Nya Out Magazine

Erik/Out

Ny medlem
Nya Out Magazine
Out Magazine fått ett helt nytt utseende.

Men har även infört en hel del förändringar. Jag har tagit bort Forumet och Stulet. Det är två avdelningar som inte drog speciellt mycket intresse.

Jag har även tagit bort mycket av anonserna och Månadens Fråga och Månadens Sida. Detta för att göra sidan mera stilren och inte så yvig. Har även gått igenom hela sidan och byggt om varje sida från grunden. Detta för att sidan ska bli mycket enklare att uppdatera.

Läs mer på hemsidan:
<http://www.out-magazine.net/>

Nya Out Magazine
Ja, visst, men jag pushar mera för Jacktestet, det är den som är huvudnyheten. Så var det på den gamla sidan också. Men kul att du gillade den!

Nya Out Magazine
Ser ju snyggt ut, men har hittat en liten bugg.

Mittenkolumnen verkar inte kunna bli längre än notisrutan, d.v.s. när det blir mycket text som på startsidan och historiesidan så försvinner en del av texten. Hoppas du fattar vad jag menar. Kör med mozilla.

Nya Out Magazine
Pontus: Det förvånar mig inte. Men eftersom sidan är anpassad för Internet Explorer så är det inget mycket jag kommer göra åt saken. Det går att fixa, men det är så mycket pillande att få sidan se exakt likadan ut i alla webbläsare.

Senast redigerad av en moderator:
Nya Out Magazine
Sidan behöver inte se likadan ut på alla, bara så att det funkar. Gör inget IE-specifika tricks med det heller.

Det verkar fattas någonting i test-sidor...

Nya Out Magazine
Runt 10% surfar med Mozilla idag enligt de flesta undersökningar och det blir fler och fler. Helt otroligt med tanke på att IE som inte är så pjåkig följer med Windows. Jag tycker det är självklart att anpassa så att sidan funkar med allra minst IE5 och nyare samt färska Mozillaversioner.

Out funkar dock tillräckligt bra med Mozilla tycker jag. Lite småfel kan man stå ut med, sidan visas och går att använda utan problem.

Senast redigerad av en moderator:
Nya Out Magazine
Jag har inte gjort några specifika IE koder på sidan, men när mozilla läser koden och man ställt in en viss höjd så visar den bara exakt den storleken, även om texten fortsätter, i IE så anpassar den rutan om texten blir längre än den tänkta höjden.

Jag kommer alltså INTE anpassa sidan för Mozilla!

Nya Out Magazine
Erik/Out Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har inte gjort några specifika IE koder på
> sidan, men när mozilla läser koden och man ställt
> in en viss höjd så visar den bara exakt den
> storleken, även om texten fortsätter, i IE så
> anpassar den rutan om texten blir längre än den
> tänkta höjden.
>
> Jag kommer alltså INTE anpassa sidan för Mozilla!

Har du satt en fix höjd, så är det klart att Mozilla visar den höjden du angivit! Den tolkar din html-kod korrekt. Det är IE som är förlåtande, och inte följer dina anvisningar utan gör som den själv vill.

Håller med, du ska inte anpassa sidan efter Mozilla, utan anpassa den för html-standarder, så slipper du webbläsarproblemtjafset.

Nya Out Magazine
Jag tror iofs du kan komma runt problemet genom att köra något i stil med
* html #main { height:1028px; }

#main { 
       min-height: 1028px;
       yadayada...
}

där första raden är en workaround för IE.

Nya Out Magazine
bruse Skrev:

> Håller med, du ska inte anpassa sidan efter
> Mozilla, utan anpassa den för html-standarder, så
> slipper du webbläsarproblemtjafset.

Tyvärr inte sant :(((. IE gillar inte w3s standarder...

f

Nya Out Magazine
Å herregud...

appropå W3C så undrar jag vart det står att padding ska vara en del av bredden och inte ingå i den....
I Mozilla så läggs den som extra men i IE räknar man om det som att texten ska dras in från sidorna, men man ska INTE ändra den totala bredden. Om det är Mozilla som tolkar den rätt vill jag veta vart i W3C-standarden det står.

Sedan så funkar inte min-height med IE då den ska ingå i CSS2

sedan tycker jag att det är bra att IE är "förlåtande" när man ställt in en höjd, den är mycket smartare och räknar ut att om det är mera text måste den såklart fortsätta

Nya Out Magazine
Erik/Out Skrev:
> Sedan så funkar inte min-height med IE då den ska
> ingå i CSS2

Därav den work-around jag skrev.

Nya Out Magazine
Jadu, det är faktiskt M$ som gick ifrån W3-standarden med IE5.
Padding (och ram) ska enligt standarden vara utanför content, men det gäller ej IE5...

Hur fixa då? Det finns ett hack som ser ut enligt följande:

Vi vill ha content=100px, utanför detta 10px padding och 5px ram. Summa bredd på hela klabbet blir 130px.

CSS:
div {
width: 100px;
padding: 10px;
border: 5px solid black;
margin: 10px; }

* html div { /* här är hacket */
width: 130px;
w\idth: 100px; }

* html... gör att bara IE "ser" stycket.

width=130px ses och förstås av IE. Men! IE6 och IE5 på mac hanterar padding och border korrekt (givet att du inte deklarerar dokumentet med <?xml...?>). Hur göra nu?
Som tur är för oss så kan inte IE5 hantera ett property name med ett escapetecken ( \ ) i sig, vilket däremot IE6 och IE5/mac kan, så dessa sätter återigen width=100px och så funkar allt!

Nya Out Magazine
Erik/Out Skrev:
> Fixat på ett liknande sätt, men tack för hjälpen
> =)
>
> Så, nu ser sidan lika dan ut i båda Mozilla och IE
> =)

Ja men om du har lagt upp lösningen ännu (har du det?) så funkar den i alla fall inte
för IE på mac. Ramen tar slut mitt i textstycket och texten fortsätter ned under ramen.

Nya Out Magazine
Gör som greendevil skrev så har du ju löst det. ;)

Jag kan dock tillägga att det är ytterst få mac-användare som använder IE tack vare apples eminenta browser Safari. IE använder man bara när det är nåt j***la pucko som kodat sidorna så att de inte funkar i andra läsare (läs Mozilla [netscape, mozilla, firefox mfl] och Safari). :)

Nya Out Magazine
Men det är så jag har gjort, inte ordagrant för det går juh inte!!!! =)

Men hur ser Out ut i Firefox och Safari (Avis på den, vill ha Safari på min PC) på MAC!

Såhär ser koden ut!!!

Och Ser bra ut i:

- Internet Explorer 6.0 SP2
- Mozilla Firefox Version 1.0 PR

* html #main {
height:1028px;
width:373px;
}

#main
{
width: 347px;
min-height: 1028px;
text-align:left;
padding-top:17px;
padding-left:17px;
padding-bottom:17px;
padding-right:13px;
border:1px #C5C5C5 solid;
margin-top:0px;
margin-bottom:0px;
margin-right:10px;
font-family:Verdana, Trebuchet MS;
font-size:11px;
line-height:18px;
background-color:#FCFCFC;
}

Nya Out Magazine
Jag började ta bilder för att visa hur det ser ut i alla webläsare på macen men det är nog ingen idé.

Det ser ut som du har tänkt dig i Safari, Firefox, Opera och Netscape. Det är bara IE som jävlas i vanlig ordning. :)

Du får hojta till om du ändå vill se skärmdumpar på hur det ser ut i resp. webläsara. Har dem på skrivbordet. ;)

Nya Out Magazine
Okej. bra att den funkar med Safari och Firefox på MAC, det är det som känns viktigast.

Jag jobbar förresten på en support för ett stort svenskt internet företag och när folk surfar in på deras sida med Mac och IE vill det sig inte...

Nya Out Magazine
Erik/Out Skrev:
> Leo: Okej. Kan du kanske utveckla lite?

Citat från Out Magazine, längst ner på förstasidan:
"Vill ni diskutera cykel tycker jag ni ska besäka det välbesökta forumet Happy MTB. Ett forum inte riktigt i min smak, men för den breda massan verkar den fungera."

/Leo

Nya Out Magazine
Hade jag drivit Out hade jag nog inte lagt in personliga värderingar som ovanstående citat på en sådan offentlig sida. Lite vanskligt, håll dig så objektiv som möjligt.

