Nya pedaler! Vad ska jag välja?

• Trådstartare Trådstartare m4x
  • Start datum Start datum

m4x

Medlem
Hej!

Jag är ute efter nya pedaler till min hybridcykel. Den används mestadels för pendlade fram och tillbaka till jobbet, 2-3ggr i veckan. Enkel väg till jobbet är ca 13km. Jag cyklar i vanliga gympaskor. Vad skulle ni rekommendera? Det finns ju en del olika utformningar. Jag hade tänkt lägga ut max 500kr.

På en pendelhoj, med gymnastikskor, skulle jag tro att plastpedaler håller livet ut. Lagerna, däremot, kanske inte.
Plattisar och deras elaka spetsar kan ju slita rätt hårt på skorna i stället... Så det är ett val man får göra själv.

Börja med att köpa ett par bra cykelskor istället. Om du cyklar 26 km om dagen är det klart värt att ha det och då blir pedalerna ett par med spd såklart.

Kriegarn sa:
Börja med att köpa ett par bra cykelskor istället. Om du cyklar 26 km om dagen är det klart värt att ha det och då blir pedalerna ett par med spd såklart.
+1
Cykla i gympaskor är det sämsta man kan göra, då är det t.o.m. bättre med träskor eftersom man vill ha en styv sula som inte flexar. SPD rekommenderas också, eftersom tramptekniken blir så mycket mer effektiv.

Senast ändrad:
[Och det finns skor (2-håls) som inte bara duger att cykla med utan som man, om det kniper, kan gå omkring i som en vanlig människa hela arbetsdagen. Och som dessutom inte ser ut som ett gäng galna professorer haft en plastbitsorgie,]

håller med emmer. här är en del av de spd-skor jag samlat på mig. alla är helt ok att promenera med. men vill ts ha vanliga pedaler är det ju bara att köpa det.
.

Bilagor

• IMG_0155.JPG
    IMG_0155.JPG
    274.5 KB · Besök: 105
Jag kör med en stel sula från ett par gamla spd-skor som jag stoppar i mina vanliga skor för att få de lite mindra mjuka.
Upplever att det gör skillnad och är lätt att plocka ur.
https://www.bike-components.de/en/XLC/Plattformpedale-PD-M10-p54452/
Dom verkar ju stabila och biliga.
har också ett par sånna här skor som jag använder ibland fast jag hittade dom för 350 när jag köpte dom.
Funkar bra och är hyffsat diskreta för att vara spd-skor.

RicoShredderKowalski sa:
Jo du plast håller dina skor kommer inte göra det. Att gå runt med spd är ju bara trams platta pedaler ska det va.

platta pedaler i plast är helt ok för mig. ofta lätta och bra. och utan metalldubbar som sliter upp som sliter upp kläder eller hud på underbenen om man skulle halka av. och de dämpar slag mot veven om man slår i en sten.

hur skorna håller är inget stort problem i mitt liv, men de gånger de går sönder brukar det vara plasten i sulan, ofta av märke vibram. förstår inte att just dessa sätter sitt namn på sulorna de tillverkar. vad som helst verkar hållbarare.

att gå med platta pedaler ser jag som ett svårt uppdrag:)))

Har inte testat Dmr v6 men de finns ju i fina färger iaf... :)
Dmr v8 i aluminium är min budgetfavorit annars, men v6:orna är nog helt ok o väldigt prisvärda dessutom.

Vanliga trekking-pedaler. 13 km är ingen lång pendlingssträcka och cyklar du genom stan har det sina fördelar att slippa klicka ur vid varje stopp.
Men om du vill sätta nytt rekord har SPD förstås sina poänger.

Tillbaka
Topp