Nya pedaler kärvar - reklamera eller ej?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Köpte ett par pedaler av halvbillig modell till hustruns hybrid. Döm av min förvåning när det känns som om lagren kärvar redan från fabrik. Man känner den där klick-klick-klick-känslan när man snurrar på pedalen. Alltså som när man drar pt ett kopp-och-kona-lager lite för hårt eller om man har ett lager med skadade lagerbanor.

Jag tänker mig att detta är ett fabrikationsfel = reklamation. Vad tror ni? Kan det vara så att det ”går till sig” när man börjar använda pedalen?

Tilläggas bör att lagret inte är justerbart, så jag kan inte skruva upp och justera själv..

Det där har jag upplevt på flera billiga pedaler. Att ställa sig på Biltema och snurra på axlarna innan man väljer ett par är typ enda lösningen jag hittat om man vill ha billiga som inte är så.

Jag hade reklamerat.

om det bara är kärvning och om du smörjer upp dem kanske hon klarar sig utan nya pedaler:)

med cykeln i sidoläge går det få olja att ta sig även till de yttre lagren. rätt låga krav på pedalers lager, de rullar riktigt långsamt.

ett bra sätt få dem hålla en livstid är stänkskydd på framskärmen, gärna nästan ner till asfalten.

Tillbaka
Topp