I övrigt tycker jag det ser bra ut. Det är nyheter och tester som är fokus ligger på om jag förstått rätt (?). Har du några "konkurrenter"? Kadens? Nåja, kör hårt, det blir nog bra!

Nya Out Magazine
iMats: Ja, jag fokuserar nu på nyheter och tester och ska förhoppningsvis med den nya designen vara lite snabbare med sådant. Vad gäller Leo's kommentar så beryr jag mig inte så mycket, är för lutrad vid detta laget, har ju gjort sidan sedan 1999 och det är alltid en del negativ kommentarer, oftare det än posotiva.

Leo: Kul sagt. Så du har alltså ingen konstruktiv kritik om varför du inte gillar den?

Nya Out Magazine
Nu har jag klippt och klistrat lite så att det blir som i ett riktigt filmmanus.. Tror nog att killinggänget skulle kunna spela upp det här så det blir ännu lättare att förstå. ;)

Leo Skrev: Inte riktigt i min smak, men den verkar ju fungera? ;-)

Erik/Out Skrev: Leo: Okej. Kan du kanske utveckla lite?

Leo Skrev:

Citat från Out Magazine, längst ner på förstasidan:
"Vill ni diskutera cykel tycker jag ni ska besäka det välbesökta forumet Happy MTB. Ett forum inte riktigt i min smak, men för den breda massan verkar den fungera."

iMats Skrev: Hade jag drivit Out hade jag nog inte lagt in personliga värderingar som ovanstående citat på en sådan offentlig sida. Lite vanskligt, håll dig så objektiv som möjligt.

Erik/Out Skrev:

Leo: Kul sagt. Så du har alltså ingen konstruktiv kritik om varför du inte gillar den?

Nya Out Magazine
Erik/Out: Som du såg så skrev jag "Inte riktigt i min smak, men den verkar ju fungera? ;-)" , observera smileyn i slutet, blinket och leendet. Trodde du skulle koppla den meningen direkt med vad du själv skrivit på Out Magazine sidan? Nåja...

För min del är det forumet här och allt snack folket emellan som är intressant. Din sida är fin rent utseendemässigt, men det är svårt att göra något som lockar alla. Själv är jag inte en ren "tävlingscyklist" så resultat från tävlingar och skvaller om tävlingscyklister lockar inte riktigt. Tester är alltid kul, men även där intresserar inte allt. Hinner knappt med att läsa papperstidningar om cykling då jag mest är ute och cyklar hela tiden känns det som... :-)

/Leo

Nya Out Magazine
Tänkte ge några kommentarer om din sida.

Rent grafiskt tycker jag du lyckats väldigt bra. Sidan är lättnavigerad och ger ett "rent" intryck. Även upplägget med tester och nyheter gillar jag.

Det som behöver förbättras för att locka läsare är nog dessvärre texterna. Läste testen om sadelstolpar och den var inte helt lätt att ta sig igenom. Visst förstår jag vad du menar, men det skulle nog inte skada om någon kunde korrekturläsa texterna åt dig. Jag gillade speciellt den här "Själv känsla när man sitter på den överraskade mig, väldigt mycket positivt." Jag tror också självkänslan ökar med en Thomsonstople :)

Nya Out Magazine
Erik/Out Skrev:
> iMats: Ja, jag fokuserar nu på nyheter och tester
> och ska förhoppningsvis med den nya designen vara
> lite snabbare med sådant. Vad gäller Leo's
> kommentar så beryr jag mig inte så mycket, är för
> lutrad vid detta laget, har ju gjort sidan sedan
> 1999 och det är alltid en del negativ kommentarer,
> oftare det än posotiva.

Oj så fel det kan bli... Jag syftade inte alls på Leo:s kommentar utan helt och hållet på din, därav, om jag får citera mig själv, "Hade jag drivit Out hade jag nog inte lagt in personliga värderingar". Eller är det jag som missförstår något här?
Nåja, jag bryr mig egentligen inte heller. Jag kan nog se att Out har en framtid också, mycket möjligt att det blir en trevlig sådan också. Förrutsättningarna finns i och med senaste uppdateringen.

Nya Out Magazine
Andersa: Ja, jag vet att min sida behöver korrekturläsas, men har inte fått tag på någon person som kan hjälpa mig med det. Du har inga andra "fel" du kan meddela mig, gärna via mejl, utöver den illa formulerade meningen du postade här.

iMats: Nu förstår jag inget, men nu tycker jag vi lämnar ämnet.

Out är nu även uppdaterad med ett nytt test...

Nya Out Magazine
iMats Skrev:
> Erik/Out Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > iMats: Ja, jag fokuserar nu på nyheter och
> tester
> > och ska förhoppningsvis med den nya designen
> vara
> > lite snabbare med sådant. Vad gäller Leo's
> > kommentar så beryr jag mig inte så mycket, är
> för
> > lutrad vid detta laget, har ju gjort sidan
> sedan
> > 1999 och det är alltid en del negativ
> kommentarer,
> > oftare det än posotiva.
>
> Oj så fel det kan bli... Jag syftade inte alls på
> Leo:s kommentar utan helt och hållet på din,
> därav, om jag får citera mig själv, "Hade jag
> drivit Out hade jag nog inte lagt in personliga
> värderingar". Eller är det jag som missförstår
> något här?
> Nåja, jag bryr mig egentligen inte heller. Jag kan
> nog se att Out har en framtid också, mycket
> möjligt att det blir en trevlig sådan också.
> Förrutsättningarna finns i och med senaste
> uppdateringen.
>

Erik/Out:
Vad iMats och även jag reagerade på var din kommentar om Happymtb längst ner på din förstasida:

När du skriver så, "Ett forum inte riktigt i min smak", så låter det lite nedvärderande. Hade du istället hoppat över din personliga synpunkt om forumet så hade det låtit lite trevligare.

Förstår du nu?

/Leo

Nya Out Magazine
Vill du ha åsikter?

1. Börja med att korrekturläsa det du skrivit på sidan.

2. Innehållet på sidan är det väl inget större fel på, men du bör
kanske se över språket en extra gång när du skriver. Du kanske
skall ordna en korrekturläsare? Dels vad det gäller rena stavfel,
men även språkliga formuleringar.

3. Personliga åsikter är bra i produkttester och liknande men kan
vara väldigt fel många andra gånger. Om du vill att folk på det här
forumet skall ge dig feedback får du nog använda andra formuleringar
när du skriver om forumet på out-mag.

4. Inför nån form av betygssystem till dina produkttester och försök
motivera betygen tydligt så att folk förstår vad som är bra/dåligt med
produkten. I sadelstolpstestet kunde du gärna ha fått summera de båda
stolparnas egenskaper och pointerat vad som gjorde thomson till vinnare.

Slutklämmen kändes väldigt tvetydig:

"Sammanfattningsvis så är jag helt såld på Thomson stolpen, inte lika stort
fan av den från Maxim tyvärr då den vägde mycket mindre, men att få till
sittställningen på den och inte lika fin finish."

Vad menar du?

Summa sumarum:
En språkförbättring på hela siten är ett måste!

Nya Out Magazine
LOL! :D

Ser att de flesta av mina punkter ovan säger ungefär samma sak.

1 & 2 = Korrekturläs!
3 & 4 = Förbättra produkttesterna så att de blir mer givande!

Så kan det gå när man börjar bli bakis och inte har hunnit krypa i
säng ännu efter en slitsam natt.

Gonatt!

Nya Out Magazine
Pryltester gillar jag ty jag är bättre på att köpa saker än träna :) fortsätt med det Erik/Out. Många cykelblaskor och dyligt vwerkar vara väldigt tävlingsinriktade vilket gör att vi slöcyklister känner sig utanför gemenskapen på något sätt, detta gäller i synnerhet Kadens för att ta en jämförelse.
Och skriver blaskorna inte om XC så ska de naturligtvis släpa fram de duktigaste DH eller freeride-åkarna vilket ställer oss obegåvade slöcyklister utanför igen.

...ja ungefär så.

Nya Out Magazine
Mer om korrekturläsning:
I inledningen av testet om mobilen och bik-o-metern lyckas du få till en av de längsta meningarna jag läst.

"Har under sommaren och hösten gjort ett test på den mest märkliga produkten och trodde inte att när jag började med denna sida att jag några år senare skulle göra ett test på en mobiltelefon, nämligen Siemens M65 som även fungerar som en cykeldator med tillbehöret Bike-o-meter."

Mer tester - kortare meningar! ;-)

Tillbaka
Topp