Nya Scott Ransom, framdämparen ej låsbar via styret.

IMG_5372.jpeg

Har köpt en Scott Ransom 920 2023. Upptäckte när jag plockade ur den från kartongen. Att framdämparen en Fox 38 inte är låsbar via twinlock reglaget på styret?
Bakdämparen är det.
Går Fox 38 att bygga om så den blir det?
Eller är det ej möjligt?

Ser ut som gamla Ransom 🙂

Men för att vara on topic så tror jag inte det går att göra på Fox 38. Tror det är FIT4-dämparen som har den möjligheten (men är inte helt säker). Vad cyklar du för typ av stig? Det är ju en endurohoj så det är inte så vanligt med lockout på gaffeln nuförtiden och jag skulle säga att det inte behövs.

Tänkte samma sak, förvånad att en endurohoj ens har lockout bak numera - trodde lockouts var reserverade för (sällsynta) XC-hojar.

Ser ut som gamla Ransom 🙂

Men för att vara on topic så tror jag inte det går att göra på Fox 38. Tror det är FIT4-dämparen som har den möjligheten (men är inte helt säker). Vad cyklar du för typ av stig? Det är ju en endurohoj så det är inte så vanligt med lockout på gaffeln nuförtiden och jag skulle säga att det inte behövs.
Kommer köra mest bikeparks med denna. Är van vid att kunna låsa dämparna från min Spark. Men kanske helt onödigt då på Ransom.

Kommer köra mest bikeparks med denna. Är van vid att kunna låsa dämparna från min Spark. Men kanske helt onödigt då på Ransom.
Om du mest ska köra bikeparks behöver du ingen låsning över huvud taget. Jag skulle ta bort det på bakdämparen också, onödigt mycket jox i cockpiten.

Nu har jag inte provat en Ransom men antar att de ändå är trampvänliga som många moderna endurohojar utan att låsa dämparna.

Om du mest ska köra bikeparks behöver du ingen låsning över huvud taget. Jag skulle ta bort det på bakdämparen också, onödigt mycket jox i cockpiten.

Nu har jag inte provat en Ransom men antar att de ändå är trampvänliga som många moderna endurohojar utan att låsa dämparna.
+1 behövs inte, sambon har låsning bak, tog bort det fram. Trampar extremt bra för att vara 170 slag enligt mig, Gungar nada när hon kör öppet bak. Jag hade en Genius innan o gillar låsningen på stig för att kunna använda både mellan och låste läget.

Jag trampar ibland runt på min 180/180-hoj utan låsta dämpare. Funkar utmärkt skulle jag säga. Men är man ute efter att trampa asfalt-/grus-/skogsvägar är såklart låsning bra, men då har man fel hoj :)

Less is more!

Alla har inte plats med flera hojar men lätta hjul o däck kan ju göra en långslagig hoj kul på lättare stig. Har ju hellre en hoj som är kul på det jag gillar och cyklar mest men lite sämre på det jag cyklar mindre av, då blir det som för många andra endoroish men flera hjul.

Hej!
Innan du försöker byta något så testa och kör. Jag bytte ut min fit4 till en grip2 samt coil bak. Märker ingen skillnad på uppförssegment på strava. Men rejält mycket bättre utförs

Tillbaka
Topp