan eller så? Vet inte varför det skulle vara så kass, men man vet ju aldrig...

Nya mtb-skor.
Grejen är ju bara den att bakterierna sällan dör i frysen, utan bara softar ett tag och avvaktar upptining. Dvs man kommer inte till rätta med roten till det onda om detta nu skulle vara usla bakterier, som därigenom efter uppvärmning åter kan starta påbörja sin illgärning.

Nya mtb-skor.
Tja!! Ni som köpt Sidi skorna, tex Dominator 4 Mega, hur tycker ni att storlekarna är på dessa skor? Fick ni ta i i storlek jämfört med era vanliga skor?

Ska nämligen beställa ett par och kan ju inte prova dem först då :(

/Mattias

Nya mtb-skor.
Köp för h-vete inte Pearl Izumi - Bullet!

Jag råkade sparka i en gren på premiärturen vilket resulterade i ett 5 cm stort hål i tyget över tårna. Man kan ju då fråga sig vilket övervåld som krävs för att sabba dojjorna på sådant sätt - bröt jag några tår eller skar jag upp dem på grenen jag sparkade i?

Nej, grenen var inte ens på tårna!
Så ruskigt dålig kvalitét på skorna, rekomenderas inte att användas i skogen!

Men de sitter skönt... :(

Never PI again!!!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp