Nya Orbea RALLON 2022

Sebby

Aktiv medlem
Nya Orbea RALLON 2022
Tjena!
Har åkt på en Rallon från 2019 och har beställt en 2022 i deras "nya XL" som skall vara mer en riktig XL än deras tidigare som nu mera är närmare standard för deras L.
Screenshot_20211209-205716_(1).png

Någon annan som beställt/planerar köp/fått hem?
Eller kört på R5'an och bara är helnöjd?

Vanligt fenomen har varit att gå från 230x60 till 65mm stroke på Rallon för att gå från 160>170 och få ut mer? bottom out resistance?!?
Någon som gjort det? Något som kommer att gå på den nya modellen?

/Sebby

Nya Orbea RALLON 2022
Jag har beställt och betalat för en rallon 2022 en m10 variant, ville ha en M-team men det va bara att glömma. Enligt Orbeas hemsida så är det extremt få hojar som ska ut i butikerna. Enligt min undersökning så tog jag hand om den enda rallon m-10 i storlek L som skulle till Sverige innan årsskiftet. Med beräknat leverans till 27november, dock nu 2 veckor senare är det tyst. I övrigt så är detta min första endurohoj och jag är helt ny i svängen, så tekniska aspekterna är inget jag kan kommentera.

Nya Orbea RALLON 2022
Jag har beställt och betalat för en rallon 2022 en m10 variant, ville ha en M-team men det va bara att glömma. Enligt Orbeas hemsida så är det extremt få hojar som ska ut i butikerna. Enligt min undersökning så tog jag hand om den enda rallon m-10 i storlek L som skulle till Sverige innan årsskiftet. Med beräknat leverans till 27november, dock nu 2 veckor senare är det tyst. I övrigt så är detta min första endurohoj och jag är helt ny i svängen, så tekniska aspekterna är inget jag kan kommentera.
Roligt! Är den lika bra(det är den, minst) som tidigare modellen så kommer du att bli nöjd med resultatet.
Jag kör med luft så det går att busa på bra under upptäcksfärderna också. Trampeffektiv båge och trygghet i stöket ?

Nya Orbea RALLON 2022
Roligt! Är den lika bra(det är den, minst) som tidigare modellen så kommer du att bli nöjd med resultatet.
Jag kör med luft så det går att busa på bra under upptäcksfärderna också. Trampeffektiv båge och trygghet i stöket ?
Underbart att höra! Så det återstår bara att vänta på leveransen och hoppas att man inte behöver vänta för länge!

Nya Orbea RALLON 2022
Då vill man ju se lite bilder sen den kommer i juni!
Själv fick jag just veta att min Rallon just anlänt till Sverige och levereras om 2-3dagar! Snacka om att tomten gjort ett ypperligt jobb i år!

Nya Orbea RALLON 2022
Hej hej. Nu händer det! Det blev 4 månaders väntan på min Rallon. Och idag så ringde butiken och informerade mig att min cykel har kommit till butiken och skickas med DHL hem till mig inom någon dag. Snacka va lycklig man är idag, går lite på små moln.
Var faktiskt beredd att annullera köpet och snabbast möjligt se mig efter en annan cykel...

Bilder kommer!

Nya Orbea RALLON 2022
Riktigt snygg hoj.
Jag har kört min rallon m20 2021 och jag är super nöjd.
Första enduro hoj jag ägt men den får mig att våga mig på allt.

Nya Orbea RALLON 2022
Riktigt snygg hoj.
Jag har kört min rallon m20 2021 och jag är super nöjd.
Första enduro hoj jag ägt men den får mig att våga mig på allt.
Hoppas jag blir lika nöjd som du! Ska ta hojen på en sväng först på tisdag, har helt körigt med jobb och familj just nu så nöje för vänta. Ska försöka skriva några rader om mina upplevelser sen. Lär bli stor skillnad med tanke på att jag hoppar från hardtail.?

Nya Orbea RALLON 2022
Hoppas jag blir lika nöjd som du! Ska ta hojen på en sväng först på tisdag, har helt körigt med jobb och familj just nu så nöje för vänta. Ska försöka skriva några rader om mina upplevelser sen. Lär bli stor skillnad med tanke på att jag hoppar från hardtail.?
Du blir nog förvånad över hur nöjd man kan bli.
Jag gjorde samma övergång och det kändes som att allt man inte vågat tidigare bara försvann.

Nya Orbea RALLON 2022
Någon som kan bidra med lite fler intryck av Rallon och utifall den är duglig även för vanlig skogscykling eller om den blir för sävlig i den typen av miljö. Har läst och sett lite olika recensioner och den verkar vara som ett spjut nerför och inte helt oäven att klättra med.
Har zoomat in mig på Rallon och även Trek Slash. Jag är ingen xc-racer och har inget behov av att slå några rekord i skogen utan vill ha så mycket nöje som möjligt, träningen kommer på köpet ändå. Har en Fuel Ex redan som jag är väldigt nöjd med men det skulle vara roligt med mer slag de gånger jag susar utför.
Alla tips och trix samt intryck mottages tacksamt!

