Nya skor och klossar

Friskis

Aktiv medlem
Nya skor och klossar
Hej alla!
Idag fick jag i present ett par nya skor; Specialized Comp MTB!Snygga och sköna!
TCM killen kruvade in ett par nya klossar; Shimano SM-SH55 M. Jag har wellgo pedaler och mina gamla skor är ett par Shimano med klossar; Shimano SM-Sh51 M.
Jag har riktigt svårt att få in de nya skorna med klossarna i pedalerna, får trixa och kämpa till slut får jag in klossarna men sen är de svårt att få låss igen....jag fattar inte varför.Pedalerna är ganska löst inställda-till mina gamla skor.
Jag bad om att få ett par "multirelease" klossar, men jag vet inte om jag fick rätt och undrar om de verkligen passar till wellgo-pedaler??
Är de någon som vet om Shimano SM-SH55 är en bra klossar och om de är en "multirelease"?? Köpte jag fel? Är det normalt att nya klossar ska krångla så här??

EDit:jag kan inte stava alls ikväll...

Senast redigerad av en moderator:
Nya skor och klossar
ööhm.. jag har inte koll på modeller.. men jag köpte shimanos med no float (alltså ingen rörlighet).

jag märkte samma sak som du.. "vingarna" är _väldigt_ bred.. shimano har ändrat designen på sina clips.. för om man tittar på BBBs modell så ser den ut som mina orginalklotsar (gamla modellen).

gamla modellen:
Pedal-SPD-Cleat.gif

nya modellen:
SM-SH52.jpg

och dessa är samma typ.. de har bara breddat "vingarna"

Nya skor och klossar
Jag har ingen vingar alls på nya sh55. deremot har jag vingar på mina gamla sh51 vilka funkar utmärkt i wellgo pedalerna-jag kan inte skruva in dom gamla i nya skorna-jag vill ju använda mina gamla skor med, dessutom vill jag ha ett par nya MULTIRELEISE klipas så jag kan dra låss dom utan att behöva "vrida" foten.
Vet ni om dessa är så kallade multirelease klips?

Nya skor och klossar
Eszter, om TCM visste vilka pedaler du har så köpte du inte fel, då sålde DOM fel clips till dig. Om dom inte visste det så köpte du kanske fel. Sätt på dom gamla som funkar bra ikväll, kör Lida Loop UTAN pedalproblem och gå till TCM på måndag och förklara problematiken. Så skulle jag göra iaf.
Lycka till i morgon förresten.

Måste bara poängtera att jag inte har någon aning om dom clipsen ska funka eller inte.

Nya skor och klossar
Johan A:Jag tror att killen hade lite för stressigt och lyssnade inte riktigt på mig...så jag fick fel clips. ELLER så sh55 är "omdesignade" och passar inte lika bra till wellgo som äldre modeller?

Förresten , jag ska inte köra Lida. Hann inte träna upp mig och efter sista lilla turen med Johnr...fick jag avsmak. Jag vet inte hur länge den håller, men i dagslägat cyklar jag bara till jobbet och springer hellre i skogen....

Nya skor och klossar
Ok, men prata med dom på måndag så fixar dom det om dom e servicemindade, vilket jag tror att dom är.

Vad tråkigt att du har fått avsmak för skogscykling. Hoppas att lusten återkommer snart för snart (kanske) kommer sommarvärmen med fina dagar.

Hoppas inte avsmaken berodde på Johnny bara ;o)

Nya skor och klossar
Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> SH55 M är multi direction, M:et står för det,
> finns inpräglat på cleaten.
>
> ____________
>

OK då köpte jag rätt clips, M-et ser jag inpräglat...bara dom ska funka i pedalerna så...i nyläget får jag låss dem om jag skruvar liet hit och dit på foten, inte alls bara att "slita rakt upp". Men de ska väl funka så(att slita bara rakt upp)??

Nya skor och klossar
ma vic:
märkligt.. för de står att de passar mina 515 (tror jag de heter), vilket de gör.

Nya skor och klossar
Orginalklotsarna är alltid bäst efter som de olika tillverkarna brukar mönsterskydda sina klotsar, så inga ska vara precis lika. Wellgo påstår sig dock vara spd kompatibla så det ska funka...

Nya skor och klossar
Friskis: Ingen aning.

Tim: Ja de funkar på te.x 515 pedaler också men blir då som du skriver tidigare "no float" vilket förmodligen kommer att skada dina knän i längden. De kan också fastna väldigt hårt och göra det svårt att klicka loss om du får skit under skorna.

Nya skor och klossar
55-klotsarna är de sk multirelease, som kan vridas in å utr, å uppåt
51-klotsarna är sk singelrealese, som bara kan lossas ut åt sidan

De funkar båda kors å tvärs på alla spd pedaler, men för bästa funktion och säkerhet bör man använda rätt kloss till rätt pedal.

Så får du svårt med den ena, testa med den andra. Sen kan nya göra det lite trögare innan de slitits in.

Och vem sa att äggvispar är både lättare att komma i och ur? Igår gjorde jag fler spd-vurpor än jag någonsing totalt gjort i hela mitt liv!

Tillbaka
Topp