Nya Rock Shox "Pike" ?

• Trådstartare Trådstartare chl
  • Start datum Start datum

chl

Ny medlem
Nya Rock Shox "Pike" ?
Ska köpa en ny dämpare och var helt inne på nya Marzocci All mountain 3 men nu såg jag att Rock Shox kommer med en ny dämpare "Pike" som man kan ställa från 90-140 mm slag. Är det någon som har testat någon av dessa gafflar ? Eller vad tror ni skiljer dessa åt ? (Den ska sitta på en Armadillo)

/Claes

Nya Rock Shox "Pike" ?
Piken har 20mm axel också till skillnad från AM3. Det är inte så dumt att kunna ställa in slaglängden däremot tycker jag...

Nya Rock Shox "Pike" ?
Jag tror att det är en grym gaffel! Körde på psylon i ett år, inget problem alls. Skönt å ställa den såpass smidigt, 20mm axel blir ju vridsyvare mm, möjlighet till poplocfunktion. Men marzocchin e fin den med, kanske lite enklare att serva själv om man nu gör det.
Delar i "sverige" kan du bara få till rs:en, via vartex.

Nya Rock Shox "Pike" ?
De svårbegripliga små detljerna är inkapslade i kassetter vilket gör Marzocchin lättservad men omöjlig att laga, måste bytas i så fall. Rock Shoxen är å andra sidan jobbig att öppna och begripa sig på detaljerna. Jag är rätt sugen på de lätta RockShoxerna men inte helt mecksugen när den dagen kommer. Motion Control Damping är också ett lockbete från RockShox som tilltalar mig.

Nya Rock Shox "Pike" ?
Jag tror att MZ AM3 har AtoC mått 53-54 cm medans Pike ligger nog på ca 51 cm. Din cykel får helt enkelt flackare styrvinkel med en AM3.

Tillbaka
Topp