Nya Orbea RALLON 2022
Någon som kan bidra med lite fler intryck av Rallon och utifall den är duglig även för vanlig skogscykling eller om den blir för sävlig i den typen av miljö. Har läst och sett lite olika recensioner och den verkar vara som ett spjut nerför och inte helt oäven att klättra med.
Har zoomat in mig på Rallon och även Trek Slash. Jag är ingen xc-racer och har inget behov av att slå några rekord i skogen utan vill ha så mycket nöje som möjligt, träningen kommer på köpet ändå. Har en Fuel Ex redan som jag är väldigt nöjd med men det skulle vara roligt med mer slag de gånger jag susar utför.
Alla tips och trix samt intryck mottages tacksamt!
Detta kanske kommer lite sen men har även jag en rallon. (M10).
Helnöjd med den verkligen.
Har haft den till både skogscykling och utför.
Jag väger väl lite grann och har kanske inte världsbäst kondition men tycker ändå den är lättrampad.
Har både läst och hört av andra jag pratat med att Orbeas cyklar, bland annat rallon, är kända just för att vara åt det mer lättrampade hållet.
Jag är runt 176cm och cyklar på en L.
Tycker den passar mig bra i storlek.

Nya Orbea RALLON 2022
Detta kanske kommer lite sen men har även jag en rallon. (M10).
Helnöjd med den verkligen.
Har haft den till både skogscykling och utför.
Jag väger väl lite grann och har kanske inte världsbäst kondition men tycker ändå den är lättrampad.
Har både läst och hört av andra jag pratat med att Orbeas cyklar, bland annat rallon, är kända just för att vara åt det mer lättrampade hållet.
Jag är runt 176cm och cyklar på en L.
Tycker den passar mig bra i storlek.
Bättre sent än aldrig. ? Det blev till slut så att M10 Rallon tog slut i min storlek och jag var på nåt vis lite mer låst på en Slash så det blev en sån. Är mycket nöjd, den väger ungefär lika mycket som min Fuel Ex och jag tycker den klättrar likvärdigt, dock är den lite mer att kasta runt när det är trångt och tekniskt. Jag har så klart svårt att haka på snabba xc-cyklar men det är bra träning oavsett. Det kan jag leva med, den är oerhört stabil när den pekas nedåt/utför, har inte hunnit köra något liftburet utför än men tänker mig att det är där den kommer skina som mest. Rallon verkar vad jag förstår likvärdig i prestanda så grattis till valet av en kul cykel! ?

Nya Orbea RALLON 2022
Bättre sent än aldrig. ? Det blev till slut så att M10 Rallon tog slut i min storlek och jag var på nåt vis lite mer låst på en Slash så det blev en sån. Är mycket nöjd, den väger ungefär lika mycket som min Fuel Ex och jag tycker den klättrar likvärdigt, dock är den lite mer att kasta runt när det är trångt och tekniskt. Jag har så klart svårt att haka på snabba xc-cyklar men det är bra träning oavsett. Det kan jag leva med, den är oerhört stabil när den pekas nedåt/utför, har inte hunnit köra något liftburet utför än men tänker mig att det är där den kommer skina som mest. Rallon verkar vad jag förstår likvärdig i prestanda så grattis till valet av en kul cykel!
Tack detsamma :)
Tror du gjort ett väldigt fint val med.
Vi var iväg i lördags faktiskt och två av dem som var med hyrde cyklar och det var just trek slash. Dem var väldigt nöjda med dem och dem verkar som bra och kapabla cyklar!

Nya Orbea RALLON 2022
Prova om du kan. Var och kollade på en small till en åkare som är ca 150 och den kändes stor. Men det beror väl på vilken känsla du vill ha och arm/benlängd också

Nya Orbea RALLON 2022
Hej, om man är 153 och ska köpa en orbea rallon m20 vilken storlek ska jag ha S eller m ?

Enligt Orbeas storleksguide säger dem
S. 59.1"-66.9 " M. 63.0"-70.09"
Cirka 150-169cm. Cirka 160-178cm

Sedan som Voidolf skrev, prova om du kan.
Kolla om det finns någon butik i närheten av dig som säljer Orbea.

Jag är cirka är cirka 175 cm och kör en L.
Tycker den passar mig bra.
Men allt är ju såklart individuellt med.

Tips om du inte vill ha din helt custom att kolla efter en 2022 årsmodell.
Kan göra några tusenlappar i pris och ingen skillnad mellan -22 och -23 årsmodell (har jag för mig).

Nya Orbea RALLON 2022
Enligt Orbeas storleksguide säger dem
S. 59.1"-66.9 " M. 63.0"-70.09"
Cirka 150-169cm. Cirka 160-178cm

Sedan som Voidolf skrev, prova om du kan.
Kolla om det finns någon butik i närheten av dig som säljer Orbea.

Jag är cirka är cirka 175 cm och kör en L.
Tycker den passar mig bra.
Men allt är ju såklart individuellt med.

Tips om du inte vill ha din helt custom att kolla efter en 2022 årsmodell.
Kan göra några tusenlappar i pris och ingen skillnad mellan -22 och -23 årsmodell (har jag för mig).
Har ingen stans att prova så jag måste beställa online men tror du att S passar ett tag till? Och sedan så vill jag ha 2022 årsmodellen

Nya Orbea RALLON 2022
Har ingen stans att prova så jag måste beställa online men tror du att S passar ett tag till?
Jag tror absolut S passar ett tag till (allt beroende på hur snabbt du växer). Skulle nog tro att den är bäst i spannet 160-165 cm. Men det är som sagt var väldigt mycket en personlig preferens.
435 i reach är rätt mycket för 150 cm. Om man jämför med andra märken rekommenderar de ofta modeller med den reachen från 155/158 cm eller liknande. Så en grov killgissning är att det är small du ska ha :D

Tillbaka
Topp